2014-10-26, 05:09
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Nej, både mord och dråp är uppsåtligt dödande och har en straffskala som vida överstiger vållande till annans död. Vållande till annans död betyder att man dödat någon men inte haft uppsåt för det, dock har man av oaktsamhet handlat på ett sånt sätt så att det hade kunnat undvikas( alltså inte att betrakta som en olycka). Tänk dig tex en person som kör bil gravt alkoholpåverkad och tillföljd av detta kör ihjäl någon, då hamnar du också på vållande till annans död/ grovt brott.

Kommer inte ihåg på rak arm men tror straffskalan ligger på upptill 2 år, och sex år i grova fall medan straffet för bara dråp är 6 år minimum och mord tio år minimum.

PAN gjorde tom ett yttrande i det här fallet att polismannen skulle få behålla jobbet om han fälldes. Det tror jag inte varit möjligt om han dömts för dråp/mord.

Nu är vi inte i juridik-delen. Jag vet mycket väl att brottet Vållande är annat än dråp eller mord. Vad jag menade var att polismannen som sköt säkert TOLKADE det såsom jag skrev. Det hade nog jag gjort.
Citera
2015-06-15, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Gång på gång visar du din totala okunnighet, vakna upp ur din dimma och inse sanningen (ganska ironiskt med tanke på ditt nick).

Såg du insatsstyrkan där någonstans?
Vanliga poliser har inte sköldar.
Poliser har inte elpistol så jag vet inte ens varför du tar upp det.
Bedövningsgevär söver inte en person på 0 sekunder... och vänta, poliserna har inte bedövningsgevär heller!
Poliser har inte nät heller.

Men visst, med din logik borde man ha väntat en timme tills insatsstyrkan dyker upp så att man kan använda sköldarna på honom.

Jag menar, strunt i att han kanske skulle ha dödat fler människor under tiden polisen inte gjorde någonting, så länge brottslingen inte dör så är det helt okej!

Verklighetsfrånvända rubbade jävla idiot till kretin.

Faktum. Om en enda polis/prickskytt hade varit utrustad med ett bedövningsgevär hade hela händelsen gått annorlunda. Så vitt jag vet så fick mannen bara ett bryt den dagen... Men det handlar om hur man prioriterar sin utrustning för diverse situationer och den som är ansvarig för besluten som tas.
Citera
2015-06-15, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rich9000
Faktum. Om en enda polis/prickskytt hade varit utrustad med ett bedövningsgevär hade hela händelsen gått annorlunda. Så vitt jag vet så fick mannen bara ett bryt den dagen... Men det handlar om hur man prioriterar sin utrustning för diverse situationer och den som är ansvarig för besluten som tas.

Vad är ett bedövningsgevär?
Syftar du på att skjuta bedövningspil? Det är inte något man gör alls i något land av förklarliga skäl. Bedövningsmedel måste anpassas individuellt. Olika människor reagerar olika, det påverkas om personen går på mediciner eller är allergisk eller är full eller nerknarkad.
Och sen så tar det tid att verka. Under den tiden hinner personen göra mycket skada.
Ja kort sagt inte något som är tänkbart att använda.

Sen så handlar det om vad RPS bestämt att polisen skall ha för utrustning. Tazers och bean-bag rounds är inte något svensk polis har tyvärr så det är ju irrelevant för det här fallet.

Polisen på plats har att rätta sig till hur situationen ser ut där och då och som situationen är agerandet korrekt.
Citera
2015-06-15, 17:23
Medlem
Citat:

Släpp bedövningsgevär, det är en fantasi. Googla lite så inser du det. Gevär för beanbags, gummibatong eller elhylsor vore mer realistiskt. Dock innebär det mer utrustning att bära med sig. I en händelse som i Varberg så vet patrullerna inte vad de kan förvänta sig och det är inte alltid självklart att släpa med sig ett extra vapen om man inte är flera patruller på samma plats.
Citera
2015-06-15, 19:55
Bannlyst
Citat:

En taser hade inte varit ett alternativ i en sådan situation. Än mindre ett " bedövningsgevär". Den tiden som det tar för bedövningsmedlet att verka är gott om tid för att ställa till en himla massa skada.

Däremot är det möjligt att en lagstiftning som ger en möjlighet att agera tidigare, och ger en mer möjligheter att skjuta i laga befogenhet hade inneburit att man på ett tidigare stadium kunnat skjuta vederbörande i benet, på längre avstånd, och det hade kanske slutat därmed. Finland är ju här ett exempel på hur man faktiskt kan lösa situationer med mindre våld, genom att just använda våld på ett tidigare stadium.
Citera
2019-03-02, 12:11
Medlem
Citat:
"BARA ETT BRYT"
Ja, och det brytet resulterade i en kvinnas död och 2 andra knivskärningar samt ett helvete för en massa personer inblandade.
Ge Jesper Stridde en eloge istället. Han räddade förmodligen ett flertal liv för andra personer om Gärningsmannen fått leva och förmodligen fått flera "små" bryt i framtiden.
Citera
2019-03-02, 16:28
Medlem
Witkos avatar
Våldsmän som denna måste avlivas snabbt och effektivt så att inte fler oskyldiga mördas/skadas vad är det som är så svårt att förstå?

Jag förstår inte folks störda åsikt om att alla jävla liv måste räddas, människan är inte utrotningshotad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in