2013-07-07, 18:47
Medlem
Diverse domstolsdokument:

(FB) Var det rätt av polisen att skjuta knivmannen i Varberg?

Eftersom mod har bett oss sluta diskutera ovanstående här https://www.flashback.org/t2175348, så tar vi diskussionen här istället.

Frågeställningar:
Var det rätt att skjuta GM?
Varför släpper inte hundpolisen lös hunden, så att den kan oskadliggöra GM?
Finns det någon anledning att mata slag efter slag på en döende GM som ligger på marken?

Jag kommer att fylla på med film-URLar vartefter jag får fram dom.

Video där polisen skjuter ihjäl GM, GM delvis pixlad:
http://tinypic.com/r/6h7xvq/5
Senast redigerad av blomvattnare 2014-05-15 kl. 18:57.
Citera
2013-07-07, 18:49
Medlem
Hummlers avatar
Folk pratade om att polisen skulle ha tacklat honom. Det kan också gå väldigt illa. Länk till ett sådant fall.

Varför har inte polisen i Sverige elpistoler?
Citera
2013-07-07, 18:49
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Varför skulle det inte ha varit rätt? Han mördarde en person och vägrade släppa mordvapnet. Det var väl en impulsreaktion av polisens sida och han får väl skylla sig själv om han sätter sig i en sådan situation.
Citera
2013-07-07, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummler
Folk pratade om att polisen skulle ha tacklat honom. Det kan också gå väldigt illa. Länk till ett sådant fall.

Varför inte skicka hunden på GM, undrar jag personligen.
Citera
2013-07-07, 18:57
Medlem
Hummlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Varför inte skicka hunden på GM, undrar jag personligen.

Antagligen för hundens säkerhet? Jag vet inte men jag håller med, de borde ha skickat hunden på GM. Hunden ska ju vara tränad för dessa scenarion.
Citera
2013-07-07, 18:58
Medlem
Sparar på skattepengarna dödar man nån har man inte rätt att fortsätta leva han skulle torteras tycker jag
Citera
2013-07-07, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitamintablett
Sparar på skattepengarna dödar man nån har man inte rätt att fortsätta leva han skulle torteras tycker jag

Enligt dig, om du tänker efter lite och inte skriver i affekt, är det polisens roll att bestämma över liv och död rätt och slätt där ute på gatan?
Citera
2013-07-07, 19:04
Medlem
Ja, nu slipper ju samhället bekosta försvarsadvokat, utredning, fängelsevistelsen osv. Och sedan så var det rätt av de mer självklara anledningarna som att han utgjorde ett hot mot polisen och människor omkring.

Förresten, någon som vet om det smugit fram några ocensurerade bilder av GM någonstans?
Citera
2013-07-07, 19:13
Medlem
garnierfructiss avatar
Det var rätt, för att det va enda sättet de kunde handla på. Tycker däremot att svenska polisen ska ha tillgång till elpistoler eller andra "non-lethal" vapen så kan man undvika sådant i fortsättningen. Jag har ingen sympati för GM men som sagt skulle en elpistol vara bra i ett sånt här läge.
Citera
2013-07-07, 19:17
Medlem
GanjaMoons avatar
helt rätt ,sen får vi väll se vad utredningen säger ,men om du frågar om min personliga åsikt var det verkligen rätt ,varför ska visa springa runt som nån jävla psykopat och knivhugga folk till höger och vänster,dessutom var det helt oprovocerat,bättre att djuret avlivades på plats än att samhället får står för massa kostnader,och hade dom tagit honom hade hans dåd skyllts ifrån på brist av fritidsgårdar eller nåt annat vänster trams, och ett totalt orimligt lamt straff hade gm varit ute igen på gatan om nåt år,va kommer hända då,hur många ska behöva dö innan djuret avlivas,nej bättre att han dog alla vinner på det
Citera
2013-07-07, 19:22
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummler

Lite förvånad över det där klippet, amerikanska poliser brukar va snabba och dra pistol vilket dom inte gjorde denna gång. Dom tog det väldigt lungt lär jag säga, annars e man van vid att dom drar direkt när dom ska gå fram till en misstänkt fordon.

Håller med ge snutarna elpistol oxå så slipper dom använda pistol. Såna här lägen är juh ett sånt länge dom skulle ha skjutit honom med en elpistol
Citera
2013-07-07, 19:29
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Videon fungerar inte längre.
Hur många skott sköt dem? Hur många var det som sköt?

Ett tidigt benskott hade kunnat rädda livet på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in