Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-21, 11:34
  #769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Finns det nån enkel direkt länk för att gå ur, det flesta är till företag som ska fixa detta till en relativ dyr avgift?


Gå in på SvK:s hemsida och navigera dig där. Skriv ut en blankett och skicka in till din församling och sedan är du ute.
Citera
2018-07-05, 22:06
  #770
Medlem
Förlåt med den traditionella kyrkan är en snooz fest, framförallt i Sverige. Ge mig en svart gospel sjungande kyrka vilken dag som helst. Men 100 svennar uppklädda i strikta kläder som mumlar böner i en ekande konservativ stenkyrka är inte min grej. Då är den mesiga förlåtande sekulära nya svenska kyrkan till och med bättre.
Citera
2018-07-13, 13:17
  #771
Medlem
MartinStLouiss avatar
Svenska kyrkan låter precis som vissa svenska politiker. Varför bjuds de ens in till Almedalen osv?
Citera
2018-07-13, 14:10
  #772
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Svenska kyrkan låter precis som vissa svenska politiker. Varför bjuds de ens in till Almedalen osv?
De är ju praktiskt taget inbyggda i Almedalen, med klockspel och allt.
Citera
2018-07-14, 08:33
  #773
Medlem
Asklords avatar
Svenska kyrkan är mer en politisk organisation med antje jackelén som partiledare. Givetvis vänsterpolitiskt.
Citera
2019-01-02, 18:19
  #774
Medlem
321js avatar
https://www.sydsvenskan.se/2019-01-0...itt-forsta-spa

"Varde relax – här öppnar Svenska kyrkan sitt första spa"

Kommer detta att bli en trend tror ni?
Citera
2019-02-03, 12:22
  #775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StupidMonkey
Svenska kyrkan är inget bra idag. Jag minns hur bra det var när dom föreläste om falska profeter (sekt ledare) och hur vi läste faders bön ihop.

Vet ni vad dom ber för nu? EU-Migranter och flyktingar typ..



Dengang man forelæste om falske profeter, efterlevede man bare en del af sit eget bekændelsesmæssige trosgrundlag, nemlig den Ausburgska bekännelsen:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Augs...k%C3%A4nnelsen

Hvori der står:

Citat.Bekännelsen fördömer alla irrläror om denna punkt, såsom ”manikéerna, vilka antogo två urprinciper i tillvaron, en god och en ond; likaså valentinianerna, arianerna, eunomianerna, muhammedanerna och alla andra dylika”.[2]
Citera
2019-02-10, 19:01
  #776
Medlem
Socialdemokraterna har förstört Svenska Kyrkan inifrån, genom makten över kyrkan har det mer och mer avkristnat kyrkan, de har gjort kyrkan till en organisation som har blivit mer vänster än Socialdemokraterna själva. En kyrka som vill vara PK-god, snäll och kravlös men som saknar tro.
Citera
2019-02-11, 00:20
  #777
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanjanJoh
Socialdemokraterna har förstört Svenska Kyrkan inifrån, genom makten över kyrkan har det mer och mer avkristnat kyrkan, de har gjort kyrkan till en organisation som har blivit mer vänster än Socialdemokraterna själva. En kyrka som vill vara PK-god, snäll och kravlös men som saknar tro.

Jomen det är ju så. I vår församlingskyrka - och det är nog inte ovanligt - satsar de på helt profana aktiviteter (utom på söndagar) för att få några besökare överhuvudtaget. Pyssel, ljusstöpning, semmelbak, picnic, surströmmingsträff, fika - ordet i annonsen är alltid "kravlöst". För tio år sedan försökte de i alla fall att hänga på en kort andakt - men nu har de till och med slutat med det. En präst och/eller en diakon brukar sitta med i de här gruppaktiviteterna, men de pratar om allt annat än den kristna tron... snarare är det så att ämnet undviks, verkar det. Allt för att inte skrämma bort folk, allt för kunden... Hur kunde det egentligen bli så här..?
Citera
2019-02-11, 12:37
  #778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jomen det är ju så. I vår församlingskyrka - och det är nog inte ovanligt - satsar de på helt profana aktiviteter (utom på söndagar) för att få några besökare överhuvudtaget. Pyssel, ljusstöpning, semmelbak, picnic, surströmmingsträff, fika - ordet i annonsen är alltid "kravlöst". För tio år sedan försökte de i alla fall att hänga på en kort andakt - men nu har de till och med slutat med det. En präst och/eller en diakon brukar sitta med i de här gruppaktiviteterna, men de pratar om allt annat än den kristna tron... snarare är det så att ämnet undviks, verkar det. Allt för att inte skrämma bort folk, allt för kunden... Hur kunde det egentligen bli så här..?

De präster jag har träffat på i mitt liv har varit vettiga och bra på sitt arbete. De har fullt upp med dop, begravningar, bröllop och att förbereda gudstjänster. De fungerar ju även som psykologer för människor som mår dåligt. Man kan inte kräva att de även på sin fritid ska sprida evangeliet. I Kina och Indonesien pågår det just nu en väckelse och detta beror inte på någon präst i en kyrka. Det är gräsrötterna som sprider Jesus ord underifrån. Det var likadant när Sverige hade en väckelse sist. Man behöver ingen präst för att finna Jesus. visst kan jag hålla med om en del kritik mot svenska kyrkan men alla kristna har ett ansvar.
Citera
2019-02-11, 12:47
  #779
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
De präster jag har träffat på i mitt liv har varit vettiga och bra på sitt arbete. De har fullt upp med dop, begravningar, bröllop och att förbereda gudstjänster. De fungerar ju även som psykologer för människor som mår dåligt. Man kan inte kräva att de även på sin fritid ska sprida evangeliet. I Kina och Indonesien pågår det just nu en väckelse och detta beror inte på någon präst i en kyrka. Det är gräsrötterna som sprider Jesus ord underifrån. Det var likadant när Sverige hade en väckelse sist. Man behöver ingen präst för att finna Jesus. visst kan jag hålla med om en del kritik mot svenska kyrkan men alla kristna har ett ansvar.

Nu kan du ju inte ha läst vad jag skrev? Prästerna och diakonerna/diakonissorna som håller i aktiviteterna i kyrkan, gör det på sin arbetstid. Min poäng var, att de inte ens på sin arbetstid vågar säga något om den kristna tron längre, eller ställa några krav på församlingsborna som kommer dit, att dessa ska lära sig något om den kristna tron eller leva kristet.

Kyrkan har blivit en aktivitetskyrka, ett dagcenter för människor med olika sociala eller psykiska problem. Jag säger inte att det är fel att kyrkan ordnar med olika aktiviteter för ensamma och psykiskt sköra människor, dit de kan komma och få prata och få lite gemenskap. Det är fint så. Men att inte alls våga nämna något om Gud, Jesus, Bibeln, Tron, Kristenheten, Kyrkan... Att till och med styra bort samtalet ifrån dom ämnena, om någon tar upp dem, antagligen för att inte skrämma bort muslimer eller ateister i grupperna... då har det ju gått för långt!
Citera
2019-02-11, 14:04
  #780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu kan du ju inte ha läst vad jag skrev? Prästerna och diakonerna/diakonissorna som håller i aktiviteterna i kyrkan, gör det på sin arbetstid. Min poäng var, att de inte ens på sin arbetstid vågar säga något om den kristna tron längre, eller ställa några krav på församlingsborna som kommer dit, att dessa ska lära sig något om den kristna tron eller leva kristet.

Kyrkan har blivit en aktivitetskyrka, ett dagcenter för människor med olika sociala eller psykiska problem. Jag säger inte att det är fel att kyrkan ordnar med olika aktiviteter för ensamma och psykiskt sköra människor, dit de kan komma och få prata och få lite gemenskap. Det är fint så. Men att inte alls våga nämna något om Gud, Jesus, Bibeln, Tron, Kristenheten, Kyrkan... Att till och med styra bort samtalet ifrån dom ämnena, om någon tar upp dem, antagligen för att inte skrämma bort muslimer eller ateister i grupperna... då har det ju gått för långt!

Jo jag förstod vad du menade. Men varför pratar du inte med prästen ifråga och säger vad du tycker och tänker. Hjälper ju inte att skriva på fb om du vill ha förändring. Vad är det för krav du skulle vilja ha på församlingsborna? Kanske prästerna nuförtiden antar att människor skaffar sig information och kunskap på egen hand?
__________________
Senast redigerad av Afrikanos 2019-02-11 kl. 14:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback