2018-01-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Svenska kyrkan med sina kristna i Sverige har i folkmun länge omtalats som hycklare, men idag, med tillgång till Internet, så kan alla söka upp det du räknar upp och se att det är det som är sanningen.
Det är en läskig värld att glutta in i, speciellt med tanke på det av mig fetade i din text.
Religiös eller inte, men vem vill kasta pärlor för svin?
Som sagt mycke ljug. Tex kyrkan får inte klppa enskilda gravar uta att ta ut självkostnadsavguft för det. Allt regleras i begravni.gslagen. kyrkan sköter på statens uppdrag begravningsverksamheten. Kyrkan har ingen inkomst av detta utan allt är ett nollsummeupdrag.
Citera
2018-02-01, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvilingdeckarna
Som sagt mycke ljug. Tex kyrkan får inte klppa enskilda gravar uta att ta ut självkostnadsavguft för det. Allt regleras i begravni.gslagen. kyrkan sköter på statens uppdrag begravningsverksamheten. Kyrkan har ingen inkomst av detta utan allt är ett nollsummeupdrag.

Något som även rör upp känslor är att Skara kyrkogårdsförvaltning sedan en tid tillbaka tar ut en extra avgift för gräsputsen vid gravarna.
https://www.skaraborgslanstidning.se/article/dyrt-med-gravskotsel/

För den som väljer att ha en gravplats med gravrätt följer att graven ska skötas ordenligt. Antingen gör man det själv eller så låter man kyrkogårdsförvaltningen utföra skötseln mot betalning enligt upprättad prislista
https://www.svenskakyrkan.se/vaxjo/gravskotsel-och-priser

Eller vad menar du?
Citera
2018-02-10, 17:49
Medlem
Svenska kyrkan är inget bra idag. Jag minns hur bra det var när dom föreläste om falska profeter (sekt ledare) och hur vi läste faders bön ihop.

Vet ni vad dom ber för nu? EU-Migranter och flyktingar typ..
Citera
2018-02-10, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StupidMonkey
Svenska kyrkan är inget bra idag. Jag minns hur bra det var när dom föreläste om falska profeter (sekt ledare) och hur vi läste faders bön ihop.

Vet ni vad dom ber för nu? EU-Migranter och flyktingar typ..

Hur är det dåligt att be för människor som har det dåligt?

Men iaf så har du rätt i att de inte borde göra det, för det strider mot Kristendomen att hjälpa fattiga och människor som har det dåligt. Kristendomen är en religion för rika människor som är rasistisk.
Citera
2018-02-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mffaren1994
Hur är det dåligt att be för människor som har det dåligt?

Men iaf så har du rätt i att de inte borde göra det, för det strider mot Kristendomen att hjälpa fattiga och människor som har det dåligt. Kristendomen är en religion för rika människor som är rasistisk.

Inget fel med det, det jag menar är att PK religionen ersatt kristendomen till mycket. Det passar inte mig.
Citera
2018-02-13, 12:39
Medlem
sherms avatar
Nu gör sig Svenska Kyrkans antikristliga satsning på den talmudiskt kulturella marxismen med HBTQP, utstakad färdväg mot Mecka och dylikt sig påmind i skattkistan.
Citat:
Under de senaste tio åren har Svenska kyrkan tappat över en miljon medlemmar. Nu börjar medlemstappet kännas i kyrkkassan och församlingar runt om i landet tvingas sälja egendom för att få ekonomin att gå ihop.

Försäljningen av kyrkoegendom är dock inte en långsiktigt hållbar lösning, då försäljningen av en unik byggnad såsom prästgården i Transtrand bara bringar in omkring fem miljoner kronor. Därmed är det mycket sannolikt att Svenska kyrkan i framtiden kommer få sälja av en stor del av sin egendom.
https://www.nordfront.se/svenska-kyrkan-tvingas-salja-egendom-efter-extremt-medlemstapp.smr
Citera
2018-02-13, 19:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nu gör sig Svenska Kyrkans antikristliga satsning på den talmudiskt kulturella marxismen med HBTQP, utstakad färdväg mot Mecka och dylikt sig påmind i skattkistan.

https://www.nordfront.se/svenska-kyrkan-tvingas-salja-egendom-efter-extremt-medlemstapp.smr

Inte konstigt att kyrkan tappar anhängare när till exempel biskopen i Växjö tycker att det är bra med muslimska böneutrop i staden. Kyrkan är anhängare av islam, få är anhängare av kyrkan, men kyrkan ser inte kopplingen.
Citera
2018-06-06, 15:47
Medlem
Ringleaders avatar
Om jag går ur svenska kyrkan nu i juni, måste jag då betala kyrkoavgiften resten av året eller upphör den efter juni?
Citera
2018-06-06, 17:48
Medlem
snigel1s avatar
Året ut.
Citera
2018-06-12, 22:42
Medlem
Sport1s avatar
Vad tycker ni om Svenska kyrkan i nuläget? Vilka fördelar har den samt nackdelar? Vilka fördomar finns det samt styrkor?
Senast redigerad av Sport1 2018-06-12 kl. 23:14.
Citera
2018-06-20, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sport1
Vad tycker ni om Svenska kyrkan i nuläget? Vilka fördelar har den samt nackdelar? Vilka fördomar finns det samt styrkor?

Det är svårt att generalisera om SvK. Det handlar helt om vilken församling du går till. Ska man ta till fördomar är det väl att flummet och "man gör och tror som man vill" ökar för varje åt. Svårt att se styrkor i det.
Citera
2018-06-20, 19:23
Medlem
Finns det nån enkel direkt länk för att gå ur, det flesta är till företag som ska fixa detta till en relativ dyr avgift?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in