Citat:
Jo jag förstod vad du menade. Men varför pratar du inte med prästen ifråga och säger vad du tycker och tänker. Hjälper ju inte att skriva på fb om du vill ha förändring. Vad är det för krav du skulle vilja ha på församlingsborna? Kanske prästerna nuförtiden antar att människor skaffar sig information och kunskap på egen hand?
Jag vet, men jag tror inte att det är någon idé. SvK har den affärsidén att dom ska vara till för alla idag, även muslimer och ateister. Och då går det inte att skrämma bort "kunderna" genom att prata på om kristendomen. SvK förlorar ju massor av medlemmar hela tiden, och få kommer till - och därmed minskar också deras intäkter. De är desperata.
Angående krav, så menar jag att i samtalsgrupper nu så får prästen aldrig säga att "det är rätt" eller "det är fel" eller rentav "det är synd". Utan budskapet ska alltid vara att "anything goes". Det är OK att leva ihop utan att vara gifta, det är OK att ha sex med personer av samma kön, det är OK att göra abort.
Och i kurser som ska handla om något visst ämne - låt oss säga ett visst helgon - så får ledaren aldrig ge läxor, kräva att deltagarna ska läsa på ett kapitel i förväg så att diskussionerna ska komma igång fortare, eller ens att deltagarna ska hålla sig till ämnet. Om Fru Karlsson tycker att träffarna ska handla om hennes dåliga äktenskap, eller om Herr Svensson tycker att de ska handla om hans taskiga barndom, så kommer tiden att tas upp av detta.
Allt detta gör att de verkligt troende och verkligt intresserade drivs bort ur SvK i stället. De går till frikyrkorna. Eller till "papisterna"...