2014-01-17, 00:48
Moderator
OYs avatar
FUP s.308

Bagagerumsmatta (G038). Mattan undersöktes avseende blodbesudlingar, men blod
kunde inte påvisas.

Vilken matta handlar det här om?

Om G089 är den urklippta biten så borde G038 vara resterande del av mattan, och där visar BlueStar att det finns blod, hm?
Citera
2014-01-17, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tycker avvikelser är intressanta. Speciellt om det ändras från normala 20.00 en söndag till 09.00! Hur många fanns där då? MB + en anställd (vars arbetstid sammanföll med tidpunkten).

Kan bara prata för mig själv. Att få mig att fara på ett möte vid den tidpunkten -på en söndag - då skulle det varit en ytterst viktig punkt på dagordningen. Hur såg dagordningen ut? Ingen kom, vad jag vet.
Om MB skulle iväg och knulla i busken då o då kan det mycket väl vara så att han sagt han ska på möte just den tiden 20.00 vid ett flertal tillfällen och det har fastnat i ANs huvud att MB går på möten just den tiden 20.00
De andra "riktiga" mötena kan varierat i tid och det är inte säkert MB ens berättat om dem utan enbart sagt att då skulle han till karaten.
Eftersom han ska vara en väldigt inrutad man så skulle väl en ruta kl 20-21 möjligtvis vara inbokad till just det ändamålet - knulla, eller?
AN säger det som MB vid flertal ggr sagt till henne- idag är det möte kl 20! Så tror jag det ligger till.
Senast redigerad av moa-tove 2014-01-17 kl. 01:07.
Citera
2014-01-17, 00:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Skulle givetvis vara bra om det inte fanns några fel. Men jag tror inte det är möjligt att göra en FUP på över 1 000 sidor utan att det smyger sig in en hel del fel.

Sen är ju faktiskt inte FUPen till för oss. Vilket man kan tro ibland när man läser kommentarerna här.

Nej, det är den ju inte, tänkte inte på det, det är bara domstolen som ska ha den som underlag för att eventuellt sända någon till mångårig vistelse bakom galler, men det är såklart inte så noga, jag förstår precis hur du tänker.

Kan man inte lägga fram ett korrekt bedömningsunderlag för domstolen så ska man kanske se sig om efter ett annat jobb.
Citera
2014-01-17, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, det är vad du tycker misstänker jag, som grund för det är alla dina andra inlägg, men rent juridiskt, är det acceptabelt med en FUP som innehåller bevis som inte är att lita på? Obetydliga stavfel kan jag köpa, men i det här fallet handlar det om datum och en mobils position.

Förundersökningskungörelse (1947:948)

20(-25) § Protokoll och anteckningar vid förundersökning
https://lagen.nu/1947:948
Citera
2014-01-17, 00:56
Medlem
Citat:
Nej, det är den ju inte, tänkte inte på det, det är bara domstolen som ska ha den som underlag för att eventuellt sända någon till mångårig vistelse bakom galler, men det är såklart inte så noga, jag förstår precis hur du tänker.

Kan man inte lägga fram ett korrekt bedömningsunderlag för domstolen så ska man kanske se sig om efter ett annat jobb.

Domstolen tar inte ställning till FUP:en, bara det som anförs i rätten.
Citera
2014-01-17, 00:57
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ja, vi vet var de säger att de befann sig, men var båda två där, eller bara kortet? Det är ju inte särskilt bra om det finns såpass grova fel i FUP:en, hur kan vi då lita på övriga mastningsuppgifter, i synnerhet VB och KJ mobiler? Det här är underkänt tycker jag.

En polis som inte har full koll på när man spanade osv., det sitter en ung man i häktet och väntar på ett långt fängelsestraff, dömd på lösa boliner, under all kritik tycker jag.

EDIT;Det största misstaget i det här fallet är en fällande dom, kanske en konsekvens av två åklagare i soppan, blir sämre då kan jag tänka mig.

Betydelsefulla uppgifter som man inte kan lita på, får det verkligen gå till på det viset i ett allvarligt brottmål?

Det finns skäl till att jag inte tagit FUP som likvärdigt med facit - snarare har jag tagit FUP:en tillsammans med en rejäl skyffel salt ..

Ja, här verkar mycket hänga på tejp och skruvar - "lösa boliner" kan man ju kalla det för. Tycker, som jag varit inne på tidigare, att JK borde titta lite närmare på hur det här har hanterats ur rättssäkerhetssynpunkt, detta borde åtminstone ligga i farozonen för "rättskiparna". Däremot menar jag, till skillnad från dig, att en livstidsdom i tingsrätten vore vitaliserande och förhoppningsvis klargörande för fortsättningen.
Citera
2014-01-17, 00:59
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ja, vi vet var de säger att de befann sig, men var båda två där, eller bara kortet? Det är ju inte särskilt bra om det finns såpass grova fel i FUP:en, hur kan vi då lita på övriga mastningsuppgifter, i synnerhet VB och KJ mobiler? Det här är underkänt tycker jag.

En polis som inte har full koll på när man spanade osv., det sitter en ung man i häktet och väntar på ett långt fängelsestraff, dömd på lösa boliner, under all kritik tycker jag.

EDIT;Det största misstaget i det här fallet är en fällande dom, kanske en konsekvens av två åklagare i soppan, blir sämre då kan jag tänka mig.

Betydelsefulla uppgifter som man inte kan lita på, får det verkligen gå till på det viset i ett allvarligt brottmål?

Mycket bra iaktagelser!

Just detta är en av de saker som Forsberg borde ta upp/framföra i hovrätten
Citera
2014-01-17, 01:03
Medlem
Clavells avatar
Citat:

Jag hävdar bestämt att det är helt orealistiskt att kräva att en så omfattande FUP skall vara helt utan fel. Det är människor som skriver den och då blir det fel ibland. Om den skulle vara felfri skulle det kräva otroligt mycket resurser som kan användas bättre.

Jag jobbar själv med programmering och vet vad det kostar att skriva "felfri" kod. Det är otroligt dyrt och ändå blir det fel ibland.
Citera
2014-01-17, 01:05
Medlem
Citat:
FUP s.308

Bagagerumsmatta (G038). Mattan undersöktes avseende blodbesudlingar, men blod
kunde inte påvisas.

Vilken matta handlar det här om?

Om G089 är den urklippta biten så borde G038 vara resterande del av mattan, och där visar BlueStar att det finns blod, hm?

Katalysatorn som Bluestar är tänkt att reagera på är Fe-molekylerna som finns i hemoglobinet men växter och jord/stenpartiklar kan innehålla metalljoner som också får Bluestar att ge utslag.

Är reaktionen mycket snabb och om färgen blir blåviolett är chansen stor att det är blod.
Senast redigerad av giveawayyourlove 2014-01-17 kl. 01:12.
Citera
2014-01-17, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Om MB skulle iväg och knulla i busken då o då kan det mycket väl vara så att han sagt han ska på möte den tiden 20.00 vid ett flertal tillfällen och det har fastnat i ANs huvud att MB går på möten kl 20.00 De andra "riktiga" mötena kan varierat i tid och det är inte säkert MB ens berättat om dem utan sagt att då skulle han till karaten.
Eftersom han ska vara en väldigt inrutad man så skulle väl en ruta kl 20-21 möjligtvis vara inbokad till just det ändamålet - knulla, eller?
AN säger det som MB vid flertal ggr sagt - möte kl 20.
Så tror jag det ligger till.

MEN varför kl. 09.00 just denna söndag?

Det undrar jag över.

Då är han helt utanför "rutan".
Citera
2014-01-17, 01:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Förundersökningskungörelse (1947:948)

20(-25) § Protokoll och anteckningar vid förundersökning
https://lagen.nu/1947:948

Eftersom att stora delar av FUP ägnas åt MB så har han betydelse för målet, eller?

22 § Protokoll skall avfattas så, att det ger en trogen bild av vad som förekommit vid förundersökningen av betydelse för målet.

Stämningsansökan under rubriken bevis, citat;

Vittnesförhör med Mi*ael B*rg angående hans kontakter med Vatchareeya
Bangsuan den 4 maj 2013 och övriga omständigheter.

Jag förmodar att hans mobilrörelser har med hans alibi att göra, och om det finns felaktiga uppgifter angående hans mobilrörelser så är det häpnadsväckande att det har fått passera utan protest tycker jag.

Nu har det kanske inte en direkt avgörande betydelse för målet, men dock ett grovt fel som jag kan se det, åtminstone ger den av mig uppmärksammade uppgiften angående mastning inte en trogen bild av vad som har förekommit, den ger dessvärre två bilder, vilken ska bort?
Citera
2014-01-17, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag hävdar bestämt att det är helt orealistiskt att kräva att en så omfattande FUP skall vara helt utan fel. Det är människor som skriver den och då blir det fel ibland. Om den skulle vara felfri skulle det kräva otroligt mycket resurser som kan användas bättre.

Jag jobbar själv med programmering och vet vad det kostar att skriva "felfri" kod. Det är otroligt dyrt och ändå blir det fel ibland.

Det riktigt allvarliga fel som uppdagats i den här FUP:en var ju de felaktiga uppgifterna om vilka dagar det var span på KJ. Det felet förstörde försvarets förberedda upplägg och tvingade dem till omtag. Det var faktiskt ett skandalöst och stort fel, medan detta är obetydligt i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in