2013-11-27, 13:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Kan man jämföra ett sök i hav och ett sök i en koffert menar du? Är inte det lite skillnad?
Nej, det är samma typ av luktämnen hunden reagerar för. Antingen känner den inte likten och markerat inte, eller så tycker den sig känna lukten och markerar.
Senast redigerad av Quarrel 2013-11-27 kl. 13:39.
Citera
2013-11-27, 13:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu gör du samma fel som FL och åklagare, vänder KJ:s gissningar mot honom. Observera att det är gissningar, inte påståenden.
Den här sällsynt vämjelige falskliraren med sina "kram"-teckningar och sina städ- och tvättbefriande diagnoser "gissar" inte; han tvingas spåna fram diverse olika förklaringsmodeller i takt med att bevisen presenteras - och han döljer sig hela tiden bakom sitt s.k. "funktionshandikapp". - Innan blodet kom in i bilden igenkände han sin tejp, drog en historia om att han hittat den i en Saab (när han i själva verket torde ha hämtat den i samband med sin snabbvisit hos brodern), sade att han använt den till att isolera airsoftkablar, upplyste om att den brukade ligga på bordet i vardagsrummet, förklarade att han tidigare lämnat kvar sin mer kabelvänliga eltejp i sin bil men att denna tejp nu befann sig i farsans garage, trodde att han måste ha tagit upp rullen ur en jackficka när han skulle tvätta (trots att han aldrig tidigare rört sig med så svindlande tankar), osv. Han gör skillnad på sårtejp (vävtejp) och eltejp, han kände igen rullen direkt på delningen; ingen tvekan, och han höll en längre utläggning om vad han använt tejpen till.

Det kan antas att mt tyckt det varit synd att kasta rullen; han såg inget blod på tejpen (som var lika ljus som bilklädseln), och som sagt: den lilla rullen härrörde från en stor rulle och många rullar var i omlopp - pup. Han lät den därför stå kvar på badrumsskåpet tillsammans med de duschringar han också lagt där sedan han dragit ned sitt duschdraperi för att ha som ett första emballage till VB - som han oskadliggjort men förmodligen ännu ej dödat, antaget VB befunnit sig i hans lägenhet; en hypotes som måste ingå i utredningen eftersom flera komponenter fortfarande saknas inkl. ursprunget till en kamouflagefärgad syntetfiber (där f.ö. Bergans militärrygga ligger bra till) samt inte minst viktigt: datum för bortforsling av mt:s säng(ar) - där mt själv skyller på sin döda hunds föroreningar samt säger att hans far och bror hjälpt honom att bära ut sängen; fadern uppger storröjning 16-17 febr, hunden dör 19 febr, brodern uppger sig av modern fått höra att mt velat göra en väska till sina vapen samtidigt som han också säger att han aldrig burit ut något från mt:s lägenhet, modern säger att mt skurit sönder en bäddmadrass för att hans vapen ska få ett mjukt underlag, och hon uppger röjning/städning såväl i febr som april, och från resursteamets sida kan man bara säga att den säng som tidigare stått på högkant definitivt var borta den 20 maj (men kan betr. den 7 maj inte säga något med säkerhet). - Här kan finnas en hund begraven - och t.o.m. två sängar, dvs en säng kan ha hunnit ersätta den tjocka sängbotten som tidigare stått inne i mt:s sovrum "med långsidan mot golvet" eller "på högkant", hur man nu vill uttrycka saken antaget man pratat om samma sängbotten, eller det kan ha införskaffats ytterligare en säng före/efter bortforslingen av nämnda sängbotten; en säng som sedan sågats sönder och transporterats bort i mindre bitar (ref. till grannen som sett ett föremål c:a 150x70 cm).

Gästspelet hos brodern varade max 20 min och mt besökte "härbret"; ett friliggande förrådshus på tomten där varken brodern eller hans kompis kunde se vad mt hade för sig.
Citat:
KJ behöver inte ens veta att VB använde tejpen. Hon kunde ha plåstrat om tån med sin egen tejp och glömt den ovanpå skåpet.
Hur långsökt som helst; var är då mt:s kabeltejp/sårtejp - som i så fall är delad på samma sätt som VB:s tejp - och som den tejp vilken återfanns i VB:s hår?
Citat:
Två medarbetare på SKL drar slutsatsen att det är samma typ av tejp, men drar inte slutsatsen att det är samma tejp.
Ja, innan de hört vad mt berättat om sin tejp. - Om 1 tejprulle av 5/6 antas se likadan ut; hur många rullar av det totala beståndet kan då antas vara delade på samma sätt - och hur många av dessa på visst sätt delade rullar (taggiga längdkanter) har också rakt skurna ändkanter? - Hur stor är sannolikheten för att VB skulle ha glömt "sin" tejprulle hemma hos mt och VB sedan återfinns mördad med samma tejptyp inkl. ("försökstillrättade") delning (11-15 mm) och rak kantskärning? - Och var finns då den gissningsbenägne mt:s "Saab-fynd"; den tejprulle mt sagt varit delad på samma sätt som tejpbitarna från rullen i VB:s hår visat sig vara delade? - Slutsats: Grad +4 (inkl. mt:s utsaga).
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 1675
M: Nej, jag har försökt att liksom, ähh... så här att hitta vart den ena ändan börjar och så har jag liksom försökt att...
Citera
2013-11-27, 14:12
Medlem
Citat:
Nej, det är samma typ av luktämnen hunden reagerar för. Antingen känner den inte likten och markerat inte, eller så tycker den sig känna lukten och markerar.
Haha jo om du menar så är jag helt enig, men allt är inte så enkelspårigt som du tycks påskina:

Strömmar i hav kan föra med sig doft en bra bit. Därför kan markeringen bli rätt fast på fel plats. Säger sig själv, eller?

I bilen står molekylerna still och stannar. Att markera rätt på rätt ställe är betydligt enklare-
Det är inte jämförbart med andra ord.
Citera
2013-11-27, 14:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Haha jo om du menar så är jag helt enig, men allt är inte så enkelspårigt som du tycks påskina:

Strömmar i hav kan föra med sig doft en bra bit. Därför kan markeringen bli rätt fast på fel plats. Säger sig själv, eller?

I bilen står molekylerna still och stannar. Att markera rätt på rätt ställe är betydligt enklare-
Det är inte jämförbart med andra ord.
Det är möjligt att det finns kvarlevor från Holger på en plats där man inte har letat, men det är inte bekräftat att Uno markerade riktigt. Därför är det fel att påstå att Uno aldrig har markerat fel. Man ska säga att Uno har aldrig markerat fel, såvitt känt. För att vara säker på att Uno markerade fel måste man tömma Skagerack.
Citera
2013-11-27, 14:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad vill du ha, en film?

Styckmordet på Vatchareeya Bangsuan filmades, det kan vi nog vara rätt övertygade om. Det var ett event med fler inblandade, och att inte filma hade varit "tjänstefel" från inblandades synpunkt.

Citat:
jag vet att många i tråden har svårt att skilja på vad som är rimligt och vad som är orimligt.

Men i detta fall så finns det ingen annan rimlig förklaring till alla indicier, bevis och omständigheter än att KJ mördade henne.

Eller har du sett någon annan rimlig förklaring, där man inte bortser från de indicier, bevis och omständigheter som finns?

Med andra ord är KJ skyldig bortom allt rimligt tvivel.

Vad du och andra verkar ha svårt att ta till er är att KJ inte utfört detta ensam. Därför kommer den fällande domen mot KJ inte att vara fullständig, den ger en beskuren bild av verkligheten. Avgjort mer talar för att KJ inte varit ensam om detta än att han utfört det här helt på egen hand. Jag har svårt att föreställa mig att KJ är beredd att ta fallet själv, dvs livstid på KVA. Tror att det kommer att visa sig i samband med hovrättsförhandlingarna.
Citera
2013-11-27, 14:32
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Styckmordet på Vatchareeya Bangsuan filmades, det kan vi nog vara rätt övertygade om. Det var ett event med fler inblandade, och att inte filma hade varit "tjänstefel" från inblandades synpunkt.

Vad du och andra verkar ha svårt att ta till er är att KJ inte utfört detta ensam. Därför kommer den fällande domen mot KJ inte att vara fullständig, den ger en beskuren bild av verkligheten. Avgjort mer talar för att KJ inte varit ensam om detta än att han utfört det här helt på egen hand. Jag har svårt att föreställa mig att KJ är beredd att ta fallet själv, dvs livstid på KVA. Tror att det kommer att visa sig i samband med hovrättsförhandlingarna.

Hur vet du det?
Citera
2013-11-27, 14:34
Medlem
Citat:
Det är möjligt att det finns kvarlevor från Holger på en plats där man inte har letat, men det är inte bekräftat att Uno markerade riktigt. Därför är det fel att påstå att Uno aldrig har markerat fel. Man ska säga att Uno har aldrig markerat fel, såvitt känt. För att vara säker på att Uno markerade fel måste man tömma Skagerack.
Ja men då tycker jag vi tar tag i den tömningen nu då, så vi får veta om Uno markerat fel i KJs bil för det är tydligen detta, med sökningen efter Holger som är det avgörande trots att det ena är i vatten och det andra på land.
Markeringen han gjorde i havet var dock en markering på att det fanns död människa i närheten. Hur långt kan en doftmolekyl färdas tro, vilken felmarginal kan det bli? Vad var vindstyrkan den aktuella dagen och åt vilket håll blåste det? Vilket håll gick strömmarna?
Så... Var ligger då Holger? Kan du räkna ut det tro? Kan man veta det? Nej men det var ändå en markering
Citera
2013-11-27, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
Jo, köket var välstädat.
ja det var där boendestödjaren städade. Tanken var att KJ skulle städa de andra rummen.
Så du tror att han dödade henne i köket och kommunens anställda städade upp..hahaha.
Citera
2013-11-27, 14:39
Medlem
Citat:

Vad som talar emot det är att mordet är så pass sjukt att jag undrar, hur många som skulle gå med på att delta i detta. Så vitt jag kan tänka mig - ingen

Tror mer på att det var från början en olyckshändelse tex ett låtsas-styptag som gjorde att hon föll ihop på golvet, slog i huvudet, tejp lappar ihop såret med en kompress, tejp stoppas i fickan och hänger med av bara farten, kanske ska han köra henne till akuten fast det blev upp i skogen istället där allt sedan urartade och där detaljer lades på allt eftersom, tejp och hugg och styckning och plastpåse och flytta kropp hit och ben dit, väldigt ostrukturerat, till slut ville han visa upp sitt verk och komma undan genom att flytta benen ännu en gång och uppleva känslan av upphetsad eufori över att kunna bli upptäckt och minsann, han lurade dem allihop... Just då

Ett mord på en omoralisk person är tillåtet, enl. Dexter ^^
Senast redigerad av moa-tove 2013-11-27 kl. 14:58.
Citera
2013-11-27, 14:39
Medlem
Flutters avatar
Citat:

Fast då återstår fortfarande frågan vem och hur.

Vem bland KJs kompisar skulle vilja vara med på något sånthär?
Hur lyckades KJ samla ihop dom utan att lämna några spår i mobiler och datorer?

Jag blir lite nyfiken på hur du får känslan att det skulle vara flera inblandade.
Citera
2013-11-27, 14:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Sitter och letar efter bilder jag sett från Fallen Angel. Jag har helt för mig att det fanns bilder där de grillade korv och man ser bagageluckan på KJs bil öppen.
Hade velat se de igen. Har för mig kofferten var ganska tom. Vet inte var jag sett det, kanske på air soft-sidan (där var den inte kvar) eller bland kompisarna till KJ som leker krig, på FB.
Det fanns flera bilder på KJ och bilen. Hittar dem inte nu...

Känns detta igen?
Har ej sett några sådana bilder. - Mt deltog inte i någon korvgrillning; han hade bråttom hem till sin ombonade lägenhet. - Däremot finns bilder på mt:s något vingligt tillskurna kamouflagetejp:
https://anonfiles.com/file/8c3c4f1995206e8cd0bab579d45f0dc3
Citera
2013-11-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Har ej sett några sådana bilder. - Mt deltog inte i någon korvgrillning; han hade bråttom hem till sin ombonade lägenhet. - Däremot finns bilder på mt:s något vingligt tillskurna kamouflagetejp:
https://anonfiles.com/file/8c3c4f1995206e8cd0bab579d45f0dc3
Jo men vad sjutton, såg ju att han hade korv ända upp över öronen och även bagageluckan som var öppen. Men de är väl borttagna de bilderna, som allt annat...
Han är fingerfärdig med tejpen minsann, den unge mannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in