2013-11-27, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Ju mer jag läser inser jag vilken dålig utredning det är på detta mord,förhören ska vi inte ens prata på....
Vad jag vill påvisa med mina påstående att fortfarande finns det inget belägg eller bevis på att KJ utfört mordet. Rättsskandal!
Tycker det är solklart vem som är skyldig. Men väljer man att inte se alla detaljer lär man aldrig förstå heller
Citera
2013-11-27, 07:53
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Likhunden markerade inte likdoft i lägenheten, så skulle mordet skett där skulle KJ varit tvungen att få ut kroppen inom 20 minuter.

Jag anser att du har fel.

Om vb plastades in omgående tror jag inte att liklukt öht finns i lght:en.
Även om hon låg där flera timmar.
Senast redigerad av Mack-Bolan 2013-11-27 kl. 07:56.
Citera
2013-11-27, 08:02
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ja enligt grannarna var det stora blodpölar överallt efter hunden. Skulle han lyckats bättre med en stor människo kropp?

Övning ger färdighet, anhörig kanske skurat golven och bilen men glömde skuffen då det inte var synligt för blotta ögat och den var full av bråte.
Citera
2013-11-27, 08:09
Medlem
Kan man få tag på slasken tro?
Citera
2013-11-27, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Övning ger färdighet, anhörig kanske skurat golven och bilen men glömde skuffen då det inte var synligt för blotta ögat och den var full av bråte.
Ja eller hur.. Troligen anställde han en städfirma också... Läs FUP innan du gissar. Lägenheten var inte städad överhuvudtaget enligt utredningen.
Enligt FUP har inte mordet skett i lägenheten....
Citera
2013-11-27, 08:18
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, detta är fel.

Likdoft kan börja utsöndras så tidigt som efter 20 minuter men det kan även dröja en till två timmar innan de utsöndras i sådan mängd så att det föreligger risk för smitta.

Om kroppen, likt i Marinafallet, legat på ett underlag så kan underlaget suga upp all likdoft, alternativt att kroppen blivit inslaget i platsförpackning vilket har i sin tur har förhindrat läckage, de första timmarna så det inte fastnar likdoft varken i hem eller bil.

Nu yrar du likt Lambertz igen.

Ansvarig för polishundtjänsten inom rikskriminalpolisen säger:

"Om hunden markerar på en plats så innebär det inte att det varit någonting därifrån en avliden människa utan det kan vara ett avlidet djur eller vad som helst. Utan hunden lär sig att markera på någonting som luktar liknande en avliden människa"

https://www.flashback.org/sp46320080
Citera
2013-11-27, 08:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför så selektivt? Beror väl på vilket kommando hundföraren ger? Mig veterligen kan en narkotikahund urskilja många narkotiska preparat, en kantarellhund kan likväl också vara en utmärkt eftersökshund på skadat vilt ...

Man brukar utbilda sökhundar på högst två områden, kombohund, kombinationshund, t ex. blod och sperma. Kan hunden markera mer än två blir det svårt att avgöra vad det är hunden har hittat. En hund kan söka precis vad som helst, men bör inte vara utbildad att markera hur mycket som helst.
Citera
2013-11-27, 08:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

"Om hunden markerar på en plats så innebär det inte att det varit någonting därifrån en avliden människa utan det kan vara ett avlidet djur eller vad som helst. Utan hunden lär sig att markera på någonting som luktar liknande en avliden människa"

Handlar om utbildningsstatus och erfarenhet på hund och förare. En människa har så mycket speciella dofter specifikt för människa, kombinationer av dofter som hunden memorerar genom sitt liv. Det är inte endast en doft som hunden reagerar på. Hunden använder 1/3 av sin hjärna för luktsinnet, säger ganska mycket om hur komplext det här är.
Citera
2013-11-27, 08:39
Medlem
Citat:

Detta gäller dock inte Uno. Han har enligt hundföraren Aldrig markerat fel. I detta fallet litar jag på den person som känner Uno bäst. Se gärna artikel

http://www.nsd.se/nyheter/pitea/hunden-har-aldrig-felmarkerat-7996210.aspx

" Därefter vittnade hundföraren Ulf Lundström, vars kriminalsökhund Uno markerade liklukt i bagageutrymmet på 22-åringens bil. Uno hade två andra bilar att välja på men gjorde ingen markering i dessa.
– Hunden har aldrig felmarkerat när vi har jobbat skarpt, inte heller när vi har tränat. Hunden är tränad för att markera doft från avlidna människor. Det är detta han markerar. Med den erfarenhet jag har, så är det jag som avgör när han markerar. Och det har han gjort i den här bilen, sade Lundström."
Senast redigerad av moa-tove 2013-11-27 kl. 08:48.
Citera
2013-11-27, 08:52
Medlem
Peckinpahs avatar
Jag har fått många tack för att jag lade upp ljudfilerna från förhören. Trevligt med denna uppskattning men det hade inte skett utan Lalajlaj:s tips om att dessa gick att beställa. Äras den som äras bör.

När jag nu har lyssnat igenom samtliga förhör önskar jag att jag hade räknat hur många gånger jag hörde KJ säga "jag vet inte" eller "jag minns inte". Det måste vara hundratals gånger.

Detta extremt dåliga minne verkar även bara gälla frågor som rör tidsperioden mellan VB:s försvinnande och KJ:s häktning. Han har inget större problem att redogöra för andra saker men verkar trassla in sig i underliga förklaringar så fort frågorna rör fallet. Många inrepeterade lögner tycks falla samman så fort han får en följdfråga han inte räknat med.

De flesta mord utförs av någon till offret närstående person och sker i hastigt mod. Jag tror det är så även i detta fall. KJ har, av någon anledning, blivit vansinnigt arg på VB under kvällen i lägenheten. Han har huggit henne med det första han fick händerna på (stämjärnet) och nu står han där med en död/döende VB. Det här var ingenting han hade planerat men nu måste han hantera situationen. För att få ut VB:s kropp ur lägenheten måste den styckas och emballeras så det blir en biltur till föräldrahemmet för att leta efter material till detta. Tyvärr så visar det sig att brodern är hemma så han kan inte leta så fritt som han hoppas. Han kanske får tag i någon säck eller dylikt men ingen bra tejp så tejpen som finns hemma får duga.
Kroppen styckas i lägenheten under natten och forslas ut i bilens bagagelucka i skydd av mörkret. En sopsäck med VB:s kläder, böcker mm samt någon plast som VB:s kropp legat på packas även den i bilen.
Nu börjar det bli morgon. Att åka på den planerade airsoft-övningen är uteslutet av olika skäl. Främst för att VB:s kropp ligger i bagaget på bilen där kompisarna räknar med att få packa in utrustning. Kroppen dumpas under kommande natt, även nu i skydd av mörkret. Det är bråttom att bli av med kroppen så dumpningen sker inte på några bra ställen, det blir lite hafsigt med det hela.
Säck med VB:s kläder mm kastas i någon sopcontainer, den hinner tömmas långt innan VB:s kropp hittas. KJ har kanske en plan för att placera kroppsdelarna bättre vid senare tillfälle men orkar inte riktigt ta tag i det. När det börjar sökas efter VB blir det även svårare att röra sig oupptäckt i området så risken blir för stor.
Citera
2013-11-27, 09:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ja enligt grannarna var det stora blodpölar överallt efter hunden. Skulle han lyckats bättre med en stor människo kropp?

Det är väl inte helt orimligt att tänka sig att han lärt av misstagen? Dessutom undrar jag om inte "stora blodpölar" är en rejäl överdrift.

Som tillhörande karatelägret (?) har du ett problem här också som du ev. inte inser. Om du bygger en hypotes på att det verkligen var stora blodpölar så blir det svårt att hålla fast vid KJ:s berättelse om att hunden dog av att bita i en sladd och att han bara tog kroppen och bar ner till älven. Det framstår då som långt mer sannolikt att KJ faktiskt styckade hunden (alternativt högg den med sin kniv). Har KJ kunnat göra detta av ena eller andra skälet med sin älskade hund så faller naturligtvis hypotesen "Han kan inte rensa en fisk en gång" som ett korthus och hela scenariot döda-skaffa undan kroppen genom att stycka den blir genast mycket mer troligt i VB-fallet också.

Man kan inte både ha kakan och äta upp den.
Citera
2013-11-27, 09:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ja, snart kan vi förvänta oss ett prejudikat från Högsta Domstolen på att en markerande likhund är ensamt bevis nog för fällande dom i styckmord...

Kan en tomte som Lambertz sitta som justitieråd i HD är rättsväsendet i detta avlånga land illa ute.

Vad är det för fall du pratar om där det bara finns en likhundsmarkering och som ska upp i HD? Varför har HD tagit upp det fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in