2013-11-10, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ett klarsynt inlägg med psykologisk insikt!

Det tas upp ämnen i rätten som tycks sakna relevans i fallet. Att till och med starkt ifrågasätta rimligheten i att KJ skulle ha kunnat haft dålig mage blir rent ut sagt löjligt. Krånglar magen så krånglar den, oavsett det är dildos, alkohol eller något annat som är orsaken. Att åklagarna använder sig av incidenten med KJ:s hund kan ses som rena spekulationer, inget annat.

Det är så låg nivå av åklagarna nu i sitt sätt att förhöra att man häpnas och med tanke
på att endast en §7-utredning och en sedan flera år tillbaka utredning om KJ:s personlighet
så undrar jag faktiskt ifall man inte här begår både moraliska och etiska övergrepp i sin jakt på
att få pojken fälld.
Vi sitter nu alltså ett gäng skribenter i tråden och spekulerar och googlar lösa magar pga smör och flaskor
i en styckmordsrättegång, den som anser att detta är okej kan inte ha alla hemma anser jag.
Att många sedan i tråden däremot poängterar att nivån här i tråden är låg pga att en alternativ gärningsman går att hitta pga en dålig utredning kan jag heller inte förstå och att Forssberg utnyttjar detta i sitt försvar
för mig fullt naturligt. Att åklagarna sedan pratar bajs och döda hundar känns i min värld mindre naturligt.
Citera
2013-11-10, 13:42
Medlem
RaffaPancamos avatar
Tydligen råder det viss "osämja" inom poliseriet i Norrbotten nu. Många är arga över att MB inte följdes upp rejält.
Citera
2013-11-10, 13:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Reflektion; Att inte vittna under ed som anhörig betyder ju i praktiken att man kan skydda brottsling, uppgifter eller hjälpa till att städa undan bevis utan att åka dit.
Gäller detta även sambo, gift part?

Hur tänkte de nu????
Risken för mened är påtaglig om det hade förelegat ett tvång att vittna. Därför är det tämligen meningslöst att införa ett sådant tvång, det leder bara till att ännu fler brott skapas, och att en skyldig mördare riskerar att frikännas.

Bara för att man inte tvingas vittna under ed mot en anhörig så är man ju inte skyddad mot att själv bli föremål för misstankar om ex.vis skyddande av brottsling eller rent av medhjälp.

Visst går det att argumentera emot denna regel dock. Är inte allas ansvar att följa lagar, särskilt när det gäller verkligt allvarliga brott mot person, tyngre än lojalitet med släktband?
Citera
2013-11-10, 13:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Tydligen råder det viss "osämja" inom poliseriet i Norrbotten nu. Många är arga över att MB inte följdes upp rejält.

Man anser att häktningsskäl förelåg kring den 23/5 alltså, parallellt med KJ? För i övrigt är han väl uppföljd så långt lagen har medgivit? Man har förhört honom själv 4 gånger, man har förhört hans fru och ett antal personer i hans krets. Man har försökt tömma hans telefon, man har kartlagt hans mobilrörelser och samtalsmönster de aktuella dagarna på olika sätt.

Har du flera källor till detta?
Citera
2013-11-10, 13:52
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Man anser att häktningsskäl förelåg kring den 23/5 alltså, parallellt med KJ? För i övrigt är han väl uppföljd så långt lagen har medgivit? Man har förhört honom själv 4 gånger, man har förhört hans fru och ett antal personer i hans krets. Man har försökt tömma hans telefon, man har kartlagt hans mobilrörelser och samtalsmönster de aktuella dagarna på olika sätt.

Å andra sidan: vad hade man på KJ innan tekniska fynden?
I princip ingenting som inte finns på MB.

Om jag förstått saken rätt är det denna osämja runt hur MB behandlats som orsakat att en nämndeman hoppat av.
Citera
2013-11-10, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Kan du utveckla det där?
Citera
2013-11-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
I och för sig inte men han har ju sagt att han hellre gjorde annat än tog hand om den jobbiga hunden. Han kanske gillade hunden när han hade tid men när han inte hade tid sket han i den eller misshandlade den (som han själv berättat). Då älskar man inte.
Och att stycka sin hund oavsett om den dog av olycka eller inte, så gör ingen frisk eller för den delen empatisk människa. (Jag vet att det inte är bevisat att han gjorde det men det är min övertygelse)
2. håller med dej! det är också min övertygelse! hunden "satt inte ihop" när den lämnade lägenheten!!
Citera
2013-11-10, 13:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Det är en bedömningssak hur mycket man skulle ha misstänkt honom efter det osanna förhöret 8/5. Man kunde ha bedömt honom tillräckligt misstänkt för att vidta tvångsåtgärder, och därmed avfört honom ordentligt. Som situationen är nu lämnade åklagarna ett jättehål för advokaten att fylla med rimligt tvivel.
Citera
2013-11-10, 13:57
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Det är så låg nivå av åklagarna nu i sitt sätt att förhöra att man häpnas och med tanke
på att endast en §7-utredning och en sedan flera år tillbaka utredning om KJ:s personlighet
så undrar jag faktiskt ifall man inte här begår både moraliska och etiska övergrepp i sin jakt på
att få pojken fälld.
Vi sitter nu alltså ett gäng skribenter i tråden och spekulerar och googlar lösa magar pga smör och flaskor
i en styckmordsrättegång, den som anser att detta är okej kan inte ha alla hemma anser jag.
Att många sedan i tråden däremot poängterar att nivån här i tråden är låg pga att en alternativ gärningsman går att hitta pga en dålig utredning kan jag heller inte förstå och att Forssberg utnyttjar detta i sitt försvar
för mig fullt naturligt. Att åklagarna sedan pratar bajs och döda hundar känns i min värld mindre naturligt.

Det värsta enligt mitt tycke är att åklagarna envist försöker måla upp en bild av KJ som ingen har belägg för i hans historia.
I samma andetag slätas en mer temperamentsfull herre med motiv och klar koppling till BO ner till ingenting.
Citera
2013-11-10, 13:57
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är en bedömningssak hur mycket man skulle ha misstänkt honom efter det osanna förhöret 8/5. Man kunde ha bedömt honom tillräckligt misstänkt för att vidta tvångsåtgärder, och därmed avfört honom ordentligt. Som situationen är nu lämnade åklagarna ett jättehål för advokaten att fylla med rimligt tvivel.

Borde man tillskrivit observationen av en Terrano något värde?
Citera
2013-11-10, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja precis. Jag fick ju för mig igår att man inte behövde vara häktad för att husransakan skulle vara genomförbar?
Citera
2013-11-10, 13:59
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Kan du utveckla det där?

Det förekommer kritik om att MB inte undersöktes ordentligt. Det finns alltså folk som anser att MB är en lika god kandidat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in