Du slår in öppna dörrar, det är normalt att inte vilja att andra kränker en (ex.vis skickar runt sms till allmän beskådan). Jag tycker att det är mindre vanligt att lägga ut ett foto och hotmail på hitta.se, så att vem som helst kan höra av sig.
Jag slår inte alls in öppna dörrar. Läs mitt inlägg, ditt svar är inte alls svar på det. Fortfarande kan både VB och den som VB messade vara ovillig till att messandet läggs ut till allmän beskådan.
Naturligtvis förstår man att polisen måste ta hänsyn till vännernas integritet och därför inte lämnar ut personerna hon smsat, eller vad smsen innehöll. Men OM det är så att polisen har missbedömt smsen + vittnesmålen, och poliserna helt enkelt inte har tillräcklig "detektivkompetens" - kan det innebära att detta aldrig blir löst. (Om man nu ponerar att smsen skulle kunna avslöja vad som hänt). Nu anser ju givetvis inte polisen att folk på flashback kan vara till hjälp, men jag tror att vi skulle kunna ta 10 steg framåt om vi bara fick reda på vad smsen innehöll.
Jag slår inte alls in öppna dörrar. Läs mitt inlägg, ditt svar är inte alls svar på det. Fortfarande kan både VB och den som VB messade vara ovillig till att messandet läggs ut till allmän beskådan.
Ja, fortfarande kan både VB och den som VB messade vara ovillig till att messandet läggs ut till allmän beskådan.
Jag tror att detta med det "upprörda" SMS:et just klockan 18.40 är en trådsanning.
Ja, det kan det vara, men man måsta ha någon hållpunkt i spekulationerna.
–Vi har sökt hela natten och hela morgonen kring Åberget, där vi fick den senaste signalen från hennes mobiltelefon klockan 18.40 i lördags, säger länsvakthavande polisbefälet Magnus Modig i Norrbotten, till TT. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16745577.ab
Man kan väl säga att polisen inte har bekräftat att VB skulle ha sms:at en kompis just 18:40, men att det ändå på grundval av dels den information som lämnats ut, och dels pga det stora sök som ägt rum, förefaller troligt att så kan vara fallet. Om sms-tiden är 18:40, eller om den tiden = t ex den näst sista signalen från hennes mobil kan ännu inte spikas. Däremot borde ju detta sms ha skickats någon gång efter kl. 16 och fram till 18:40 om det ska vara någon rimlighet i det stora sökpådraget.
Naturligtvis förstår man att polisen måste ta hänsyn till vännernas integritet och därför inte lämnar ut personerna hon smsat, eller vad smsen innehöll. Men OM det är så att polisen har missbedömt smsen + vittnesmålen, och poliserna helt enkelt inte har tillräcklig "detektivkompetens" - kan det innebära att detta aldrig blir löst. (Om man nu ponerar att smsen skulle kunna avslöja vad som hänt). Nu anser ju givetvis inte polisen att folk på flashback kan vara till hjälp, men jag tror att vi skulle kunna ta 10 steg framåt om vi bara fick reda på vad smsen innehöll.
Vilka signaler plockar masterna upp från en smartphone? Kan den t.ex. plocka upp signal när en app automatiskt uppdaterar eller om man får avisering från Facebook/wordfeud/mail, etc? Eller gäller det endast sms/mms, aktivt surfande och samtal?
Vilka signaler plockar masterna upp från en smartphone? Kan den t.ex. plocka upp signal när en app automatiskt uppdaterar eller om man får avisering från Facebook/wordfeud/mail, etc? Eller gäller det endast sms/mms, aktivt surfande och samtal?
Masten plockar upp allt. Frågan om hur mycket operatören sparar har jag redan redogjort för.
16 a § Den som bedriver verksamhet som är anmälningspliktig enligt 2 kap. 1 § är skyldig att lagra sådana uppgifter som avses i 20 § första stycket 1 och 3 som är nödvändiga för att spåra och identifiera kommunikationskällan, slutmålet för kommunikationen, datum, tidpunkt och varaktighet för kommunikationen, typ av kommunikation,kommunikationsutrustning samt lokalisering av mobil kommunikationsutrustning vid kommunikationens början och slut.
Skyldigheten att lagra uppgifter enligt första stycket omfattar uppgifter som genereras eller behandlas vid telefonitjänst, meddelandehantering, internetåtkomst och tillhandahållande av kapacitet för att få internetåtkomst (anslutningsform). Även vid misslyckad uppringning gäller skyldigheten att lagra uppgifter som genereras eller behandlas.
Den som är skyldig att lagra uppgifter enligt denna paragraf får uppdra åt någon annan att utföra lagringen.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrifter om vilka uppgifter som ska lagras enligt denna paragraf. Lag (2012:127).
Jag ser ingen skyldighet för operatören att spara tidpunkt för senaste anrop som inte är trafik.
Läs en gång till vad polisen sade igår - vilket ju får betraktas som deras "officiella" version. De varken bekräftar eller förnekar någon trafik eller några pejlingar efter klockan 16:00 i nuläget eftersom de uppenbarligen fortfarande håller på med en teknisk analys av aktiviteten till och från hennes telefon.
Däremot misstänker jag fortfarande att "upprört SMS" klockan 18.40 är en trådsanning pga att två påståenden (en pejling av telefonen kl 18.40 enligt polisen i ett tidigare skede och en vittnesutsaga från "kompisen" om att VB varit upprörd över något och skickat ett SMS med anledning av detta) medvetet eller omedvetet slagits ihop någonstans på vägen i tråden. Orkar inte gå bakåt och kolla själv, men ni som förfäktar detta påstående som korrekt borde kanske göra det.
Har hon haft en pojkvän med initialerna AF? (som antytts tidigare i tråden) isf, är denne AF MB s son?
Var VB bästis med MBs dotter? (som också antytts här)
Någon som vet?
Jag reagerade ju på polisens uppgifter om vittnet som sett henne utanför plugg^^kompisens bostad och som då fastställde hans uppgifter om när hon lämnade honom. https://www.flashback.org/sp43435342
Där låstes ju fakta fast som kan ha varit felaktiga och hindrat utredning att gå i rätt riktning.
Nu har ju polisen backat om det vittnet.
Missbedömnignar av sms-tid också kanske? Får backa där med?