2013-05-17, 15:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och mina studier av tidtabeller hittar ingen buss som är lämplig att ta vid den tidpunkten.
Har heller inte hittat någon lämplig buss varför bil är ett gångbart alternativ.
Citera
2013-05-17, 15:19
Medlem
sisterroses avatar
Tack, Quarrel! Då kan den ju legat aktiv tills batteriet dog, och skickat signaler.

Citat:
Ursprungligen postat av inter-preter
Har hon haft en pojkvän med initialerna AF? (som antytts tidigare i tråden) isf, är denne AF MB s son?
Var VB bästis med MBs dotter? (som också antytts här)
Någon som vet?

Nej, MBs son har samma efternamn som sin far. Vet inte om de var bästisar, men det har antytts att de var vänner. Dock verkar den vänskapen vara över sen en tid tillbaka.
Citera
2013-05-17, 15:21
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag reagerade ju på polisens uppgifter om vittnet som sett henne utanför plugg^^kompisens bostad och som då fastställde hans uppgifter om när hon lämnade honom.
https://www.flashback.org/sp43435342
Där låstes ju fakta fast som kan ha varit felaktiga och hindrat utredning att gå i rätt riktning.
Nu har ju polisen backat om det vittnet.
Missbedömnignar av sms-tid också kanske? Får backa där med?

Känns lite taskigt att säga det men jag tror inte polisen däruppe har rätt kompetens för att lösa detta själva. Dessutom verkar de ha begått misstag i utredningen, de verkar inte ha koll. Länge har jag trott att de medvetet mörkat saker men att de har något på gång. Det tror jag inte längre.
Citera
2013-05-17, 15:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Har heller inte hittat någon lämplig buss varför bil är ett gångbart alternativ.
Inte om föraren är full. Då är gång ett mer gångbart alternativ.
Citera
2013-05-17, 15:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag reagerade ju på polisens uppgifter om vittnet som sett henne utanför plugg^^kompisens bostad och som då fastställde hans uppgifter om när hon lämnade honom.
https://www.flashback.org/sp43435342
Där låstes ju fakta fast som kan ha varit felaktiga och hindrat utredning att gå i rätt riktning.
Nu har ju polisen backat om det vittnet.
Missbedömnignar av sms-tid också kanske? Får backa där med?
Och hur går det för analysgruppen? Vid det här laget bör man vara fullt på det klara med vilka sms VB skickat under em/kvällen samt även hur hennes telefontrafik sett ut veckan före hennes försvinnande. Vidare bör man ha fått in relevanta uppgifter från facebook betr. alla konton, hennes datatrafik mm. - Tänk om vi i tråden satt inne med alla dessa kunskaper...
Citera
2013-05-17, 15:27
Medlem
Citat:
Hennes inlägg på facebook talar för att när hon tränat och pluggat hon hellre tar bussen än promenerar i rök och damm.

Må så vara att hon gärna tar bussen, men rök och damm??? Boden är en enormt liten håla...det är inte en massa rök och damm där???
Citera
2013-05-17, 15:34
Medlem
Cinnabars avatar
Med tanke på ANs kommentar "kackerlacka" kan dottern vara av samma skrot och korn, de har kanske hetsat varandra? Säg att dottern, liksom modern, är störda narcissister. En narcissist får kämpa för att inte vedergälla och hämnas oförätter, en del stannar vid hotet i tanken, andra utför, eller låter någon annan skrida till verket, som de har manipulerat till den grad att de inte vågar neka.

Se fallet med de tre tonåringarna, visserligen något yngre, som var inblandade i ett triangeldrama. Tjejen som sågs som ett hot blev sonika mördad i en skogsdunge, av pojkvännen till tjejen som var svartsjuk. Alltså: Har ANs dotter någon pojkvän? Viljeslö, manipulerad av eventuellt hatiskt inställd narcissistisk dotter till AN? Vem är det i så fall?
Citera
2013-05-17, 15:36
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Känns lite taskigt att säga det men jag tror inte polisen däruppe har rätt kompetens för att lösa detta själva. Dessutom verkar de ha begått misstag i utredningen, de verkar inte ha koll. Länge har jag trott att de medvetet mörkat saker men att de har något på gång. Det tror jag inte längre.

Ja, jag brukar sällan ifråasätta polisens arbete då jag vet vilket mödosamt pusslande som sker bakom kulisserna utan att det kommer til allmänhetens kännedom.
I detta fall börjar jag ändå undra om de glömt regel nummer ett, att inte låsa sej vid en teori eller att tro på ett okulärt vittnesmål utan att jobba brett.
Det räcker med att en (dominerande) i utredningsgruppen har en åsikt så följer de andra snällt (?)med iställtälelt för att jobba åt alla håll.
Citera
2013-05-17, 15:38
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Och hur går det för analysgruppen? Vid det här laget bör man vara fullt på det klara med vilka sms VB skickat under em/kvällen samt även hur hennes telefontrafik sett ut veckan före hennes försvinnande. Vidare bör man ha fått in relevanta uppgifter från facebook betr. alla konton, hennes datatrafik mm. - Tänk om vi i tråden satt inne med alla dessa kunskaper...

Det kan vi väl nästan kräva att få insyn i nu när vi lagt ner så mycket jobb?
Citera
2013-05-17, 15:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Inte om föraren är full. Då är gång ett mer gångbart alternativ.
Den här föraren peppar sig med Dr Pepper, och skulle han mot all förmodan någon gång komma i väg på något cocktailparty så inte skulle det väl vara under en hårdpluggande em/kväll tillsammans med en tjej med röda läsglasögon och mål i sikte.
Citera
2013-05-17, 15:43
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Med tanke på ANs kommentar "kackerlacka" kan dottern vara av samma skrot och korn, de har kanske hetsat varandra? Säg att dottern, liksom modern, är störda narcissister. En narcissist får kämpa för att inte vedergälla och hämnas oförätter, en del stannar vid hotet i tanken, andra utför, eller låter någon annan skrida till verket, som de har manipulerat till den grad att de inte vågar neka.

Se fallet med de tre tonåringarna, visserligen något yngre, som var inblandade i ett triangeldrama. Tjejen som sågs som ett hot blev sonika mördad i en skogsdunge, av pojkvännen till tjejen som var svartsjuk. Alltså: Har ANs dotter någon pojkvän? Viljeslö, manipulerad av eventuellt hatiskt inställd narcissistisk dotter till AN? Vem är det i så fall?

Du är verkligen en person som tänker brett! Tänk vilken tillgång du vore för polisen i Boden!
Det här försvinnandet kan faktiskt innehålla vad som helst.
Nu visar det sej kanske vara en trivial och tragisk historia men alla stenar bör ju vändas.
Citera
2013-05-17, 15:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ja, jag brukar sällan ifråasätta polisens arbete då jag vet vilket mödosamt pusslande som sker bakom kulisserna utan att det kommer til allmänhetens kännedom.
I detta fall börjar jag ändå undra om de glömt regel nummer ett, att inte låsa sej vid en teori eller att tro på ett okulärt vittnesmål utan att jobba brett.
Det räcker med att en (dominerande) i utredningsgruppen har en åsikt så följer de andra snällt (?)med iställtälelt för att jobba åt alla håll.

Vilken arbetsgrupp som helst kan råka ut för bias och låsning vid en eller flera teorier eller bilder av verkligheten som gör att man tappar omdömet och fattar felaktiga beslut. Jag tycker det är lite för tidigt att spekulera i att gruppen här har gjort det. Vi vet iofs inte vad de har för fakta, men jag tror att ev. låsningar oftast uppstår i ett senare skede, när man har något mer konkret att gå på. Jag minns t ex från läsningen av Per Lindebergs Döden är en man hur det blev väldigt tydligt att utredarna där låste sig vid "allmänläkaren" och "obducenten" som GM och - säkerligen till stor del omedvetet - började styra både utredningen i stort och vittnesförhör mm i den riktningen till förfång för andra spår och infallsvinklar som borde ha följts upp.

Min gissning är att huvudproblemet faktiskt är det som spaningsledaren ger uttryck för: Att man inte fått in så mycket att gå på. Det finns helt enkelt inga tydliga spår efter VB och ingen hypotes som hyfsat säkert pekar i någon riktning. Innan man då ger sig till att kritisera utredarna och antyda att andra poliser skulle göra ett bättre jobb så bör man betänka möjligheten att man själv kan vara offer för en tankevurpa jag brukar kalla för "den goda lösningens illusion" - tron att alla problem har en tillfredställande lösning. Det finns faktiskt utredningar som inte ens världens bästa och största samling detektiver skulle komma någon vart med. Av det enkla skälet att man helt enkelt inte kan få fram några spaningsuppslag därför att inga finns att få fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in