2013-05-17, 08:13
Medlem
sisterroses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
En försvunnen person som polisen och MP söker efter. Tvår gravlyktor placeras strax efteråt på gavlarna till huset där den som är försvunnen bodde med sin familj.

En gravlykta betyder att en person är död och att den som placerar ut en sådan har kännedom om det.

Elementär matematik säger mig att två gravlyktor kan signalera att två personer vet det.

Min t-e-o-r-e-t-i-s-k-a slutsats blir följande:

1) Det finns 2 GM.

2) Då den försvunna VB kunde försvarsteknik genom karate kan vi räkna med att minst en av GM fått sig en karatefot i skallen och kan ha tjongat in i en bergvägg och skadat sig.

Finns det rapport om ngn i Boden som uppsökt ett sjukhus för att sy skallen?

Ja, det nämndes i tråden tidigare att en man kommit in till sjukhuset för att sy. Han hade "slagit sig på ett dörrhandtag" samma dag som VB försvann, men det tog 1-2 dygn innan han sökte läkarvård.

Någon som kan hitta länken eller originalinlägget?
Citera
2013-05-17, 08:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisterrose
Ja, det nämndes i tråden tidigare att en man kommit in till sjukhuset för att sy. Han hade "slagit sig på ett dörrhandtag" samma dag som VB försvann, men det tog 1-2 dygn innan han sökte läkarvård.

Någon som kan hitta länken eller originalinlägget?
2013-05-13, 19:26:
Citat:
Ursprungligen postat av zazzy84
Men det finns en mysko sak till,
Det bor en kille i Bodsvedjan som på söndag
morgon förra helgen kring 5-6 på morgonen
ska ha uppsökt vård/ambulans pga av ett stort
jack som gick över hela sidan av huvudet,
Han påstår sig ska ha varit ensammen hemma på
lördagkväll/natt och att han ska ha ramlat mot ett
dörrhandtag hemma ( han säger sig ska ha varit nykter oxå).
Men han sökte inte upp vård förens tidig
söndags morgon, då han larmade ambulans,
Han fick sy ett ex antal stygn i huvudet.

Varför sökte han inte upp vård/ambulansen då olyckan ska
ha inträffat??!

Har det kanske skett nått den kvällen/ natten att han
kanske inte kunnat söka vård??!

Vad gjorde han månne?? Kan ha något med försvinnandet
att göra eller är det bara ett samanträffande?!
Citera
2013-05-17, 09:19
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
En försvunnen person som polisen och MP söker efter. Tvår gravlyktor placeras strax efteråt på gavlarna till huset där den som är försvunnen bodde med sin familj.

En gravlykta betyder att en person är död och att den som placerar ut en sådan har kännedom om det.

Elementär matematik säger mig att två gravlyktor kan signalera att två personer vet det.

Min t-e-o-r-e-t-i-s-k-a slutsats blir följande:

1) Det finns 2 GM.

2) Då den försvunna VB kunde försvarsteknik genom karate kan vi räkna med att minst en av GM fått sig en karatefot i skallen och kan ha tjongat in i en bergvägg och skadat sig.

Finns det rapport om ngn i Boden som uppsökt ett sjukhus för att sy skallen?

Ja, du ser det i inläggen ovan. Åtar du dig att ringa poilitiet om din teori? Klart att hon sparkat om någon angripit henne på liv och död, om hon haft foten fri. Klart att hon fått foten fri, hon var vältränad, snabb och redan på sin vakt då hon var arg på en person.

Den som retat upp henne är GM, GM söker vård för skada. Klart.

Den här som ramlat mot ett "dörrhandtag". Hur går det till? Varför far man in i en dörr? Någon sparkar en, så att man faller. Har vårdpersonalen fått i uppgift att checka av alla olycksfall och skador som droppat in från lördag och en vecka framåt?

Din teori om gravlyktorna förutsätter att det är knäppskallar som ligger bakom försvinnandet, eller så är det en hotfull markering. Det där är ju rena gudfadern! Kanske familjen svarar att de satt ut lyktorna, för att undvika fler frågor? Blev VB ett offer för skumraskaffärer? Vad livnär han sig på, utöver jobbet? Eller vad gör frun? Finns det drogskulder i hennes omgivning?

Säg att VB först skulle ha kidnappats för att utpressa styvfar eller mor, men föräldrarna ringer polisen och fallet får uppmärksamhet. Kan VBs arga sms vara sänt från fångenskap, det gick inte att ringa, men väl skicka sms?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-17 kl. 09:30.
Citera
2013-05-17, 09:29
Medlem
Hyfundans avatar
Skulle inte bygga ett helt fall kring några lyktor. Det är väl mest troligt mamman eller andra thailändare i omgivningen som satt ut dem. Jag vet inte om det är typiskt thailändskt att ha någon form ljuscermoni i svåra stunder och liknande. Möjligt.

Att det sedan är gravlyktor kanske man inte ska snöa in på. Det är ju inte säkert att alla förstår innebörden av lyktan och att den i vårt kulturkontext är strikt reserverad för gravar utan de ses bara som praktiska för att skydda ljusen mot väder och vind. Gravlyktor kan man ju handla för småsmulor på vilket lågprisvaruhus som helst bland nudlar och plastskor så de är ju inte helt dramatiska ur den synpunkten. Kanske så.
Citera
2013-05-17, 09:31
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
Skulle inte bygga ett helt fall kring några lyktor. Det är väl mest troligt mamman eller andra thailändare i omgivningen som satt ut dem. Jag vet inte om det är typiskt thailändskt att ha någon form ljuscermoni i svåra stunder och liknande. Möjligt.

Att det sedan är gravlyktor kanske man inte ska snöa in på. Det är ju inte säkert att alla förstår innebörden av lyktan och att den i vårt kulturkontext är strikt reserverad för gravar utan de ses bara som praktiska för att skydda ljusen mot väder och vind. Gravlyktor kan man ju handla för småsmulor på vilket lågprisvaruhus som helst bland nudlar och plastskor så de är ju inte helt dramatiska ur den synpunkten. Kanske så.

Absolut, men när det saknas ledtrådar och uppslag måste man pröva även mer osannolika möjligheter. Det är ju ett mysterium att hon är borta.
Citera
2013-05-17, 09:33
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zazzy84
Men det finns en mysko sak till,
Det bor en kille i Bodsvedjan som på söndag
morgon förra helgen kring 5-6 på morgonen
ska ha uppsökt vård/ambulans pga av ett stort
jack som gick över hela sidan av huvudet,
Han påstår sig ska ha varit ensammen hemma på
lördagkväll/natt och att han ska ha ramlat mot ett
dörrhandtag hemma ( han säger sig ska ha varit nykter oxå).
Men han sökte inte upp vård förens tidig
söndags morgon, då han larmade ambulans,
Han fick sy ett ex antal stygn i huvudet.

Varför sökte han inte upp vård/ambulansen då olyckan ska
ha inträffat??!

Har det kanske skett nått den kvällen/ natten att han
kanske inte kunnat söka vård??!

Vad gjorde han månne?? Kan ha något med försvinnandet
att göra eller är det bara ett samanträffande?!

Hur vet du det här?

Den här lägenheten borde genomsökas av polisen. Vilken adress handlar det om?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-17 kl. 09:40.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan

Vet inte om detta har betydelse men i Thailand tänder man ljus för hopp och visdom.
Kanske har gravlyktan tänts för hopp?
Skrev detta tidigare, men man väljer göra en stor sak av ett par gravlyktor!!!
Citera
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Absolut, men när det saknas ledtrådar och uppslag måste man pröva även mer osannolika möjligheter. Det är ju ett mysterium att hon är borta.

Därom är nog alla överens
Citera
2013-05-17, 09:35
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Vet inte om detta har betydelse men i Thailand tänder man ljus för hopp och visdom.

Hopp. Där har vi väl den mest sannolika förklaringen då.
Citera
2013-05-17, 09:38
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000

Det är nog en trolig förklaring.
Citera
2013-05-17, 09:54
Medlem
Ang dessa tända gravlyktor mm..Det har tidigare i tråden uppgetts, att dessa var/är utställda pga den tragiska bilolyckan, där ngn R**a dog. Antingen skulle han bott i huset bredvid VB el om det var hans flickvän som bor där. Det låter för mig betydligt mer logiskt, att placera ut gravlyktor, blommor mm pga dem omständigheterna, än att familjen el ngn skulle utgå/anta att VB var död redan efter någon/några dagar efter försvinnandet.
Det är bara o bläddra bakåt ett tag i tråden, så hittar ni inlägget/inläggen ang detta.
Befinner mig hundratals mil från Boden o har noll koll på Norrbotten öht, så jag har tyvärr ingen som helst annan info och komma med. Men jag kan iaf läsa innantill och har förhoppningsvis god läsförståelse och har följt tråden sen samma minut den startades och läst vartenda inlägg, som i många fall är totalt utflippade, åtminstone i min värld.
JA, JAG VET, ATT DETTA ÄR MITT 2:A INLÄGG HÄR PÅ FB, (det första bortraderat pga off topic, el vad det nu heter, i annan annan tråd). Så det behöver ni inte kommentera el spekulera i osv, blir bara ännu mer dravvel isf.
Ville endast sk påminna om, den tidigare sk anledningen till gravlyktorna, eftersom ingen annan gjort det.
Citera
2013-05-17, 09:55
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wire2
Har ni tänkt på en sak.... att ofta när någon har försvunnit eller är anmäld saknad då har det hänt många gånger genom åren att gärningsmannen deltagit i sökandet. Det kan vara svårt att ha koll på alla som är med när det är så många som samtidigt är ute o letar. Men bara tanken på att GM kan delta känns lite olustigt, speciellt om man själv är med...

(mina markeringar)
Du kan allra först vara säker på att polisen vet mycket mer än dom släpper ut. Det de släpper är sådant som allmänheten kan hjälpa till med, ev. vittnen bl.a.
De ger MPS bestämda områden att söka av efter deras egen sökning inte gett något.
om GM finns i närheten så är det mycket troligt han deltar i sökandet, eller är mycket upptagen. Som regel vill han säkert veta vad som kommer fram. Polisen delar nog ut lite extra info till de som söker.
Och det är ju sådant som är speciellt viktigt för den personen.
Men det finns dom som delar upp de olika sökområdena så han kanske inte hittar tjejen. i så fall kanske han går hem tidigare.

Jag tror du kan räkna med att polisen kollar många. Och utan att någon vet även tar foto av de sökande. MPS tar nog personuppgifter av de som deltar. Vore fel annars. Men visst kan någon slinka mellan. Du behöver nog inte hysa oro för egen del.

Citat:
Ursprungligen postat av HermanHermansen
Tittar nu på Efterlyst eftersom jag missade den i onsdags. Några saker som förbryllar mig:

-Polisen verkar veta lika lite som vi på Flashback. Vi verkar i alla fall ha teorier även om vissa är på lösare grunder.- Killen VB var hos, ska ha sagt att hon var glad. Men hon hade väl skickat ett sms till en annan manlig bekant och sagt att hon var upprörd på något/någon
- Varför nämns inte att ett vittne var den sista som såg henne när hon lämnade "pluggkompisen"
- Det nämns också i Efterlyst att föräldrarna anmälde VB borta redan dagen efter. Dock upptogs sökandet först på tisdagen. Detta kan eventuellt styrka föräldrarnas oskuld.

Btw, pendeltågsrånarna är av utländsk härkomst, närmare bestämt mot mellanöstern. Är det en slump? För fan för dem alltså.

Givetvis har polisen mycket som de inte lämnar ut (se svar ovan)
Räkna inte med att spekulationerna här tangerar sanningen.
Men sedan kan någon här komma i närheten. Då kanske 40 personer gissar sej fram här och spekulerar, tar från andra liknande fall.

Och spekulationer finns och som du skriver på lösa grunder.
Att MPS hittar mycket och ibland offer som polisen inte gjort är rätt enkelt att förstå.
Polisen kan kanske sätta högst 30-40 i arbete, MPS och frivilliga är kanske 200 st eller mer. Allt beror på fallets ev. intresse. Vilket nog blir högt nu. Är vädret bra desto flera.

Min egen lösa spekulation är att hon kanske finns någonstans som bara någon/några känner till pga hot hon utsatts för. Att hon gått under jorden, som man säger.
Kanske med tanke på att hennes humör åkte ner med tanke på SMS:et. Och mobilen har drunknat nu.

Då kan man undra varför hon inte meddelat polisen så det inte blir ett så stort eftersök. Det borde gå att minska.

Edit: Den skadade killens lägenhet är nog väl undersökt av tekniker. Och har säkert kollat alla ställen han kan ha slagit sej mot. Låter som en stor skada med tanke på föremålet.
Men även om man tvättar bort blod på fast föremål så finns det springor man inte kommer åt.
Senast redigerad av Rompetroll 2013-05-17 kl. 10:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in