2013-05-17, 10:00
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pigan44
Ang dessa tända gravlyktor mm..Det har tidigare i tråden uppgetts, att dessa var/är utställda pga den tragiska bilolyckan, där ngn R**a dog. Antingen skulle han bott i huset bredvid VB el om det var hans flickvän som bor där. Det låter för mig betydligt mer logiskt, att placera ut gravlyktor, blommor mm pga dem omständigheterna, än att familjen el ngn skulle utgå/anta att VB var död redan efter någon/några dagar efter försvinnandet.
Det är bara o bläddra bakåt ett tag i tråden, så hittar ni inlägget/inläggen ang detta.
Befinner mig hundratals mil från Boden o har noll koll på Norrbotten öht, så jag har tyvärr ingen som helst annan info och komma med. Men jag kan iaf läsa innantill och har förhoppningsvis god läsförståelse och har följt tråden sen samma minut den startades och läst vartenda inlägg, som i många fall är totalt utflippade, åtminstone i min värld.
JA, JAG VET, ATT DETTA ÄR MITT 2:A INLÄGG HÄR PÅ FB, (det första bortraderat pga off topic, el vad det nu heter, i annan annan tråd). Så det behöver ni inte kommentera el spekulera i osv, blir bara ännu mer dravvel isf.
Ville endast sk påminna om, den tidigare sk anledningen till gravlyktorna, eftersom ingen annan gjort det.

Det låter ännu mer troligt. Någon som kan bekräfta att den omkomne bodde granne med VB? En tanke är att hon påverkats djupt av det här, och att det satt igång processer som gjort att hon hamnat i en kris. Hon kondolerade dödsfallet på nätet, och var självklart berörd.

2010 var VB aktiv och kommenterade flera som avlidit på youtube, hon frågade om dödsorsak med mera. Ett intresse för döden fanns, det är inte oviktigt. En kort tid före försvinnandet kommenterade hon R:s död. Självmord kan inte heller uteslutas. Hon kan ha blivit arg på sin exkille, kanske avvisad. Ett avvisande för mycket? Hon verkar trots allt ha behövt tanka på sitt sociala nätverk med lite udda kontakter, om man jämför med andra i hennes ålder. Alla runt henne, även folk som kallar sig för vänner, nämner att hon var speciell/annorlunda (negativt). Jag har fortfarande inte förstått vad de syftar på här, och skulle gärna läsa mer om det.

Om hon begått självmord, hade hon någon favoritplats hon kan ha sökt sig till? Problemet är att ingen har sett henne?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-17 kl. 10:10.
Citera
2013-05-17, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Det låter ännu mer troligt. Någon som kan bekräfta att den omkomne bodde granne med VB? En tanke är att hon påverkats djupt av det här, och att det satt igång processer som gjort att hon hamnat i en kris. Hon kondolerade dödsfallet på nätet, och var självklart berörd.

2010 var VB aktiv och kommenterade flera som avlidit på youtube, hon frågade om dödsorsak med mera. Ett intresse för döden fanns, det är inte oviktigt. En kort tid före försvinnandt kommenterade hon R:s död. Självmord kan inte heller uteslutas. Hon kan ha blivit arg på sin exkille, kanske avvisad. Ett avvisande för mycket? Hon verkar trots allt ha behövt tanka på sitt sociala nätverk med lite udda kontakter, om man jämför med andra i hennes ålder. Alla runt henne, även folk som kallar sig för vänner, nämner att hon var annorlunda.

Hoppas jag gör rätt nu, när jag ska sk svarar/citera, annars ber jag om ursäkt.
Men det är ju bara och själv gå tillbaka i tråden och leta, så hittar du/ni dessa inlägg.
Vad det gäller självmord mm, så är jag mkt skeptisk. Det kan du nog lägga ner direkt, iaf i min bok. O vad skulle inlägg för 3 år sen, ha med detta o göra???
Citera
2013-05-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Polisen har varit väldigt förtegen med hur telefonen har använts. Det kan ha varit GM som använt den - t o m på ett utstuderat sätt för att vilseleda. Smarta killar på Bodens Högskola kan inte uteslutas.

Edit: stackarn om han är oskyldig men han är den sista att ha sett henne i livet och får väl tåla detta.

Om hon är utsatt för ett brott och han är oskyldig så är han med största sannolikhet inte den sista som sett henne i livet.
Citera
2013-05-17, 10:35
Medlem
Quarrels avatar
NSD: Nils Johansson: Någonstans där ute finns svaret
Citat:
Allmänhetens amatördeckare bedriver egna utredningar som göds av virtuellt byaskvaller i sociala medier. På Flashback finns sida upp och sida ned skrivet bara om fallet [VB]. Spekulationerna går vilda, mycket gränsar till förtal, och jag lider med oskyldiga som namnges, anklagas och hängs ut i dömande ordalag.

Ingen blir klokare av att ha läst den uppemot 400 sidor långa kommentarstråden.
Citera
2013-05-17, 10:43
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Men herregud, vad liden den krönikören av? Svar: Inbillad empati...

"Orsakerna kan vi bara sia om. Somliga håller sig frivilligt undan, andra är med om oförklarliga olyckor. Vi vet också, sorgligt nog, att många tar livet av sig, av skäl som kanske bara de själva begriper."

Vidare:
"Ingen blir klokare av att ha läst den uppemot 400 sidor långa kommentarstråden.
Snarare tappar man tron på mänskligheten."

Kan säga, att hans krönika var det sämsta dravlet av allt. Krönikören ligger på en strand, blir upprörd över "internetet", skriver snömos, känner sig nöjd med sig själv, en idiot. Krävs inte mycket för att få jobb på blaskan! Tugga om, tugga ingenting. Ficka han betalt för det där?

Han känner väl någon uthängd, kan tänka. Om man kallar folk för kackerlackor på offentliga medier som AN gjorde på facebook får man tåla att bli granskad. Vad är värst; att en person kallar en försvunnen för en kackerlacka, eller att folk skriver om det på "internetet"?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-17 kl. 10:55.
Citera
2013-05-17, 10:48
Medlem
Citat:

Vad är det för bilder? Vems bil? Vem är den unge mannen?
Citera
2013-05-17, 10:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BV56
Vad är det för bilder? Vems bil? Vem är den unge mannen?
De fyra bilderna kommer från fyra olika försvinnanden.
Citera
2013-05-17, 10:51
Medlem
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6841035

Polisen är besviken över att det kom in så få tips!

Jag undrar vad de räknat med, efter knapphändiga och förvillande uppgifter. Oftast kan man efter ett par dagar dra sig till minnes en promenerande/joggande kvinna vid 15-tiden, som kan stämma på ett visst signalement. Men efter en och en halv vecka är det knappast möjligt att istället dra sig till minnes en bil vid 16-tiden, om den inte haft anledning att synas.

VB:s anmälningar har tonats ner till att inte kan ha med försvinnandet att göra. Idag kan de nästan gå i god för det, trots att det under tiden framkommit att det har rört sig om olaga hot redan för ett år sedan. Frågan är vad de senare anmälningarna innehåller.

När det gäller olaga hot brukar anmälaren få veta, fast med finare omskrivning, att man inte kan göra något, men man är välkommen åter när man är mördad.

Skulle det i efterhand visa sig att anmälningarna kan kopplas samman med fallet, får norrbottenspolisen dras med den skammen också. De har dessvärre inget bra rykte om sig efter alla missar.

För övrigt kan man fundera på var befann de sig runt 18:40? Om det är som polisen säger sig vara säkra på, att hon lämnade lägenheten vid 21-tiden, finns det ökända typer i närheten som kan ha ställt till det?
Citera
2013-05-17, 10:56
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6841035

Polisen är besviken över att det kom in så få tips!

Jag undrar vad de räknat med, efter knapphändiga och förvillande uppgifter. Oftast kan man efter ett par dagar dra sig till minnes en promenerande/joggande kvinna vid 15-tiden, som kan stämma på ett visst signalement. Men efter en och en halv vecka är det knappast möjligt att istället dra sig till minnes en bil vid 16-tiden, om den inte haft anledning att synas.

VB:s anmälningar har tonats ner till att inte kan ha med försvinnandet att göra. Idag kan de nästan gå i god för det, trots att det under tiden framkommit att det har rört sig om olaga hot redan för ett år sedan. Frågan är vad de senare anmälningarna innehåller.

När det gäller olaga hot brukar anmälaren få veta, fast med finare omskrivning, att man inte kan göra något, men man är välkommen åter när man är mördad.

Skulle det i efterhand visa sig att anmälningarna kan kopplas samman med fallet, får norrbottenspolisen dras med den skammen också. De har dessvärre inget bra rykte om sig efter alla missar.

För övrigt kan man fundera på var befann de sig runt 18:40? Om det är som polisen säger sig vara säkra på, att hon lämnade lägenheten vid 21-tiden, finns det ökända typer i närheten som kan ha ställt till det?

Precis. Det är dags att de går ut tydligt med vad de har, självfallet ska de ju spara på sådant som kan fälla en eventuell GM, men så här luddigt får det bara inte vara.
Citera
2013-05-17, 11:08
Medlem
FUP-12s avatar
Mycket väl resonerat!

Jag skulle vilja addera ytterligare en sak som kan tala för X:ets inblandning:

Det är han som uppger att VB skulle ha blivit upprörd av någon av de mobilkontakter hon hade. Detta kan betyda att han inte bara skapar tidsutrymme för hennes försvinnanden utan också planterar ett motiv till det för att avleda uppmärksamheten från honom själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Några funderingar om man ser på hennes försvinnande som ett brott, vilket inte är konstaterat ännu...

- Exet hämtar VB klockan 16 vid hennes hem.
- Exet säger att de satt hemma hos honom till klockan 21
- Exet säger att VB lämnade hans hem klockan 21 för att gå hem

- Ingen har sett VB under tiden 16 och framåt, eventuellt vittne vid 21 är osäkert och förmodligen avfärdat.

- Exet hör inte av sig till polisen och talar om att VB varit där, trots att media och alla söker henne. Polisen spårar själva upp exet genom inlägg på Facebook och mobilmastningar och då hittar de exet i området.

Det som talar för att exet kan vara inblandad, om ett brott skett...

- Han hämtar VB med bil men kör henne inte hem, trots att det är 3 kilometer att gå och lördagskväll. Detta är ett indicium på att han skapar ett tidsutrymme där exet under sin färd hem försvunnit.

- Han hör inte av sig och berättar för polisen att hon varit där, först när polisen hittar honom berättar han.

- Han är den sista kända person som såg VB.

- De har haft en historia/relation. Hur den var idag vet man inte.

- Han har haft tiden, möjligheten och kapacitet att få VB att försvinna då ingen kan styrka eller avfärda hans egen berättelse.

Det som talar emot att exet är inblandad...

- !

Min fundering blir då, när försvann VB egentligen, direkt vid 16, efter 18:40, vid 21 eller senare under natten.

Var de hemma hos exet hela tiden, överhuvudtaget eller bara en kort stund.

VB kan lika väl ha försvunnit vid 23 eller 02 på natten och då från vilken plats som helst, både i Boden och utanför.

Jag tror att skallgångarna kanske ska förläggas till platser i skogen där exet var välbekant med omgivningarna genom sina intressen.
Citera
2013-05-17, 11:32
Medlem
Har inte sett Efterlyst eller annat på tv om fallet, men jag undrar om polisen har gått ut med att dom vill komma i kontakt med den person som blivit sedd i området och som liknade den försvunna. Någon som hört något om det?
Citera
2013-05-17, 11:33
Medlem
Citat:
De fyra bilderna kommer från fyra olika försvinnanden.

Ok tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in