2013-05-19, 20:22
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poky
Knappast, hon satt alltid med näsan i böcker på rasterna. Hon hade inget annat att göra.

Angående universitetet så vet jag inte då jag bor på annan ort nuförtiden, har inte sett henne på ett år. Inte som att vi umgicks på fritiden heller, har bara observerat på hennes fb sen dess.

Du har ju haft kontakt med henne tills för ett halvår sedan, hände något som gjorde att ni inte hade kontakt sedan?

Jag funderar på om VB kan ha varit så klängig och uppmärksamhetssökande att någon överreagerat och tillrättavisat henne fysiskt så att hon kommit till skada av misstag, vad tror du om den tanken?

Vill bara tillägga att du tillför väldigt mycket i tråden, så tack för tid och engagemang!
Citera
2013-05-19, 20:27
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Fruktansvärt att läsa dina tankegångar, du har inte förstått vem VB är eller var, eller hur hon hade det. Om jag förstår dig rätt funderar du på om hon trots allt inte är eller var prostituerad, eller ville bli det? Usch.

Du missförstod mig alltså. Jag påtalade i klara ordalag att det i sådant fall kunde vara en k-u-l-t-u-r-k-r-o-c-k.

edit: om jag i Polen ger en kvinna en blomma så tackar hon och tar emot den och inget mer med det. Skulle jag ge en blomma till en kvinna i Sverige så tas det för frieri. Är du med?
Senast redigerad av MossTrums 2013-05-19 kl. 20:34.
Citera
2013-05-19, 20:30
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Du missförstod mig alltså. Jag påtalade i klara ordalag att det i sådant fall kunde vara en k-u-l-t-u-r-k-r-o-c-k.

Bra att du förtydligade dig, det finns många nog som antytt annat om VB, därav att en före detta klasskamrat till henne börjat skriva i tråden. Inget ont, som har något gott med sig således.
Citera
2013-05-19, 20:30
Medlem
Citat:
Du har ju haft kontakt med henne tills för ett halvår sedan, hände något som gjorde att ni inte hade kontakt sedan?

Jag funderar på om VB kan ha varit så klängig och uppmärksamhetssökande att någon överreagerat och tillrättavisat henne fysiskt så att hon kommit till skada av misstag, vad tror du om den tanken?

Vill bara tillägga att du tillför väldigt mycket i tråden, så tack för tid och engagemang!

Ett år sedan* träffade jag på henne senast i stan. Inget konstigt med det.
Vi var ju inte direkt nära vänner som umgicks på fritiden, hälsade och pratade på stan efter skoltiden gjorde vi - inget konstigt med det. Vi är vänner på fb nuförtiden, that's it - som med många andra skolkamrater. Inget som "hände" direkt.

Om jag ska vara ärlig har jag också funderat på det, men vill egentligen inte tänka på att det hänt något allvarligt med henne eller att någon skadat henne. Hoppas (utöver att hon lever då) att det är en olycka, ett djur, att hon ramlat i älven. Vad som helst utom en gärningsman.

Inga problem, säger bara det jag vet. Har bara blivit så förskräckt att folk som inte ens känner henne hävdat grovt felaktiga och rasistiska saker om henne och hennes familj.
Citera
2013-05-19, 20:32
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamvargarna
Tyvärr är det ju ganska lätta att totalt utplåna en människokropp eller göra så att den aldrig hittas och nu har gärningsmannen öm han finns haft gott om tid på sig.
Vi undrar i alla fall om man verkligen gick igenom fortet ordentligt. Finns det utrymmen som är svåra att ta sig in i? Kan gärningsmannen själv ha gått i skallgången och på något sätt sett till så att hon inte hittades? Kan gärningsmannen ha nycklar till låsta utrymmen?

Hade vi bott i Boden själva hade vi åkt ut mitt i natten och undersökt fortet ordentligt. Så här års är det ju inte precis beckmörkt där uppe.

Det är nog bara några få personer som har nycklar till fortet. I så fall får du söka gm inom Försvarsmakten. Det är nog sökt rätt ordentligt i detta område.

Om du hade varit gm, hade du inte åkt en bit hemmifrån om du skulle göra dig av med en kropp? Att placera en kropp bara några få kilometer från där man bor tror jag inte är troligt. Minst en mil, max tio.
Citera
2013-05-19, 20:33
Medlem
LaScalas avatar
@ensamvargarna:
Nu när jag ser att du är aktiv i tråden så ska jag passa på att fråga dej varför du skrivit PM till mej med de mest befängda anklagelser.
Jag undrar varför du inte skriver öppet i tråden och bemöter mina "hemska" inlägg?
Du harfått fler PM från mej nu där jag ber dej förklara dej.Du svarar ej.
Jag ska inte genera dej med att lägga ut hela ditt långa märkliga PM här men det här är ett par saker jag vill ha en förklaring till:

"Skulle polisen resonera som du så skulle inte många fall lösas. "Äsch hon var så konstig så hon har nog tagit livet av sig." Det är tur att det finns folk som inte tänker så.

Dessutom tycker jag det är skamligt att på detta sätt mer eller mindre mobba en person du aldrig har träffat och som med stor sannolikhet har drabbats av en alldeles för tidig död."

Vad menar du? Hur vet du hur jag eller polisen resonerar?
Hur har jag mobbat henne eller skrivit att hon är "dum" som du påstår i ditt PM?
Citera
2013-05-19, 20:34
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poky
Ett år sedan* träffade jag på henne senast i stan. Inget konstigt med det.
Vi var ju inte direkt nära vänner som umgicks på fritiden, hälsade och pratade på stan efter skoltiden gjorde vi - inget konstigt med det. Vi är vänner på fb nuförtiden, that's it - som med många andra skolkamrater. Inget som "hände" direkt.

Om jag ska vara ärlig har jag också funderat på det, men vill egentligen inte tänka på att det hänt något allvarligt med henne eller att någon skadat henne. Hoppas (utöver att hon lever då) att det är en olycka, ett djur, att hon ramlat i älven. Vad som helst utom en gärningsman.

Inga problem, säger bara det jag vet. Har bara blivit så förskräckt att folk som inte ens känner henne hävdat grovt felaktiga och rasistiska saker om henne och hennes familj.

Nu ska jag inte ställa fler frågor utöver dessa i kväll, men vad tror du om de här fördomarna om kvinnor med thailändskt utseende, finns det en negativ kultur bland vissa individer att thailändska kvinnor är förtäckta prostituerade?

Med tanke på VBs personlighet, skulle hon kunna lifta med någon hon inte känner?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-19 kl. 20:38.
Citera
2013-05-19, 20:43
Medlem
Citat:
Nu ska jag inte ställa fler frågor utöver dessa i kväll, men vad tror du om de här fördomarna om kvinnor med thailändskt utseende, finns det en negativ kultur bland vissa individer att thailändska kvinnor är förtäckta prostituerade? Om hon gick längs en väg, kan någon ha plockat upp henne, i tron att hon rymt eller flytt från sin man? Jag förstår om det är jobbigt att tänka på olika scenarier, så det får nog snart bli en paus.

Med tanke på VBs personlighet, skulle hon kunna lifta med någon hon inte känner, eller är det kanske mer vanligt i era trakter att man gör så?

Det gör det väl lite överallt, fördomar finns alltid i alla olika städer och länder. Det låter inte troligt i mina öron, har aldrig hört talas om det tidigare som en "känd" fördom.

Som jag uppfattade från någon artikel is NSD eller Kuriren var det väl bara 2 km från hennes pluggkompis hem? Är lite förvirrad över varför det skulle varit en sån kort sträcka, men har inte hittat något som bekräftar/dementerar det rätta avståndet. Känns konstigt att man ska ha liftat 2 km? Man liftar väl lika frekvent som i resten av landet, skulle jag säga.
Citera
2013-05-19, 20:49
Medlem
sisterroses avatar
Vet ni något om J*nt* Äppl*t B*rg? (oeee) på facebook? Eventuellt släkt med resterande av samma efternamn? Han har delat VBs försvinnande två gånger. Eller Krist*ff*r KB B*rg (oee)?
Senast redigerad av sisterrose 2013-05-19 kl. 20:51.
Citera
2013-05-19, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisterrose
Vet ni något om J*nt* Äppl*t B*rg? (oeee) på facebook? Eventuellt släkt med resterande av samma efternamn? Han har delat VBs försvinnande två gånger.
Vet vem han är, han är dock inte vän med henne på fb. Är det den här familjen Berg det snackas om?
Citera
2013-05-19, 20:52
Medlem
MossTrumss avatar
När vi nu vänder på stenar i VB:s liv har jag en fråga att kasta ut: vet någon varför hennes lärare i virtual design på gymnasiet tog bort henne från sin kompislista på Facebook? VB kommenterade detta på sin FB med att han inte gillade henne.

Är det någon som vet varför gymnasieläraren gjorde så, jag tycker han borde vara medveten om att han kunde såra sina forna elev.
Citera
2013-05-19, 20:52
Medlem
Cinnabars avatar
Om det nu ändå är så att VB inte försvunnit för egen maskin, tror jag att försvinnandet kan ha något att göra med scenariot "naiv, tycker om att ge komplimanger, uppmärksamhetstörstande" till att motparten eller båda känner ilska, irritation, besvikelser. Bevisligen har VB känt just irritation den här kvällen. Tror inte på något random överfall längre, och olycka känns också långsökt.

Detta gör det lite enklare att leta. Om det finns en GM är det någon som VB har haft kontakt med, önskat eller oönskat. En person som kan ha svårt att uttrycka sig, och som då tar till händerna. Det behöver inte vara en ondskefull person, det kan räcka med att man tar i lite för hårt, knuffar så att personen skadar sig olyckligt. Jag tror på ett sådant scenario, och om det finns en GM därute mår personen asdåligt, när förträngningen släpper.

Nu tror jag att det finns oerhört få människor som av misstag har ihjäl någon annan, och kan hantera ett bortförande alternativt hålla tyst, dölja sina känslor. Den personen bör ha varit sjuk eller frånvarande vid flera tillfällen den senaste tiden. Var det inte så att polisen länge och väl sökte pluggkompisen, för att få bekräftat att VB faktiskt var hos honom, därav polisens osäkra uppgifter fram till detta möte?

Jag tror att om det är så här, läser personen också tråden och vet varken ut eller in. Mitt råd är att det är bättre att komma vidare och få det stöd alla har rätt att få, även en dräpare. Det går inte att leva med detta på sitt samvete, det är detsamma som att bli uppäten inifrån. Det går alltid att börja om, och vad det handlar om nu är att VBs föräldrar ska få sinnesro. Finns det en dräpare, eller någon som på något sätt vet vad som hänt VB, ska den personen berätta, för att lidandet ska mildras. En dräpare kanske är rädd för hat, men det tror jag är det sista folk tänker på när ett försvinnande klaras upp, man känner bara tacksamhet för att få veta, få svar på sina frågor.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-19 kl. 21:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in