2013-05-14, 10:19
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infid3l
"Lars-Ivar Johansson kan av uppkommen anledning inte längre vara talesperson gentemot media. "

Hmm..intressant.

Antagligen är han sjuk eller så har han andra fall som han lägger tiden på.

Eller så är han närstående till någon misstänkt, själv inblandad i hennes försvinnande eller så har han läckt information som varit känslig.

Jag tror han är busy med annat då det nu gått 9 dagar och inget nytt har kommit fram.
Citera
2013-05-14, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
http://www.facebook.com/luleakarateklubb

Kanske är hon känd i den här klubben, de håller iaf tummarna för VB.

Hon verkade ju känna Pontus Johansson enligt tidigare inlägg i tråden. Jag tror snarare att det hon tränat hos honom ibland och det där är bara en syskonklubb till klubben i Boden.

Bara en känsla jag har. Delvis pga att hon verkar trivas med udda personer och PJs klubb är mycket inriktad på handikappade. Men även den lite mer traditionella klubbkulturen tror jag.
Citera
2013-05-14, 10:21
Medlem
Citat:
"Lars-Ivar Johansson kan av uppkommen anledning inte längre vara talesperson gentemot media. "

Hmm..intressant.

Behöver ju absolut inte betyda något?
Han är nog bara lite krasslig idag...
Citera
2013-05-14, 10:23
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Nu tänker jag så här. VB är av allt att döma en ganska ensam person, iaf inget stort kontaktnät på facebook, och av hennes statusar att döma ser det inte ut som om hon är särskilt aktiv vad gäller uteliv m.m. Kanske har hon karaten som ett av sina främsta fritidsintressen.

I Luleå tränar man bl a

Fredag
Alla
18.30-20.00

Kanske har hon stannat kvar i Luleå efter skolan och tränat, och därefter hämtats upp av någon. Vad jag känner till har det inte bekräftats att hon varit i hemmet under fredagsdygnet eller under lördagen.

Kanske har mannen/vännen Y* hämtat henne efter träningen, kanske har hon sovit hos honom. Observera att jag inte menar att det är något skumt med denna mannen, men han verkar vara ett stort stöd för VB, så det är inte omöjligt att hon stannat hos honom över natten. Och att det är den mannens bostadsadress som kanske är utgångspunkten för lördagens träning, det vet vi inte.

Alternativt kan vännen KJ ha hämtat henne efter träning på fredag kväll, och att VB tillbringat natten mellan fredag och lördag hos honom, det vet vi inte heller, och är en möjlighet. Det är inte ställt utom allt rimligt tvivel att VB själv gjort de två sista statusuppdateringarna på sin facebook tycker jag.

Vad säger ni, finns det något motsägelsefullt i detta?

Ja 1 sak att han & hans fru säger i artikeln att dom inte träffat VB på 3-4 veckor
Citera
2013-05-14, 10:24
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:

Hmm..intressant.

Heter inte kompisen som hon "pluggade" hos J*hannson i efternamn???
Citera
2013-05-14, 10:25
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Brist på social kompetens tycker jag. Hennes partner är känd på orten som en hyvens man och ett ankare i föreningslivet, omtyckt och ansedd. Hon borde begripit bättre att hennes uttalanden sätter mannen i sämre dager, särskilt när hon uttalar sig med så hårda nedsättande ord om en försvunnen ung kvinna som engagerar många människor, särskilt i Boden.

Ja det var ju enbart pga hennes agerande som fokus hamnade på hennes man så man kan väl förutsätta att det inte blir någon blomkvast den här veckan i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det kan nog många av oss instämma i.

Men nu handlar det ju inte om vad du eller jag eller grannen skulle skriva. Det handlar om ifall denna karatefru har för vana att uttrycka sig hårt och elakt. I så fall minskar ju betydelsen av hennes elaka kommentarer i just detta fall.

Jag förstår hur du menar men MB ska enligt de som känner honom vara i allra högsta grad socialt kompetent, trevlig, snäll, hjälpsam. Skulle han gifta sig med en människa som rent generellt var elak, plump, socialt inkompetent och inte ens har begrepp om de mest grundläggande i hur man beter sig mot folk? Nej jag får känslan av att hon innerligt hatar VB, så mycket att hon inte ens kan tygla sig i detta läge. Varför ska vara osagt dock.
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Hon verkade ju känna Pontus Johansson enligt tidigare inlägg i tråden. Jag tror snarare att det hon tränat hos honom ibland och det där är bara en syskonklubb till klubben i Boden.

Bara en känsla jag har. Delvis pga att hon verkar trivas med udda personer och PJs klubb är mycket inriktad på handikappade. Men även den lite mer traditionella klubbkulturen tror jag.

PJ har hand om personer som fått ex stroke, det är träning i rehabiliteringsform alltså, således inte en grupp VB skulle passa in i.
Citera
2013-05-14, 10:25
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Nu tänker jag så här. VB är av allt att döma en ganska ensam person, iaf inget stort kontaktnät på facebook, och av hennes statusar att döma ser det inte ut som om hon är särskilt aktiv vad gäller uteliv m.m. Kanske har hon karaten som ett av sina främsta fritidsintressen.

I Luleå tränar man bl a

Fredag
Alla
18.30-20.00

Kanske har hon stannat kvar i Luleå efter skolan och tränat, och därefter hämtats upp av någon. Vad jag känner till har det inte bekräftats att hon varit i hemmet under fredagsdygnet eller under lördagen.

Kanske har mannen/vännen Y* hämtat henne efter träningen, kanske har hon sovit hos honom. Observera att jag inte menar att det är något skumt med denna mannen, men han verkar vara ett stort stöd för VB, så det är inte omöjligt att hon stannat hos honom över natten. Och att det är den mannens bostadsadress som kanske är utgångspunkten för lördagens träning, det vet vi inte.

Alternativt kan vännen KJ ha hämtat henne efter träning på fredag kväll, och att VB tillbringat natten mellan fredag och lördag hos honom, det vet vi inte heller, och är en möjlighet. Det är inte ställt utom allt rimligt tvivel att VB själv gjort de två sista statusuppdateringarna på sin facebook tycker jag.

Ja e inte heller övertygad om att det e VB som gjort sista status uppdateringen, Hon kan ha varit död redan då...
Citera
2013-05-14, 10:26
Medlem
highfives avatar
Citat:

I Luleå tränar man bl a

Fredag
Alla
18.30-20.00

Hur vet du att hon inte hade stort kontaktnät på FB? Jag har säkert varit inne på 70-tal FB sidor där hon varit inne och ex gillat. Och då från konto 1. Sen har hon ju tre konton till varav två iaf varit någorlunda aktiva. Sen har hon varit aktiv på Baddoo.com, MySpace och säkert fler forum.

Så låt säga att hon åtminstone har en 300-400 "vänner" på nätet.
Citera
2013-05-14, 10:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
Ja 1 sak att han & hans fru säger i artikeln att dom inte träffat VB på 3-4 veckor

Du menar den äldre mannen? Okej, har missat det uttalandet, då kan jag stryka det alternativet. Men det andra då, finns det något som talar emot att VB rent teoretiskt kan ha varit med KJ under fredagsdygnet och fram till försvinnandet?

Jag tänker på att VB har tillgång till mobil, men trots det görs de två sista statusuppdateringarna på facebook från dator.
Citera
2013-05-14, 10:30
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Nu har man kopierat samma meddelande som igår.
http://www.polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Norrbotten/april-juni/Inget-genombrott-vad-galler-forsvunna-kvinnan-i-Boden/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
Citera
2013-05-14, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tattartermos
Det är mycket tjatande om att Boden Energi har släckt gatubelysningen... Det är inte mörk på dessa breddgrader under sommarhalvåret, finns även nåt som heter midnattssol.

Idag enligt en vädersite så går solen upp 02,57 och ner 22,01 i Boden. Så hur mörkt blir det, inte mycket!

Men det är kanske så man jobbar i södra Sverige, vi släcker ner nu när det är som mörkast...

Tråkig och nedsättande ton du har bara för att jag i två inlägg nämnt att belysningen kanske inte var tänd. Det är först i juni som det upplevs som ljust dygnet runt och den här årstiden förändras solens upp och nedgång mycket dag för dag.

Om du har möjlighet att knappa in 4:e maj på din vädersajt så gör det, skiljer nämligen 40-50 minuter mot dina uppgifter från idag.

Solen gick ned omkring 21:10-21:20 i Boden den fjärde maj.
Det var alltså skymning och på väg att bli mörkt om VB gick hem vid 21-tiden. Beroende på när hon kom iväg, och hur långt hon eventuell hann kan det ha blivt mörkt under promenaden.
Senast redigerad av Reckie 2013-05-14 kl. 10:46.
Citera
2013-05-14, 10:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Hur vet du att hon inte hade stort kontaktnät på FB? Jag har säkert varit inne på 70-tal FB sidor där hon varit inne och ex gillat. Och då från konto 1. Sen har hon ju tre konton till varav två iaf varit någorlunda aktiva. Sen har hon varit aktiv på Baddoo.com, MySpace och säkert fler forum.

Så låt säga att hon åtminstone har en 300-400 "vänner" på nätet.

Jag vet inte, och jag ställer funderingen som en fråga, och ber om respons. Jag är inte det allvetande oraklet. Se det som en gemensam brainstorming. Tillsammans kan vi underbygga eller såga varandras funderingar. Det du missade kan kanske någon annan komplettera osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in