2013-05-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engultomat
Att neka så mycket hela tiden skapar bara mer otrygghet och rädsla hos folk i Boden, tänk alla äldre tanter och föräldrar med små barn som tror det går runt en styckmördare i Boden. Vilket det ju antagligen också gör, bara det att GM kände VB personligen så det rör sig inte om någon som går runt och styckmördar främlingar - det får vi iallafall hoppas. Men hur ska alla veta det, när polisen gång på gång säger "Nej vi har ingen misstänkt".

Tycker framför allt det är kasst att polisen gör så oengagerade och slappa uttalanden. Det är som om Kling och Klang sitter och äter munkar och uppgivet suckar att "Jaha, det var ju synd att en liten asiatisk tjej blev styckmördad, men det var säkert av någon hon kände, sånt händer, men då det säkert var pga något trassel mellan gm och offer så lär det ju inte hända igen...det är inget att oroa sig över, livet går vidare, nu far vi ut och letar fyllbultar på stan"

Jag blir nästan förbannad. Hade det varit någon form av lokal höjdare hade det säkert brunnit i baken på Kling och Klang, men nu var det ju bara en stackars invandrad asiat, så då är det minsann ingen brådska med saker och ting. Gah!
Citera
2013-05-22, 22:22
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappii
Vad är det för plats? Och står hyrbilen kvar? Vad var det för typ av bil?

Har man hyrt bil för att frakta kroppen?!
Citera
2013-05-22, 22:23
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Använt mig av text ur en beskrivning om GMP(Gärningsmannaprofilering), ej kursiverat är modifierad orginaltext anpassad till det här fallet.
Tycker det låter precis lika troligt som (om inte troligare) som psykologiprofessorns (i Efterlyst) teori om offensiv styckning. Förvirring och kaos kan dominera förloppet snarare än någon slags offensiv tendens att skända liket. Men vi får väl veta mer så småningom.

Här finns för övrigt uppsatsen om gärningsmannaprofilering, polisutbildningen Umeå 2006 (pdf).
Citera
Medlem
har varit snack om en blå volvo tidigare, vem är det som äger en sådan?
Citera
Avslutad
Skall fatta mig kort: Handlar detta och mest troligt om ett mänskligt (o)djur?
Ett mänskligt (o)djur som inte bara styckat en människokropp likt ett (o)djur, utan även gömt undan en människokropp på detta samma slarviga vis och som ett (o)djur gör?
Citera
2013-05-22, 22:24
Bannlyst
Att klara av att separera armar och ben från kroppen är svårare än att ta lös huvudet.
Jag får viss känsla av att GM mentalt inte klarade av det. Sannolikt på grund av nära relation till offret. Möjlig kärlek?

Polisen säger i Efterlyst att fyndplatsen - gropen - kan vara mordplats. Det håller jag som otroligt.
I så fall måste GM haft med så väl kniv som handskar för att kunna genomföra mord och styck utan att lämna spår. Verkar knepigt.
Mördar man impulsivt och kommer sig för att stycka så gör man det i syfte att frakta alternativt underlätta när man gömmer kroppen.
Då reflekterar man så klart över det där med att lämna spår.

Ett impulsivt mord på platsen skulle möjligen ske med strypning, slag eller hittat tillhygge.
Att då åka hem och hämta kniv för styckning verkar dumt, eftersom man redan lämnat spår.
Då forslar man ju bort kroppen till annan plats och eldar upp den, ej platt mot marken utan över konstant låga längre tid.

Är mordplatsen verkligen ödehuset så är ju skriken från KJ:s lägenhet helt meningslösa också, så det skulle nästan minska sannolikheten för honom.
Citera
2013-05-22, 22:24
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suay
Som G.W sade för någon dag sen. "Det här är lättlöst" Jag tror till
99% att gärningsmannen med ev medhjälpare är häktade inom
48 timmar

Ja och nu har de tänderna/tandkorten.

Jag antar att de måste säkerhetsställa identiteten på kroppen innan de plockar in någon misstänk, därför är väl brottsrubriceringen också fortfarande människorov.
Citera
2013-05-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Kroppen forslas iväg:
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6847188

En bil från fonus? Wtf, är detta vanligt? Ska inte delarna undersökas ännu mer?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Vad är det här för manual? Den verkar gammalmodig. De flesta ungdomar bor hemma numera på grund av bostadsbristen, de varvar vikariat (det gör även äldre) och vilken ungdom köper en bostad? Inte många. Det är ju bara ev. tidigare brott som blir relevanta, tycker jag.

Det är ur ett dokument som handlar om UO, flickan i Hörby. Jag menade också att, försök se helheten(övergripande). Ett tappert försök att kunna se vad vi vet om fyndplatsen på ett nyktert och realistiskt sätt.

Jag tycker att tankegångarna i dokumentet i stort tidlöst, därför använde jag det.

Det är inte en manual, snarare en redogörelse för hur man gör en GMP, fallet med Hörbyflickan har tjänat som exempel hur man tänker och resonerar.

mvh

EDIT;Och märk väl, jag gör inte anspråk på att det jag skrev om GMP i tidigare inlägg är sanningen, kanske helt fel ute, dock ett uppslag, något att gå på. Jag har givetvis också tagit hänsyn till övriga kända omständigheter, bl a att skrik har hörts på en viss plats osv.
Senast redigerad av OY 2013-05-22 kl. 22:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gymguden
Är det någon som har några synpunkter på varför MB:s fru skrev det hon skrev om Vatch*reeya på facebook? Vad hade hon för anledningar?

Ryktet som florerar i Boden och denna tråd: VB väntar MB:s barn skulle kunna vara underlag försvenska sådan kommentar rent hypotetiskt. Alternativt att de haft/ har ett förhållande, eller att VB och MB flirtat utan förhållande. Kanske en ilska över att VB limmar på hennes man?
Tror dock at KJ är GM och inte ngn ur MB:s familj.
Citera
2013-05-22, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Det finns en sammanfattning i trådstarten.

jo tack ULL..har vart med sen flashback körde papperstidningar. detta är dock första gången vid ett så här exceptionellt/extremt hög-profilerat fall när det spretar alldeles för mycket (när vi alla vet vem det är, och borde fokusera på det) vill bara att villospåren försvinner och FB-grävarna förser dom lata poliserna med info. och så kan vi lagföra någon som GW så vackert brukar utrycka det. annars blir det ju det tråkiga "polisiärt uppklarat" men till arkivet.
Citera
2013-05-22, 22:26
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
http://kartor.eniro.se/m/nUxJb
nu finns punkt även på det gula huset

200 meter bakom huset skulle kunna vara där det går någon sorts elgata bakom huset. Tycker att på bilderna med fynd och tält att det ser lite avverkat ut. Dessutom utanför avspärrningen så lär det var en bit från vägen iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in