Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Jag har hört från flera håll att VB hade ett mer eller mindre typiskt "Asperger-beteende" så det är väl inte omöjligt att det fakiskt stämmer. Kan jag tycka helt utan att själv varit i kontakt med henne...

Sen vete fasen om det alls har någon betydelse i sammanhanget, personer med den typen av diagnos försvinner antagligen inte oftare än andra.
(Sen tror jag det uppskattas att man talar om att man kopierar något från nätet, typ Wikipedia)
Du har rätt i att jag borde angett källan.
Dock framgår det tydligt att det är omöjligt för en lekman att diagnostisera någon med apergers. Det är stor skillnad på beteenden och diagnos. Många beteenden passar in på flera diagnoser. Dessutom är det en tjej vi talar om och det är betydligt ovanligare att tjejer har aspergers.
Jag delar helt din uppfattning att det är ytterst tveksamt om en eventuell diagnos har någon som helst betydelse i detta fallet.
Jag blir bara så trött på folk som slänger ur sig diagnoser hit och dit. Särskilt när de inte ens känner personen i fråga. Det leder inte till något och rör bara till det hela.