2013-05-13, 20:02
Medlem
Scires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Jag refererar i alla fall inte till wikipedia när jag skriver om diagnosen aspergers, utan jag refererar till verkliga individer och verkliga händelser. Jag har under mitt liv träffat på fyra personer med detta handikapp, varav två stalkat "kärleksoffer".

Det var precis det jag menade. Att bilda dig en uppfattning av Aspergers av endast fyra personer och sedan tro att alla andra med den diagnosen skulle vara exakt lika är ganska dumt. Det är inte så enkelt. Även om man har en diagnos så är man ändå en unik människa.
Citera
2013-05-13, 20:06
Medlem
Ryktet på stan säger att de var en sexlek som gick snett mellan den försvunna och tränaren,
Är de nån som kan bekräfta de? har hört de på flera olika håll
Citera
2013-05-13, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Jag refererar i alla fall inte till wikipedia när jag skriver om diagnosen aspergers, utan jag refererar till verkliga individer och verkliga händelser.

Jag har under mitt liv träffat på fyra personer med detta handikapp, varav två stalkat "kärleksoffer". En fungerade hjälpligt bland folk, men man såg att han hade denna störning (avvikande rörelsemönster, ordval med mera), och han hade/har stora problem med att stava (som vb kanske). En väldigt snäll kille, som det gick hyggligt för. Två var helt väck och körde sina egna race, en av dem var student på universitetet. Den killen behövde duka symmetriskt och allt skulle ligga perfekt på bordet innan han kunde börja äta, när han väl åt var det också lite besvärligt för honom. En annan kille ville vara med i gänget och blev hela tiden besviken på omvärlden, han letade verkligen efter kärlek, stalkade och hade sig. Det var tragiskt att bevittna. Folk tog ju avstånd, och han blev deprimerad av svårigheterna. Personen bor i gruppboende och klarar sig inte själv, har smutsiga kläder med mera. Det här handikappet verkar slå olika hårt.

Allt runt VB är rykten och spekulationer, men jag tror att de flesta har ett gott syfte med detta. Tyvärr tenderar rykten att bli till sanningar.

Du talar om autism, högfungerande autism i ngt fall. En person med Asperger klarar sig oftast själv...flera professorer skulle få denna diagnos och forskning menar att flest personer med AS finns i Silicon Valley. De flesta med AS är mycket intelligenta. Hög intelligens, medelmåttig och klara specialintressen med svårigheter med socialt samspel är utmärkande.
De allra flesta med AS klarar sig mkt bra och går på Universitet utan större svårighet.
Citera
2013-05-13, 20:10
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo_144
Ryktet på stan säger att de var en sexlek som gick snett mellan den försvunna och tränaren,
Vem skulle ha droppat det ryktet om det vore sant?

Knappast Vatchareeya?

Och OM ryktet skulle stämma - skulle då verkligen tränaren springa runt och "bekänna" för diverse folk?

Visst kan ryktet stämma, men det känns som ett mycket typiskt falskrykte.
Citera
2013-05-13, 20:12
Moderator
OYs avatar
14.23 postas det här inlägget, inte från mobil, kanske inte så konstigt om hon då är i sin bostad.

Ska nu ut och motionera lite och sedan till kompis och plugga^^

Enligt polisen gick Vatcha*eeya Bang*uan hem till en kompis för att studera vid 15-tiden på lördagen. Efter att hon gick därifrån vid 21-tiden är hon spårlöst försvunnen.

15:22 postas det sista inlägget på hennes facebook, men inte från en mobil.

Cirka 45 minuters gångväg, 3,5 km mellan bostaden och vännen enligt google maps, men jag tycker att det verkar lite i överkant?

Så, vad hände här egentligen, hoppade hon över träningen, eller såg hon en joggingtur till vännen som träning och postade sista inlägget i stort sett direkt när hon kom till vännen?

I vilket fall som helst, antingen drog hon inte hemifrån direkt efter statusuppdateringen trots att hon skrev nu. Det betyder att hon satt hemma tills nästa inlägg postades, annars hade hon inte åtkomst till en dator för att kunna posta det sista inlägget. Eller så återvände hon hem efter träningen och postade det sista inlägget, tog böckerna i handen och gick till vännen. Varför bytte hon inte kläder innan hon gick till vännen i så fall?

Eller så har hon inte tränat alls, kanske inte ens postat detta själv?
Citera
2013-05-13, 20:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Vem skulle ha droppat det ryktet om det vore sant?

Knappast Vatchareeya?

Och OM ryktet skulle stämma - skulle då verkligen tränaren springa runt och "bekänna" för diverse folk?

Visst kan ryktet stämma, men det känns som ett mycket typiskt falskrykte.

Inte långsökt att tänka sig att det ryktet har sitt frö här i tråden. Tror också att det är ett falskrykte.
Citera
2013-05-13, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo_144

Skulle inte polisen gå ut med detta då? Eller åtminstone media få reda på det? Letar de kroppen för bevis och borde inte GM ha berättat var kroppen finns? Om det var en olyckshändelse?
Citera
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Dagens asgarv. Du är ganska säker på att hon har någon form av diagnos. Du förmodar asperger. Hon blev besatt av din vän efter att hon tydligen sett honom i skolkatalogen. Vadå tydligen?
Allt detta utan att du själv varit i direkt kontakt med henne. Imponerande.

Aspergers syndrom är en diagnos inom autismspektrumet och en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Inom diagnossystemet DSM IV krävs i sammanfattning att personen har normal eller hög intelligens samt normal språklig förmåga och specifika intressen, men signifikant nedsatt social interaktionsförmåga .

För att ställa diagnosen är det även nödvändigt att symtomen framträder under tidig barndom och att det leder till en signifikant funktionsnedsättning i det dagliga livet.

Aspergers syndrom kan vara svårt att avgränsa från snarlika begrepp som högfungerande autism och autistiskt syndrom.

I de föreslagna kriterierna för DSM V, kommer Aspergers syndrom att helt försvinna som diagnos. Istället blir diagnosen autism mer tydligt specificerad i olika underkategorier.

Personer med Aspergers syndrom kan uppvisa ett annorlunda beteende. De blir därför ofta missförstådda och kan uppfattas som ohyfsade, ouppfostrade eller blyga.

Aspergers syndrom anses primärt ha genetisk och biologisk grund. Omkring 2–4 personer per 1 000 anses ha Aspergers syndrom. Fler är pojkar än flickor (3–6 män/1 kvinna)
Jag har hört från flera håll att VB hade ett mer eller mindre typiskt "Asperger-beteende" så det är väl inte omöjligt att det fakiskt stämmer. Kan jag tycka helt utan att själv varit i kontakt med henne... Sen vete fasen om det alls har någon betydelse i sammanhanget, personer med den typen av diagnos försvinner antagligen inte oftare än andra.
(Sen tror jag det uppskattas att man talar om att man kopierar något från nätet, typ Wikipedia)
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns ett klipp på hennes facebook, jag tycker att det liknar hon, tre tjejer som filmas i träningshallen när de utför, ja vad heter det, kator? Ser inte speciellt nybörjare ut, och för att komma dit så tränar man seriöst, hon ser dessutom vältränad ut, inte som många andra plufsiga småbrudar med fläsket hängandes utanför ett par sunkiga träningsbyxor. Hon har delat länk för kosttillskott och något om hälsa, ja, jag utgår ifrån att hon tränar seriöst. Lägg till att någon av hennes tränare haft kontakt med henne, troligen för att uppmuntra henne att komma till träningen för att inte tappa formen, inte hosta hela livet.

Att via facebook deklarera att de ska göra något hälsosamt och sedan inte vara seriös med det gör bara misslyckade trebarnsmammor med brösten hängandes vid knäna samtidigt som de tror att de slutat röka för att de hoppade över morgonens första cigarett. Du förstår säkert vad jag menar.

Kan du på något vis länka till denna video så folk som ej använder fb kan se den, går det?
Citera
2013-05-13, 20:16
Medlem
XsliteXs avatar
Som liten sidoinfo kan sägas att jag under dagen idag färdades mellan Luleå och Sävast på riksväg 97 (jaa den stora vägen mellan Luleå och Boden) och jag kunde räkna till hela 8 civila polisbilar, en del fanns inte ens på hemsidan med listade civilbilar, dom kör i skytteltrafik mellan högkvarteret i Luleå och Boden, brottsutredningen sköts som bekant i Luleå.. så något gör dom ju iallafall för att lösa det.. plus att dom nu gått ut med att dom jobbar efter spåret att hon blivit bortrövad av någon
Citera
2013-05-13, 20:17
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
14.23 postas det här inlägget, inte från mobil, kanske inte så konstigt om hon då är i sin bostad.

Ska nu ut och motionera lite och sedan till kompis och plugga^^

Enligt polisen gick Vatcha*eeya Bang*uan hem till en kompis för att studera vid 15-tiden på lördagen. Efter att hon gick därifrån vid 21-tiden är hon spårlöst försvunnen.

15:22 postas det sista inlägget på hennes facebook, men inte från en mobil.

Cirka 45 minuters gångväg, 3,5 km mellan bostaden och vännen enligt google maps, men jag tycker att det verkar lite i överkant?

Så, vad hände här egentligen, hoppade hon över träningen, eller såg hon en joggingtur till vännen som träning och postade sista inlägget i stort sett direkt när hon kom till vännen?

I vilket fall som helst, antingen drog hon inte hemifrån direkt efter statusuppdateringen trots att hon skrev nu. Det betyder att hon satt hemma tills nästa inlägg postades, annars hade hon inte åtkomst till en dator för att kunna posta det sista inlägget. Eller så återvände hon hem efter träningen och postade det sista inlägget, tog böckerna i handen och gick till vännen. Varför bytte hon inte kläder innan hon gick till vännen i så fall?

Eller så har hon inte tränat alls, kanske inte ens postat detta själv?
Den enklaste förklaringen kan vara den rätta; hon kanske ändrade sig och hoppade över motionen? OM så är fallet - inte skulle hon väl då skriva ännu ett inlägg; "ändrade mig - skiter i att plugga".

Eller så kanske hon skrev så för att verka "duktig".

Jag tror att uppdateringarna på Fejjan övertolkas.
Citera
2013-05-13, 20:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Kan du på något vis länka till denna video så folk som ej använder fb kan se den, går det?

Ouuups, ja jag är inte sämre än att jag kan be om ursäkt, ser nu att klippet inte ens är filmat i Sverige, dock är det tre tjejer som ser asiatiska ut. Byt ut det just det argumentet mot hennes vän, den äldre mannen som intervjuas i ett nyhetsinslag. Han säger att hon tränar, även att hon är duktig i skolan, det har också omtvistats.

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in