2013-05-12, 14:17
Medlem
Sannolikheten att hon är i området efter både polis och MPS sök minskar raskt. Hon har förmodligen lämnat området i ett fordon. Mast tömningar mm i områdets master kan ge en del men det är många som finns (bostäder) och passerar (genomfartsled) i området och det är ett omfattande arbete att sortera ut vad som kan vara intressant. Om hon trillat/kastats i älven så är det säkerligen nedan kraftverket, en sådan plats är bron nedan kraftverket. Då kan hon fara väldigt långt i det strida vattnet.

Jag har en känsla att hon finns ej i området, hoppas innerligt jag har fel.. men mycket talar för det.
Citera
2013-05-12, 14:20
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBrightside
Absolut, att de inte är vänner på facebook är konstigt om det skulle vara som i min teori. Men varför de inte är vänner vet vi ju inte. Det kanske inte är frun som sagt ifrån utan VBs familj? Som sagt är det ju mer konstigt att tränaren inte skulle vilja vara vän med VB, då han inte verkar vara så nogräknad än att det är tvärtom. Alltså att VB inte velat/fått/kunnat vara vän med tränaren. Mamman verkar ju ha både egna konton och inloggningsuppgifter till VBs konto så hon kan ju mycket väl ha haft koll och styrt det så.

Att VB skrivit saker som lutar åt att hon är kär i en upptagen man betyder ju inte att det är tränare. Lär ju finnas fler upptagna snubbar i Boden än just honom?

Att VBs mamma nu skriver på MPS facebook att frun är svartsjuk och elak kan hon ju skriva för att rikta ljuset ditåt, inspirerad av flaschbackteorier. De kan ju också ha en konflikt för att VBs familj anser att tränaren och frun har lagt sig i för mycket tidigare, om VB sagt saker som oroat tränaren och frun alltså.

Allt är som sagt teorier och spekulationer men i nuläget har vi ju inget mer än så...

Precis ja, de kan ha sett något i hemförhållandena som inte var bra, eller något annat. Man vet inte vad som ligger bakom kommentarer eller trätor, vad som är rätt eller riktigt. VBs föräldrar kanske inte gillade att hon tränade karate, det kan finnas många anledningar till att det träts nu, och att man försöker framställa någon som inblandad, jag tycker att karatefrun hängs ut för mycket, tids nog visar det sig vad som ligger bakom det här.
Citera
2013-05-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag håller med dig om att hon huvudsakligen har äldre vänner. Men det är inte så länge sedan hon gick på gymnasiet och där finns ju klasskamrater som borde kunna berätta om hur hon är. Det är möjligt att hon höll sig för sig själv, men då kunde ju någon skriva det i alla fall.

Sedan funderar jag fortfarande på vilken kille hon var tillsammans med? Det var inget jag själv såg på MPS sida, utan det var någon som återgav det här på tråden. Innebörden ska väl ha varit ungefär så här "hoppas min sons ex kommer tillrätta". Då undrar jag vem denne sonen är? När ska hon ha varit tillsammans med honom och hur länge?
jag har också läst den kommentaren nånstans, tror det var på MPS, men hittar den inte nu, kanske borttagen?
Citera
2013-05-12, 14:22
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag hoppas att ni som sitter och spekulerar om mord på basis av ev. tidigare förhållanden, olycklig kärlek och svartsjuka inser att dessa fakta (om de nu är sanna) talar minst lika mycket (förmodligen mer) för ett frivilligt försvinnande. Det har nästan blivit en trådsanning här nu att VB är utsatt för ett brott, men i verkligheten finns det inte en enda tydlig indikation på att så är fallet. Att omständigheterna runt försvinnandet och vad som är känt om personen ger anledning att misstänka brott mer än i de flesta andra försvinnanden som tas upp här är inte samma sak och om fler personer kunde begripa det vore mycket vunnet.

Själv är jag just nu mest intresserad av att få veta:

- Varför anmäldes hon inte försvunnen förrän på tisdagen?
- Orsak till att hennes besök hos studiekompisen inte blev känt förrän på fredagen
- Vad polisanmälningarna hon lämnade in avser.
- Hennes allmänna sinnestillstånd vid tiden för försvinnandet.

VB bor själv i Boden, föräldrarna annorstädes, enligt uppgifter. De är är dock skrivna på samma adress. Du kan då kasta några av fördomarna överbord, och det är inte konstigt eller stört att en student bor hemma, men så skulle det alltså inte vara i detta fallet, om jag förstått saken rätt?

Några av hennes sfärer:
Boden
Luleå Tekniska Högskola
Studiekamrater
Vänner
Karateklubben
Föräldrarna med släkt
Thailändska kolonin i Sverige
Nätforum

Jag har rangordnat dem efter aktualitet, jag tror att föräldrarna hamnar långt ner på listan, och jag förstår inte alls varför modern har tillgång till hennes facebook. Det är ju helkonstigt, om det nu är så.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-12 kl. 14:33.
Citera
2013-05-12, 14:23
Medlem
troubleices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engultomat
Försökte du skriva ett PM till personen också? Det kanske var ett troll..

Tyvärr inte. Kan vara ett troll men verkar inte som det då personen inte skrivit något annat i tråden. Kanske bara iakttar det vi skriver?
Citera
2013-05-12, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
http://hem.passagen.se/mickeber/ gammal sida men ändå... Någon som är i Boden och kan tänka sig att åka ut till Bäckalund i Lakaträsk och ta en titt? Är M*cke och hans fr inblandade är det sannolikt att det kan finnas ledtrådar kring hans stuga...

Jag skulle kunna tänka mig att åka dit men vettefan om man vågar alltså :/
Citera
2013-05-12, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engultomat
Såg också det nu.
Då kan vi konstatera detta:
M*cke B*rg och P*ntus J*hansson kände varandra, så pass väl att de brukade umgås (eftersom MB har "gillat" PJs "place").
Både MB och PJ hade någon relation med VB.
PJ därför att de kommenterade varandras saker och "gillade" det, dock slutade det av okänd anledning.
MB därför att hans fru är svartsjuk på VB och för att han har smsat med henne innan (om det nu inte är PJ som smsade henne).

MB äger sushi och te i Boden
Citera
2013-05-12, 14:25
Medlem
just_a_girls avatar
Apropå M*ckes sida http://hem.passagen.se/mickeber/ så är det samma retuschering el vad man ska kalla det när bakgrunden klottras bort på bilden på hans son som på bilden på thailändskan på adoos som jag tidigare länkade till.
Citera
2013-05-12, 14:28
Medlem
bosvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1
Men läs tråden. En jägare som har rört sig i området i 40år har inte sett spår av björn etc etc. Du får helt enkelt läsa.
Om det finns varg på Åbergsfortet så byter jag namn till Hitler Stalinsson
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Vilda-djur/Rovdjur2/Licensjakt_pa_bjorn/Licensjakt-pa-bjorn-2012/Norrbotttens-lan/
Citera
2013-05-12, 14:29
Medlem
I natt nämnde ngn Lakaträsk och menade att det skett någon annorlunda aktivitet igår....vet dock inte vad. Det är en liten by, bor en 40 pers där. http://www.boden.se/bodens-kommun/Naringsliv-ByariBoden_Lakatrask
I början av tråden menar ngn som kallar sig synsk att VB är gömd i ngn stuga,, typ skoterstuga.
Det finns en skoterstuga på sagdställe
Citera
2013-05-12, 14:30
Medlem
troubleices avatar
Kan inte användaren med bananansiktet här på FB skicka oss en printscreen på konversationen om MB och VB med VB's mamma?
Citera
2013-05-12, 14:31
Medlem
Utifrån de uppgifter som finns i dagsläget är detta den mest realistiska teorin va?

Karatetränaren ser VB som ett frikort Pga hennes begränsade vänskapskrets (inte stor risk att rykten sprids). Något dyker upp o VB hotar berätta för fru, klubbkamrater osv.. Tränaren vill inte bli fall för ännu ett Tränare-yngretjej KK-mediadrev och tar till desperata återgärder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in