2015-01-08, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minde
Min ansökan ligger i växjö och jag tycker alltid att jag blivit trevligt bemött. Tror inte dom kör med någon fast handledare, utan det är mer flytande.
När ansökte du?

Nr

Skicka gärna meddelande till mig sen så kan vi jämföra och hjälpa varandra i processen.

nej dom var väldigt trevliga talade just med enhets chefen per samuelsson dock sa han at dom inte säkert hade vårat ärende utan att kundtjänsten konstant missförstår det nya systement.
jag fick informationen att dom just nu arbetar med ansökningar från juli men att alla enheter flera dagar i vecka endast sysslar med anhörighets ärenden från syrien och inget annat och att det därför tar tid för oss andra.
han sa också att det borde gå snabbare nu då julledigheten är över men som alltid kan dom inte ge några exakta svar på när vi får intervju mailet men han sade att 14mån trodde han i alla fall inte att hela procesen skulle ta i slutändan men lovade som sagt inget.

Vi ansökte elektroniskt den 1 sep

när ansökte ni?
Citera
2015-01-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soifaaa
nej dom var väldigt trevliga talade just med enhets chefen per samuelsson dock sa han at dom inte säkert hade vårat ärende utan att kundtjänsten konstant missförstår det nya systement.
jag fick informationen att dom just nu arbetar med ansökningar från juli men att alla enheter flera dagar i vecka endast sysslar med anhörighets ärenden från syrien och inget annat och att det därför tar tid för oss andra.
han sa också att det borde gå snabbare nu då julledigheten är över men som alltid kan dom inte ge några exakta svar på när vi får intervju mailet men han sade att 14mån trodde han i alla fall inte att hela processen skulle ta i slutändan men lovade som sagt inget.

Vi ansökte elektroniskt den 1 sep

när ansökte ni?

Vi ansökte i mitten av augusti och fick mail om intervju innan jul. Vi väntar bara på att konsulatet ska fixa en tid till oss. Jag TROR att du inte behöver vänta så läge till om ni ansökte 2 veckor efter oss. Det stämmer tidsmässigt (räkna in alla röda juldagar och nyår), att ni får mail ganska snart.

Kollade han ens på ert ärende när du pratade med honom?

Har du hört (läst) något om hur snabba växjö är i sina beslut efter intervju? Vad jag har förstått är vissa enheter långsamma innan intervju men fixar fram ett svar oerhört snabbt efter (någon-några dagar)?
Citera
2015-01-08, 15:48
Medlem
Citat:
Vi ansökte i mitten av augusti och fick mail om intervju innan jul. Vi väntar bara på att konsulatet ska fixa en tid till oss. Jag TROR att du inte behöver vänta så läge till om ni ansökte 2 veckor efter oss. Det stämmer tidsmässigt (räkna in alla röda juldagar och nyår), att ni får mail ganska snart.

Kollade han ens på ert ärende när du pratade med honom?

Har du hört (läst) något om hur snabba Växjö är i sina beslut efter intervju? Vad jag har förstått är vissa enheter långsamma innan intervju men fixar fram ett svar oerhört snabbt efter (någon-några dagar)?

Ja han öppnade vårt ärende jag vet inte vad du menar med kollade om du menar läste all vår info och våra svar så nej.
Jag hoppas att du har rätt för det här börjar bli påfrestande och jag har inga semesterdagar kvar.
Nej jag vet ingenting om de i övrigt. Vet inte ens om det blir vår slutgiltiga destination så att säga.
Snälla håll mig uppdatarad.
Citera
2015-01-08, 15:58
Medlem
Citat:
Ja han öppnade vårt ärende jag vet inte vad du menar med kollade om du menar läste all vår info och våra svar så nej.
Jag hoppas att du har rätt för det här börjar bli påfrestande och jag har inga semesterdagar kvar.
Nej jag vet ingenting om de i övrigt. Vet inte ens om det blir vår slutgiltiga destination så att säga.
Snälla håll mig uppdatarad.

Jag menade mer att han skulle ju kunna se om ert ärende verkligen låg på Växjös ansvar. Om han bad om ditt ansök.nummer och kollade på ärendet så skulle han kunna säga i vilken enhet det låg om det inte tillhörde växjö? Eller så har jag missförstått det, kanske man inte får en enhet längre alls?

Men du - jag tror nog du är i växjö för att 1: Kundtjänst sa det till dig. 2: Det ser ut som om ansökningar från liknande länder; Australien, USA, Nya Zeeland osv oftast hamnar i Växjö.

Om jag hade varit dig hade jag varit lugn i 2 veckor till om du inte har hört något innan Feb hade jag börjat oroa mig.

Jag håller dig uppdaterad och du får uppdatera mig med. Har du någon annan info om Växjö?
Citera
2015-01-08, 16:10
Medlem
Citat:
Jag menade mer att han skulle ju kunna se om ert ärende verkligen låg på Växjös ansvar. Om han bad om ditt ansök.nummer och kollade på ärendet så skulle han kunna säga i vilken enhet det låg om det inte tillhörde växjö? Eller så har jag missförstått det, kanske man inte får en enhet längre alls?

Men du - jag tror nog du är i växjö för att 1: Kundtjänst sa det till dig. 2: Det ser ut som om ansökningar från liknande länder; Australien, USA, Nya Zeeland osv oftast hamnar i Växjö.

Om jag hade varit dig hade jag varit lugn i 2 veckor till om du inte har hört något innan Feb hade jag börjat oroa mig.

Jag håller dig uppdaterad och du får uppdatera mig med. Har du någon annan info om Växjö?

Ja han tog vårt ärende nr men tydligen har de ändrat systemet så nu ligger alla ansökningar i en databas enligt honom dvs du vet inte vart du är till 100% innan du får en handläggare. Detta är något som don på kundtjänst fortfarande inte förstår enligt honom och därför inte alltid get korrekt information när vi vill veta var våra ärenden ligger.
Vilket land söker ni ifrån?
Ja jag försöker bita ihop och jag håller dig uppdatared.
här hittade jag diverse Växjö nummer det kan vara bara för dig som vet att du är där.
http://vakanser.se/jobb/handlaggare+till+tillstandsenheten+i+vaxjo/
Citera
2015-01-08, 16:26
Medlem
Citat:
Ja han tog vårt ärende nr men tydligen har de ändrat systemet så nu ligger alla ansökningar i en databas enligt honom dvs du vet inte vart du är till 100% innan du får en handläggare. Detta är något som don på kundtjänst fortfarande inte förstår enligt honom och därför inte alltid get korrekt information när vi vill veta var våra ärenden ligger.
Vilket land söker ni ifrån?
Ja jag försöker bita ihop och jag håller dig uppdaterad.
här hittade jag diverse Växjö nummer det kan vara bara för dig som vet att du är där.
http://vakanser.se/jobb/handlaggare+till+tillstandsenheten+i+vaxjo/

Jag har för mig att man inte får en handledare förrän efter intervjun?

Jag vet inte hjärtat, jag tror han har gett dig lite luddig/missledande information. Eller så är det mig dom har lurat. Jag har pratat med dom 2-3 gånger och aldrig har dom sagt att jag inte ligger i växjö och jag har inte någon handläggare. Jag pratar alltid med olika personer men har aldrig pratat med honom.
Citera
2015-01-08, 16:42
Medlem
Min tjej, som kommer från ett utomeuropeiskt land men pluggar sin master här, har ansökt om förlängt UT. Problemet är att migrationsverket vill att hon ska åka till ambassaden i sitt hemland för att bevisa att hon befinner sig i sitt hemland medan hennes ansökan behandlas men hon kom tillbaka till Sverige igår efter julfirande i hemlandet.

Beskedet om att hon skulle bevisa att hon var i sitt hemland fick hon idag.

Hur gör man här?
Citera
2015-01-08, 18:06
Medlem
Citat:
Jag har för mig att man inte får en handledare förrän efter intervjun?

Jag vet inte hjärtat, jag tror han har gett dig lite luddig/missledande information. Eller så är det mig dom har lurat. Jag har pratat med dom 2-3 gånger och aldrig har dom sagt att jag inte ligger i växjö och jag har inte någon handläggare. Jag pratar alltid med olika personer men har aldrig pratat med honom.

Vi sökte 3 september. Så min kille borde också få intervju snart! Jag fick bara lite luddig information om att det kan ta 4-6 månader innan intervju (standardsvar) och att ärendet inte ens öppnats förra gången jag ringde. Kan jag alltså ringa och fråga var ärendet ligger också? Jag är lite nyfiken... 2 veckors väntetid på ambassaden sedan, har redan haft mailkontakt med dem, hehe.
Citera
2015-01-08, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alex.A
Min tjej, som kommer från ett utomeuropeiskt land men pluggar sin master här, har ansökt om förlängt UT. Problemet är att migrationsverket vill att hon ska åka till ambassaden i sitt hemland för att bevisa att hon befinner sig i sitt hemland medan hennes ansökan behandlas men hon kom tillbaka till Sverige igår efter julfirande i hemlandet.

Beskedet om att hon skulle bevisa att hon var i sitt hemland fick hon idag.

Hur gör man här?
Min tjej är också utomeuropeisk student (eller var student innan hon fick examen). Till oss så sa dom att hon kan vara här under väntetiden då vi ansökte innan datumet för hennes gamla UT rann ut. Fixa alla papper och traska in på kontoret och lämna in ansökan i person så får ni ett kvitto. I och med att ni redan bor ihop i sverige och hon redan har haft ett UT som börjar rinna ut så utgör det en "synnerligen ömmande omständighet" vilket innebär att ni kan få undantag från regeln att hon ska söka från hemlandet.

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Planerar-att-gifta-dig-eller-bli-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html

Hon kan söka jobb och arbeta medans ni väntar men hon måste ha personnummer om hon ska ta hjälp av AF (min tjej blev nekad inloggning till platsbanken).

Ska hon vara här medans ni väntar så är ett het tips att förnya hennes sjukförsäkring då svensk sjukvård kan vara svindyr om något händer och man inte har UT.

Hon blir inte heller insläppt på SFI dock så har Röda Korset språkkurser i svenska som är gratis utan några som helst krav.

Dock så har vi väntat i ett år nu och inte ett skit har hänt. Lita aldrig på en teamledare som säger "det borde bli klart nästa månad" eller dylikt då som säger det bara för att man ska sluta ringa.
Citera
2015-01-09, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utrymningsplan
Vi sökte 3 september. Så min kille borde också få intervju snart! Jag fick bara lite luddig information om att det kan ta 4-6 månader innan intervju (standardsvar) och att ärendet inte ens öppnats förra gången jag ringde. Kan jag alltså ringa och fråga var ärendet ligger också? Jag är lite nyfiken... 2 veckors väntetid på ambassaden sedan, har redan haft mailkontakt med dem, hehe.

Jag TROR inte man får handläggare innan intervju längre. Vad jag har sett (innan jultider) är att folk generellt har fått intervjutid efter 4-6 månader. Antagligen får du bara luta dig tillbaka och vänta.
Citera
2015-01-09, 01:53
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proxnilsson
Hej alla!

Igår fick vi, via brev hem till mig i Sverige, beslut att tillståndet är klart. Mycket glad över detta. Angående flera tidigare frågor så kan jag berätta att jag också fick göra komplettering 2 ggr. En gång var det att svara på frågor när och hur vi träffas och hur ofta vi pratar med varandra. Det var samma frågor som vi svarade på när vi gjorde vår webbansökan i juli. Andra gången fick jag komplettera med foton från våra träffar och speciellt från bröllopet och bröllopsmiddagen på kvällen.

För oss såg det ut på detta sätt:
29 juni gifte vi oss i Hong Kong. Min fru är från Fillipinerna men jobbar och bor i Hong Kong
2 juli gjorde vi en webbansökan
1 december kompletterade jag med frågorna jag beskrev ovan
17 december intervju för min fru på konsulatet i Hong Kong
18 december kompletterade vi intervjun med fotocollage. 3 st. A-4 sidor i pdf-format med 9 foton på varje ark till konsulatet i Hong Kong. Kompletterade också med bilder till migrationsverket via webben
2 januari Beslut på att ett beslut har fattats men inte vad beslutet är
5 januari Brev hem att uppehålls- och arbetstillstånd för tiden 2014-12-30 - 2016-12-30 är beviljat

Då min fru tog foto och fingeravtryck redan på intervjun så väntar vi nu på att hennes uppehållstillståndskort ska tryckas. När jag nu tittar i backspegeln så har det gått väldigt smidigt men under hösten när vi inte fick höra något och inte fick kontakt med någon handläggare så kändes det jobbigt. Jag vet inte när det blev tilldelat någon handläggare eller ens om vi har någon handläggare? Jag vet att vi har en beslutsfattare och att han huserar i Örebro, kanske är han våran handläggare också? Känns inte så viktigt längre.

Jag lider med er som väntar. Jag önskar att ni snart får träffa era respektive.

/Peter

På ditt tidigare inlägg ovan, ang bemanningsföretag, så är det nog smartast att presentera sig hos så många som möjligt. Dom tjejer jag berättat om, som fixat sina servicejobb i Sverige, så har ingen högre utbildning. Men har ofta erfarenhet av äldrevård, hotell o restautantbranscherna, sam som familje-DH, dvs hembiträde, som söter om allt, lagar mat, tvättar bilar, stryker tvätt, gör hushållsinköp mm. De jag referrerar till är nästan alla filipinskor, som har mkt gott rykte som anställda, runtom i världen.

Jag blev aningen förvånad, när du skriver att din tjej/fru, fick göra biopsy+fingeravtryck på ett konsulat. Enligt MigV är det endast ambassader som utför dessa, jag känner till flera filippindskor, som tvingats flygs till Bangkok, Thailand, där finns närmsta svenska ambassad, sedan snorken Carl Bildt lade ner i Manila. Jag har även frågat svenska generalkonsulatet i Manila, som genomför intervjuer, men säger som MigV - konsulat har inte utrustning och tillstånd, åk till Bangkok.

Svenska generalkonsulatet i Hong Kong ger jag inte mycket för., jag har haft flera diiskussioner öga mot öga med bl a svenska vicekonsuln, och dom är inte pålästa om snårskogsreglerna hos MigV. Dom har lagt ut visumansökningar till Sverige, på entreprenad, till först Schweiz (turistvisum), sedan Finland, och senast till Norge. Kan nämna att Norge tillämpar s
itt eget visumregelverk, även när dom hanterar svensk-visum, och kräver biopsy och fingeravtryck även för turistvisum (max 90 dagar).
Citera
2015-01-09, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delikatahen
Min tjej är också utomeuropeisk student (eller var student innan hon fick examen). Till oss så sa dom att hon kan vara här under väntetiden då vi ansökte innan datumet för hennes gamla UT rann ut. Fixa alla papper och traska in på kontoret och lämna in ansökan i person så får ni ett kvitto. I och med att ni redan bor ihop i sverige och hon redan har haft ett UT som börjar rinna ut så utgör det en "synnerligen ömmande omständighet" vilket innebär att ni kan få undantag från regeln att hon ska söka från hemlandet.

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Planerar-att-gifta-dig-eller-bli-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html

Hon kan söka jobb och arbeta medans ni väntar men hon måste ha personnummer om hon ska ta hjälp av AF (min tjej blev nekad inloggning till platsbanken).

Ska hon vara här medans ni väntar så är ett het tips att förnya hennes sjukförsäkring då svensk sjukvård kan vara svindyr om något händer och man inte har UT.

Hon blir inte heller insläppt på SFI dock så har Röda Korset språkkurser i svenska som är gratis utan några som helst krav.

Dock så har vi väntat i ett år nu och inte ett skit har hänt. Lita aldrig på en teamledare som säger "det borde bli klart nästa månad" eller dylikt då som säger det bara för att man ska sluta ringa.

Ok, tack för svar!

I hennes fall är det nog värre eftersom hennes UT redan har gått ut. Hon sökte nytt i samband med att hennes gamla gick ut för ca 3 månader sedan. Tror du det kan fungera ändå?
Sen ska ju allting ta så lång tid också som sagt, känns som om man blir nerbrottad av byråkratin till slut..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in