Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-07, 15:43
  #1
Medlem
Hej,

Jag träffade en tjej ca 6 månader sedan som jag blev väldigt kär i. Hon kom hit, var här i tre månader, och drog sedan då visumet går ut.
Direkt när hon kommer hem (USA är hennes hemland) så lägger vi in ansökan om uppehållstillstånd.
Allt, alla frågor, intervju och betalning var klart den 22 Mars.
Då var den uppskattade väntetiden 4-5 månader.

Så vi planerade till Juli. Då skulle vi boka biljett åt henne, räknade vi med i alla fall.

Nu ringde jag Migrationsvidret, och frågar om allt har gått okej, om de har allt de behöver och så vidare.
Tjejen i luren säger glatt, jaa, allt ser jättebra ut! Varpå jag frågar, okej, hur ser det ut med väntetiden då? Det har ju gått två månader.

Då säger människan att det nu är 7 månaders väntetid. Vafan?
Jag blev helt knäckt och började halvt grina i luren.

Frågade förtvivlat, men herregud, det var ju 4-5 månader när vi lade ansökan?!
Då sa hon enbart att de väntetiderna de uppger endast är en uppskattning om hur lång tid det har tagit i tidigare perioder...

Min fråga är i alla fall, VAD kan man göra för att få skiten att gå snabbare?
Kan det även bli så att det inte alls tar 7 månader, utan kanske 5, om saker går snabbt, eller är det 7 + månader man tittar på nu?


Blev helt knäckt. Dock drar jag till henne i tre veckor nästa lördag.
Funderade egentligen på att säga upp mig från jobbet och bo med henne tills allt är klart, då vi båda mår extremt dåligt av denna sits.
Jag har inte berättat att de har förlängt väntetiden än, tänkte göra det face to face när jag är där.

Ingen som har erfarenhet av detta eller liknande?

Tack på förhand
Citera
2013-05-07, 15:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babbasxd
Hej,

Jag träffade en tjej ca 6 månader sedan som jag blev väldigt kär i. Hon kom hit, var här i tre månader, och drog sedan då visumet går ut.
Direkt när hon kommer hem (USA är hennes hemland) så lägger vi in ansökan om uppehållstillstånd.
Allt, alla frågor, intervju och betalning var klart den 22 Mars.
Då var den uppskattade väntetiden 4-5 månader.

Så vi planerade till Juli. Då skulle vi boka biljett åt henne, räknade vi med i alla fall.

Nu ringde jag Migrationsvidret, och frågar om allt har gått okej, om de har allt de behöver och så vidare.
Tjejen i luren säger glatt, jaa, allt ser jättebra ut! Varpå jag frågar, okej, hur ser det ut med väntetiden då? Det har ju gått två månader.

Då säger människan att det nu är 7 månaders väntetid. Vafan?
Jag blev helt knäckt och började halvt grina i luren.

Frågade förtvivlat, men herregud, det var ju 4-5 månader när vi lade ansökan?!
Då sa hon enbart att de väntetiderna de uppger endast är en uppskattning om hur lång tid det har tagit i tidigare perioder...

Min fråga är i alla fall, VAD kan man göra för att få skiten att gå snabbare?
Kan det även bli så att det inte alls tar 7 månader, utan kanske 5, om saker går snabbt, eller är det 7 + månader man tittar på nu?


Blev helt knäckt. Dock drar jag till henne i tre veckor nästa lördag.
Funderade egentligen på att säga upp mig från jobbet och bo med henne tills allt är klart, då vi båda mår extremt dåligt av denna sits.
Jag har inte berättat att de har förlängt väntetiden än, tänkte göra det face to face när jag är där.

Ingen som har erfarenhet av detta eller liknande?

Tack på förhand

Finns ju dom som får vänta i flera år... men det är väl ingenting som hindrar henne att komma hit som turist, USA är våra vänner.
Citera
2013-05-07, 15:56
  #3
Medlem
Bongomans avatar
Det enda som ni kan göra om hon nu vill träffa dig här är att hon söker visum till ett annat schengenland på någon annan person än dig. Då kan hon komma hit men fastnar hon i en kontroll har ni lite att förklara eftersom hon får resa i hela världen utom till Sverige medan ni väntar.
Citera
2013-05-07, 16:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det enda som ni kan göra om hon nu vill träffa dig här är att hon söker visum till ett annat schengenland på någon annan person än dig. Då kan hon komma hit men fastnar hon i en kontroll har ni lite att förklara eftersom hon får resa i hela världen utom till Sverige medan ni väntar.


Tack för svaret,

Ja, det stora problemet är ju att hon inte får vistas i landet under tiden som behandlingen sker, vilket jag har absolut NOLL förståelse för. Vad ska det vara bra för? Finns ju absolut ingen anledning till det, jag tror att de har det bara för att göra saker svårare och jobbigare.

Jag tänkte också på att hon kunde dra till Norge, vi kör hit henne i bil eller så, och så är hon här under radarn.

Vet inte hur det blir tekniskt sett då när hon ska lämna fingeravtryck och så när tillståndet väl blir godkänt.


Jävla skit alltså. Hon är redan extremt uttråkad där och vet inte vad hon ska göra. Distansförhållanden är fan det värsta som finns. Det värsta är att detta är min absoluta drömtjej, och detta kommer inte vara lätt att berätta för henne...

Roliga var också att hon har fått ett jobb här, ett enligt henne drömjobb. Till dem har vi sagt att det tar 4-5 månader, de okejade dem men nu när det är sju månader tror jag att de kommer neka.

Tack för svar..
Citera
2013-05-07, 16:42
  #5
Medlem
Jag sitter i exakt samma sits som dig just nu och det är helt fruktansvärt.

Vi skickade in en ansökan i slutet på februari och vi har inte hört ett ord från migrationsverket sedan dess.

Jag börjar nästan tappa hoppet på att vi kommer få svar någon gång.
Citera
2013-05-07, 16:43
  #6
Medlem
aghaks avatar
Väntar på att sambon ska få sitt uppehållstillstånd förlängt. Och jävlar vilken tid det tar. Förstår inte det svåra, är väl bara att skriva på ett papper? När vi sökte sa de väntetid på 8-11 månader, så vi håller tummarna så att vi kan åka utomlands till nyår i alla fall...
Citera
2013-05-07, 17:46
  #7
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbasxd
Tack för svaret,

Ja, det stora problemet är ju att hon inte får vistas i landet under tiden som behandlingen sker, vilket jag har absolut NOLL förståelse för. Vad ska det vara bra för? Finns ju absolut ingen anledning till det, jag tror att de har det bara för att göra saker svårare och jobbigare.

Jag tänkte också på att hon kunde dra till Norge, vi kör hit henne i bil eller så, och så är hon här under radarn.

Vet inte hur det blir tekniskt sett då när hon ska lämna fingeravtryck och så när tillståndet väl blir godkänt.


Jävla skit alltså. Hon är redan extremt uttråkad där och vet inte vad hon ska göra. Distansförhållanden är fan det värsta som finns. Det värsta är att detta är min absoluta drömtjej, och detta kommer inte vara lätt att berätta för henne...

Roliga var också att hon har fått ett jobb här, ett enligt henne drömjobb. Till dem har vi sagt att det tar 4-5 månader, de okejade dem men nu när det är sju månader tror jag att de kommer neka.

Tack för svar..

Men vänta nu, har hon fått jobb här så kunde hon ju ha ansökt om arbetstillstånd istället, det går betydligt snabbare och lättare.

För övrigt så kan det ta mindre än 7månader, det är bara en uppskattning och inga rejäla väntetider så att säga.
När min f.d. sambo ansökte om svenskt medborgarskap så stod det att väntetiden var upp till 18månader, efter mindre än 3månader fick han beslutet hemskikat

Hoppas det går snabbt och att ni inte väntar för länge.
Citera
2013-05-07, 18:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuFarInteVeta
Men vänta nu, har hon fått jobb här så kunde hon ju ha ansökt om arbetstillstånd istället, det går betydligt snabbare och lättare.

För övrigt så kan det ta mindre än 7månader, det är bara en uppskattning och inga rejäla väntetider så att säga.
När min f.d. sambo ansökte om svenskt medborgarskap så stod det att väntetiden var upp till 18månader, efter mindre än 3månader fick han beslutet hemskikat

Hoppas det går snabbt och att ni inte väntar för länge.

Haha... Jag önskar att arbetstillstånd hade varit snabbare.

När vi sökte om uppehållstillstånd var det "4-5 månader" väntetid. Arbetstillstånd var 7 månader då.
Idag är det 7 månader för uppehållstillstånd och 8 för arbetstillstånd.
Citera
2013-05-07, 18:42
  #9
Medlem
stefan555s avatar
Migrationverket har så mycket att göra beroende på alla asylärenden. Asylärenden har högre prioritet än anknytningsärenden. Därför får ni vänta.
Citera
2013-05-07, 18:44
  #10
Medlem
Lobengulas avatar
Då det här är en fråga om den juridiska processen så passar tråden bättre i Juridik även om det inte heller är ett idealiskt forum för detta spörsmål.

I&I => Juridik

/Mod
Citera
2013-05-07, 20:44
  #11
Medlem
Gifta er så är problemet löst.
Citera
2013-05-07, 21:58
  #12
Medlem
Codens avatar
Den väntetid som dom säger om man frågar är den officiella och den är generöst tilltagen för att Migrationsverket ska kunna säga "titta vad duktiga vi är som håller oss långt under våra beräknade väntetider"

Om ansökan är komplett och korrekt och den ansökande HAR giltiga skäl att få uppehållstillstånd så är den faktiskt väntetiden MYCKET kortare.

När min fru sökte uppehållstillstånd med anhörigsanknytning för cirka två år sedan så var den officiella väntetiden 6 månader men det tog exakt 71 dagar från det att verket registrerade hennes ansökan tills hon fick ett positivt besked.

Bara att ha tålamod och vänta oftast, så löser det sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback