Citat:
Ursprungligen postat av
proxnilsson
Hej alla!
Igår fick vi, via brev hem till mig i Sverige, beslut att tillståndet är klart.

Mycket glad över detta. Angående flera tidigare frågor så kan jag berätta att jag också fick göra komplettering 2 ggr. En gång var det att svara på frågor när och hur vi träffas och hur ofta vi pratar med varandra. Det var samma frågor som vi svarade på när vi gjorde vår webbansökan i juli. Andra gången fick jag komplettera med foton från våra träffar och speciellt från bröllopet och bröllopsmiddagen på kvällen.
För oss såg det ut på detta sätt:
29 juni gifte vi oss i Hong Kong. Min fru är från Fillipinerna men jobbar och bor i Hong Kong
2 juli gjorde vi en webbansökan
1 december kompletterade jag med frågorna jag beskrev ovan
17 december intervju för min fru på konsulatet i Hong Kong
18 december kompletterade vi intervjun med fotocollage. 3 st. A-4 sidor i pdf-format med 9 foton på varje ark till konsulatet i Hong Kong. Kompletterade också med bilder till migrationsverket via webben
2 januari Beslut på att ett beslut har fattats men inte vad beslutet är
5 januari Brev hem att uppehålls- och arbetstillstånd för tiden 2014-12-30 - 2016-12-30 är beviljat
Då min fru tog foto och fingeravtryck redan på intervjun så väntar vi nu på att hennes uppehållstillståndskort ska tryckas. När jag nu tittar i backspegeln så har det gått väldigt smidigt men under hösten när vi inte fick höra något och inte fick kontakt med någon handläggare så kändes det jobbigt. Jag vet inte när det blev tilldelat någon handläggare eller ens om vi har någon handläggare? Jag vet att vi har en beslutsfattare och att han huserar i Örebro, kanske är han våran handläggare också? Känns inte så viktigt längre.
Jag lider med er som väntar. Jag önskar att ni snart får träffa era respektive.
/Peter
På ditt tidigare inlägg ovan, ang bemanningsföretag, så är det nog smartast att presentera sig hos så många som möjligt. Dom tjejer jag berättat om, som fixat sina servicejobb i Sverige, så har ingen högre utbildning. Men har ofta erfarenhet av äldrevård, hotell o restautantbranscherna, sam som familje-DH, dvs hembiträde, som söter om allt, lagar mat, tvättar bilar, stryker tvätt, gör hushållsinköp mm. De jag referrerar till är nästan alla filipinskor, som har mkt gott rykte som anställda, runtom i världen.
Jag blev aningen förvånad, när du skriver att din tjej/fru, fick göra biopsy+fingeravtryck på ett konsulat. Enligt MigV är det endast ambassader som utför dessa, jag känner till flera filippindskor, som tvingats flygs till Bangkok, Thailand, där finns närmsta svenska ambassad, sedan snorken Carl Bildt lade ner i Manila. Jag har även frågat svenska generalkonsulatet i Manila, som genomför intervjuer, men säger som MigV - konsulat har inte utrustning och tillstånd, åk till Bangkok.
Svenska generalkonsulatet i Hong Kong ger jag inte mycket för., jag har haft flera diiskussioner öga mot öga med bl a svenska vicekonsuln, och dom är inte pålästa om snårskogsreglerna hos MigV. Dom har lagt ut visumansökningar till Sverige, på entreprenad, till först Schweiz (turistvisum), sedan Finland, och senast till Norge. Kan nämna att Norge tillämpar s
itt eget visumregelverk, även när dom hanterar svensk-visum, och kräver biopsy och fingeravtryck även för turistvisum (max 90 dagar).