Citat:
Ursprungligen postat av
Frekventflygare
Men nu när jag nästan har kunnat acceptera att det ska ta så lång tid så har jag börjat nojja om att tänk om man efter 11 månader får avslag!

Jag funderar på en del grejer som kanske kan vara till en last och det är t.ex att vi inte har så mycket bilder på oss båda. Jag har en liten aversion mot selfies men jag har ett par stycken sådana samt att vi bett någon ta en bild på oss vid ett par tillfällen, men hur många bilder är tillräckligt. Samtidigt som jag förstår att de måste säkerställa att det är seriöst innan de beviljar, så känns det så väldans underligt att behöva bevisa att förhållandet är seriöst för någon annan och att nu tänka på hur de kommer bedömma det känns bara ännu mer märkligt på något sätt.
Ja, 11 månader är en lång tid och man hinner fundera mycket under den tiden. Nojjade också en del för avslag under vår väntan, samt vad som kan hända i så fall.
Det viktigaste för att Migrationsverket ska tycka ett förhållande är seriöst, verkar vara att man känner till mycket om varandras släkter och familjer. Så se till att ni båda pluggar in varandras släktträd - föräldrar, syskon o.s.v, var de bor, hur gamla de är och vad de jobbar med. Självklart ska ni också känna till varandras livshistoria - var den andra personen bott, jobbat med och även om personen haft något seriöst förhållande eller varit gift tidigare.
Bilder räcker med 3-4 stycken i olika sammanhang.
Man bör ha träffats i viss utsträckning och gärna bott tillsammans - ett par månader verkar fullt tillräckligt.
Det verkar generellt ganska lätt att få beviljat så länge man har någorlunda kunskap om varandra - men det är klart att det kan uppstå missförstånd. Säger din partner under intervjun att du t.ex. har två mostrar men den som intervjuar skriver två systrar kan det ju verka konstigt.
Mitt tips är att försöka undvika att spekulera då det tar väldigt mycket energi att nojja över något som med största sannolikhet inte kommer att inträffa. Lätt att man fastnar i ett hopplöst tänk när man vet att man måste vänta så länge och det kan bli en ond cirkel som gör väntan värre.