2014-09-24, 13:04
Medlem
Är du säker på att du använder rätt nummer? När man ansöker via webben så får man ett kontrollnummer. Medans på hemsidan så ska man ange ärendenummer. Du kan maila dem och be om ärendenumret. Tog dock 5 veckor för mig att få svar på denna fråga. Så du behöver inte kolla mailen var 5 sekund direkt.
Citera
2014-09-24, 13:07
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Är du säker på att du använder rätt nummer? När man ansöker via webben så får man ett kontrollnummer. Medans på hemsidan så ska man ange ärendenummer. Du kan maila dem och be om ärendenumret. Tog dock 5 veckor för mig att få svar på denna fråga. Så du behöver inte kolla mailen var 5 sekund direkt.

Sedärja, det stämmer att jag använde mitt kontrollnummer. Tack för tipset
Citera
2014-09-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minde
Hej.

Jag och min man har ansokt om uppehallstillstand pa webben. Nar jag kontrollerar min ansokan star det "Migrationsverket har inte registrerat in din ansökan eller överklagan".

Varfor gor det det?

Har det varit samma for er, hur lange i sa fall?

Jag ar orolig att dom inte ens har fatt var ansokan.
Min stod det så på också och gör det fortfarande så jag ringde in och fick dånet annat nummer från hon i luren. Hon sa att det här var numret som gällde för oss nu. Och när jag använder det så står det iaf att det är registrerat.
Så prova ring och kolla.
Citera
2014-09-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
Ville bara påpeka att vi har väntat 11 månader och 3 veckor snart och vi gjorde en webbansökan, vi är gifta och ärendet är komplett enligt Migrationsverket, fortfarande inget nytt från handläggaren.

Väldigt märkligt att min handläggare har i mail skrivit till mig att "Vi ska ta hänsyn till förtur" "Ärendet är nu utdelat till en handläggare" "Vi har påbörjat handläggningen" men fortfarande har ingenting hänt. Då undrar man hur handlägger dom ärenden? Arbetar dom in sig 5 % i varje ärende och sedan lägger den i status (paus) eller slutför dom ett ärende direkt? Känns märkligt hur dom arbetar med tanke på svaren man fått..

Jag pratade precis med MIG för att veta om vi har fått en handläggare en eller om intervju är påväg. Hon sa att vi får vara bereda på att vänta 11 mån och då sa jag att jag talat med en kvinna i början på månaden och hon sa att vi borde få mail om intervju i någon gång under denna månad det höll denna kvinna inte med om utan sa att det är 11mån som gäller.

Men för att svara på dig fråga så sa hon att flera handläggare samlar ihop information och då bollas ditt ärende runt sen kommer det till besluts handläggaren och då kan dom ge oss information om att vi har fått en handläggare om vi ringer in och frågar innan dess kan hon inte säga mig nått.

Frågade oxå om jag kunde be att dom mailar mig oxå med informationen för intervjun då min fästmans internet inte är så tillförlitligt min det gick inte att ändra eller lägga till en mail adress.
Citera
2014-09-25, 13:34
Medlem
Något jag inte funderat så värst mycket på innan är möjligheten att få avslag. Nu handlar det ju i mitt fall om ett seriöst förhållande och det antar jag att det gör i de flesta fall. Den enda anledningen för dem att ge avslag borde ju vara att de misstänker att det inte handlar om något seriöst. Jag vill minnas att det var någon som hade fått avslag en gång på grund av missförstånd under hennes mans intervju där personen hade skrivit ner annorlunda mot vad han hade sagt.

Nu har tre månader och lite drygt en vecka gått sen vi ansökte så nu är det ju "bara" 8 månader som återstår om man nu ska anta att det tar 11 månader. Förmodligen får vi väl ett mail om intervju snart, om man ska gå efter andras erfarenheter här. Men nu när jag nästan har kunnat acceptera att det ska ta så lång tid så har jag börjat nojja om att tänk om man efter 11 månader får avslag! Jag funderar på en del grejer som kanske kan vara till en last och det är t.ex att vi inte har så mycket bilder på oss båda. Jag har en liten aversion mot selfies men jag har ett par stycken sådana samt att vi bett någon ta en bild på oss vid ett par tillfällen, men hur många bilder är tillräckligt. Samtidigt som jag förstår att de måste säkerställa att det är seriöst innan de beviljar, så känns det så väldans underligt att behöva bevisa att förhållandet är seriöst för någon annan och att nu tänka på hur de kommer bedömma det känns bara ännu mer märkligt på något sätt.

Jag har kikat igenom en del statistik på MIG och jag hittar grafik på antalet beviljade i olika kategorier och från vilket land, men inget om specifikt hur stor andel som får beviljat av de som söker anhörigvisa. Är det någon som känner till om det finns något sådant någonstans?
Citera
2014-09-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare
Men nu när jag nästan har kunnat acceptera att det ska ta så lång tid så har jag börjat nojja om att tänk om man efter 11 månader får avslag! Jag funderar på en del grejer som kanske kan vara till en last och det är t.ex att vi inte har så mycket bilder på oss båda. Jag har en liten aversion mot selfies men jag har ett par stycken sådana samt att vi bett någon ta en bild på oss vid ett par tillfällen, men hur många bilder är tillräckligt. Samtidigt som jag förstår att de måste säkerställa att det är seriöst innan de beviljar, så känns det så väldans underligt att behöva bevisa att förhållandet är seriöst för någon annan och att nu tänka på hur de kommer bedömma det känns bara ännu mer märkligt på något sätt.

Ja, 11 månader är en lång tid och man hinner fundera mycket under den tiden. Nojjade också en del för avslag under vår väntan, samt vad som kan hända i så fall.

Det viktigaste för att Migrationsverket ska tycka ett förhållande är seriöst, verkar vara att man känner till mycket om varandras släkter och familjer. Så se till att ni båda pluggar in varandras släktträd - föräldrar, syskon o.s.v, var de bor, hur gamla de är och vad de jobbar med. Självklart ska ni också känna till varandras livshistoria - var den andra personen bott, jobbat med och även om personen haft något seriöst förhållande eller varit gift tidigare.

Bilder räcker med 3-4 stycken i olika sammanhang.

Man bör ha träffats i viss utsträckning och gärna bott tillsammans - ett par månader verkar fullt tillräckligt.

Det verkar generellt ganska lätt att få beviljat så länge man har någorlunda kunskap om varandra - men det är klart att det kan uppstå missförstånd. Säger din partner under intervjun att du t.ex. har två mostrar men den som intervjuar skriver två systrar kan det ju verka konstigt.

Mitt tips är att försöka undvika att spekulera då det tar väldigt mycket energi att nojja över något som med största sannolikhet inte kommer att inträffa. Lätt att man fastnar i ett hopplöst tänk när man vet att man måste vänta så länge och det kan bli en ond cirkel som gör väntan värre.
Senast redigerad av Sansmoral 2014-09-25 kl. 14:10.
Citera
2014-09-26, 09:27
Medlem
Jag har verkligen gått ner mig denna vecka, orkade knappt gå in hit och titta vad som händer.Beslöt mig från att sluta ringa Mig och ställa mig in på att vi får ses kring jul.

Av skoj skull när jag sjukanmälde mig i veckan gick jag in på sidan och knappade in ärendenr och till min förvåning står det att ett beslut har tagits!
Som ni vet tidigare så råkade jag knappa in fel nr och va helt i eld och lågor.
Denna gång ringer jag och dubbelkollar med kundtjänsten....Hör och häpna! 8 min telefonkö till Migv har aldrig varit med om detta på morgonen eller någonsin.
Men hon bekräftar ett positivt beslut.Jag skriver till min handläggare hon bekräftar också ett positivt beslut.
Men jag tänker ändå att jag väntar på brevet och nu kom den.

Ansökan webben 14/09 2013
intervju : 16/12 Nigeria
beslut: 22/09-14
beslutfattande handläggare fick vi den 22/08-14
exakt en månad tog det och beslutet fick vi på vår ettårsdag!

Under denna tid har vi inte haft råd att träffa varandra, Vi har känt varande ett år innan vi blev ihop.Men ej bott ihop mer än fyra månader.
Nygifta. Jag har inte gjort någon intervju.
Handläggaren sa till mig att just nu är det inte så vanligt med en intervju för den anhörige. Så har man hamnat i boden umeå verkar det inte bli intervjuver?
Jag har inte ringt min handläggare.Det gick ej heller.
jag har mailat henne tre ggr and thats it.Fick samma svar ändå ...att de jobbar så skyndsamt som möjligt.

Jag har varit jätteglad men samtidigt gråtit floder eftersom det har varit sådan press. Var tvungen att säga upp lägenheten för att jag behövde hans hjälp mm.
Jag har inte kunnat planera något under sådan lång tid och jag har mått fruktansvärt dåligt precis som några utav er.
Så just nu känner jag mig bara tom och trött....knappt jag vågar vara riktigt glad föränn han har Ut-kortet i handen och en resa bokad.

Så nu kommer nästa historia det tar upp till 4 veckor för ut-kortet ska hamna i nigeria.

Men till alla er som väntar och mig själv. Det ska krävas en del att de nekar en ansökan.
Jag skickade inte heller in extra bilder. Gör inte som jag och oroa er för mycket om beslutet i ett helt år nästan för det har begränsat mig och mitt välmående.
Det blir som det blir och man kan få ett ja efter ett nej igen.Men blir det ett nej måste man utgå ifrån det när det sker...om det sker.
Om jag nu kunde påverka någon så var det Teamleadaren om jag nu gjorde det. Jag frågade henne ganska ofta om när vi skulle få nästa handläggare.
Jag ringde bara till enheten på slutet för där fick jag mycket bättre svar!

Så ja nu väntar jag på att han ska få kortet...

kram och kärlek till er och mig själv som är oehört sliten....
Citera
2014-09-26, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruSK
Jag har verkligen gått ner mig denna vecka, orkade knappt gå in hit och titta vad som händer.Beslöt mig från att sluta ringa Mig och ställa mig in på att vi får ses kring jul.

Av skoj skull när jag sjukanmälde mig i veckan gick jag in på sidan och knappade in ärendenr och till min förvåning står det att ett beslut har tagits!
Denna gång ringer jag och dubbelkollar med kundtjänsten....Hör och häpna! 8 min telefonkö till Migv har aldrig varit med om detta på morgonen eller någonsin.
Men hon bekräftar ett positivt beslut.Jag skriver till min handläggare hon bekräftar också ett positivt beslut.

Under denna tid har vi inte haft råd att träffa varandra, Vi har känt varande ett år innan vi blev ihop.Men ej bott ihop mer än fyra månader.
Handläggaren sa till mig att just nu är det inte så vanligt med en intervju för den anhörige. Så har man hamnat i boden umeå verkar det inte bli intervjuver?
jag har mailat henne tre ggr and thats it.Fick samma svar ändå ...att de jobbar så skyndsamt som möjligt.

Jag har varit jätteglad men samtidigt gråtit floder eftersom det har varit sådan press. Var tvungen att säga upp lägenheten för att jag behövde hans hjälp mm.
Jag har inte kunnat planera något under sådan lång tid och jag har mått fruktansvärt dåligt precis som några utav er.
Så just nu känner jag mig bara tom och trött....knappt jag vågar vara riktigt glad föränn han har Ut-kortet i handen och en resa bokad.

Så nu kommer nästa historia det tar upp till 4 veckor för ut-kortet ska hamna i nigeria.

Men till alla er som väntar och mig själv. Det ska krävas en del att de nekar en ansökan.
Jag skickade inte heller in extra bilder. Gör inte som jag och oroa er för mycket om beslutet i ett helt år nästan för det har begränsat mig och mitt välmående.
Det blir som det blir och man kan få ett ja efter ett nej igen.Men blir det ett nej måste man utgå ifrån det när det sker...om det sker.
Om jag nu kunde påverka någon så var det Teamleadaren om jag nu gjorde det. Jag frågade henne ganska ofta om när vi skulle få nästa handläggare.

Hej
Stor Grattis till er,när ni fick beslutet,har du mail adress eller telefon nummer till teamledare Maria weibring,jag få aldrig tag på henne!
Citera
2014-09-26, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjomor1
Hej
Stor Grattis till er,när ni fick beslutet,har du mail adress eller telefon nummer till teamledare Maria weibring,jag få aldrig tag på henne!

hej, Tack snälla

Jag ska se om jag har kvar den under dagen, Jag struntade i att försöka
efter jag hade ringt henne under en hel månad mellan 13 och 14(som var telefontiden då)
På enheten sa de att man inte kunde få tag på henne.
Men jag mailar dig den. På mailen svarade hon doc alltid mig.

Jag fick beslut först på webbsidan redan några timmar efter beslutet hade tagits. Sen några dagar efter på brevlådan.

Ärenden i Umeå trakterna höll de på för fullt så jag hoppas ni andra som med väntat över 11 månader får svar snart. Och givetvis på alla andra enheter...
Citera
2014-09-26, 11:26
Medlem
Citat:
hej, Tack snälla

Jag ska se om jag har kvar den under dagen, Jag struntade i att försöka
efter jag hade ringt henne under en hel månad mellan 13 och 14(som var telefontiden då)
På enheten sa de att man inte kunde få tag på henne.
Men jag mailar dig den. På mailen svarade hon doc alltid mig.

Jag fick beslut först på webbsidan redan några timmar efter beslutet hade tagits. Sen några dagar efter på brevlådan.

Ärenden i Umeå trakterna höll de på för fullt så jag hoppas ni andra som med väntat över 11 månader får svar snart. Och givetvis på alla andra enheter...

HEJ
Tack snälla, om du har den blir det bra, vi hoppas med att vi får ett beslut snart
Citera
2014-09-26, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sansmoral
Ja, 11 månader är en lång tid och man hinner fundera mycket under den tiden. Nojjade också en del för avslag under vår väntan, samt vad som kan hända i så fall.

Det viktigaste för att Migrationsverket ska tycka ett förhållande är seriöst, verkar vara att man känner till mycket om varandras släkter och familjer. Så se till att ni båda pluggar in varandras släktträd - föräldrar, syskon o.s.v, var de bor, hur gamla de är och vad de jobbar med. Självklart ska ni också känna till varandras livshistoria - var den andra personen bott, jobbat med och även om personen haft något seriöst förhållande eller varit gift tidigare.

Bilder räcker med 3-4 stycken i olika sammanhang.

Man bör ha träffats i viss utsträckning och gärna bott tillsammans - ett par månader verkar fullt tillräckligt.

Det verkar generellt ganska lätt att få beviljat så länge man har någorlunda kunskap om varandra - men det är klart att det kan uppstå missförstånd. Säger din partner under intervjun att du t.ex. har två mostrar men den som intervjuar skriver två systrar kan det ju verka konstigt.

Mitt tips är att försöka undvika att spekulera då det tar väldigt mycket energi att nojja över något som med största sannolikhet inte kommer att inträffa. Lätt att man fastnar i ett hopplöst tänk när man vet att man måste vänta så länge och det kan bli en ond cirkel som gör väntan värre.

Tack för uppmuntran! Det känns lite lättare faktiskt och det hjälper att skriva här. Just nu nojjar jag inte så mycket men jag antar att jag kommer att göra det igem, även om jag ska försöka låta bli då det ju knappast hjälper situationen. Nu är det bara några veckor till att det har gått 4 månader och runt då borde vi få mail om intervju, så det är väl bara att se fram emot det.

Och så blir man ju glad av alla som skriver om att det har fått beviljat. Både för deras skull men också för att man vet att då närmar ju sig vår tur också. Grattis FruSK!

Angående kortet föresten, jag vet att flera har fått det skickat till Sverige och då har de också befunnit sig i Sverige under väntetiden. Enligt MIG så får man ju inte befinna sig i Sverige när beslutet tas. Men om man har rätt att befinna sig i Sverige som turist t.ex, säger MIG något om att resa till Sverige när man har fått beslutet och invänta kortet där?

Nu kanske det inte blir aktuellt att använda i alla fall. Det blir ju en del saker att ta hand om innan en flytt som inte kan tas hand om förrän man har fått beslut. Hon kan ju inte sluta jobbet redan nu t.ex men dom förberedelserna börjar hon väl med när vi fått beslut och kanske går det fortare än 4 veckor, jag vet inte riktigt.
Citera
2014-09-26, 20:26
Medlem
Citat:

Åh stort grattis till er!! förstår man är rätt slut efter så lång väntetid, men vad skönt det måste kännas att kunna andas ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in