2015-05-08, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangod
Jag har också funderat på det! Eller ska man bara vara glad för att ha fått UT?

Ja precis, så går mina tankar med...
När jag pratade med Ambassaden för ca 1.5 år sen så sa hon som gör intervjun att MIG inte brukar ge PUT. Jag vet inte dock om det stämmer. Enligt lagen ska man ju kunna få det men kanske det inte tillämpas i verklighet?
Citera
2015-05-08, 14:50
Medlem
hagsatras avatar
I måndags hade min tjej intervju, inte hört något sen dess. Vi gjort enligt mig en väldigt utförlig ansökan med långa texter och mycket bilder på oss, chattkonversationer och flygbiljetter inskickade i samband med det. När tjejen kom till ambassaden hade handläggaren en notis om att intervjun ska vara kort från migrationsverket, så det blev cirka 10-20 minuters intervju med enkla frågor och de ville inte heller ha fler bilder eller andra dokument trots att hon hade det med sig. Hoppas på snabbt besked nu och jag tolkar den korta intervjun som något positivt
Citera
2015-05-08, 15:20
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangod
Grattis! Måste vara så skönt att inte oroa sig mer. Fick ni PUT eller tidsbegränsat?

Jag vill gifta mig i Sverige med familj och vänner, kyrka är inte väsentligt
Min partner är från Thailand och här är sambo helt ok så vi väntar!

Lycka till nu

Tack !! Thailand och Filippinierna är dryga få UT, vad jag hört. Är det därför det tar så lång tid??
Har en kompis som har väntat sedan jan 2014. Hade blide också piss off, när han såg att jag hade fått godkänt, ändå 9 månader efter han. Han är gift med en från fillipinerna (Cebu)

Edit: vi fick bara UT, som någon nämnde ytterst sällsynt de ger PUT direkt :P Så på 2 år nu fö rtillfället vad jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
Grattis till er. Vi är oxå gifta två gånger, religiöst har vi varit gifta 3.8 år och borgerligt nästan 3 år. Men jag tror att det är bara det borgerliga dem räknar som riktigt äktenskap? Eller?

Tack!
Jag tro det också, för man tittar på papperna, så står där på INTYG: gift och registrerade i Sverige och när det var. Stod inget om det kulturella. Det stod bara giftmålet var också registrerat i hennes hemby. Sedan att hon hade gift sig av fri vilja.
Senast redigerad av Herkulesbig 2015-05-08 kl. 15:22.
Citera
2015-05-08, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Tack !! Thailand och Filippinierna är dryga få UT, vad jag hört. Är det därför det tar så lång tid??
Har en kompis som har väntat sedan jan 2014. Hade blide också piss off, när han såg att jag hade fått godkänt, ändå 9 månader efter han. Han är gift med en från fillipinerna (Cebu)

Edit: vi fick bara UT, som någon nämnde ytterst sällsynt de ger PUT direkt :P Så på 2 år nu fö rtillfället vad jag vet.

Tack!
Jag tro det också, för man tittar på papperna, så står där på INTYG: gift och registrerade i Sverige och när det var. Stod inget om det kulturella. Det stod bara giftmålet var också registrerat i hennes hemby. Sedan att hon hade gift sig av fri vilja.

Tror det är lika långt för alla nu i år, mina vänner fick svar från två veckor (2013) - 6 månader (2014) så tror inte det ska vara så svårt.. Det är bara nu alla får intervjumejl men inget beslut :P
Citera
2015-05-08, 16:15
Medlem
Hej.

Min man fick äntligen PUT idag!

Vi ansökte 13 augusti 2014 och fick beslut idag 8 Maj, nästan nio månader senare.

Lycka till ni andra!
Kämpa på!
Citera
2015-05-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minde
Hej.

Vi ansökte 13 augusti 2014 och fick beslut idag 8 Maj, nästan nio månader senare.

Lycka till ni andra!
Kämpa på!

Grattis!
Så din man fick Permanent Uppehållstillstånd på en gång?
Hur länge har ni varit gifta/sambos?, samt bott ihop?
Citera
2015-05-08, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
I måndags hade min tjej intervju, inte hört något sen dess. Vi gjort enligt mig en väldigt utförlig ansökan med långa texter och mycket bilder på oss, chattkonversationer och flygbiljetter inskickade i samband med det. När tjejen kom till ambassaden hade handläggaren en notis om att intervjun ska vara kort från migrationsverket, så det blev cirka 10-20 minuters intervju med enkla frågor och de ville inte heller ha fler bilder eller andra dokument trots att hon hade det med sig. Hoppas på snabbt besked nu och jag tolkar den korta intervjun som något positivt

Det ser lovande ut för er
Citera
2015-05-08, 18:12
Medlem
Citat:
Grattis!
Så din man fick Permanent Uppehållstillstånd på en gång?
Hur länge har ni varit gifta/sambos?, samt bott ihop?

Vi har varit gifta i 3-4 år och har bott i olika länder under hela vår tid tillsammans innan vi ansökte för tillstånd i Sverige. Han bor fortfarande utomlands eftersom vi inte vågade riskera avslag, samt jag var tvungen att styra upp jobb och bostad etc. Vi har träffats 5 dagar under hela denna process.

Jag är otroligt glad för att det blev permanent uppehållstillstånd för jag hade inte orkat göra detta igen. Vi funderade starkt på att rota oss i hans hemland och skita i denna byråkrati.

Vi skickade inte in bilder, chat eller annat. Endast vigselbevis från länder som varit inblandade, hyreskontrakt från tidigare bostäder och kopior på pass. Vi har varit registrerade som gifta hos Skatteverket sen vi vigde oss.

Hoppas detta hjälper er.
Citera
2015-05-08, 18:27
Medlem
Citat:
Vi har varit gifta i 3-4 år och har bott i olika länder under hela vår tid tillsammans innan vi ansökte för tillstånd i Sverige. Han bor fortfarande utomlands eftersom vi inte vågade riskera avslag, samt jag var tvungen att styra upp jobb och bostad etc. Vi har träffats 5 dagar under hela denna process.

Jag är otroligt glad för att det blev permanent uppehållstillstånd för jag hade inte orkat göra detta igen. Vi funderade starkt på att rota oss i hans hemland och skita i denna byråkrati.

Vi skickade inte in bilder, chat eller annat. Endast vigselbevis från länder som varit inblandade, hyreskontrakt från tidigare bostäder och kopior på pass. Vi har varit registrerade som gifta hos Skatteverket sen vi vigde oss.

Hoppas detta hjälper er.

Underbart, stort grattis!
Citera
2015-05-08, 19:18
Medlem
Citat:

Hoppas detta hjälper er.

Tack för infon. Då finns det chans att min man oxå får PUT på en gång. Vi skickade oxå in bevis på hyreskontrakt, räkningar, bankuppgifter mm där våra båda namn står med, vigselbevis och hela faderullan som krävs.
Vår ambassadkvinna sa att MIG inte brukar bevilja PUT. Men blev glad när jag såg att ni fått det på en gång. Då finns det hopp även för oss.
Lycka till och hoppas din man kommer trivas i Sverige
Citera
2015-05-08, 19:42
Medlem
Citat:
Tack för infon. Då finns det chans att min man oxå får PUT på en gång. Vi skickade oxå in bevis på hyreskontrakt, räkningar, bankuppgifter mm där våra båda namn står med, vigselbevis och hela faderullan som krävs.
Vår ambassadkvinna sa att MIG inte brukar bevilja PUT. Men blev glad när jag såg att ni fått det på en gång. Då finns det hopp även för oss.
Lycka till och hoppas din man kommer trivas i Sverige

Det har ni säkert chans till! Vi tänkte inte alls på att vi kunde bli beviljade PUT och hade inte ens reflekterat över möjligheten. Blev förvånad när jag såg beslutet.

Om vi fick det så får säkert ni det också. Hoppas ni inte får vänta lika länge som oss dock.
Citera
2015-05-09, 05:31
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Hej.

Lycka till ni andra!
Kämpa på!
Grattis
Det verka som det rör sig nu för många här
MEN PUT woahhhh stort grattis
Förtröden där hhahahah :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem