Citat:
Ok, gott folk. Jag sitter i klistret.
Jag var i Kenya i november, träffade en trevlig tjej (vi började prata på nätet redan i juni),
Nu visar det sig att hon är gravid. Vi är inte gifta och vi har inte satt igång invandringsprocessen. Vi är hyfsat jämngamla (skiljer 8 år), jag har stabil inkomst och fast jobb. Jag har hört att man kan få förtur pga omständigheterna med graviditet. Hur långt kan det tänkas ta att få uppehållstillstånd under förutsättning att ansökan är komplett? Gäller 14 månader ändå? Jag är så orolig att jag vaknar upp varje natt runt tretiden och ligger och tänker... Känns så surt
Snälla, kommentarer som "det skulle du tänkt på innan", "varför använde du inte skydd", uppskattar jag att ni besparar mig ifrån, känns tillräckligt jobbigt som det är.
Tilläggas bör att jag trivs med tjejen och är beredd att ha en framtid med henne så barnet är välkommet, jag är mest orolig för hur lång tid miv kommer att ta på sig.
Jag var i Kenya i november, träffade en trevlig tjej (vi började prata på nätet redan i juni),
Nu visar det sig att hon är gravid. Vi är inte gifta och vi har inte satt igång invandringsprocessen. Vi är hyfsat jämngamla (skiljer 8 år), jag har stabil inkomst och fast jobb. Jag har hört att man kan få förtur pga omständigheterna med graviditet. Hur långt kan det tänkas ta att få uppehållstillstånd under förutsättning att ansökan är komplett? Gäller 14 månader ändå? Jag är så orolig att jag vaknar upp varje natt runt tretiden och ligger och tänker... Känns så surt
Snälla, kommentarer som "det skulle du tänkt på innan", "varför använde du inte skydd", uppskattar jag att ni besparar mig ifrån, känns tillräckligt jobbigt som det är.
Tilläggas bör att jag trivs med tjejen och är beredd att ha en framtid med henne så barnet är välkommet, jag är mest orolig för hur lång tid miv kommer att ta på sig.
Hej.
Jag har följt ärenden här sen jag själv gjorde min ansökan och många av oss har fått tid för intervju efter 115-135 dagar. Efter intervju har svaren kommit mellan 1 dag till ca 3 veckor. 14 månader är standard för långt ifrån alla fallen. Misströsta inte. Personerna jag pratar om är in-ut ganska snabbt i denna tråd så det är ett tips att gå tillbaka och kolla igenom ämnet. Just nu känns det som om det är lite oroligt här eftersom det har varit jul/nyår/annat skit som gjort att allt står still på ambassader och MIG.
Många som sökte innan MIG ändrade sina rutiner har fått vänta ett bra tag och vissa vittnar om mer än ett års väntetid. Men överhängande del har en ganska smidig process som har sökt efter Juni 2014. Jag sökte själv i Augusti och fick mail om intervju i början på Dec. Nu väntar jag bara på att konsulatet ska komma tillbaka från sin 1 månaders semester. Så klart är det individuellt men utgå inte från att det tar 14 månader. För många tar det 4-6 månader. Och ja, du kan be om förtur. Är inte expert på hur det fungerar men andra här har berättat om deras erfarenheter.
Den långa väntan är egentligen när du/ni - man ligger i (data)systemet i Norrköping (?) och väntar på att någon ska öppna ärendet. Det tar ganska lång tid och ingen har ens kollat på ansökan. Efter det skickas det ut till random enhet och där kan man ha tur eller otur med hur snabba handläggarna är. Lycka till!
Mycket glad över detta. Angående flera tidigare frågor så kan jag berätta att jag också fick göra komplettering 2 ggr. En gång var det att svara på frågor när och hur vi träffas och hur ofta vi pratar med varandra. Det var samma frågor som vi svarade på när vi gjorde vår webbansökan i juli. Andra gången fick jag komplettera med foton från våra träffar och speciellt från bröllopet och bröllopsmiddagen på kvällen.