2015-01-06, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AssetManagement
Ok, gott folk. Jag sitter i klistret.

Jag var i Kenya i november, träffade en trevlig tjej (vi började prata på nätet redan i juni),
Nu visar det sig att hon är gravid. Vi är inte gifta och vi har inte satt igång invandringsprocessen. Vi är hyfsat jämngamla (skiljer 8 år), jag har stabil inkomst och fast jobb. Jag har hört att man kan få förtur pga omständigheterna med graviditet. Hur långt kan det tänkas ta att få uppehållstillstånd under förutsättning att ansökan är komplett? Gäller 14 månader ändå? Jag är så orolig att jag vaknar upp varje natt runt tretiden och ligger och tänker... Känns så surt

Snälla, kommentarer som "det skulle du tänkt på innan", "varför använde du inte skydd", uppskattar jag att ni besparar mig ifrån, känns tillräckligt jobbigt som det är.

Tilläggas bör att jag trivs med tjejen och är beredd att ha en framtid med henne så barnet är välkommet, jag är mest orolig för hur lång tid miv kommer att ta på sig.

Hej.

Jag har följt ärenden här sen jag själv gjorde min ansökan och många av oss har fått tid för intervju efter 115-135 dagar. Efter intervju har svaren kommit mellan 1 dag till ca 3 veckor. 14 månader är standard för långt ifrån alla fallen. Misströsta inte. Personerna jag pratar om är in-ut ganska snabbt i denna tråd så det är ett tips att gå tillbaka och kolla igenom ämnet. Just nu känns det som om det är lite oroligt här eftersom det har varit jul/nyår/annat skit som gjort att allt står still på ambassader och MIG.

Många som sökte innan MIG ändrade sina rutiner har fått vänta ett bra tag och vissa vittnar om mer än ett års väntetid. Men överhängande del har en ganska smidig process som har sökt efter Juni 2014. Jag sökte själv i Augusti och fick mail om intervju i början på Dec. Nu väntar jag bara på att konsulatet ska komma tillbaka från sin 1 månaders semester. Så klart är det individuellt men utgå inte från att det tar 14 månader. För många tar det 4-6 månader. Och ja, du kan be om förtur. Är inte expert på hur det fungerar men andra här har berättat om deras erfarenheter.

Den långa väntan är egentligen när du/ni - man ligger i (data)systemet i Norrköping (?) och väntar på att någon ska öppna ärendet. Det tar ganska lång tid och ingen har ens kollat på ansökan. Efter det skickas det ut till random enhet och där kan man ha tur eller otur med hur snabba handläggarna är. Lycka till!
Citera
2015-01-06, 06:44
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Du menar åka ner till Kenya och gifta mig eller ta hit henne på besöksvisum och registrera äktenskap här? Läste lite om seriositetsprövning på lagen.nu och det verkar som att man gör det om parterna inte talar samma språk. I Kenya är engelska officiellt språk varför det borde inte vara ett problem. Vi väntar barn samt att vi känt varandra 7 månader, men det kanske inte räcker.
Seriositetsprövning görs alltid om man inte är gifta. Du måste bevisa att det är seriöst annars ligger bevisbördan på dem om man är gift. Giftermål registrerat i båda länderna underlättar alltså. Sedan kan du visa på ett graviditetsintyg och få förtur.
Citera
2015-01-06, 12:43
Medlem
Citat:
Du menar åka ner till Kenya och gifta mig eller ta hit henne på besöksvisum och registrera äktenskap här? Läste lite om seriositetsprövning på lagen.nu och det verkar som att man gör det om parterna inte talar samma språk. I Kenya är engelska officiellt språk varför det borde inte vara ett problem. Vi väntar barn samt att vi känt varandra 7 månader, men det kanske inte räcker.

Giftemål ska inte behövas såvida de inte har hårdnat reglerna, men det kanske kan snabba upp? Känner ett par i liknande sits och de fick förtur ganska omgående. Hon behövde inte ens ordna biometri utomlands i det fallet, då de inte har ambassad i det landet.
Citera
2015-01-06, 12:52
Medlem
Hej alla!

Igår fick vi, via brev hem till mig i Sverige, beslut att tillståndet är klart. Mycket glad över detta. Angående flera tidigare frågor så kan jag berätta att jag också fick göra komplettering 2 ggr. En gång var det att svara på frågor när och hur vi träffas och hur ofta vi pratar med varandra. Det var samma frågor som vi svarade på när vi gjorde vår webbansökan i juli. Andra gången fick jag komplettera med foton från våra träffar och speciellt från bröllopet och bröllopsmiddagen på kvällen.

För oss såg det ut på detta sätt:
29 juni gifte vi oss i Hong Kong. Min fru är från Fillipinerna men jobbar och bor i Hong Kong
2 juli gjorde vi en webbansökan
1 december kompletterade jag med frågorna jag beskrev ovan
17 december intervju för min fru på konsulatet i Hong Kong
18 december kompletterade vi intervjun med fotocollage. 3 st. A-4 sidor i pdf-format med 9 foton på varje ark till konsulatet i Hong Kong. Kompletterade också med bilder till migrationsverket via webben
2 januari Beslut på att ett beslut har fattats men inte vad beslutet är
5 januari Brev hem att uppehålls- och arbetstillstånd för tiden 2014-12-30 - 2016-12-30 är beviljat

Då min fru tog foto och fingeravtryck redan på intervjun så väntar vi nu på att hennes uppehållstillståndskort ska tryckas. När jag nu tittar i backspegeln så har det gått väldigt smidigt men under hösten när vi inte fick höra något och inte fick kontakt med någon handläggare så kändes det jobbigt. Jag vet inte när det blev tilldelat någon handläggare eller ens om vi har någon handläggare? Jag vet att vi har en beslutsfattare och att han huserar i Örebro, kanske är han våran handläggare också? Känns inte så viktigt längre.

Jag lider med er som väntar. Jag önskar att ni snart får träffa era respektive.

/Peter
Citera
2015-01-06, 15:40
Medlem
AssetManagement: Det verkar som att du kan ta hit henne på besöksvisum först och ansöka sedan då hon är gravid. Då blir dock väntetiden ännu längre och eventuella sjukvårdskostnader måste betalas ur egen ficka.

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Planerar-att-gifta-dig-eller-bli-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html
Senast redigerad av delikatahen 2015-01-06 kl. 15:42. Anledning: Klargjorde vem inlägget var riktad mot. :)
Citera
2015-01-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proxnilsson
Hej alla!

Igår fick vi, via brev hem till mig i Sverige, beslut att tillståndet är klart. Mycket glad över detta. Angående flera tidigare frågor så kan jag berätta att jag också fick göra komplettering 2 ggr. En gång var det att svara på frågor när och hur vi träffas och hur ofta vi pratar med varandra. Det var samma frågor som vi svarade på när vi gjorde vår webbansökan i juli. Andra gången fick jag komplettera med foton från våra träffar och speciellt från bröllopet och bröllopsmiddagen på kvällen.

För oss såg det ut på detta sätt:
29 juni gifte vi oss i Hong Kong. Min fru är från Fillipinerna men jobbar och bor i Hong Kong
2 juli gjorde vi en webbansökan
1 december kompletterade jag med frågorna jag beskrev ovan
17 december intervju för min fru på konsulatet i Hong Kong
18 december kompletterade vi intervjun med fotocollage. 3 st. A-4 sidor i pdf-format med 9 foton på varje ark till konsulatet i Hong Kong. Kompletterade också med bilder till migrationsverket via webben
2 januari Beslut på att ett beslut har fattats men inte vad beslutet är
5 januari Brev hem att uppehålls- och arbetstillstånd för tiden 2014-12-30 - 2016-12-30 är beviljat

Då min fru tog foto och fingeravtryck redan på intervjun så väntar vi nu på att hennes uppehållstillståndskort ska tryckas. När jag nu tittar i backspegeln så har det gått väldigt smidigt men under hösten när vi inte fick höra något och inte fick kontakt med någon handläggare så kändes det jobbigt. Jag vet inte när det blev tilldelat någon handläggare eller ens om vi har någon handläggare? Jag vet att vi har en beslutsfattare och att han huserar i Örebro, kanske är han våran handläggare också? Känns inte så viktigt längre.

Jag lider med er som väntar. Jag önskar att ni snart får träffa era respektive.

/Peter

Stor Grattis till er och alla andra! önskar jag Er all lycka
Jag väntar fortfarande på beslutet (nästan 9 månader), så här ser ut vår ansökan:
05/01/2014 gifte vi oss i hemlandet (vi kommer från samma land) och jag har registrerat äktenskapet på skatteverket den 14/01/2014.
20/04/2014 gjorde vi en webbansökan,
22/09/2014 intervju på ambassaden, de tog foto och fingeravtryck på honom.
24/09/2014 MIG behövde mer info från oss (några frågor som de ställde till min man på intervju + några bilder).
26/09/2014 vi skickade kompletteringen via webben (det var svårt och krångligt att logga in, tog 2 dag för mig att kunna logga in och skicka all info).
-Jag ringer då och då för att kolla hur det går med vårt ansökan, ingenting än vi har inte fått någon handläggare heller
Man orkar inte att vänta och vänta utan att veta om det kommer att ta 1 vecka, 1 månad,
3 månader eller mer ..
-Hoppas att vi/ och alla andra som väntar får snart ett positiv beslut
Citera
2015-01-08, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citro
Okej, väntar fortfarande på beslut och ännu inte har hört något, ser att en del fick svar efter nåt vecka / veckor senare efter intervju, men inte vi snart en månad sen.
Hur går det för er om era ärendet ligger i Västerås.

Blir skit trist under julen.

Har nyligen kontaktat med en personal som jobbar i Västerås, kan kan de säga att de arbetar just nuvarande med 11 månader och äldre ansökan. Så kan det våra ansökan dröja ett tag.

VARFÖR hamnade våra ansökan i Västerås, det finns ju andra bättre enheten
Citera
2015-01-08, 13:43
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Har nyligen kontaktat med en personal som jobbar i Västerås, kan kan de säga att de arbetar just nuvarande med 11 månader och äldre ansökan. Så kan det våra ansökan dröja ett tag.

VARFÖR hamnade våra ansökan i Västerås, det finns ju andra bättre enheten
Tror de svarar med pappersansökan de jobbar med parallellt, elektronisk går snabbaste.
Citera
2015-01-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
Tror de svarar med pappersansökan de jobbar med parallellt, elektronisk går snabbaste.

MED Elektronisk!
Citera
2015-01-08, 14:20
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
MED Elektronisk!
Konstigt att det skiljer sig så pass mycket mellan olika enheter då. Man ska nämligen ha blivit effektivare och fördelat om ärendena.
Citera
2015-01-08, 14:59
Medlem
någon som vet hur man får tag på eller har telefonnumret till Växjö enheten??
och är det någon som har erfarenhet av Växjö enheten när det kommer till effektivitet osv?
Senast redigerad av Soifaaa 2015-01-08 kl. 15:02.
Citera
2015-01-08, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soifaaa
någon som vet hur man får tag på eller har telefonnumret till Växjö enheten??
och är det någon som har erfarenhet av Växjö enheten när det kommer till effektivitet osv?

Min ansökan ligger i växjö och jag tycker alltid att jag blivit trevligt bemött. Tror inte dom kör med någon fast handledare, utan det är mer flytande.
När ansökte du?

Nr

Skicka gärna meddelande till mig sen så kan vi jämföra och hjälpa varandra i processen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in