2010-05-18, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svittigneger
Vad hände med de här Canada-gosse jackorna? Först var det enabrt inavel från Östermalm som hade dessa jackor för 5000-6000kr, nu har varenda WT den jackan. Är Canada Goose ett degenrerat märke numera?

Jag hade aldrig köpt kläder på dressman, när man kan skräddarsy eller måttsy kvaöitetskläder på nätet. Om inte det så köp lite kvalitetskläder med bra märke. Men se upp, märkeskläder kan vara skit också. Har flera lacoste-pike. En av dessa är en kopia från Bulgarien, men denna kopia har hållt längre än 4 av mina orginal för 800kr/tröja.

Canada Goose har aldrig varit överklass, det är snarare tacky medelklass.
Citera
2010-05-18, 09:02
Medlem
hallberg-rassys avatar
Jag skulle vilja bestrida att överklass enbart är ekonomiskt och arvsmässigt beroende som begrepp. Alla samhällsklasser (som vänstern gör sitt bästa för att sudda ut och stöpa i samma form) beter sig på olika sätt, har olika sätt att tala och så vidare. Tänk er till exempel en man från en adlig familj som på grund av ett dåligt äktenskap eller liknande förlorat alla sina pengar. Är han helt plötsligt arbetarklass då? Svar nej, han kanske inte har kvar sin förmögenhet, men han har kvar sitt talspråk, sin uppfostran och sin klasskaraktäristiska stilkänsla.

Jag skulle säga att en person från övre medelklassen som kanske till exempel driver ett företag och den vägen drar in mycket pengar kan, i kombination med att utveckla sin stilkänsla, sitt talspråk etc. kan hamna i nedre halvan av överklassen.
Citera
2010-05-18, 09:11
Medlem
malmarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regndroppe
Om man drar in 20 000 men har en privat förmögenhet på 20 miljoner?

Då får du också Connoiseur.
Citera
2010-05-18, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av basseaker
Tja du om man nu vill vara svin dyrt klädd har man armani och dylikt, dock har jag sett en jäkla massa överklass killar på Östermalm med de märkena när man bodde där.

Men för i helvete. Det är klart att även överklass klär sig "vanligt", det är inte alla som vill gå runt och se ut som en engelsk adelsman. Däremot så handlar de antagligen inte på Dressman eller MQ. Ta t.ex. en väska en turkskurk som vill flasha med bidragspengar köper en Gucci eller LV, någon som är överklass kollar kanske på en Tumi istället som är diskret men väldigt fin. http://intl.tumi.com/townhouse/montrose-slim-body-bag/

När det ändå diskuteras, mina föräldrar får också tidningen Connoisseur. Jag anser oss inte vara överklass eller förmer för det. Visst jag förstår att vi har det bra men vi skiter inte pengar. Det räcker till en fin villa, 2 nya bilar, en hyfsat stor segelbåt, en snabb motorbåt, ett sommarhus och snart ett andra sommarhus.

Hur klär jag mig? Inte jättesnobbigt men jag satsar på kvalité. Jag klär mig efter tillfälle, ska jag fiska eller greja med något så är det en reklamtröja och slitna jeans som gäller och Meindl-kängor som ifs kostar 3-4000kr.

Jag håller med Memnok, dessa jävla bryggseglare alltså. Kommer in och tror att de är lite coola i sina "seglarjackor" som inte duger till riktigt tuff segling. Så går de runt och blänger på våran och andras båtar med stora ögon för att sedan gå upp och "scteka" och veva Vidriga jävlar, jag hatar de som ska vara fina, såväl riktig överklass som WT. WT är dock värst då de försöker vara någonting de inte är. Låtsasstekare är nog den töntigaste subkulturen i Sverige.
Senast redigerad av oehae 2010-05-18 kl. 11:17.
Citera
2010-05-18, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av malmarn
Då får du också Connoiseur.

Medveten om detta, varav jag använde det exemplet.
Citera
2010-05-18, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oehae
Men för i helvete. Det är klart att även överklass klär sig "vanligt", det är inte alla som vill gå runt och se ut som en engelsk adelsman. Däremot så handlar de antagligen inte på Dressman eller MQ. Ta t.ex. en väska en turkskurk som vill flasha med bidragspengar köper en Gucci eller LV, någon som är överklass kollar kanske på en Tumi istället som är diskret men väldigt fin. http://intl.tumi.com/townhouse/montrose-slim-body-bag/

När det ändå diskuteras, mina föräldrar får också tidningen Connoisseur. Jag anser oss inte vara överklass eller förmer för det. Visst jag förstår att vi har det bra men vi skiter inte pengar. Det räcker till en fin villa, 2 nya bilar, en hyfsat stor segelbåt, en snabb motorbåt, ett sommarhus och snart ett andra sommarhus.

Hur klär jag mig? Inte jättesnobbigt men jag satsar på kvalité. Jag klär mig efter tillfälle, ska jag fiska eller greja med något så är det en reklamtröja och slitna jeans som gäller och Meindl-kängor som ifs kostar 3-4000kr.

Jag håller med Memnok, dessa jävla bryggseglare alltså. Kommer in och tror att de är lite coola i sina "seglarjackor" som inte duger till riktigt tuff segling. Så går de runt och blänger på våran och andras båtar med stora ögon för att sedan gå upp och "scteka" och veva Vidriga jävlar, jag hatar de som ska vara fina, såväl riktig överklass som WT. WT är dock värst då de försöker vara någonting de inte är. Låtsasstekare är nog den töntigaste subkulturen i Sverige.

Enligt den svenska normen skiter ni verkligen pengar, inte astronomiskt, men fortfarande har ni pengar. Sen beror det hela på vad man vill lägga sina pengar på, det är inte allt överklassfolk som uppskattar båtar tillexempel utan lägger de pengarna på expansion i andra avseenden.

Just bryggseglarna är ett fenomen jag inte klarar av, nu har vi inte ägt en båt på ett bra tag, och är för den delen inte överklass heller, men när det begav sig fick vårt as till segelbåt väldigt många blickar av just bryggseglare som HYRT sin båt för skatteåterbäringen och sedan "steker" upp 2 månadslöner.

Porsche, mercedes amg, bmw 6-serie och audi s8 osv köps och ägs med nöd och näppe av bryggseglarna. De körs även året runt och det grinas och fuskas en hel del med serviceintervallerna. Därför körs de oftast bara 2000 mil innan de säljs vidare.
Citera
2010-05-18, 13:30
Medlem
anthropophobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagkansaker
För mig är riktiga överklassmärken Barbour eller dyl. och inte Armani/D&G osv..
Hur får du folk som går runt med barbourjackor på stan till överklass då barbour är sportkläder, avsedda för jakt, ridning och fritid.
Vem som helst som har råd att lägga 3-4 tusen på en jacka kan köpa en barbourjacka. Dessa jackor har dock sedan runt 2009 blivit mode (beklagar om jag har fel på när det nu blev mode, men det var då jag började se dessa jackor överallt iaf.), och nu ser man de överallt.
Diskuterades innan i denna tråd om folk som lallar runt i seglarjackor när de inte seglar. Samma fenomen?
Citera
2010-05-18, 13:36
Medlem
meisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anthropophobic
Hur får du folk som går runt med barbourjackor på stan till överklass då barbour är sportkläder, avsedda för jakt, ridning och fritid.
Vem som helst som har råd att lägga 3-4 tusen på en jacka kan köpa en barbourjacka. Dessa jackor har dock sedan runt 2009 blivit mode (beklagar om jag har fel på när det nu blev mode, men det var då jag började se dessa jackor överallt iaf.), och nu ser man de överallt.
Diskuterades innan i denna tråd om folk som lallar runt i seglarjackor när de inte seglar. Samma fenomen?

Bör tilläggas att en kviltad barbour jacka (sån man ser mest av) inte kostar mer än 2000 kr
Citera
2010-05-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
Hejsan.

Har ett dilemma.

Varför klär sig folk för att utstråla överklass/lite mer?

Varför ser folk upp till folk som har 2kr kvar 26:e men fetaste kläderna istället för att kolla på killen som har normala värderingar och normer att klä sig till sin plånbok?

jag ser i alla fall inte upp på den med dyra märken, tycker mer att det är dåligt självförtroende att spendera alla sina pengar på att se rik ut.
Citera
2010-05-18, 17:43
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Om du läser igenom svaren i denna tråd ser du att alla verkar se upp till överklassen... Man talar illa om medelklassen samtidigt som man inte säger ett negativt ord om s.k. "RIKTIG överklass"... Om alla tycker överklassen är så bra så är det väl inte konstigt att folk vill bli uppfattade som sådan...

Själv tycker jag att jag själv är överklass... Fast det får man ju inte säga, för då är man inte överklass... Men bättre att själv tycka att man är överklass medan alla andra tycker att man inte är det, än att VARKEN man själv eller någon annan tycker att man är överklass!

Hur klär jag mig då?? Tja, bandtröja med mitt favoritband Hawkwind borde ju visa världen att jag har förstklassig musiksmak t.ex.... Fast de flesta vet ju förstås inte vilka Hawkwind är, men det är kul att kunna visa för eventuella andra överklassare (Hawkwind-fantaster) att jag också är överklass...

Som överklass skall man inte köpa en massa dyra saker bara för att man kan, man skall ha ett ledigt förhållningssätt till pengar... Själv har jag ett maniskt obsessive-kompulsive-förhållande till sparande, och jag känner mig lika överklassig ändå!

Tycker ni att jag är överklass?? Själv tycker jag det i alla fall, och vad man själv tycker är ju viktigast!

är man överklass ska man ha någon kavaj med sån där logga på ena sidan, eller sån där engelsk jaktjacka .. ?
Citera
2010-05-18, 20:01
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Om du läser igenom svaren i denna tråd ser du att alla verkar se upp till överklassen... Man talar illa om medelklassen samtidigt som man inte säger ett negativt ord om s.k. "RIKTIG överklass"... Om alla tycker överklassen är så bra så är det väl inte konstigt att folk vill bli uppfattade som sådan...

Själv tycker jag att jag själv är överklass... Fast det får man ju inte säga, för då är man inte överklass... Men bättre att själv tycka att man är överklass medan alla andra tycker att man inte är det, än att VARKEN man själv eller någon annan tycker att man är överklass!

Hur klär jag mig då?? Tja, bandtröja med mitt favoritband Hawkwind borde ju visa världen att jag har förstklassig musiksmak t.ex.... Fast de flesta vet ju förstås inte vilka Hawkwind är, men det är kul att kunna visa för eventuella andra överklassare (Hawkwind-fantaster) att jag också är överklass...

Som överklass skall man inte köpa en massa dyra saker bara för att man kan, man skall ha ett ledigt förhållningssätt till pengar... Själv har jag ett maniskt obsessive-kompulsive-förhållande till sparande, och jag känner mig lika överklassig ändå!

Tycker ni att jag är överklass?? Själv tycker jag det i alla fall, och vad man själv tycker är ju viktigast!
Du är en finsk jävla pundare. Du är så långt från överklass man öht kan komma.
Citera
2010-05-18, 21:23
Medlem
hjärnprotess avatar
Jag som trodde dandyn var döende.

Jag har hört att folk som verkligen är överklass har T-shirts med Hawkwind.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in