2015-11-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Vad vill du att jag ska göra? Börja namedroppa personer eller?

Och ännu en gång: Du förstår inte att när man skriver saker så kan man mena det i generella termer. Skriver man att det är tabubelagt att tala om klasstillhörighet i överklassen så menar man generellt, ungefär som att det är tabubelagt att prata om sitt sexliv på sin arbetsplats. Det innebär inte att det i alla sammanhang, alltid är 100% förbjudet att tala om, speciellt inte i ett anonymt samtal som handlar om just klass. Du verkar ha väldigt svårt att läsa mellan rader och verkar tolka allting 100% svartvitt. Öva på läsförståelsen, det gör dig nytta i livet.

Regeln är att man inte framhäver sig själv som överklass. Självhävdandet blir inte mindre för att man gör det anonymt. Det är en oskriven regel att man inte gör det, på internet eller irl, vill du bevisa motsatsen länka tack. Läsa mellan raderna, ja det är ju väldigt givande i detta fallet, så alla ha sin egen tolkning av regeln då? Jättefint.
Citera
2015-11-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Hur är det med programmet som du länkade till? Människorna där säger att de är över-klass. Menar du att de inte är över-klass för att de har sagt att de är över-klass?

3.48 i klippet "vi känner oss inte som överklass".
Citera
2015-11-04, 18:27
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ni är ju lika korkade båda två.

Så varför man inte framhäver att man är överklass är för att andra människor inte ska känna sig dumma, men det är ok i ditt fall för du har erfarenhet av fattiga? Känner dom sig mindre dumma för att du har umgåtts med andra fattiga? Logik = 0.

1) Ja det är för att människor som inte är över-klass inte ska känna sig dumma.

2) Jag har insett att det inte fungerar med under-klass människor för att de känner sig dumma ändå. Det är bättre att vara rakt på sak så att man vet var man har varandra.
Citera
2015-11-04, 18:29
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Regeln är att man inte framhäver sig själv som överklass. Självhävdandet blir inte mindre för att man gör det anonymt. Det är en oskriven regel att man inte gör det, på internet eller irl, vill du bevisa motsatsen länka tack. Läsa mellan raderna, ja det är ju väldigt givande i detta fallet, så alla ha sin egen tolkning av regeln då? Jättefint.

Du vet inte vet personen är om det är anonymt. Precis som de som blev intervjuade i boken som du länkade till. De var också anonyma?

Citat:
3.48 i klippet "vi känner oss inte som överklass".

Säger de att de inte är över-klass?
Senast redigerad av Babianen 2015-11-04 kl. 18:31.
Citera
2015-11-04, 18:31
Medlem
Citat:
1) Ja det är för att människor som inte är över-klass inte ska känna sig dumma.

2) Jag har insett att det inte fungerar med under-klass människor för att de känner sig dumma ändå. Det är bättre att vara rakt på sak så att man vet var man har varandra.

Jättevackert. Tänkvärt...
Citera
2015-11-04, 18:32
Medlem
Citat:
Du vet inte vet personen är om det är anonymt. Precis som de som blev intervjuade i boken du länkade till. De var också anonyma?

Säger de att de inte är över-klass?

Ja om de var anonyma så stärker det mitt påstående ytterligare, vart vill du komma?

De säger vad?
Citera
2015-11-04, 18:38
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ja om de var anonyma så stärker det mitt påstående ytterligare, vart vill du komma?

Om man är anonym då skryter man inte right? Jag är också anonym därför är det OK för mig att säga att jag är över-klass. Jag skulle aldrig säga det här om jag inte var anonym.

Citat:
De säger vad?

1) De säger att de inte känner sig som över-klass. De säger inte att de inte är över-klass. Samtidigt som de är med i ett program som handlar om människor som är över-klass.

2) Vad de menar är "bara för att vi är över-klass behöver du som är under-klass inte känna dig sämre".
Citera
2015-11-04, 18:43
Medlem
Citat:
Om man är anonym då skryter man inte right? Jag är också anonym därför är det OK för mig att säga att jag är över-klass. Jag skulle aldrig säga det här om jag inte var anonym.

1) De säger att de inte känner sig som över-klass. De säger inte att de inte är över-klass. Samtidigt som de är med i ett program som handlar om människor som är över-klass.

2) Vad de menar är "bara för att vi är över-klass behöver du som är under-klass inte känna dig sämre".

Personerna i intervjuerna sa att det är tabu att framhäva sig som överklass, tabu = förbjudet, är du med?

Poängen är att de inte framhäver sig som överklass, det gör dom inte. Dom har väl inget emot att folk tror att dom är överklass, men dom vill inte säga det själva, vilket dom lyckats med.
Citera
2015-11-04, 18:46
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Personerna i intervjuerna sa att det är tabu att framhäva sig som överklass, tabu = förbjudet, är du med?

Poängen är att de inte framhäver sig som överklass, det gör dom inte. Dom har väl inget emot att folk tror att dom är överklass, men dom vill inte säga det själva, vilket dom lyckats med.

1) Lol. De är med i TV. Hur tror du att Svensson uppfattar deras herrgård?

2) När någon säger "jag känner mig inte som över-klass" då är det ett annat sätt att säga "ja jag är över-klass på".

3) Tabuet går ut på att under-klass människor inte ska veta att någon är över-klass för att det är awkward.
Citera
2015-11-04, 18:52
Medlem
Citat:
1) Lol. De är med i TV. Hur tror du att Svensson uppfattar deras herrgård?

2) När någon säger "jag känner mig inte som över-klass" då är det ett annat sätt att säga "ja jag är över-klass på".

3) Tabuet går ut på att under-klass människor inte ska veta att någon är över-klass för att det är awkward.

Vad duktiga ni är på att läsa mellan raderna. Men nu framhäver dom inte sig själva, sen vad andra tolkar hör inte till det.
Citera
2015-11-04, 18:58
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Vad duktiga ni är på att läsa mellan raderna. Men nu framhäver dom inte sig själva, sen vad andra tolkar hör inte till det.

1) Lol. En över-klass människa är aldrig med på TV om de kan hjälpa det. Speciellt inte med saker som en herrgård.

2) Så det beror på vilken sida som du ser det ifrån, enligt över-klass standard är det inte riktigt OK. Enligt under-klass standard är det diskret för att de inte kör Rolls Royce och har guld-kranar.

3) Poängen är att det är OK att säga att man är över-klass ibland om man gör det på rätt sätt. Till exempel "många skulle nog uppfatta mig som över-klass men jag är som vilken Svensson som helst".
Citera
2015-11-04, 19:01
Medlem
Citat:
1) Lol. En över-klass människa är aldrig med på TV om de kan hjälpa det. Speciellt inte med saker som en herrgård.

2) Så det beror på vilken sida som du ser det ifrån, enligt över-klass standard är det inte riktigt OK. Enligt under-klass standard är det diskret för att de inte kör Rolls Royce och har guld-kranar.

3) Poängen är att det är OK att säga att man är över-klass ibland om man gör det på rätt sätt. Till exempel "många skulle nog uppfatta mig som över-klass men jag är som vilken Svensson som helst".

Ja det är ju bara att gå till H&M eller Åhlens och se om dom är slappa och chill, så är dom överklass, enligt din egen utsago?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in