2010-05-17, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Verkligen inte, 100 000 i månaden är inte mycket...

Om man drar in 20 000 men har en privat förmögenhet på 20 miljoner?
Citera
2010-05-17, 19:08
Medlem
basseakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meiser
Det handlar inte om att fred perry etc ej är tillräckligt dyrt. Alla de klädmärken du drog upp förknippas med allt annat än överklass. Hur vetdu att grabbarna du såg på östermalm är överklass? Det räcker inte att ha gott om pengar.

För när man bor i området där hyresrätterna kostar över 2mille och det står dyra bilar utanför, tja klart man kan lägga ihop 1+1
Citera
2010-05-17, 19:29
Medlem
jagkansakers avatar
Överklasskläder för mig är inte synonymt med dyrt. Överklasskläderna präglas av en viss nivå av kvalitet. Att detta oftast blir dyrt är mer av en bieffekt.

Är man verkligen överklass vill man inte att kläderna ska skrika jag har pengar. Istället för att kläderna gör personen så gör personen kläderna. Alla vet att du har dyra kläder på dig, så du behöver inte skrika detta är dyrt. Istället tar du på dig det som sitter bäst och som känns bäst.

Som riktig överklass representerar du inte bara dig själv, utan även din familj. Behöver du berätta för alla att du har pengar så är du inte överklass. Många som har pengar sedan länge vet om att pengar inte bara är bra.

För mig är märken som Armani verkligen inte synonyma med överklass. Det för mig närmst att tänka på förortturkar som har fått lite extra på knarkhandeln och kan unna sig en dyr kostym trots att deras lägenhet ser ut som skit.

Armani = BMW eller rent ut sagt skrytig, flådig skit

Har man pengarna bryr man sig inte om märket. Många kläder som bärs av riktig överklass skulle troligtvis inte väcka större anspråk på stan, även om människorna omkring fick reda på märket, de skulle säkert inte känna igen dem ändå.

För mig är riktiga överklassmärken Barbour eller dyl. och inte Armani/D&G osv..
Citera
2010-05-17, 19:34
Medlem
meisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basseaker
För när man bor i området där hyresrätterna kostar över 2mille och det står dyra bilar utanför, tja klart man kan lägga ihop 1+1

En okej inkomest är som sagt inte lika med överklass. Hur kan en hyresrätt kosta över 2 mille och hur vet du att grabbarna med mq kläder äger bilarna på gatan eller ens bor på östermalm?
Citera
2010-05-17, 21:07
Medlem
Melestors avatar
Har inte folk gjort detta i alla tider?

Kolla bara gamla filmer där fattiga personer har fin fina kläder, grejen är ju att dessa personer använder kläderna väldigt ofta istället för att köpa nya halvfina kläder hela tiden.
Citera
2010-05-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regndroppe

Blir man överklass för en lottovinst?
Citera
2010-05-17, 23:09
Medlem
basseakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meiser
En okej inkomest är som sagt inte lika med överklass. Hur kan en hyresrätt kosta över 2 mille och hur vet du att grabbarna med mq kläder äger bilarna på gatan eller ens bor på östermalm?

Tja om dom kommer utvandrandes från en utav bostäderna där tar jag det förgivet.
Citera
2010-05-17, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Blir man överklass för en lottovinst?

Blir man det?

Har inte lagt några värderingar alls i detta, bara formulerat frågeställningar.
Citera
2010-05-17, 23:42
Medlem
Citat:
Blir man det?

Har inte lagt några värderingar alls i detta, bara formulerat frågeställningar.

Man föds in i överklass och är därmed överklass. En överklassfamilj skyltar inte med pengarna (som många här verkar tro att jag menade med tidigare inlägg), de har sitt på det torra och är ofta oerhört avslappnade.

En lottovinst, etc gör bara en person rik och inte till överklass. Överklassen har stora förmögenheter som gått i arv, gods, mark och politiskt inflytande/makt.

Det jag menade med tidigare uttalande om seglarjackan var inte att den skyltades med att den var dyr, utan att det köps ofta kläder som finns i liknande modeller/funktioner, men i en helt egen division. Överklassfamiljerna jag känner till äger väldigt mycket mark och har inflytande inom många områden. De handlar allt som oftast i större städer utanför sverige och skyltar inte heller med det.
Citera
2010-05-17, 23:44
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Alltså, egentligen spelar det inte någon roll hur mycket pengar man tjänar eller har på kontot. Jag tycker snarare att klasstillhörighet avgörs genom att överklassen oftast har god smak - de betalar gärna för kvalitet men visar inte upp sina pengar på ett smaklöst sätt. Detta till skillnad från nyrika, som mer än gärna spenderar sina pengar på mer eller mindre smaklösa sätt.

Har man pengar pratar man inte om pengar. Det är den attityden och inställningen som är den stora skillnaden mellan att vara överklass och endast nyrik.

Summa summarum har inte pengar inte störst betydelse, jag anser att värderingar är betydligt viktigare än hur många miljoner man har på banken.
Citera
2010-05-18, 00:13
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
Hejsan.

Har ett dilemma.

Varför klär sig folk för att utstråla överklass/lite mer?

Varför ser folk upp till folk som har 2kr kvar 26:e men fetaste kläderna istället för att kolla på killen som har normala värderingar och normer att klä sig till sin plånbok?
Om du läser igenom svaren i denna tråd ser du att alla verkar se upp till överklassen... Man talar illa om medelklassen samtidigt som man inte säger ett negativt ord om s.k. "RIKTIG överklass"... Om alla tycker överklassen är så bra så är det väl inte konstigt att folk vill bli uppfattade som sådan...

Själv tycker jag att jag själv är överklass... Fast det får man ju inte säga, för då är man inte överklass... Men bättre att själv tycka att man är överklass medan alla andra tycker att man inte är det, än att VARKEN man själv eller någon annan tycker att man är överklass!

Hur klär jag mig då?? Tja, bandtröja med mitt favoritband Hawkwind borde ju visa världen att jag har förstklassig musiksmak t.ex.... Fast de flesta vet ju förstås inte vilka Hawkwind är, men det är kul att kunna visa för eventuella andra överklassare (Hawkwind-fantaster) att jag också är överklass...

Som överklass skall man inte köpa en massa dyra saker bara för att man kan, man skall ha ett ledigt förhållningssätt till pengar... Själv har jag ett maniskt obsessive-kompulsive-förhållande till sparande, och jag känner mig lika överklassig ändå!

Tycker ni att jag är överklass?? Själv tycker jag det i alla fall, och vad man själv tycker är ju viktigast!
Citera
2010-05-18, 00:18
Bannlyst
Vad hände med de här Canada-gosse jackorna? Först var det enabrt inavel från Östermalm som hade dessa jackor för 5000-6000kr, nu har varenda WT den jackan. Är Canada Goose ett degenrerat märke numera?

Jag hade aldrig köpt kläder på dressman, när man kan skräddarsy eller måttsy kvaöitetskläder på nätet. Om inte det så köp lite kvalitetskläder med bra märke. Men se upp, märkeskläder kan vara skit också. Har flera lacoste-pike. En av dessa är en kopia från Bulgarien, men denna kopia har hållt längre än 4 av mina orginal för 800kr/tröja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in