2010-06-19, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av macsydh
Är inte jag en äkta svensk då som inte sjöng med? Stod faktiskt inte ens upp...

Nu ville jag inte starta någon pk-diskussion med mitt inlägg, var mer kärlek till mitt land och en välkommnad åt de nya i mitt land, så klaga inte okej?
Citera
2010-06-19, 19:33
Bannlyst
Om man utgår ifrån att "överklass" är den adliga samhällsgruppen - dvs de som har vissa lagstadgade formella privilegier och företräden - så kan varken invandrare eller svenskar bli adlade i det ursprungliga avseendet. Invandrare kan däremot få kungliga riddarorden och andra kungliga ordnar, vilket svenskar inte kan. På det sättet kan invandrare tillhöra överklass inom det svenska kungaväsendet.

Ser man däremot överklass som gamla industrialister eller slagkraftiga finansmänniskor, så går det nog inte att jobba sig dit från grunden i Sverige idag - på laglig väg. Ser man överklass som de som gärna visar upp att de har mer tillgångar än de flesta har, så finns det gott om invandrare där.

Att se överklass som en fråga om tillgångar håller inte riktigt, för då ser man bankrånare och svindlare som överklass med, och det stämmer inte med vad majoriteten brukar beteckna som överklass.
Senast redigerad av OpusOne 2010-06-19 kl. 19:51.
Citera
2010-06-19, 19:36
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guteborgssyndromet
Konstig fråga kanske.
Är faktiskt en väldigt intressant iakttagelse du gjort där.

Det verkar ju finnas en sorts outtalad rasism i det svenska samhället trots allt.
Citera
2010-06-19, 19:43
Medlem
morkfromorks avatar
Det finns ju gott om mycket rika personer inom tex. finans, men av någon anledning så blandar de sig inte med den svenska överklassen, jag gissar att de helt enkelt inte släpps in i de kretsarna.
Citera
2010-06-19, 19:51
Medlem
Idiotpods avatar
Barun 'Bicky' Chakraborty, född den 28 augusti 1943 i Calcutta, Indien, är VD och grundare för Elite Hotels of Sweden & The Bishop's Arms.

Kom till Sverige från Kolkata, Indien 1966 för att studera vid Stockholms universitet. Han reagerade på att studentbostäderna stod tomma över sommaren och drog i gång en hotellverksamhet för att hyra ut dessa. Senare gick han över till att köpa nedslitna stadshotell och rusta upp dem. I dag är Bicky Chakrabortys hotellverksamhet den enda svenskägda hotellkedjan i Sverige. Ledamot i stiftelsen Högskolan i Jönköping.
Nu äger och driver Bicky Chakraborty hotellkedjan Elite, som omfattar flera historiskt intressanta stadshotell i landet, bland annat Knaust i Sundsvall, Mollberg i Helsingborg, Savoy i Malmö och Stadshotellet i Västerås.

Ja, Bicky är rik. Och Indier.
Citera
2010-06-19, 20:22
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotpod

Ja, Bicky är rik. Och Indier.
Men Bicky är ju trots allt "endast en indier", hur rik han än må bli?
Citera
2010-06-19, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede

Man kan ju aldrig ändra ras, men tråden handlade inte heller om ursprung?
Han är väl ändå överklass, om så "endast en indisk överklass"

Förresten tror jag invandrare har misstolkat oss lite, svenskar är majoriteten arbetarklass/medelklass.
Några överklass och ungefär lika många, kanske mer är underklass.
Citera
2010-06-19, 23:09
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede

Jag tänkte mer i banorna att det finns en hel del indier som är riktigt rika.

Har i övrigt träffat mannen, jävligt trevlig verkligen.
Citera
2010-06-19, 23:25
Medlem
Det enda vettiga svar på TS fråga är tyvärr NEJ.

Sedan finns det väl även olika grader av överklass. Inom tex adeln räcker det inte alltid bara att vara adel, en hel del avgörs genom det bakomliggande skälet till adelskapet. Det finns en tät gruppering av just adel där medlemmarna är från äldre adliga släkter (innan 1600-talet), flertalet är utöver det även kommande huvudmän. Det är många olika aspekter som knyter denna typen av människor samman, så gott som alla är mer eller mindre släkt med varandra och delar + 500 års historia.
Då är det inte lätt att komma "utifrån" oberoende av om man är svensk eller invandrare.

Däremot har man som i TS fall möjligheten att bli väl respekterad, även om man aldrig kommer att släppas in helt i en innersta krets.
Citera
2010-06-19, 23:27
Medlem
Guteborgssyndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Houraksi
Säg vad ni vill.
Men en fråga till er "nya svenskar" ;
Visst är ni stolta att ni valde Sverige en dag som denna?
Så maffigt när alla sjöng nationalsången i sthlm, jag är så stolt över bröllopet.
Så om ni vill bli äkta svenskar är så är ni det nu om ni var lika stolta som jag, och sjöng med i nationalsången

https://www.flashback.org/t1223882
Citera
2010-06-20, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guteborgssyndromet
https://www.flashback.org/t1223882

Uh... Är inte rasist men... Efter att sett det där... Jag är rasist rakt igenom, vilka orena människor, hur vågar de klaga på vår kultur och tradition, religion?

Jag anser att det har gått jävligt bättre för vårt land än deras i alla fall.

Vi har mycket mer pengar än de där orena's äckliga u-länder även om kungafamiljen tar 14 kronor per svensk/år för det där bröllopet.

Alltså; Sluta klaga, ni skapar rasism som i de flesta fallet inte fanns innan.
Citera
2010-06-20, 00:11
Medlem
Då får man jobba kan jag lova dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här