2015-03-11, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enviizo
Någon som vet vart/hur man säljer sina skor? kollade på blocket nyss mer verkade inte vara så stor marknad där. Har ett par Ferragamos som jag behöver bli av med.
Herr Judit på Hornsgatan säljer på provision. Tradera? Generellt svårt att få några pengar för beg skor enl min uppfattning. Lycka till.
Citera
2015-03-12, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneK
Finns det någon som har bra tips på liknande chucka boots för ett lite mer rimligt pris, säg under 3000 kr? Tips emottages tacksamt!

Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
I den prisklassen finns väl egentligen bara Loake och Meermin. Hos Loake finns Pimlico (med lädersula) och Kempton (med gummisula). Meermin har denna (med gummisula).

Har du kollat hos Pediwear och Herring? De kan ha en del intressanta modeller under sina egna varumärken.

Septieme Largeur och Markowski är också intressanta alternativ, framförallt nu när pundet är så dyrt. Jag är egentligen inte så förtjust i chucka boots, men den här är ganska trevlig http://www.septiemelargeur.fr/en/boots/202-chukka-marron-marbre-forme-198.html#/uk_homme-75

SL säljer en i mocka också.

Citat:
Ursprungligen postat av enviizo
Någon som vet vart/hur man säljer sina skor? kollade på blocket nyss mer verkade inte vara så stor marknad där. Har ett par Ferragamos som jag behöver bli av med.

EDIT: Kanske inte har något betydelse men dom var inköpta förra året och har nog inte ens använts mer än 24h.

Shoegazing har en köp och sälj avdelning på forumet.
Citera
2015-03-12, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entartete
http://imgur.com/a/KCQBy

Tänkte bara inflika lite om vilka skor jag har hittills. Svarta oxfords och mörka semibrouges är Crockett&Jones. DMs och ljusa semibrouges är Yanko.
När jag väl sulat om mina mocka derbys tror jag att min samling är ganska komplett. Vad säger ni?
Inga boots?

Citat:
Ursprungligen postat av JanneK
Då alla verkar dela med sig av sina samlingar väljer även jag att bidra med min (sannerligen blygsamma i jämförelse med de flestas) och passar på att ställa en fråga efteråt:

Carmina svarta Oxfords, quarter brouge
Carmina mörkbruna Oxfords, semi brouge
Carmina mörkbruna Balmoralkängor i kalv/grainläder
Meermin mörkbruna single monks i mocka (används aldrig)
Massimo Dutti mockaloafers i blått

Är nu på jakt efter ett par mindre formella skor som främst kommer användas till jeans, chinos, ull- och flanellbyxor, och har därmed siktet inställt på ett par Chucka boots. Jag kan se att SkoAB har ett par väldigt fina i brun mocka från Carmina som jag suktar efter, men 4000 kr för ett par mockaskor känns lite väl häftigt just nu.

Finns det någon som har bra tips på liknande chucka boots för ett lite mer rimligt pris, säg under 3000 kr? Tips emottages tacksamt!
Kollat på vad Yanko har att erbjuda?
Citera
2015-03-13, 17:55
Medlem
Bartender1s avatar
Loake Kempton är en vanlig chukka sko i fin mocka.
Citera
2015-03-14, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartender1
Loake Kempton är en vanlig chukka sko i fin mocka.

Definitivt. Är nog de kängor jag använder mest.
Citera
2015-03-15, 12:41
Medlem
JanneKs avatar
Tack för alla svar på min fråga angående Chukka boots.

Yanko verkar onekligen som ett intressant alternativ, där man kan skapa sin egna MTO-sko för priset av ett par dojor från Carmina - billigare till och med! Loake Kempton är en nära tvåa, men tanken att för en röding extra få en produkt som är mycket mer skräddarsytt efter ens egna önskemål är svårt att toppa.

Har nu mejlat skolyx.se, får se om man inte lägger en beställning när lönen trillar in på kontot!
Senast redigerad av JanneK 2015-03-15 kl. 12:44.
Citera
2015-03-15, 22:39
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entartete
http://imgur.com/a/KCQBy

Tänkte bara inflika lite om vilka skor jag har hittills. Svarta oxfords och mörka semibrouges är Crockett&Jones. DMs och ljusa semibrouges är Yanko.
När jag väl sulat om mina mocka derbys tror jag att min samling är ganska komplett. Vad säger ni?
Det är bara du som kan avgöra om du har en komplett garderob. Om du aldrig saknar något i den är den komplett.

Jag skulle inte se den som komplett. Vad använder du för skor i dåligt höstväder och på vintern? Dina två halvbrouges är rätt lika varandra och kompletterar inte så mycket. Jag hade gärna sett en till brun oxford av lite mer formellt slag. Jag hade också saknat ett par loafers.
Citera
2015-03-15, 22:42
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Väldigt sent svar men jag har sedan länge släppt tanken på att det ska finnas något som är en basgarderob för skor, och istället har jag ägnat pengarna åt att köpa sådana skor som jag vill ha (och inte sådana som kanonen anser att jag ska ha). Nu har detta gjort att jag har sex stycken bruna oxfords, men med tanke på att det är dessa jag använder allra mest ser jag det som meningslöst att köpa skor som jag inte gillar bara för att man förväntas äga ett par.

Så ett tips är att köpa fler av de skor du själv tycker om, det kan aldrig slå fel.
Jag håller med till fullo, förutom för just ett par svarta oxfords.

I övrigt tycker jag inte att det finns några specifika modeller man måste ha, men det kan vara en fördel att kunna ta upp och ner formalitetsnivån lite.
Citera
2015-03-15, 23:59
Medlem
I lördags så luftade jag dessa för första gången i år, och kanske tredje gången någonsin: http://i.imgur.com/jh8MIvs.jpg

Tycker ni det är för tidigt för loafers ännu?
Citera
2015-03-16, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillamore
I lördags så luftade jag dessa för första gången i år, och kanske tredje gången någonsin: http://i.imgur.com/jh8MIvs.jpg

Var du på badhuset?
Citera
2015-03-16, 09:02
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillamore

Tja, vad ska du ha på dig när det blir vår (på riktigt)? På sommaren? Om din skala består av sandaler därefter barfota så ligger du ju rätt nu.
Citera
2015-03-16, 10:36
Medlem
Lootskins avatar
Nu är det fortfarande väldigt vått här uppe i norr, men jag tänkte ändå plocka fram mina Loake Aldwych för lite putsning. I regel så är det väl söndagar man brukar ägna sin tid åt skovård. Men då man jobbar kvällar och helger så får man göra det på en måndag morgon istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in