2015-11-12, 22:54
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Vattenfläckarna försvinner nästa gång du krämar in dem. Använd något pigmenterat.
Ditt problem verkar vara att du dels har lagt enormt jävla mycket polish på dina skor nu så det kakat upp sig på och vid alla sömmar samt krackelerat på tåhättan, samt att skorna verkar ha torkat ut ordentligt kring gångvecken. I mina ögon ser det ut som att lädret riskerar att spricka i området kring lilltån om du inte gör någonting åt detta.
Hur ofta håller du på och joxar med renomat? Använder du renovateur efter?

Jag hade inte gjort rent skorna med renomat eftersom de då riskerar att torka ut ännu mer, utan använt mig av ett mildare läderschampoo som t.ex. Shoeboys Combi Schaum eller möjligtvis Saphirs Omni'nettoyant, för att sedan ge skorna ett lager renovateur följt av pigmenterad kräm i passande kulör och en mer återhållsam mängd vax.

Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Hitintills har jag bara använt neutral kräm så det kan förklara saken med att jag aldrig får bort fläckarna.

Angående polish har jag faktiskt inte överdrivet mycket, det krackelerar sådär oavsett hur mycket jag lägger på, det är väldigt frustrerande faktiskt. På övriga skon har jag bara lagt ett tunt lager polish en enda gång, för över en månad sen, så att det ser bedrövligt ut över sömmarna är nog bara regnet, det såg bra ut igår.

Gångvecken har alltid sett så jävliga ut på ena skon, det är en av anledningarna att jag inte kommer köpa C&J benchgrade igen, som jag påpekat tidigare. De är inte direkt torra, såvitt jag kan känna, ser bara förjävligt ut. Sen kanske jag känner helt fel.

Givetvis använder jag renovateur efter renomat, två lager dessutom. Har sedan köpet i början av augusti använt renomat två gånger.

Ett lädertvål kommer inte göra tillräckligt mycket, som mr shoegazing redan påpekat påverkar inte läderschampoo kräm/polish på samma sätt som renomat.

Anledningen att jag använt renomat två gånger på så kort tid är att jag fortfarande lär mig. Att ni använder det en gång per år eller ännu mer sällan säger ingenting eftersom ni vet precis hur produkterna bör användas, hur mycket och vilka produkter. Ni gör inte fel lika ofta, om ens alls.

För dessa skor har jag bara en pigmenterad kräm av lite ljusare nyans, dock tar den död på det lilla röda pigmentet som finns i skorna och det gillar jag inte. Hittar ingen bra nyans, den andra som är nära är för mörk istället. Orkar verkligen inte sitta och blanda egna nyanser.

Om du var och varannan dag ber om hjälp så är bör du fanimej ta till dig av råden istället för att sätta dig i försvarsställning direkt.

Du har överdrivet mycket polish då det krackelerar. Polish ska INTE krackelera

Köp den mörkare pigmenterade färgen och använd den mörka färgen på första lagret och andra ljusa färgen på andra lagret, så jäkla svårt är det inte.

Du kan tvätta skon med lädertvål/galltvål med t.ex en nagelborste. Fungerar inte det bör Saphir Omnidaim kirra biffen!

Gångvecken på ena skon har inte särskilt mycket att göra med att det är CJ benchgrade. Det finns säkerligen 10-15 par CJ benchgrade i min bekantsskapskrets och ingen har så jävliga gångveck som dig.
Senast redigerad av Mr.Keke 2015-11-12 kl. 22:57.
Citera
2015-11-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Om du var och varannan dag ber om hjälp så är bör du fanimej ta till dig av råden istället för att sätta dig i försvarsställning direkt.

Du har överdrivet mycket polish då det krackelerar. Polish ska INTE krackelera

Köp den mörkare pigmenterade färgen och använd den mörka färgen på första lagret och andra ljusa färgen på andra lagret, så jäkla svårt är det inte.

Du kan tvätta skon med lädertvål/galltvål med t.ex en nagelborste. Fungerar inte det bör Saphir Omnidaim kirra biffen!

Gångvecken på ena skon har inte särskilt mycket att göra med att det är CJ benchgrade. Det finns säkerligen 10-15 par CJ benchgrade i min bekantsskapskrets och ingen har så jävliga gångveck som dig.
Trodde det var på grund av att polishen rubbats när jag gått, för på mina andra par har jag, tro det eller ej, ännu mer polish, och där har det inte krakelerat alls förutom precis vid sömnaden då gångvecken går dit ned.

Får väl besöka bäckmans då. Hade hoppats att jag lunde fortsätta använda neutral men lär ju inte bli av med vattenfläckarna då.

Testar omniettoyant imorgon. Har inte galltvål och orkar inte jaga rätt på det heller.

Det finns givetvis alltid måndagsexemplar eller liknande, men när det handlar om till exempel skor för 5000kr+ så har producenten en chans att göra ett gott första intryck, klarar de inte det tänker jag ju fan inte lägga ner 5000kr till, när det finns mycket bättre alternativ för 400kr till. Spelar ingen roll varför det hände, räcker med att vecken blev sådär från dag ett. Paret har fått samma vård, samma produkter och den andra skon har fullt normala veck. Kraftigare veck än mina bonafé, men fullt normala ändå. Hade det varit min vård, eller avsaknad av, så hade ju båda skorna farit illa.

Edit: att jag har överjävligt mycket polish är dock inte ett medvetet val, det beror på att jag försökte fixa spegelglans helt fel och lade på nya lager för snabbt.
Senast redigerad av ChiLLon 2015-11-12 kl. 23:11.
Citera
2015-11-12, 23:10
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Trodde det var på grund av att polishen rubbats när jag gått, för på mina andra par har jag, tro det eller ej, ännu mer polish, och där har det inte krakelerat alls förutom precis vid sömnaden då gångvecken går dit ned.

Får väl besöka bäckmans då. Hade hoppats att jag lunde fortsätta använda neutral men lär ju inte bli av med vattenfläckarna då.

Testar omniettoyant imorgon. Har inte galltvål och orkar inte jaga rätt på det heller.

Det finns givetvis alltid måndagsexemplar eller liknande, men när det handlar om till exempel skor för 5000kr+ så har producenten en chans att göra ett gott första intryck, klarar de inte det tänker jag ju fan inte lägga ner 5000kr till, när det finns mycket bättre alternativ för 400kr till. Spelar ingen roll varför det hände, räcker med att vecken blev sådär från dag ett.

Du har för mycket polish i gångvecken.

Det handlar snarare om din fot, och ren otur. Hade själv riktigt jävla otur med ett par Carmina Museum Calf från SkoAb, den nöp rakt in i skinnet och gick inte att lösa. Sålde av den till en karl som inte fick några besvär alls.. Men inte fan går jag och spyr galla över Carmina för det.

Lycka till. Kom hit o gnäll sen när allt går fel.
Citera
2015-11-12, 23:16
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
En fråga till er som är vana med regn på era skor.

Har nu, med idag räknat, varit ute i kraftigt regn två gånger. Båda gångerna med olika skor som har läder från olika garverier, olika färg på lädret osv. Det enda som är samma är att jag skött lädret likadant. Efter första gången frågade jag och fick svaret borsta av dem med en borste som har rester av skokräm så fixas problemet med vattenfläckar då fläckarna bara är ytliga. Det fungerade inte. Inte heller idag fungerade det.

Är detta ett normalt utseende på skor som fått vattenskurar på sig? Paraply fångar ju det mesta men inte allt.

http://i.imgur.com/nDc8uCl.jpg
http://i.imgur.com/AMVNOzg.jpg
http://i.imgur.com/S2SF6JZ.jpg

Som ni ser är det små vattenfläckar överallt. Fås detta enbart bort om jag tar renomat och börjar om? Är det något jag möjligen gör fel för att detta ska kunna ske? Det är ju ingen stor grej, det är bara det att det ser fult ut.

Ser ju knappt inte fläckarna....hade det varit mina skor hade jag (som du testat) gett dem en omgång med en borste och om de fortfarande var kvar så lagt på ett tunt lager kräm i samma nyans som skon. Jag äger inte Renomat, tycker det funkar bra att ta bort gammal kräm med Reno och en trasa och sen tvätta skorna med lädertvål eller liknade 1ggr/år.
Citera
2015-11-12, 23:17
Medlem
Citat:
Du har för mycket polish i gångvecken.

Det handlar snarare om din fot, och ren otur. Hade själv riktigt jävla otur med ett par Carmina Museum Calf från SkoAb, den nöp rakt in i skinnet och gick inte att lösa. Sålde av den till en karl som inte fick några besvär alls.. Men inte fan går jag och spyr galla över Carmina för det.

Lycka till. Kom hit o gnäll sen när allt går fel.
Som jag skrev har jag ett enda tunt lager pate de luxe på övriga skon, som applicerades över en månad sen. Det kan omöjligt vara för mycket.

Att skon är helt åt helvete fel för min fot spelar nog in. Skon köpte jag utan att ha någon riktig koll och baserade köpet enbart på färg, hur lustigt det än låter. Dock märker jag mest av detta kring hålfoten och på andra sidan av hålfoten, där det finns vidrigt mycket luft mellan fot och läder, vilket har fått lädret att rynkas något enormt, så pass att det ser ut som läder i russian raindeer. Passformen kring tåbox är tämligen tajt så där kan det inte förbättras mycket.
Citera
2015-11-12, 23:21
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Som jag skrev har jag ett enda tunt lager pate de luxe på övriga skon, som applicerades över en månad sen. Det kan omöjligt vara för mycket.

Att skon är helt åt helvete fel för min fot spelar nog in. Skon köpte jag utan att ha någon riktig koll och baserade köpet enbart på färg, hur lustigt det än låter. Dock märker jag mest av detta kring hålfoten och på andra sidan av hålfoten, där det finns vidrigt mycket luft mellan fot och läder, vilket har fått lädret att rynkas något enormt, så pass att det ser ut som läder i russian raindeer. Passformen kring tåbox är tämligen tajt så där kan det inte förbättras mycket.

Hur mycket vax du har på övriga skon är irrelevant. Man kan ha 50 lager vax på tåboxen och hälen utan problem. Men har du för mkt vax i gångvecken så krackelerar det.
Citera
2015-11-12, 23:25
Medlem
Citat:
Hur mycket vax du har på övriga skon är irrelevant. Man kan ha 50 lager vax på tåboxen och hälen utan problem. Men har du för mkt vax i gångvecken så krackelerar det.
Gångvecken hamnar under kategorin övriga skon. Såvitt jag vet finns bara gångveck mellan tåbox och snörningen och där har jag som sagt ett tunt lager polish.

Osäker varför vi ens pratar om polish i gångveck, för som du ser på bilderna är det inte ett problem med polish utan helt vanliga gångveck, dock grova sådana.

Att polish krackelerar kring toe cap sömnaden kan jag förstå, då det är nära gångvecken och säkerligen rör på sig lite, men varför det ser ut sådär längre ned på tån vet jag inte, så ser det inte ut på mina bonafé som har ännu fler lager.
Citera
2015-11-12, 23:38
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Gångvecken hamnar under kategorin övriga skon. Såvitt jag vet finns bara gångveck mellan tåbox och snörningen och där har jag som sagt ett tunt lager polish.

Osäker varför vi ens pratar om polish i gångveck, för som du ser på bilderna är det inte ett problem med polish utan helt vanliga gångveck, dock grova sådana.

Att polish krackelerar kring toe cap sömnaden kan jag förstå, då det är nära gångvecken och säkerligen rör på sig lite, men varför det ser ut sådär längre ned på tån vet jag inte, så ser det inte ut på mina bonafé som har ännu fler lager.

Som sagts innan så blir det gångveck på alla skor och hur mycket beror mest på passform om vi pratar skor med bra kvalitet. Gångvecken kan förstärkas av neutral kräm och polish som gör att det ser vitare ut...ser det som helt osannolikt att det beror på skillnad i kvalitet. Sen spelar det väl inte så stor roll, det är skor och de ska användas och då kommer de att slitas. Det ser jag som en del av charmen men läderprodukter av god kvalitet, att de är så bra att det faktiskt kan åldras och få en unik patina beroende på hur bäraren bär och vårdar dem.

Att polishen spricker längre fram än precis vid sömmen kan ju bero på att det är en följd av att det andra sprack. Märks väl när du lägger polish en bit ner från sömmen nästa gång du putsar skorna
Citera
2015-11-12, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Som sagts innan så blir det gångveck på alla skor och hur mycket beror mest på passform om vi pratar skor med bra kvalitet. Gångvecken kan förstärkas av neutral kräm och polish som gör att det ser vitare ut...ser det som helt osannolikt att det beror på skillnad i kvalitet. Sen spelar det väl inte så stor roll, det är skor och de ska användas och då kommer de att slitas. Det ser jag som en del av charmen men läderprodukter av god kvalitet, att de är så bra att det faktiskt kan åldras och få en unik patina beroende på hur bäraren bär och vårdar dem.

Att polishen spricker längre fram än precis vid sömmen kan ju bero på att det är en följd av att det andra sprack. Märks väl när du lägger polish en bit ner från sömmen nästa gång du putsar skorna
Tänkte inte på att det kan vara på grund av neutral kräm. Vecken ser ju inte direkt vita ut, men de ser ju definitivt ljusare ut än området runtomkring. Får se hur det ser ut med pigmenterad kräm. Blir ju bara en kosmetisk åtgärd, vecken försviner ju inte, men kanske ser bättre ut.

Förhoppningsvis slipper jag detta problem, om det beror på passform, i framtiden då jag antagligen uteslutande kommer köpa semi-bespoke, beroende hur nöjd jag blir med skon som är på G. Den blir klar runt januari men testskon bör komma inom några veckor om schemat hålls.

Kommer definitivt inte lägga polish lika högt upp nästa gång. Må verka uppenbart för er veteraner men jag lär mig något nytt av betydelse nästan varje dag.
Citera
2015-11-13, 00:09
Medlem
Citat:
För övrigt måste jag bara påpeka att du kan vara lite hetlevrad ibland. Först skällde du ut mig för att jag påstod att jag faktiskt inte hade för mycket polish och att jag banemej skall lyssna om jag ber om hjälp, men sen säger du att 50 lager inte är något problem.

Då det var krackerleringen på tån som var samtalsämnet, i alla fall just då, så har du sagt emot dig själv. Du kanske trodde att vi pratade om krackelering i gångveck men då det inte existerar någon krackelering i gångvecken, som bilderna visar, blir det rätt ointressant att prata om det.

Attackera om det finns fog för det, för all del, men skippa gärna det annars.
Citera
2015-11-13, 00:24
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
För övrigt måste jag bara påpeka att du kan vara lite hetlevrad ibland. Först skällde du ut mig för att jag påstod att jag faktiskt inte hade för mycket polish och att jag banemej skall lyssna om jag ber om hjälp, men sen säger du att 50 lager inte är något problem.

Då det var krackerleringen på tån som var samtalsämnet, i alla fall just då, så har du sagt emot dig själv. Du kanske trodde att vi pratade om krackelering i gångveck men då det inte existerar någon krackelering i gångvecken, som bilderna visar, blir det rätt ointressant att prata om det.

Attackera om det finns fog för det, för all del, men skippa gärna det annars.
Applicerar du ett lager polish med smörkniv så är det för mycket, lägger du på 50 minimala lager kan det vara precis lagom. Allt handlar om volymer, och som vi varit inne på tidigare räcker det med en ytterst minimal mängd vax per lager om man t.ex. ska göra en spitshine på tån.
Utifrån det jag kan se på dina skor, så har du – om det du säger stämmer att du bara lagt ett enda lager pâte de luxe – lagt ett alldeles för tjockt lager och inte buffat bort överflödet ordentligt. Sedan är det säkert så att vaxet var mer transparent innan det blev blött och då ljusnade, men faktum kvarstår att det är för mycket vax.

I alla fall, ditt största problemområde som jag ser det är gångvecken ner mot ytterkanten, håll ett öga på dessa så att de inte spricker.

Bonusbild! Mina Connaught i regnet: http://i.imgur.com/tHTvjzl.jpg
Citera
2015-11-13, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Applicerar du ett lager polish med smörkniv så är det för mycket, lägger du på 50 minimala lager kan det vara precis lagom. Allt handlar om volymer, och som vi varit inne på tidigare räcker det med en ytterst minimal mängd vax per lager om man t.ex. ska göra en spitshine på tån.
Utifrån det jag kan se på dina skor, så har du – om det du säger stämmer att du bara lagt ett enda lager pâte de luxe – lagt ett alldeles för tjockt lager och inte buffat bort överflödet ordentligt. Sedan är det säkert så att vaxet var mer transparent innan det blev blött och då ljusnade, men faktum kvarstår att det är för mycket vax.

I alla fall, ditt största problemområde som jag ser det är gångvecken ner mot ytterkanten, håll ett öga på dessa så att de inte spricker.

Bonusbild! Mina Connaught i regnet: http://i.imgur.com/tHTvjzl.jpg
På tån har jag många lager, exakt antal vet jag ej. Mycket riktigt så var det regnet som förstörde spegelytan och mattade till vaxet. Inte bara på tån utan regnet fick vaxet överallt att se rätt kasst ut.

Det är på resterande delar av skon, alltså allt som INTE är tån, som jag lagt på ett enda tunt lager vax.

På tån gjorde jag fel och därmed behövde fler lager för samma resultat, men lagren var allihopa tunna, problemet låg i att jag putsade för lite på varje enskilt lager utan lade på ett nytt för snabbt.

Jag tyckte mig borsta rätt ordentligt på övriga skon (ej tån) efter vaxet, samt att jag borstat skorna efter varje användning, men det kanske samlades för mycket vax i sömmarna ändå.

Skall hålla ett öga på vecken. De känns inte ett dugg torra utan lena och fina precis som resten av skon där det inte ens finns veck, så förhoppningsvis är det lugnt.
Senast redigerad av ChiLLon 2015-11-13 kl. 00:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in