Citat:
Ursprungligen postat av
Brojanica
Tack så oerhört mycket för svaren!
Fastnade verkligen för Septieme Largeur och möjligheten att beställa patina. Tyvärr sprack min budget en hel del. Från 2000 med skoblock till 3100 med skoblock. Önskvärt hade varit om den fanns i ett ljusbrunt läder så hade jag putsat till tån.
Hur underhåller man ett par SL med patina i olika nyanser? Är det neutral skokräm + polish som gäller?
Neutral kräm/polish och renovateur funkar bra då, om du vill behålla patineringen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fixiebike
Hittade en ganska intressant outsider häromsistens, nämligen mallorcanska
Monge. Av bilderna att döma rör det sig om aningen mer smatida skodon, konstruktionen verkar vara GY eller blake rapid (av stygnen samt skornas siluett att döma tror jag nog att det rör sig om det sistnämnda). Kanske inte det mest klassiska eller kvalitativa alternativet, men det känns ändå som ett märke som kan vara lämpligt att diskuteras i den här tråden.
(Var beredda, de har en tassel i patent leather)
Monge ska göra helt okej skor. De kör om jag minns rätt alla möjliga olika konstruktionsmetode, både Goodyear-randsytt, blake och Bologna ex. Finns fortfarande en del tillverkare kvar i Inca (Spaniens Northampton) där på ön som håller någorlunda på hantverkstraditionerna, inte bara Carmina. En som liknar Mange men är lite billigare är George's Shoes (
http://www.georges-shoes.com/ ) som också gör allt från randsydda modeller till Bologna-konstruerade. Tack och lov har inte alla gått samma väg som Camper.