Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-02-18, 14:57
Medlem
Bluebeast72s avatar
En dag i en pensionärs liv:

Vakna kl 05:30, sätta in löständerna, på med mystofflor o gärna i rutig morgonrock gå ut o hämta morgontidningen.

06:00 Tidningsläsning i köket till p1 på ganska hög volym o kokekaffe upptill

07:30 Färdtjänsten kommer för färd till fotvården

09:00 Stå utanför ica med rullväska o vänta på att denna skall öppna

11:00 Lunch på äldreboendets resturang

12:30 vila middag första gången

15:00 trekaffet med andra åldringar med minst 5 sorters dopp

17:00 tv

19:00 kvällskaffe o veckotidningsläsning

20:00 lampan släcks
Citera
2010-02-18, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voyage
Ytterst seriös tråd!
Vill gå till botten med vad pensionärer gör om dagarna. Vad drömmer de om? Vad är viktigt i deras liv? Hur ser deras vardag ut?

Det är ju ganska lätt att fantisera ihop vad Agda 83 år gör om dagarna, men som nybliven pensionär eller rentav sjukpensionär?

Alla erfarenheter mottages glädje
Min mor är pensionär, hon sitter vid datorn på Facebook, läser tidningen, löser korsord, umgås med släkt och vänner, shoppar, städar.Lagar mat. Hon stortrivs med barnbarn och barnbarnsbarn. Går ut och äter med en sonhustru regelbundet, hälsar på syrran en gång i veckan. Dagens pesionärer är ju rätt så aktiva eftersom de har hälsan långt upp i åren. Lite krämpor finns men ändå.
Citera
2010-02-18, 15:22
Medlem
Haha såg nån idag när killen skrapa? Han hade fan inte brotom nånstans. Höll på att bli galen när han sakta skrapade av allt som gick att skrapa bort=)

På mitt jobb är det en daglig rutin för alla gamla att slå på TV:n när det är skrapning. Dom sitter som tända ljus när det skrapas. Sedan pratar dom om vad dom skulle göra om dom fick den vinsten som den i TV:n vann=)
Citera
2010-02-18, 15:34
Medlem
  1. Vaknar.
  2. Äter valfri frukost, tar sin medicin och läser morgontidningen.
  3. Sätter på radiokanalen Lugna Favoriter och löser korsord, fram tills lunch.
  4. Efter lunchen återgår de till föregående aktivitet och avslutar det när nyheterna börjar.
  5. Tar sin medicin.
  6. När nyheterna är slut ger de iväg sig på den dagliga kvällspromenaden.
  7. Kommer hem, sätter sig i gungfåtöljen och slumrar till medan hon eller han kollar på teve.
  8. Vaknar i ren panik efter att ha slumrat till, tar sin medicin och lägger sig.
Citera
2010-02-18, 15:56
Medlem
Josef Fritzls avatar
Jag tror inte de drömmer om speciellt många saker, snarare sitter de och tänker på vad de har gått igenom här i livet.
Utöver det så är nyheterna, bingolotto, promenader, korsord samt fika hos grannkärringen något de ofta sysselsätter sig med.
Citera
2010-02-18, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propagandaministern
  1. Sätter på radiokanalen Lugna Favoriter och löser korsord, fram tills lunch.

Lugna favoriter tror jag är lite för häftigt, P1 tror jag på. Det är nästan bara massa prat där, och det får pensionärerna att känna sig mindre ensamna.
Citera
2010-02-18, 20:00
Medlem
StephenStavs avatar
Mormor går upp sju på morgonen, trots att hon varit pensionär i över tio år, matar katterna och äter frukost. Efter att ha ätit ett par hårda mackor och kaffe och lyssnat på Radio Skaraborg är det dags att gå ut och gå ca 1 km. Sen har klockan hunnit bli tolv och det är dags att värma på gårdagens grynkorv och äta den.

Eftermiddagen spenderas med näsan i en korsordstidning och eventuellt framför teven. Är det sommar går mormor ut och i trädgården (ensamstående med hus) och kanske dricker kaffe med en granne. När kvällen närmar sig intas återigen en kopp kaffe och några hårda mackor och sedan kollar hon på teve fram till ~10, och efter teven är det läggdags.

Morfar (som också har bor i villa) följer samma morgonprincip men går direkt efter frukost ut och mekar med en bil eller någon slags motor, eller också ägnar sig åt att hugga ved och röja i skogen. Efter lunch pratas det med grannar och fortsättes att hugga ved. Sedan följer samma kvällsaktivitet som för mormor.
Citera
2010-02-18, 20:20
Bannlyst
Min farsa bor in en solig land i Asien med ny ung brud.

Han oension är rätt stor där så det blir resa då o då till turistön o de..

äta gott varje, ta en promenad, njuta av solen o folket och som pricket över i:et ligga varje kväll typ
Citera
2010-02-18, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Och det där grundar du på...?
Klart de sexar!
Pensionärer är som vem som helst, bara lite äldre. Så länge man är frisk och slipper stroke och lårbensbrott eller demenssjukdomar så funkar man som alltid gjort. Även om en del nypensionerade som levt för sina jobb kan bli deppiga när de efter 45 år inte längre måste (får) gå till jobbet.

True, true! Och visst sexar de! Minns när jag hittade boken "Sex efter sextio" hos mormor och morfar...
Citera
2010-02-19, 02:26
Medlem
SweetAsss avatar
Hon startar alltid dagarna med att kliva upp tidigt, dvs vid 5 tiden , sätta igång kaffe, hämta tidningen och sen tar hon tidning och kaffe med sig till sängen och ligger där och dricker sitt kaffe och läser sin tidning. Det har hon alltid gjort sen hon jobbade på biblioteket här i stan.

Förutom att hon har problem med knäna har pacemaker och har diabetes typ 2 så är hon en väldigt pigg 81 åring ska ni veta. Hon sitter ALDRIG i sin fotölj på dagtid och kikar på tv. Tv´n sätter hon igång då 18 nyheterna är. Sen brukar hon sitta till 21-22 tiden beroende på vad hon gjort på dagen.

Hon kan ha varit iväg med PRO på nåt, varit på någon auktion... Förr var hon ofta iväg och dansade. Jag tror att det är mycket för att hon håller igång som hon verkar så pigg.

Ska till henne i helgen och ska passa på att fråga lite vad hon fyller sina dagar med. Det brukar nästan alltid vara PRO hon pratar om då jag ringt henne dom få ggr jag ringt ( jag är riktigt dålig på att ringa, spelar ingen roll vem det är.)
Citera
2010-02-19, 02:43
Medlem
Tenshiis avatar
Mina grannar till pensionärer berikar dagen med att sitta och vänta på att jag ska komma hem från jobb/skola. Sedan så roar de sig med att ta varenda tvättmaskin i tvättstugan precis innan jag kommer dit. Jag bor verkligen längst bort av alla så jag antar att de kör någon sorts telefonkedja för att varna någon som bor närmare då jag lämnar mitt med min tvättkorg. Hamnar man bakom random pensionär när de hoppar av bussen, alt ska kliva på den på morgonen så är det 1an med låg gas och handbroms i som gäller, men så fort de får en tvättkorg i famnen så släpper allt som kan liknas vid ledvärk och balanssvårigheter, oj vad det går undan vissa gånger.

Vet att en tant har en gapig hundjävel som ska ut och bajsas en gång i kvarten. Hunden som verkar vada avlad för att passa i en handväska tror själv att han är snäppet större än en irländsk varghund. Med hans självbild så är tex en älgtjur eller en djuphavsbläckfisk lätta byten, därför så behöver han inte lyda sin pensionär. I själva verket så skulle han nog få spö av igelkottarna som driver omkring här på sommaren...om han nu fick gå ut själv that is. "Fy Sigge! Så gör vi inte när man möter en annan person!" säger tanten och drar i jyckens koppel, något som bara resulterar i att kräket skriker dubbelt så mycket som tidigare. Vet inte hur många gånger jag har hört det där, hunden bättrar sig aldrig. Har aldrig sett just denna tanten i tvättstugan, antar att hon har egen tvättmaskin. Är antagligen därför hon kan ha sin symbios med gaphalsen istället för att lägga tid på fönsterspan.

Jag längtar till dagen då jag blir pensionär.
Citera
2010-02-19, 04:38
Medlem
SweetAsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetAss
Min farmor är den enda jag vet om som är pensionär och som jag har en hum om vad hon fyller sina dagar med. Hon startar alltid dagarna med att kliva upp tidigt, dvs vid 5 tiden , sätta igång kaffe, hämta tidningen och sen tar hon tidning och kaffe med sig till sängen och ligger där och dricker sitt kaffe och läser sin tidning. Det har hon alltid gjort sen hon jobbade på biblioteket här i stan.

Förutom att hon har problem med knäna har pacemaker och har diabetes typ 2 så är hon en väldigt pigg 81 åring ska ni veta. Hon sitter ALDRIG i sin fotölj på dagtid och kikar på tv. Tv´n sätter hon igång då 18 nyheterna är. Sen brukar hon sitta till 21-22 tiden beroende på vad hon gjort på dagen.

Hon kan ha varit iväg med PRO på nåt, varit på någon auktion... Förr var hon ofta iväg och dansade. Jag tror att det är mycket för att hon håller igång som hon verkar så pigg.

Ska till henne i helgen och ska passa på att fråga lite vad hon fyller sina dagar med. Det brukar nästan alltid vara PRO hon pratar om då jag ringt henne dom få ggr jag ringt ( jag är riktigt dålig på att ringa, spelar ingen roll vem det är.)

Jag såg visst att jag missat vem det var :S. Lade till det i början haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in