Flashback bygger pepparkakshus!
2005-05-17, 05:14
Awaiting Email Confirmation
Cold dead handss avatar
Inspirerad av GodAftons inlägg i den här tråden vill jag se er fylla på med härliga historier från sköna lirare på livets höst.
Citat:
Jobbade inom äldrevården för ett tag sedan. Mötte en helskön gubbe som hette Harry. Han var nittio år och sket fullständigt i omvärlden. Han brukade ligga på sitt rum och ropa:

"Friiiidaaa?....Saaaarraaaa?.........Jennyyyyy?... . ...Märtaaaaa?.....*Lång tystnad*.....Friiiidaaaa?"
Citat:
Du anar inte sicken underbar lirare detta var.

Här är några axplock ur hans repertoar.

Jag sitter med Harry vid matbordet och matar honom. Han hatade ALL mat utom sill och ägg som vi ofta gav honom. Han var inte senil men var så jävla ointresserad av allt och ätande i synnerhet så man fick hjälpa honom. Han såg dåligt också.

Jag *med hög tydlig röst*- "Jo Harry. Vi har en liten bakelse här idag. En Gustav Adolf-bakelse! Det är ju Gustav Adolfs-dagen idag!"
Harry *ointresserad* - "Asså?"
Jag - "Honom mins du väl? Det var ju han som var nere vid Lützen och härjade där i dimmorna!"
Harry - *ointresserad* "Han hade itte där å göra..."

Enda gångern han sken upp och blev lite intresserad var när han föreslog en cigg. Annars var denna sarkastiska butterhet den enda sinnesstämning han gav uttryck för.

En annan episod:

Jag hjälper Harry i säng för kvällen. Jag borstar hans tandprotes, spolar den i kallt vatten och sätter in den igen.
Han tittar upp, kisar och säger "E de Friiida?"
"Nej" säger jag. "Det hööör la du Harry att det inte är Frida! Jag är ju en karl"
Harry tänker lite och replikerar: "Karin då."

En till:

En sköterska säger åt Harry att han har en snygg tröja på sig. "Snygg pöjk också!" replikerar Harry.

Till sist:

Jag gick och vankade lite av och an i dagrummet helt planlöst.
Harry observerar detta där han sitter och rullar fram och tillbaka i sin stol. "Sprang du vilse nu eller?" frågar Harry med ett grin på läpparna. Detta är ENDA gången jag har sett honom le under 1 & 1/2 års omvårdnad.

Harry kicked ass!
Jag brukade mecka en pipa till honom nångång då och då (väldigt sällan) och då jag betraktade honom där han satt i rullstolen och puffade (var tvungen att övervaka det pgr av brandrisk) så tänkte jag DETTA KAN INTE VARA FEL! Varför skall det vara skadligt för. Jävla hälsoaspekter!
Citera
2005-05-17, 18:04
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Min far som är rätt vital blev tagen av kustbevakningen häromåret för fortkörning till sjöss... Han var 79 vid det tillfället.

Rigor
Citera
2005-05-17, 18:16
Medlem
8222s avatar
Min farfar var gravt dement och levde sålunda i sin egna lilla värd på äldreboendet, sa inte mycket och satt mest som äldre tyvärr gör i dag.
Men så en dag gick han förbi en spegel, stannade till och tittade lite nogrannare samtidigt som han rättade till slipsen och håret lite och utbrast: "jädrar vilken stilig kille".
Sånt är härligt
Citera
2005-05-17, 20:13
Moderator
MondoBizarros avatar
Min mamma som jobbar inom äldrevården, med betoning på äldre missbrukare, berättade en liten söt historia:

Hon skulle lägga en äldre man för natten, vek undan lakan och ledde honom till sängen, där mannen vänder sig till mamma och säger: "Och vilken sida vill du ligga på?"
Citera
2005-09-15, 18:52
Medlem
Jenslaves avatar
Varför luktar Pensionärer illa?

Som rubriken säger, varför luktar det alltid en speciell "Pensionärsdoft" hos gamla...Svårt att förklara men ni vet säkert hur det luktar...Bor 2 gamla i samma hus som mig och ibland har de dörrarna öppna och springer över till varann och då stinker det fan Pensionär i hela trappen...Har det med hygien att göra eller får man bara den där lukten när man blir gammal?
Citera
2005-09-15, 18:57
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
De är för snåla för att dusha

Jo - dessutom är hygienprodukter som tandkräm, schampoo och tvål "hutlöst dyra". Pensionärerna brukar ofta anse att det "på min tid" var mycket billigare med dessa produkter då man kunde köpa fjorton kilo tvål för en tjufemöring.
Citera
2005-09-15, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jenslave
Som rubriken säger, varför luktar det alltid en speciell "Pensionärsdoft" hos gamla...Svårt att förklara men ni vet säkert hur det luktar...Bor 2 gamla i samma hus som mig och ibland har de dörrarna öppna och springer över till varann och då stinker det fan Pensionär i hela trappen...Har det med hygien att göra eller får man bara den där lukten när man blir gammal?

Gamla kroppar -> dålig ämnesomsättning -> kemisk obalans i kroppen -> kroppen luktar illa.

Det är för att dom är gamla och grå. Alla (nåja) kommer vi lukta gubbjävel en vacker dag
Citera
2005-09-15, 19:11
Medlem
Jenslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex_kidd
Gamla kroppar -> dålig ämnesomsättning -> kemisk obalans i kroppen -> kroppen luktar illa.

Det är för att dom är gamla och grå. Alla (nåja) kommer vi lukta gubbjävel en vacker dag

Haha, då blir det Farenheit och en flarra Axe som gäller! Kan bli en skön blandning, Deo & gubbe! Eller varför inte redan nu införa Deodorant för 80+:are som kan lukta just som dom gör? Kan ju vi unga gå ut på krogen och lukta gammal åxå? Finns ju oändliga möjligheter...
Citera
2005-09-15, 19:24
Medlem
De gamla har ofta svaga händer och dåligt motorik så de kanske har svårt att skrubba/tvåla sig ordentlig när de duschar?
Citera
2005-09-15, 19:32
Medlem
mankers avatar
De har ahft gruppis med cold och hyland och luktar därför intorkad urin
Citera
2005-09-15, 19:34
Bannlyst
Man luktar äckligare ju äldre man blir.

När jag var 15 behövde jag inte dusha alls. Skulle jag skippa dushen idag skulle jag stinka lagård efter två¨dygn.

Tyvärr.
Citera
2005-09-15, 19:35
Medlem
munsårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
Naglar (bla) fortsätter att växa i veckor efter det att hjärtat har slutat slå i en kropp,
så döda eller ruttnande är de nog inte.

Eller inte...

Citat:
Q. Do Hair and Nails Continue to Grow After Death?

A.
Many people believe that a person's hair, fingernails and toenails continue to grow after death. Despite what you may have read or seen in the movies, this is false. Once a person has died all growth of the hair and nails ceases. After death the body dehydrates and the skin around the hair and nails will recede a little making it appear as the deceased's nails and hair have grown. However, it is only an optical illusion. The nails and hair remains the same length as before but more of it is exposed due to tissue shrinkage.

Källa:
http://dying.about.com/od/faqs/f/nailGrowth.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in