Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-06, 05:37
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Som barn fick jag höra på de äldre generationerna som skrockade och klagade på dagens ungdom, tydligen är vi alla "nattmänniskor" nu för tiden och med diskussionerna framkom det att gamlingarna jag pratade med såg på det som en vanesak och ren idioti att vara uppe mitt i natten. Svår fråga det här och ännu en anledning att älska Flashback.

Jag har för mig att jag läste en vetenskaplig rapport förra året som bevisade att det ligger i generna om man är dag- eller nattmänniska. Det är alltså ingen vanesak. Det kvittar alltså om jag stiger upp klockan 6 varje dag i ett år, den dagen jag glömmer att ställa klockan kommer jag att sova till sent på eftermiddagen

Citat:
Ursprungligen postat av MrAhrne
Njä. Visst blir man mer lugn som gammal, men det vi förknippar med gamlngar, religiositet och klassisk musik, intresse för hembygdsgårdar, klagande på att det är så mycket nakety i tv osv osv är ju resultatet av att de tillhör en annan generation. Finns ju ingen åldringsprocess som innebär att man anammar en gammal tids kultur. Du kommer vara radikalt annnorlunda när du är gammal jämförbar med de som är 90 idag.

Jag är inne på samma spår som dig. Jag tror inte att vi kommer att vara som de som är pensionärer idag. Det är en generationsfråga och de som är ungå då kommer att tycka att vi är knasiga som lyssnar på Hårdrock, surfar på fb och dödsknarkar! Konstigt bara att det är så få pensionärer som tar till sig av det "moderna" fast det orkar jag inte tänka på just nu, sängen nästa!
Citera
2009-03-06, 07:57
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Jag har för mig att jag läste en vetenskaplig rapport förra året som bevisade att det ligger i generna om man är dag- eller nattmänniska. Det är alltså ingen vanesak. Det kvittar alltså om jag stiger upp klockan 6 varje dag i ett år, den dagen jag glömmer att ställa klockan kommer jag att sova till sent på eftermiddagen

Där ser man.
Citera
2009-03-06, 09:21
Medlem
Ecnals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savills
Bra tråd att starta 06.13

Kan det vara så att dom blir trötta enkelt och därför lägger sig tidigt, och då går man ju upp tidigare. Som småbarn helt enkelt.
Det tror jag med, dom orkar helt enkelt inte vara uppe hela dagen, + att alla pensionärer jag känner sover utan gardin/rullgardin så de vaknar när solen lyser.
Citera
2009-03-06, 19:55
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ecnal
Det tror jag med, dom orkar helt enkelt inte vara uppe hela dagen, + att alla pensionärer jag känner sover utan gardin/rullgardin så de vaknar när solen lyser.

Då borde deras sovrutiner ändras på vinterhalvåret då det är mörkt ganska mycket. Om din teori stämmer att dom går upp när solen lyser tycker jag synd om pensionärerna i Norrland på sommaren
Citera
2009-03-06, 21:55
Medlem
Antagligen så vill de hinna göra allt innan de ger sig ut i rusningstrafiken och i matbutikerna på eftermiddagen.
Citera
2009-03-06, 23:56
Medlem
Hag tror att många äldre får svårare att sva länge på morgonen. Samma sak med små barn, de vill upp tidigt.
Citera
2009-03-08, 02:48
Medlem
Jobbar själv i butik, fenomenet "pensionärer med 500-lappar" stämmer faktiskt! Haha , har aldrig tänkt på det tidigare, men att åldringar langar upp en 500-lapp är faktiskt mer regel än undantag. Som tidigare nämnts, kan man ju verkligen undra vad de gör av all växeln. För merparten av Sveriges pensionärer idag har väl inte det alltför fett i rent ekonomiskt.

Pensionärer som langar upp småmynt är dock mycket ovanligt tycker jag, det hände dock härom veckan. Det var rätt roligt för där stod två pensionärer framför en 60-årig gubbe som såg ut som Loket (märkbart stressad och irriterad), som bara skulle köpa ett litet gratulationskort. Den ene pensionären var ovanligt seg och den andre började räkna småmynt, främst 50-öringar, uppemot 25 kr tror jag det rörde sig. Det var oerhört underhållande, gubben började sakta men säkert koka av ilska. Han blev rödare och rödare, en hjärtattack kändes nära förestående, och jag såg ett ljudlös "FÖR I HELVETE!" vibrerar utfrån hans mun medan pensionären var inne på den 10:e femtioöringen. Mycket underhållande!
Citera
2009-03-13, 12:50
Bannlyst
en till jobbig sak med pensionärer, "jordens avskum" är att de alltid utgör merparten i olika styrelser, till exempel bostadsrättsföreningar.

våran styrelse vill nu "avvakta" med att skaffa billig och bra fiberoptisk uppkoppling (när vi nu har zigenar-Comhem som är kasst och dyrt) till området, behöver jag nämna att de enda som tycker det är bäst att avvakta med allt nytt är pensionärerna

typiskt pensionärerna att vara dumsnåla, de inser inte att både livskvaliteten och värdet på lägenheterna skulle gå upp om vi skaffade fiberoptiskt bredband.

hoppas det snart kommer en pensionärs-pest som en gång för alla utrotar avskummet från jorden
Citera
2009-04-13, 21:38
Medlem
Drullknulls avatar
När slutar pensionärer köpa kläder?

Jag har känge funderat över när gamlingarna slutar att köpa kläder. Inte bara när utan varför, vilka val en gamling ställs inför när denna bestämmer sig för att inte handla mer kläder.

Själv är jag inne på ett möjligt svar på frågeställningen om att gamlingen tittar i sin välfyllda garderob, inser att kläderna räcker att bruka åtminstone en generation till, samt att denna tidsrymd överstiger förväntad tid kvar i livet.

Låt höra!
Citera
2009-04-13, 22:26
Medlem
Naknnas avatar
jag har jobbat på ett äldreboende med både service/demens/sjukvård och när damerna själva blir för gaggiga för att köpa kläder via katalog eller hemförsäljare köper deras anhöriga el. kontaktpersoner åt dem istället, tills dom kolar faktiskt. Till och med de som är grönsaker får nya kläder... Männen från den generationen handlade inte så mycket men fick ofta typ en flanellskjorta varje jul
Citera
2009-04-13, 22:28
Bannlyst
Finns väl inget riktigt svar på den här frågan? Alla är väl olika. Min farmor har jag aldrig någonsin sett köpa kläder mormor däremot handlade varje helg.
Citera
2009-04-13, 22:37
Medlem
playmates avatar
Varför skulle man sluta köpa kläder bara för att man är gammal? Den dagen jag bestämmer mig för att sluta göra det, är också den dagen jag dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in