Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-02-18, 10:21
Medlem
MissBlondies avatar
En pensionär :

05:30 Går upp och dricker sitt kaffe (sockerbit i munnen och kaffe på ett fat)

08:00 Frukost Havregrynsgröt eller korngröt.

09.00 Tanten bakar bullar medans gubben läser morgontidningen och lyssnar på P1.

10:30 Lunch kålsoppa.

11:30 (när arbetande folk vill stressa till ica och köpa sin lunchsallad)
Då är det dax att handla mat,allers,frimärken,och lite piptobak på den lokala ica butiken och givetvis tar man med sig veckans alla kupongerbjudanden som man har klippt ut med sax från diverse reklamblad.
En viktig detalj är att när kassörskan har registrerat (blippat) en vara då först lägger man upp nästa vara.

13:30 vilostund

14:30 Fika ,åh så gott med nybakade bullar.

16:00 Middag korvgryta, till efterätt blir det varm nyponsoppa med ett klick vispad grädde samt lite mandelbiskvier.

16:45 När tanten diskar efter maten så lyssnar gubben på kvart i fem ekot på radion i köket.

18:00 Rapport med A-ekonomi samt det regionala nyhetsblocket.
Efter det så är det Go'kväll på tv.

19:00 Nyheterna på Tv 4

20:00 Kvällskaffet.

21:00 Aktuellt med väder

21:30 Tar ut löständerna och dra ner rullgardinen.
Senast redigerad av MissBlondie 2010-02-18 kl. 11:00.
Citera
2010-02-18, 10:41
Medlem
Smygrökarns avatar
Där jag handlar så är det ofta pensionärer som köper trisslotter för 500kr åt gången :S
Citera
2010-02-18, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBlondie
Tyvärr inget samlag.

Man har skilda sängar som står på varsin sida om sovrummet,samt att gubbens Petter-Niklas inte har stått upp på 15år

Och det där grundar du på...?
Klart de sexar!
Pensionärer är som vem som helst, bara lite äldre. Så länge man är frisk och slipper stroke och lårbensbrott eller demenssjukdomar så funkar man som alltid gjort. Även om en del nypensionerade som levt för sina jobb kan bli deppiga när de efter 45 år inte längre måste (får) gå till jobbet.
Citera
2010-02-18, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Du är inte ensam ska jag säga. Har också funderat på det här. Samma sak är, hur ofta vinner människor mellan 18-25 år på trisslott eller miljoner på Lotto? Har väl aldrig hänt om jag minns rätt. Samma Bingolotto, aldrig någon ungdom som har vunnit mycket pengar.

Drömvinsten för Lotto ligger ju över 100 miljoner nu. Jag skulle bli så mycket gladare om en människa mellan 18-25 år vinner dessa pengar än att pensionär vinner. För personen som är mellan 18-25 behöver pengarna mer än vad pensionären behöver dom.
...

Killen på Gotland som vann Lottos drömvinst på runt 120 miljoner, han var en bra bit under 30 år gammal.
Så visst händer det, men det är ytterst sällsynt.
Citera
2010-02-18, 11:40
Medlem
Zcapegoats avatar
Min pappa är mitt emellan 65 och 70. Mina föräldrar bor i villa och har en sommarstuga, så en hel del tid går till att fixa med husen. Annars åker han skidor nästan varje dag, löser korsord, läser och sitter vid datorn. Han köpte dator hem till familjen väldigt tidigt och är ganska så intresserad. Det händer att han får hjälpa mig när datorn krånglar till och med. Min mamma jobbar fortfarande, så han sköter om det mesta hemma. Han har inte så mycket socialt liv, men jag tycker att han verkar vara rätt nöjd med sin tillvaro i alla fall. Rest har han gjort väldigt mycket i jobbet när han jobbade, så det känner han inget sug efter.
Citera
2010-02-18, 12:34
Medlem
XeKaazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voyage
Ytterst seriös tråd!
Vill gå till botten med vad pensionärer gör om dagarna. Vad drömmer de om? Vad är viktigt i deras liv? Hur ser deras vardag ut?

Det är ju ganska lätt att fantisera ihop vad Agda 83 år gör om dagarna, men som nybliven pensionär eller rentav sjukpensionär?

Alla erfarenheter mottages glädje

1. Går upp före brevbäraren kommer (03 - 05)
2. 1 Timma senare, äter frukost
3. Ringer och klagar på dagens ungdomar och deras musik till SR.
4. Går ut
5. Klagar på ungdomar, alla under 40.
6. Slänger käppen efter någon hund eftersom alla pensionärer är onda och hatar djur.
7. Går hem/åker hem med handikapp taxi/blir överkörd utav upplyst ungdom.
8. Somnar/dör
REPEAT.
Citera
2010-02-18, 12:50
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Min far är 84år och han lever för sig själv i sitt hus på landet. Dagstidningarna läser han extremt noggrannt, i synnerhet sudoku som han aldrig missar. Han surfar en hel del på allsköns vädersidor för att hålla järnkoll på vädret. Ibland kommer det kommentarer om hur jävligt väder de har just nu på Påskön eller nåt annat avlägset ställe. Sen har jag intrycket att han tittar rätt mycket på tv, helst då tennis.

lustigt det där med vad de snöar in på...

Min farsa har fullständigt snöat in på flyg.
Han kan ringa och berätta att ett visst plan har gått över huset.
Senast redigerad av mats.nystrom 2010-02-18 kl. 12:53.
Citera
2010-02-18, 13:43
Medlem
XeKaazs avatar
Dom ställer sig i kön i affären, segar långsamt, extra långsam om det är gott med folk.
Kommer dom fram till kassörskan står dom i en livstid och försöker få upp sina pengar.
Citera
2010-02-18, 13:53
Medlem
Skezs avatar
Oh just det, alltid pensionärer som går på bussarna först och då står dem där i 5 minuter och fumlar med sina pengar/busskort.
Citera
2010-02-18, 14:03
Medlem
XeKaazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skez
Oh just det, alltid pensionärer som går på bussarna först och då står dem där i 5 minuter och fumlar med sina pengar/busskort.

Dem tar också upp hela bussgången, rulltrappan, VÄGEN(oavsett bredd)
Citera
2010-02-18, 14:32
Medlem
TheGhostWhoWalkss avatar
Min farmor (omkring 82 år) brukar mest sitta hemma, inte för att hon inte skulle kunna ge sig ut men för att hon (tyvärr) verkar sakna intresse och motivation. Enorma mängder TV, en hel del sudoku och ett eller annat korsord, kanske läser hon en bit i en bok ibland eller smygtittar på studentboendet nedanför med sin kikare. I övrigt äter hon frysta färdigrätter eller andra halvfabrikat eller bara kakor, åker till sjukvården i olika ärenden eller hälsar på min sjuka farfar på hans äldreboende. Jag brukar ringa någon gång i veckan liksom min far, antar att släktingarna som bor närmre hälsar på då och då.

Mormor och morfar däremot är lite mer aktiva, även om det blivit sämre med det de senaste två, tre åren. Mormor håller stenhårt på att det ska vara riktig, lagad mat varje dag (helst både till lunch och middag). Annars ser väl morfar på OS och mormor pysslar med katten eller går ärenden (alltid har man något att göra, det kan bli en kort utflykt varje dag om man inte gör allt samtidigt).

De har datorer och använder dem en hel del, framförallt till släktforskning som är ett stort intresse. Annars är det inget vidare med den moderna tekniken. Mormor går väl på en del träffar med andra gamla tanter där de drejar, väver eller liknande. Jag vet också att de gick kurser i danska för nåt år sen. Så fort det blir varmt igen kommer de vara på kolonilotten nonstop, där de odlar allt från potatis och jordgubbar till blommor och gärna sitter och fikar i solen.

Sammanfattningsvis får man väl säga att farmor, som sitter ensam, inte verkar ha det något vidare värst sådär på ålderns höst. Mormor och morfar däremot som gör saker hela tiden skulle jag inte ha något emot att sluta som. Obegränsat med fritid och möjlighet att göra i stort sett vad man vill - vem skulle tacka nej till det?
Citera
2010-02-18, 14:56
Medlem
Allting tar nästan dubbelt så lång tid för en pensionär, vakna och kliva upp ur sängen kan ju ta nästan en timme.

Min teori

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in