Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Återigen måste man ta hänsyn till saker som sker *utanför* rymdtiden, eftersom all ftl måste ske där. Om jag momentant öppnar ett maskhål för att åka från A till B så kan dessa &%¤ observatörer vara oeniga om när jag gjorde det, men jag kommer fram i exakt samma tid som dom satte som avresetid. Det är inte nånting som sker 'inom' rymdtiden, så GR har inget svar.
Xenonen svarar bra här. Det spelar ingen roll om själva FTL-resan är utanför rumtiden (t ex teleportering av något slag) eller om det sker i den (t ex Alcubierre drive, men faktiskt även maskhål vars inre också är en del av rumtiden). Kolla även filmen jag länkade till med PBS Space Time.
Citat:
I övrigt var det intressant att läsa. Men du svarade inte på frågan om det via CTC var möjligt att påverka det andra redan observerat? Du kanske tror du svarade på det, men .. nej ..

=
Jo, det gjorde jag, men det tänker jag liksom inte debattera. Läs på om CTC och vad det innebär. Varje del av en CTC är precis som vanligt: man rör sig inom sin lokala referensram (i t ex sin rymdfarkost) med lägre hastighet än c. Om CTC är möjliga finns det inte, enl enbart GR, någon mekanism som slår till och hindrar en på något sätt från att göra vad man vill, bara för att plötsligt har råkat ha hamnat i historian till någon punkt man var på tidigare enl sin egen klocka. Om du börjar resa längs en CTC nu, och efter en viss egen upplevd tid (1 sekund, 1 min, 1 år, 1000 år...) finner att du har kommit tillbaka till jorden igår, så kan du då göra precis vad du vill (om du fortfarande lever).
Och där någonstans får man ju då de klassiska problemen med kausalitet som t ex farfarsparadoxen, som gör att många fysiker (t ex Hawking) hoppas och tror att det finns någon mekanism som hindrar CTCs från att öht uppstå, varvid man sätter sitt hopp till kvanteffekter. En annan approach är att vi inte skulle vara så fria som vi kanske inbillar oss, och att t ex farfarsparadoxen är fysiskt omöjlig, som t ex Novikov är inne på, och även Gott om jag förstår honom rätt.