2021-04-07, 18:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det är lite det som är poängen, just att det inte sker inom rymdtiden. På nåt vis känns det som om det handlar om en slags absolut samtidighet som GR inte har stöd för, därav att jag några gånger tryckt på att GR inte kan appliceras.
Du vill alltså införa en absolut referensram i någon viss (vilken?) hastighet och låta samtidigheten för dessa maskhål definieras av denna? Det är förvisso ett sätt att komma ifrån problemet med CTC, men om du väl dumpar SR och GR, och det är i praktiken vad du just gjort, vad har du då för teori kvar som säger att maskhål ens skulle vara möjliga?
Citera
2021-04-07, 18:47
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du vill alltså införa en absolut referensram i någon viss (vilken?) hastighet och låta samtidigheten för dessa maskhål definieras av denna? Det är förvisso ett sätt att komma ifrån problemet med CTC, men om du väl dumpar SR och GR, och det är i praktiken vad du just gjort, vad har du då för teori kvar som säger att maskhål ens skulle vara möjliga?
Det är exakt det som är problemet. Jag inser att maskhål måste bryta mot GR på många sätt och vis. Speciellt det vi nu pratat om gällande samtidighet. Jag vill att dom ska vara möjliga - men kall hård logik säger att dom inte är.

Speciellt som du och andra lärda, exkluderat Robin, envisas med att sätta käppar i hjulen, men jag läser och tar in det jag klarar.

OM maskhål var en sak, så anser jag att dom måste fungera lite som jag försöker förklara, men inser själv att det bryter logiken. Och jag ser allvarligt på det. Det finns en liten chans att det jag ser som absolut tid har en betydelse, men jag har inga belägg för det.

Så jag tror inte heller att maskhål existerar, i den form vi pratar här.
Citera
2021-04-07, 18:48
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Du kan inte hitta ett enda exempel där jag skriver det du påstår. Så nu tar du upp diskussionen som helhet och tjafsar om att ingen var på min sida?

Allvarligt, var du den där grabben i skolan som hotade folk och tvingade av dom lunchpengar?

Jag struntar relativt silverblankt i om du 'tror mig' eller inte. Du påstod att jag sagt nåt och kan inte hitta nåt annat än dina vanföreställningar som står bakom ditt påstående.

Lägg ner nu, ta den där bärsen vi pratat om.

Okej, om du inte påstår att universum har en mittpunkt och att BB var en explosion så har du istället fel om att BB skapade rumtiden, rumtiden, Inflationsteorin på flera sätt, oändligheter, expansion, mm.. Då kanske jag hade fel då och du istället hade fler fel än jag trodde.

Ingen var på din sida.

Nej, jag har alltid varit cool.

Jag bryr mig inte om att du struntar i vad jag tror.

Citat:
Problemet med det är att då var det en trädgårdsexplosion (modell large förvisso) i ett existerande rum - precis det inflationsteorin säger att det inte var.

Citat:
Det får intressanta konsekvenser. Om existerande universum var oändligt och det sedan skedde en explosion från en singularitet inom detta, så finns det en gräns. Oavsett om inflationen expanderade (och expanderar) Big Bang, så finns det nu en utsida varefter det inte längre finns galaxer, planeter och försäkringsrådgivare.

Det bryter modellen att universum inte har en mittpunkt.

Tänkte du igenom det där?

Citat:
...

För att om universum expanderar inuti ett annat existerande rum - och tanken om multiverse är inte att dom upptar samma rum - så har expansionen en centralpunkt. Det är inte en etablerad tanke.

Kanske är det så att vi bara ser detta på olika sätt - om du tänker "multiverse" och ett universum i det så är det förvillande lätt att se det som såpbubblor som växer ut i .. luften? Men det finns det inget stöd för, ens i teorin. Om rymdtiden i vårt universum skapades i big bang så är det ALLT rum som finns. Det är svårt att förena big bang och inflationsteorin med ett oändligt universum, trots allt. Om man nu inte tänker sig att vid tid=0 så skapades en oändlig bakgrund där explosionen sprider sig.

Men återigen - då finns det ett centrum för inflationen/expansionen. Teoretiskt kan man då hitta den. Exakt var big bang skedde.

Citat:
...

En expansion i ett existerande rum har alltid en centerpunkt.

Det är inte jag som hävdar att bubblorna finns, eller växer ut i existerande rymdtid - det var du.

Teorin för big bang säger att den inte skedde i en existerande rymdtid (oavsett dimensioner) utan skapade den. Ska jag visa dig vad andra säger i den frågan?

Nej, det har du rätt i. Däremot går det inte, om man som du förutsätter att rymdtiden redan existerade, se ovan. Nu tänker du inte på vad du skriver - igen.

Eternal Inflation har med multiverse att göra, och mycket litet med vårt universa. Eternal inflation säger att en punkt *i vårt universion* möjligen kan drabbas av det, och skapa ett off-shoot universum därifrån. Men det är inte kopplat till vårt, du kan inte kliva in där och säga hej. Nu kommer du med märkliga argument.

...
Citera
2021-04-07, 18:56
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Okej, om du inte påstår att universum har en mittpunkt och att BB var en explosion så har du istället fel om att BB skapade rumtiden, rumtiden, Inflationsteorin på flera sätt, oändligheter, expansion, mm.. Då kanske jag hade fel då och du istället hade fler fel än jag trodde.

Ingen var på din sida.

Nej, jag har alltid varit cool.

Jag bryr mig inte om att du struntar i vad jag tror.

Det är nåt slags fel på dig, huh? Du postar saker som stöder det jag säger, samtidigt som du gnäller på mig om att jag skulle påstått nåt helt annat?

Och du, kasta inte sten i glashus. Ingen var på DIN sida heller. Nånstans.

Nu e det verkligen dags att du slutar löjla dig utan lugnar ner dig framför dumburken. Det kanske går nån repris på Kalla Fakta du kan kritisera?
Citera
2021-04-07, 19:14
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Det är nåt slags fel på dig, huh? Du postar saker som stöder det jag säger, samtidigt som du gnäller på mig om att jag skulle påstått nåt helt annat?

Och du, kasta inte sten i glashus. Ingen var på DIN sida heller. Nånstans.

Nu e det verkligen dags att du slutar löjla dig utan lugnar ner dig framför dumburken. Det kanske går nån repris på Kalla Fakta du kan kritisera?

Vad sa du då? Vad sa du emot? BB skapade rumtiden? En expansion måste ha en mittpunkt? Oavsett vilken sida du vill ställa dig på så har du fel om saker. Det går inte att få ihop utan att någonting blir fel. Men då hade jag fel då och du hade fler fel än jag trodde. Eller så hade jag rätt och du hade färre fel. Det känns som att min andemening, att du har fel, ändå var rätt.

Alla som sa emot dig var på min sida. Jag blev inte motsagd.

"Löjla" mig? Vafals? Nej, nu dammar blomkålen och hurvingen är bakom hörnet! Vet hut!

Edit. Viktig redigering.
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-04-07 kl. 20:06.
Citera
2021-04-07, 20:07
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Återigen måste man ta hänsyn till saker som sker *utanför* rymdtiden, eftersom all ftl måste ske där. Om jag momentant öppnar ett maskhål för att åka från A till B så kan dessa &%¤ observatörer vara oeniga om när jag gjorde det, men jag kommer fram i exakt samma tid som dom satte som avresetid. Det är inte nånting som sker 'inom' rymdtiden, så GR har inget svar.
Xenonen svarar bra här. Det spelar ingen roll om själva FTL-resan är utanför rumtiden (t ex teleportering av något slag) eller om det sker i den (t ex Alcubierre drive, men faktiskt även maskhål vars inre också är en del av rumtiden). Kolla även filmen jag länkade till med PBS Space Time.

Citat:
I övrigt var det intressant att läsa. Men du svarade inte på frågan om det via CTC var möjligt att påverka det andra redan observerat? Du kanske tror du svarade på det, men .. nej .. =
Jo, det gjorde jag, men det tänker jag liksom inte debattera. Läs på om CTC och vad det innebär. Varje del av en CTC är precis som vanligt: man rör sig inom sin lokala referensram (i t ex sin rymdfarkost) med lägre hastighet än c. Om CTC är möjliga finns det inte, enl enbart GR, någon mekanism som slår till och hindrar en på något sätt från att göra vad man vill, bara för att plötsligt har råkat ha hamnat i historian till någon punkt man var på tidigare enl sin egen klocka. Om du börjar resa längs en CTC nu, och efter en viss egen upplevd tid (1 sekund, 1 min, 1 år, 1000 år...) finner att du har kommit tillbaka till jorden igår, så kan du då göra precis vad du vill (om du fortfarande lever).

Och där någonstans får man ju då de klassiska problemen med kausalitet som t ex farfarsparadoxen, som gör att många fysiker (t ex Hawking) hoppas och tror att det finns någon mekanism som hindrar CTCs från att öht uppstå, varvid man sätter sitt hopp till kvanteffekter. En annan approach är att vi inte skulle vara så fria som vi kanske inbillar oss, och att t ex farfarsparadoxen är fysiskt omöjlig, som t ex Novikov är inne på, och även Gott om jag förstår honom rätt.
Senast redigerad av nerdnerd 2021-04-07 kl. 20:10.
Citera
2021-04-07, 20:29
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Xenonen svarar bra här. Det spelar ingen roll om själva FTL-resan är utanför rumtiden (t ex teleportering av något slag) eller om det sker i den (t ex Alcubierre drive, men faktiskt även maskhål vars inre också är en del av rumtiden). Kolla även filmen jag länkade till med PBS Space Time.
Jag ser ingen direkt anledning till att ett maskhåls "inre" skulle vara en del av rymdtiden. Snarare tvärtom - per definition borde dom inte vara. Rymdtid kan expanderas och kontraheras, men inte raderas. Insidan, i den mån man nu tänker sig att dom har en, av ett maskhål skulle dras fram och sedan spårlöst raderas. Logik säger att detta inte är möjligt, att det ligger utanför rymdtiden som vi känner den.

Har sett otaliga videos med PBS, flera som jag håller med om (*host*). Men brukar stänga av när han drar in reklamen, så säg att jag sett många drygt halvvägs?

Men skägget passar, bättre med det än utan som de tidigare exemplen
Citera
2021-04-07, 21:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag ser ingen direkt anledning till att ett maskhåls "inre" skulle vara en del av rymdtiden. Snarare tvärtom - per definition borde dom inte vara. Rymdtid kan expanderas och kontraheras, men inte raderas. Insidan, i den mån man nu tänker sig att dom har en, av ett maskhål skulle dras fram och sedan spårlöst raderas. Logik säger att detta inte är möjligt, att det ligger utanför rymdtiden som vi känner den.

Har sett otaliga videos med PBS, flera som jag håller med om (*host*). Men brukar stänga av när han drar in reklamen, så säg att jag sett många drygt halvvägs?

Men skägget passar, bättre med det än utan som de tidigare exemplen
Maskhål är lösningar till GR-ekvationerna för en krökt rumtid (iofs givet s k exotisk materia).

Denna lösning kan sedan skarvas ihop med t ex en vanlig plan rumtid, dvs Minkowski. Det är då man får den där sortens geometri som man brukar illustrera med ett försiktigt vikt papper och en tänkt tunnel. Tillsammans beskriver de hopskarvade delarna EN rumtid, om än av ett inte så trivialt slag.

Du kan läsa mer intressant om sånt, på hög men populär nivå, i The science of Interstellar av Kip Thorne.
Citera
2021-04-07, 21:29
Avstängd
Citat:
Jo, det gjorde jag, men det tänker jag liksom inte debattera. Läs på om CTC och vad det innebär. Varje del av en CTC är precis som vanligt: man rör sig inom sin lokala referensram (i t ex sin rymdfarkost) med lägre hastighet än c. Om CTC är möjliga finns det inte, enl enbart GR, någon mekanism som slår till och hindrar en på något sätt från att göra vad man vill, bara för att plötsligt har råkat ha hamnat i historian till någon punkt man var på tidigare enl sin egen klocka. Om du börjar resa längs en CTC nu, och efter en viss egen upplevd tid (1 sekund, 1 min, 1 år, 1000 år...) finner att du har kommit tillbaka till jorden igår, så kan du då göra precis vad du vill (om du fortfarande lever).
Jag gillar Nivens något paradoxala lag:
Citat:
If the universe of discourse permits the possibility of time travel and of changing the past, then no time machine will be invented in that universe
Som motiveras:
Citat:
There is a spookier possibility. Suppose it is easy to send messages to the past, but that forward causality also holds (i.e. past events determine the future). In one way of reasoning about it, a message sent to the past will "alter" the entire history following its receipt, including the event that sent it, and thus the message itself. Thus altered, the message will change the past in a different way, and so on, until some "equilibrium" is reached--the simplest being the situation where no message at all is sent. Time travel may thus act to erase itself
Citera
2021-04-07, 21:34
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Du kan läsa mer intressant om sånt, på hög men populär nivå, i The science of Interstellar av Kip Thorne.
Om man tar upp Insterstellar som ett försök att förklara fysik för mig, så ska jag nog hålla kvar vid tanken på att maskhål kan existera

Jag har f.ö sett den videon redan. Likaså de kring andra filmer, som Gravity eller MattPåMars.

Ha en bra kväll!
Citera
2021-04-07, 21:36
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Om man tar upp Insterstellar som ett försök att förklara fysik för mig, så ska jag nog hålla kvar vid tanken på att maskhål kan existera

Jag har f.ö sett den videon redan. Likaså de kring andra filmer, som Gravity eller MattPåMars.

Ha en bra kväll!

Jesus Kristus...
Citera
2021-04-07, 21:40
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jesus Kristus...
Ditt sinne för humor måste vara totalt sänkt av ditt sinne för ironi, förmodar jag. Kan du sluta kasta dina pärlor av kunskap på mig nu? Du vet vad du hade sagt om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in