2021-02-08, 20:35
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag minns inte ens att jag var inne i *den* debatten, utan det gällde nåt annat. Men så bra att du illustrerar min poäng sådär effektfullt!

Att du sedan påstår att oavsett hur många som säger nåt när du sitter inne på sanningen och att fysik inte är demokratiskt - låt mig ana att du inte ens tänkte på hur det framställer saken.

Haha, du va idioten som insisterade på att Big Bang skapade rumtiden och att universum har en mittpunkt ja!
Som sagt, jag väntar fortfarande på någonting som styrker det, eller någonting annat du sagt. Hela våran diskussion gick ut på att jag bad dig styrka ens någon av dina vansinniga fantasier.
Så nej, problemet mellan dig och mig ligger bara hos dig.
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-02-08 kl. 21:25.
Citera
2021-02-08, 20:39
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Haha, du va idioten

Som sagt, din debatteknik är på amöbanivå. Ska jag styrka att BB skapade rumtiden så du köper det? Då måste jag nog göra om den med dig som vittne, eftersom du försakar hela samtiden.

Nå, DEN debatten är över, men du ska få ett par bonuslänkar eftersom du tydligen har IG i google:

https://www.livescience.com/65254-what-happened-before-big-big.html
https://physics.stackexchange.com/questions/276409/how-did-the-big-bang-create-space-and-time
https://www.simonsfoundation.org/2020/04/22/bang-bounce-or-something-else/
Citera
2021-02-08, 20:44
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Men ja, jag kikar ibland efter den när jag är ute. Det vore nåt att 'råka' se det live -- för det kommer vi göra, nån uppskattning var i storleksordning lika ljusstark som månen

Känner igen det där.
Citera
2021-02-08, 20:55
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Som sagt, din debatteknik är på amöbanivå. Ska jag styrka att BB skapade rumtiden så du köper det? Då måste jag nog göra om den med dig som vittne, eftersom du försakar hela samtiden.

Nå, DEN debatten är över, men du ska få ett par bonuslänkar eftersom du tydligen har IG i google:

https://www.livescience.com/65254-what-happened-before-big-big.html
https://physics.stackexchange.com/questions/276409/how-did-the-big-bang-create-space-and-time
https://www.simonsfoundation.org/2020/04/22/bang-bounce-or-something-else/

Bra. Då kan andra se vad det är för saker som gör mig irriterad.

En populärvetenskaplig sida, ett forum och en blogg som inte alls styrker det du säger utan det rakt motsatta och istället styrker det jag säger.

Kanon.

Här är tråden med dina fantasier:
(FB) Ljusets hastighet samt vår förmåga att "se bakåt". Fråga.

PS. Det är inte bara de alternativen som finns. Rätt alternativ finns också. DS.
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-02-08 kl. 21:00.
Citera
2021-02-09, 20:18
Medlem
1.Kanske fel att ställa denna frågan i denna tråden......tänker på hur intelligenta djur utvecklas.. Går det att vatten levande djur kan utvecklas och bli lika intelligenta som människor?

2.På andra planeter... Hur ser naturlagarna ut i andra galaxer? Är det samma som på jorden?
Senast redigerad av Neo21 2021-02-09 kl. 20:53.
Citera
2021-02-11, 18:21
Medlem
Pzylents avatar
Har en fråga jag inte riktigt vet hur jag ska formulera men känner att det är dags att fråga ändå, så var inte så kritiska nu i mitt taffliga försök.

Rummet expanderar överallt. Jag tänker mig ett avstånd på en meter och delar upp det i tio enheter - tio decimeter.
När första decimetern har expanderat till sin dubbla storlek - en decimeter - så har den alltså "puttat" den andra, tredje, fjärde, femte (osv.) decimetern ett steg framåt samtidigt som den andra decimetern har gjort samma sak - expanderat och samtidigt puttat den tredje, fjärde, femte (osv.) decimetern ett steg framåt. Det innebär att när den andra "decimetern" har flyttats en decimeter så har den 9:e decimetern flyttats mångfalt längre än så. Det är anledningen till att universums expansion hela tiden går snabbare och snabbare, som bekant.
Nu till min fråga. Kan vi på ett ungefär veta på vilken "decimeter" vi befinner oss? Är vi på en av de första "decimetrarna" som inte färdas så snabbt, eller befinner vi oss på en av de senare "decimetrarna" som färdas långt över ljushastigheten? (inte genom rummet, men ja.. ni hajar kanske).

Hur kan man inte tala om ett centrum om det samtidigt finns en "decimeter" långt bort som har en ofantlig siffra andra "decimetrar" som puttar på och skickar iväg den långt över ljushastigheten, medan det finns en enhet/"decimeter" som inte alls rör sig lika snabbt? Hur kan den "långsamma decimetern" inte befinna sig närmare ett centrum?

Hoppas ni förstår frågan och ursäkta min oförmåga att förklara på ett vettigt sätt.
Citera
2021-02-11, 19:34
Medlem
Pzylents avatar
Jahopp.. nu var det redan en tråd med liknande frågeställning igång.
Men min fråga om vart vi befinner oss på expansionsskalan kvarstår om det är någon som känner sig manad. Hittar inget svar på det i andra tråden.
Citera
2021-02-11, 20:54
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pzylent
När första decimetern har expanderat till sin dubbla storlek - en decimeter - så har den alltså "puttat" den andra, tredje, fjärde, femte (osv.)

Grundtanken är fel. Expansionen sker överallt. Alla decimetrarna växer, så att säga. Inte för att detta är ett fenomen du ens kan se på den skalan.

Det är inte en expansion "ut" från nåt. Allting expanderar med exakt samma värde. Det finns inget center varifrån saker expanderar.
Citera
2021-02-11, 21:13
Medlem
Pzylents avatar
Citat:
Grundtanken är fel. Expansionen sker överallt. Alla decimetrarna växer, så att säga. Inte för att detta är ett fenomen du ens kan se på den skalan.

Det är inte en expansion "ut" från nåt. Allting expanderar med exakt samma värde. Det finns inget center varifrån saker expanderar.

Det är ju det jag säger - alla decimetrar växer. Rummet expanderar överallt var vad jag inledde mitt inlägg med.
När första har dubblat sin storlek så har den puttat de resterande 9 åt sidan 1 dm. Men samtidigt har ju även den andra dubblat sin storlek och då puttat de resterande 8 åt sidan 1 dm, och den tredje har dubblat sin storlek och puttat de resterande 7 åt sidan. Det betyder att när första decimetern har dubblats i storlek så har den 9:e decimetern rört sig 9-10 gånger längre sträcka. Därmed ökar universums expansionstakt.

Men vart är vi i universum? Färdas vi i detta nu långt över ljushastigheten iom universums expansion? Eller befinner vi oss tidigare på skalan?
Citera
2021-02-11, 21:21
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
När första har dubblat sin storlek så har den puttat de resterande 9 åt sidan 1 dm. Men samtidigt har ju även den andra dubblat sin storlek och då puttat de resterande 8 åt sidan 1 dm, och den tredje har dubblat sin storlek och puttat de resterande 7 åt sidan.

Dom "puttas inte åt sidan" från nån punkt alls. Se det som att meterlinjalen plötsligt är längre om du vill. Frågan är hur du ska kontrollera det, eftersom den andra linjalen du mäter den första med även den expanderat ..

Det finns inget "center". Saker puttas inte åt sidan från nån speciell riktning. Det är en expansion som sker precis överallt.
Citera
2021-02-11, 21:36
Medlem
Pzylents avatar
Citat:
Dom "puttas inte åt sidan" från nån punkt alls. Se det som att meterlinjalen plötsligt är längre om du vill. Frågan är hur du ska kontrollera det, eftersom den andra linjalen du mäter den första med även den expanderat ..

Det finns inget "center". Saker puttas inte åt sidan från nån speciell riktning. Det är en expansion som sker precis överallt.

Så långt hänger jag med. Jag tror alltså inte att universum bara expanderar åt en enstaka riktning utan är medveten om att det sker åt alla håll. Man ska inte ta min bristfälliga beskrivning bokstavligt utan försöka förstå andemeningen och vad jag försöker komma fram till.

Visst håller du med om att universum expanderar snabbare och snabbare? Varför är det så? Jo, för att ju mer rum som expanderar desto mer rum "puttar" rummet framåt, samtidigt som det själv expanderar. Igen bristfällig beskrivning, men försök förstå vad jag menar.

Nu är då frågan - vart befinner vi oss i den här expansionen? Där det expanderar väldigt snabbt, eller mindre snabbt?
Citera
2021-02-11, 22:07
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Visst håller du med om att universum expanderar snabbare och snabbare?

..

Nu är då frågan - vart befinner vi oss i den här expansionen? Där det expanderar väldigt snabbt, eller mindre snabbt?
Först, glöm allt som begreppet "puttar framför sig" leder till. Det är fel. Att universums expansion förefaller accelera köper jag men jag vet inte om "håller med" är rätt begrepp. Det bygger ändå på rödförskjutning av väldigt avlägsna saker, som vi inte helt perfekt kan placera avståndsmässigt och en hel del andra antaganden (då vi observerat detta i vad 50 år, på en tidsskala av miljarder?)

Expansionen just nu sägs vara nånstans runt 72km/s på ett avstånd av en megaparsec - som är 3.3 miljoner ljusår, eller 33 gånger vår galax diameter. Med lite matematik kan du få fram hur mycket det är inom solsystemet .. eller i ditt vardagsrum. Det är extremt minimala siffror vi pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in