Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Dom "puttas inte åt sidan" från nån punkt alls. Se det som att meterlinjalen plötsligt är längre om du vill. Frågan är hur du ska kontrollera det, eftersom den andra linjalen du mäter den första med även den expanderat ..
Det finns inget "center". Saker puttas inte åt sidan från nån speciell riktning. Det är en expansion som sker precis överallt.
Så långt hänger jag med. Jag tror alltså inte att universum bara expanderar åt en enstaka riktning utan är medveten om att det sker åt alla håll. Man ska inte ta min bristfälliga beskrivning bokstavligt utan försöka förstå andemeningen och vad jag försöker komma fram till.
Visst håller du med om att universum expanderar snabbare och snabbare? Varför är det så? Jo, för att ju mer rum som expanderar desto mer rum "puttar" rummet framåt, samtidigt som det själv expanderar. Igen bristfällig beskrivning, men försök förstå vad jag menar.
Nu är då frågan - vart befinner vi oss i den här expansionen? Där det expanderar väldigt snabbt, eller mindre snabbt?