Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Jo. Det har jag. Dock inte på matematisk nivå, men härskartekniker rockar tydligen. Se nedan.
Jag tror inte att du bara saknar koll på formalism utan jag tror inte att du ens har ägnat en halvtimme åt att klicka omkring på Wikipedia.
Du tycker inte att du själv lägger ribban när du ifrågasätter hur andra tänker kombinerat med en asgarvsmiley?
Citat:
Finns inget i det som säger att dessa måste bo i samma 4D-rum som vi gör. Speciellt om vårt rum är 11D.
Hur fick du detta ur det jag skrev?
Nej inte "samma" rum. De är som jag skrev skiljda med händelsehorisonter.
Antal dimensioner är irrelevant. Det kan vara 2+1, 25+1, 3+2, 3 eller 2 om så vill. Alla universan är komna från samma universala rumtid så hur den ser ut appliceras på samtliga.
Det är ju inte så att ett universa i universum består av strängfysik och ett annat av standardmodellen, med olika antal spatiala dimensioner. Det är inte en fråga som främst avgörs av modellerna vi pratar om här.
Citat:
En expansion i ett existerande rum har alltid en centerpunkt.
Var är centrum på ytan av en ballong som blåses upp?
Citat:
Det är inte jag som hävdar att bubblorna finns, eller växer ut i existerande rymdtid - det var du.
Nej. Jag ifrågasatte inte "bubblorna", såklart, utan att de växer "ut" i någonting.
"Ut" är ett begrepp som kräver rymd.
"Bubblorna" växer. Bara växer, punkt.
De växer inte ut i någonting annat.
"Bubblorna" är rumtid. Rumtid växer inte ut i annan rumtid.
Citat:
Teorin för big bang säger att den inte skedde i en existerande rymdtid (oavsett dimensioner) utan skapade den. Ska jag visa dig vad andra säger i den frågan?
Nej, den säger ingenting om rumtidens uppkomst.
Dimensioner är som sagt, nära, irrelevant.
Ja. Visa mig någon som säger hur rumtid skapas! Lycka till!
Citat:
Nej, det har du rätt i. Däremot går det inte, om man som du förutsätter att rymdtiden redan existerade, se ovan. Nu tänker du inte på vad du skriver - igen.
Vad i helvete pratar du om? Sitter du och ljuger?
Jo det går. Det inte bara går, det är just vad modellerna säger. Det är knappast jag som förutsätter det. Du kan ägna några minuter åt att läsa om det på Wikipedia.
Varför sitter du och hittar på saker som du vet så lite om? Varifrån har du fått allt det här?
Lägg en kvart på Wikipedia istället för att framställa dina fantasier som någonting annat.
Att sen påstå att andra inte tänker...
Citat:
Eternal Inflation har med multiverse att göra, och mycket litet med vårt universa. Eternal inflation säger att en punkt *i vårt universion* möjligen kan drabbas av det, och skapa ett off-shoot universum därifrån. Men det är inte kopplat till vårt, du kan inte kliva in där och säga hej. Nu kommer du med märkliga argument.
Åh herre Jesus Kristus... Driver du med mig eller har du verkligen 0 koll på någonting men självförtroende till 1000?
Du hittar ju uppenbarligen på men hur kan du tro att du kan lura någon? Tror du att du vet mest om det här, utan att ens ha läst om det, så du kan komma undan med ditt hittepå så länge du låter självsäker, eller?
Bokstavligen några minuter på Wikipedia krävs.
"Universa" implicerar ett multiversum.
Allt du påstår om Eternal inflationteorin är fel.
Uppenbart fel.
Citat:
Det finns en t=0 för vårt universum, det är likt en singularitet dock inte förklarat eller definierat.
Det blir nog bra ska du se. Vi säger så.
Ja. Låt höra hur rumtiden skapades annars? Jag kan knappt bärga mig.
Citat:
Nej, minsann. Jag försöker förklara allting jag påstår. Du försöker förlöjliga MIG för att jag påstår. Det är du som drar upp läs på, du vet inget, etc - flera gånger. Uppenbarligen ser du inte vad du skriver.
Du har inte förklarat någonting. Du har upprepat felaktiga påståenden kombinerat med nya felaktiga påståenden.
Varför i helvete säger du till andra att tänka på ett hånade vis?
Nej, "löjlig" är inte rätt ord. Jag tror du ljuger och hoppas kunna komma undan.
Styrker du ett enda av dina påståenden som jag har kritiserat så skriver jag vad du vill i min signatur och har det där en månad. Gärna det om skapelsen av rumtiden.
Citat:
Så tack, det var sista gången vi interagerade. Härskartekniker och nedsättande kommentar kan du använda på dina andra lekkamrater.
Smit du iväg. Jag har hört tillräckligt så trevlig kväll.