Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Ja, det kan jag. Men problemet tråkar ut mig -- speciellt om jag också måste ta reda på energibehovet i NYC.
Men 1 g motsvarar lite drygt energin i Hiroshimabomben.
Okej, så du håller med om att man skulle kunna färdas rätt långt i vårt solsystem, med lite billigt bränsle som stenar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sadoman
Matten är enkel nog. NY drar ca 11000 MW. Men stenar är inte kärnbränsle. De är mest kisel som inte ger särskilt mycket energi vid fusion. När en massiv stjärna börjar bränna kisel så är det början på slutet. Det tar kanske en vecka, sen är all energin från kiselfusionen slut. Och stjärnan kollapsar i en supernova. Jämför med vätefusion som samma stjärna ägnat sig åt i kanske 1 miljard år.
Men vi kan leka med antimateria istället. Om vi tar 0,5 gram materia och 0,5 antimateria och låter de mötas så får man tillräckligt med energi för att förse NY i 2 timmar och 16 minuter. All energi blir dock gammastrålar som man på något sätt måste omvandla till elektricitet.
Utmärkt svar. Lite mer sånt här, nerdnerd, istället för att snobba dig
Ja, vätefusion är givetvis feta grejer, och håller stjärnor vid liv under extremt långa perioder. Man får ju ha i åtanke att stjärnor egentligen inte består av så mycket väte, men att de "brinner" länge och deras "eld" tar mycket stor plats.
Problemet med just anti-materia är ju att det är mycket svårt att få tag på, och sedan kan det väl ändå finnas kosmiska konsekvenser med att slå ihop så materia och anti-materia? Eller är det en helt riskfri process? Fusion är hur som helst mer realistiskt av förklarliga skäl, och därför satsar forskarna på att försöka lista ut hur man fixar fusionskraftverk.