2021-04-07, 16:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ang Ove Tedenstig -- lever han fortfarande? Hans verk på Usenet (i en grupp med ett namn typ alt.science.physics.alternative.theories) är legendariska. Men han försökte sig ju iaf på att formulera sina idéer med matematik, om än bara med vanliga skrivmaskinstecken.
Enligt iptrix tidigare inlägg dog Tedenstig 2018. Själv träffade jag på honom ca 1985 när jag kom över en bok han gett ut på egen bekostnad. Just då trodde jag hans idéer var helt unika, det var först långt senare jag insåg att det mesta ingick i en lång tradition som Tedenstig plockat upp.
Citera
2021-04-07, 16:51
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Enligt iptrix tidigare inlägg dog Tedenstig 2018. Själv träffade jag på honom ca 1985 när jag kom över en bok han gett ut på egen bekostnad. Just då trodde jag hans idéer var helt unika, det var först långt senare jag insåg att det mesta ingick i en lång tradition som Tedenstig plockat upp.
R.I.P.!
Jag har också en bok av honom som jag fick av humoristiska vänner, men det var nog 1994. Innan dess hade jag som sagt lite koll på honom på Usenet, där han skrev väldigt väldigt mycket.
Citera
2021-04-07, 17:10
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Du säger också att universum har en mittpunkt så vad du inbillar dig att du kan om GR är irrelevant.

För fan, grabben, lär dig hålla isär de du bråkar på. Jag har aldrig påstått det du försöker påskina.

Att förfalla till rena lögner är bara värdelöst, men kanske förklarar det hur illa det går för dig i diskussioner?

Skärp dig.
Citera
2021-04-07, 17:16
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
0 sekunder relativt vad? Samtidighet är relativ! Det är just HÄR som Lorentztransformationerna kommer in i bilden.

Exempel: Antag att vi kan ta oss till en punkt 1 ljusdag från jorden (= observatör O) på ingen tid alls (relativt O), och på någon tid τ₁≥0 såsom vi (resenären) upplever och mäter det enl vår medtagna klocka. Enl en annan observatör O', vars inertialsystem rör sig med hastigheten 3/5 c relativt O i riktning mot det nämnda resmålet, kommer vi då att ha kommit fram 3/4 dygn innan vi startade och resans längd mäter denne upp till 5/4 ljusdygn.

Återigen måste man ta hänsyn till saker som sker *utanför* rymdtiden, eftersom all ftl måste ske där. Om jag momentant öppnar ett maskhål för att åka från A till B så kan dessa &%¤ observatörer vara oeniga om när jag gjorde det, men jag kommer fram i exakt samma tid som dom satte som avresetid. Det är inte nånting som sker 'inom' rymdtiden, så GR har inget svar.

I övrigt var det intressant att läsa. Men du svarade inte på frågan om det via CTC var möjligt att påverka det andra redan observerat? Du kanske tror du svarade på det, men .. nej .. =
Citera
2021-04-07, 17:25
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
För fan, grabben, lär dig hålla isär de du bråkar på. Jag har aldrig påstått det du försöker påskina.

Att förfalla till rena lögner är bara värdelöst, men kanske förklarar det hur illa det går för dig i diskussioner?

Skärp dig.

"Ok".

Citat:
Det får intressanta konsekvenser. Om existerande universum var oändligt och det sedan skedde en explosion från en singularitet inom detta, så finns det en gräns. Oavsett om inflationen expanderade (och expanderar) Big Bang, så finns det nu en utsida varefter det inte längre finns galaxer, planeter och försäkringsrådgivare.

Det bryter modellen att universum inte har en mittpunkt.

Tänkte du igenom det där?

Citat:
"Läs på" är ett av de sämsta argumenten man kan använda sig av. Det plockas fram när man har en åsikt men inte vet hur man ska förklara.

För att om universum expanderar inuti ett annat existerande rum - och tanken om multiverse är inte att dom upptar samma rum - så har expansionen en centralpunkt. Det är inte en etablerad tanke.

Kanske är det så att vi bara ser detta på olika sätt - om du tänker "multiverse" och ett universum i det så är det förvillande lätt att se det som såpbubblor som växer ut i .. luften? Men det finns det inget stöd för, ens i teorin. Om rymdtiden i vårt universum skapades i big bang så är det ALLT rum som finns. Det är svårt att förena big bang och inflationsteorin med ett oändligt universum, trots allt. Om man nu inte tänker sig att vid tid=0 så skapades en oändlig bakgrund där explosionen sprider sig.

Men återigen - då finns det ett centrum för inflationen/expansionen. Teoretiskt kan man då hitta den. Exakt var big bang skedde.

Citat:
Jo. Det har jag. Dock inte på matematisk nivå, men härskartekniker rockar tydligen. Se nedan.

Finns inget i det som säger att dessa måste bo i samma 4D-rum som vi gör. Speciellt om vårt rum är 11D.

En expansion i ett existerande rum har alltid en centerpunkt.

Det är inte jag som hävdar att bubblorna finns, eller växer ut i existerande rymdtid - det var du.

Teorin för big bang säger att den inte skedde i en existerande rymdtid (oavsett dimensioner) utan skapade den. Ska jag visa dig vad andra säger i den frågan?

Nej, det har du rätt i. Däremot går det inte, om man som du förutsätter att rymdtiden redan existerade, se ovan. Nu tänker du inte på vad du skriver - igen.

Eternal Inflation har med multiverse att göra, och mycket litet med vårt universa. Eternal inflation säger att en punkt *i vårt universion* möjligen kan drabbas av det, och skapa ett off-shoot universum därifrån. Men det är inte kopplat till vårt, du kan inte kliva in där och säga hej. Nu kommer du med märkliga argument.

Det finns en t=0 för vårt universum, det är likt en singularitet dock inte förklarat eller definierat.

Oookej.

Nej, minsann. Jag försöker förklara allting jag påstår. Du försöker förlöjliga MIG för att jag påstår. Det är du som drar upp läs på, du vet inget, etc - flera gånger. Uppenbarligen ser du inte vad du skriver.

Så tack, det var sista gången vi interagerade. Härskartekniker och nedsättande kommentar kan du använda på dina andra lekkamrater.
Citera
2021-04-07, 17:29
Avstängd
Citat:
Återigen måste man ta hänsyn till saker som sker *utanför* rymdtiden, eftersom all ftl måste ske där. Om jag momentant öppnar ett maskhål för att åka från A till B så kan dessa &%¤ observatörer vara oeniga om när jag gjorde det, men jag kommer fram i exakt samma tid som dom satte som avresetid. Det är inte nånting som sker 'inom' rymdtiden, så GR har inget svar.
Vad menar du med "samma tid"? Det är där kruxet ligger, och det spelar ingen som helst roll hur mycket du hoppar utanför rumtiden eftersom du ändå hoppar tillbaka i andra änden.
Citat:
I övrigt var det intressant att läsa. Men du svarade inte på frågan om det via CTC var möjligt att påverka det andra redan observerat? Du kanske tror du svarade på det, men .. nej .. =
Ingen vet hur det rent praktiskt skulle fungera om man kunde bygga en CTC. Troligen skulle den vara instabil pga kvanteffekter.
Citera
2021-04-07, 17:47
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
"Ok".
Förstår du verkligen inte att jag argumenterar för att BB *inte* var en explosion, eftersom det DÅ hade haft en mittpunkt, och universum har inte det?

Läs igen .. snälla.

Citat:
Det får intressanta konsekvenser. Om existerande universum var oändligt och det sedan skedde en explosion från en singularitet inom detta, så finns det en gräns. Oavsett om inflationen expanderade (och expanderar) Big Bang, så finns det nu en utsida varefter det inte längre finns galaxer, planeter och försäkringsrådgivare.

Det bryter modellen att universum inte har en mittpunkt.

Tänkte du igenom det där?

Vad är det jag skriver, egentligen?
Citera
2021-04-07, 17:51
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Vad menar du med "samma tid"? Det är där kruxet ligger, och det spelar ingen som helst roll hur mycket du hoppar utanför rumtiden eftersom du ändå hoppar tillbaka i andra änden.

Jag förstår problemet med nomenklaturen här. Den tid oavsett vilken då jag kliver IN i maskhålet är den jag kliver ur den, om det teoretiskt tar 0 av vilken tid som helst att gå från A till B.

Eftersom det ligger utanför GR, och jag flyttar mig denna sträcka utan passerad tid (oavsett referensram) så är kanske snarare problemet när jag dyker upp i andras ljuskon?

Som sagt, %&¤(%& observatörer. Det är en construct av GR och inte applicerbar här, IMO.
Citera
2021-04-07, 18:04
Avstängd
Citat:
Jag förstår problemet med nomenklaturen här. Den tid oavsett vilken då jag kliver IN i maskhålet är den jag kliver ur den, om det teoretiskt tar 0 av vilken tid som helst att gå från A till B.
Enligt *vem* är det samma tid? Olika observatörer kommer ha olika uppfattning om det. Nerdnered var t o m vänlig nog att ge dig en ordentlig matematisk analys. Jag vet att du hatar observatörer, men likafullt är vår förståelse av rumtiden uppbyggd kring dessa.

Som du skriver kunde du lika gärna färdas med extremt nära ljushastighet mellan A och B eftersom det då även för dig som resenär tar nära noll i tid att resa.
Citera
2021-04-07, 18:12
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Förstår du verkligen inte att jag argumenterar för att BB *inte* var en explosion, eftersom det DÅ hade haft en mittpunkt, och universum har inte det?

Läs igen .. snälla.

Vad är det jag skriver, egentligen?

Det var ingen annan som skrev att det var en explosion eller att universum har någon mittpunkt. Du var den enda som pratade om det och du var den enda som blev motsagd om det.
Låter det rimligt att du argumenterar för konsensus, blir motsagd med argument för konsensus där du säger emot med argument för konsensus?

Jag har läst hela den korta tråden och försökt tolka den så som du påstår nu och jag tror dig inte. Det är i alla fall bakgrunden till att jag tror att du påstod det.

Det andra du pratar om här nu är naturligtvis en fråga som behandlas inom GR eftersom hela frågan, utöver eventuella kvantfenomen, behandlas inom GR. Eller med vilken modell formulerar man rumtidstunnlar om inte GR?
Citera
2021-04-07, 18:22
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Som du skriver kunde du lika gärna färdas med extremt nära ljushastighet mellan A och B eftersom det då även för dig som resenär tar nära noll i tid att resa.

Det är lite det som är poängen, just att det inte sker inom rymdtiden. På nåt vis känns det som om det handlar om en slags absolut samtidighet som GR inte har stöd för, därav att jag några gånger tryckt på att GR inte kan appliceras.

Det kan göra det logiskt omöjligt med maskhål, såklart - nåt jag förvisso tror gäller. Teoretiskt kanske dom existerar, men logik säger att dom inte kan, och logik trumfar teorier (eller, för att vara vetenskaplig, trumfar hypoteser. Teorier har en vikt).

Det jag hävdar är att maskhål *inte* kan på nåt vis jämställas med att fladdra med en hastighet nära oändligt närma ljushastigheten från A till B. Detta är ett annat fenomen, eller kunde vara, kan troligen inte vara men om .. Observatörerna hade fått hjärnkrupp och lagt ner verksamheten.

För om inte, så ÄR det inte en genväg genom rymdtiden. Där GR gäller.
Citera
2021-04-07, 18:25
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Det var ingen annan som skrev att det var en explosion eller att universum har någon mittpunkt. Du var den enda som pratade om det och du var den enda som blev motsagd om det.
Låter det rimligt att du argumenterar för konsensus, blir motsagd med argument för konsensus där du säger emot med argument för konsensus?

Du kan inte hitta ett enda exempel där jag skriver det du påstår. Så nu tar du upp diskussionen som helhet och tjafsar om att ingen var på min sida?

Allvarligt, var du den där grabben i skolan som hotade folk och tvingade av dom lunchpengar?

Citat:
Jag har läst hela den korta tråden och försökt tolka den så som du påstår nu och jag tror dig inte. Det är i alla fall bakgrunden till att jag tror att du påstod det.

Jag struntar relativt silverblankt i om du 'tror mig' eller inte. Du påstod att jag sagt nåt och kan inte hitta nåt annat än dina vanföreställningar som står bakom ditt påstående.

Lägg ner nu, ta den där bärsen vi pratat om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in