Citat:
1. Han förklarade det typ så, nu parafraserar jag visserligen så jag kanske inte återgav det han sa med 100% exakthet, men det var typ vad han sa i någon av hans föreläsningar.
2. Fast direkt efter big bang, låt oss säga de första miljarder åren, var ju universum mycket mindre och den materian som uppstod då, var mer logisk så att säga, eftersom det inte fanns lika mycket tomrum, och atomer hit och dit interagerade med varandra mycket mer, men nuförtiden är det ju ganska mycket tomrum i universum, och mer tomrum kommer det att bli (universum expanderar väl snabbare än nya stjärnor och galaxer hinner bildas?). Så när nya stjärnor bildas från vakuum idag, är det ett betydligt mer intressant fenomen än när de tidiga stjärnorna bildades strax efter big bang.
3. Att nya stjärnor bildas efter att gaserna av en supernova, börjar drar ihop sig (materia = massa = ny planet eller stjärna), det förstår jag också. Samtidigt kan ju inte alla stjärnor ha bildats från supernovor, då de tidiga stjärnorna bevisligen måste ha börjat från "scratch" så att säga (alltså vakuum). Sedan finns det säkert nya stjärnor som bildas någonstans i universum där det är helt tomt, alltså där det inte nödvändigtvis finns en redan etablerad galax.
4. Ja men hur kommer det sig? Det är ju vakuum liksom.
5. Varför kalla det vakuum då?
Gäller det förresten även vakuum här på jorden, alltså vakuum som vi skapar i en vakuumkammare osv?
6. Okej, ja kvantmekanik, kvantfysik och alla de där mikroskopiska kvantvärldarna är ju inte logiska någonstans.
2. Fast direkt efter big bang, låt oss säga de första miljarder åren, var ju universum mycket mindre och den materian som uppstod då, var mer logisk så att säga, eftersom det inte fanns lika mycket tomrum, och atomer hit och dit interagerade med varandra mycket mer, men nuförtiden är det ju ganska mycket tomrum i universum, och mer tomrum kommer det att bli (universum expanderar väl snabbare än nya stjärnor och galaxer hinner bildas?). Så när nya stjärnor bildas från vakuum idag, är det ett betydligt mer intressant fenomen än när de tidiga stjärnorna bildades strax efter big bang.
3. Att nya stjärnor bildas efter att gaserna av en supernova, börjar drar ihop sig (materia = massa = ny planet eller stjärna), det förstår jag också. Samtidigt kan ju inte alla stjärnor ha bildats från supernovor, då de tidiga stjärnorna bevisligen måste ha börjat från "scratch" så att säga (alltså vakuum). Sedan finns det säkert nya stjärnor som bildas någonstans i universum där det är helt tomt, alltså där det inte nödvändigtvis finns en redan etablerad galax.
4. Ja men hur kommer det sig? Det är ju vakuum liksom.
5. Varför kalla det vakuum då?
Gäller det förresten även vakuum här på jorden, alltså vakuum som vi skapar i en vakuumkammare osv?6. Okej, ja kvantmekanik, kvantfysik och alla de där mikroskopiska kvantvärldarna är ju inte logiska någonstans.
Tog mig friheten att dela in detta lite för min egen organiseringsförmågas skull.
1. Det förvånar mig inte sådär jättemycket. Det är han och sen han Machu Picchu/Michio Kaku som är de jag personligen har störst problem med. Jag skulle tro det är Discovery-formatet med fokus på "wow-faktorn" som drar fram det där ur dem för jag är övertygad om att de kan vad de pratar om egentligen, men det är när man förenklar svåra saker för att alla ska förstå, eller försvårar enkla saker för att alla ska bli förundrade som missförstånden uppstår.
2. Inga stjärnor idag bildas från vakuum. Den materian vi har idag i universum är den materian vi har. Så alla nya stjärnor som bildas idag kommer från gamla stjärnor, eller andra former av himlakroppar som i någon process sänder ut materia i form av partiklar eller gas.
Det stämmer att, eller, jag förstår vad du menar när du säger att universum expanderar snabbare än nya stjärnor hinner bildas, varför det i framtiden inte längre kommer finnas några stjärnor eftersom avstånden mellan materian kommer öka.
Men inga nya stjärnor bildas från vakuum.
Här kan man dock utveckla lite och gå in på en väldigt teknisk diskussion om statistik och vakuumfluktuationer i kombination med foton-fotoninteraktioner och sådant. I teorin så existerar det, eller snarare kan det existera mekanismer där inte bara stjärnor, utan hela nya universum skulle kunna skapas från vakuum, eller då vakuumenergin. Men det är spektakulära särfall som aldrig observerats, man inte ens vet om de stämmer eller någonting sådant. Men matten säger att det är möjligt, och ingenting observerat säger emot det. Så skulle en stjärna bildas från vakuumenergin så vore det en så osannolik händelse som i sig skulle styrka en massa teorier att det skulle bli världsnyheter och vi skulle kunna göra enorma framsteg med våra teorier, men i alla praktiska avseenden så händer inte detta. Utan nya stjärnor bildas från redan existerande materia.
3. Här pratar vi om flera saker. Den första materian och vart den kom från efter Big bang, och där kan man förenklat säga att expansionen av rumtiden innebar en typ av speciell friktion som då skapade energi i form av väldigt högenergiska fotoner som vid tillräckligt hög energi kan interagera med varandra och skapa annan form av materia, som elektroner, kvarkar osv. Sen fortsätter den traditionella Big Bangbilden, där gaserna så småningom drog ihop sig av gravitationen i områden med högre densitet och en stjärna bildades.
Därifrån kom all ursprunglig materia. Alla stjärnor som inte bildades direkt av denna ursprungliga materia, kommer i sin tur från materia som tidigare varit andra himlakroppar, som tidigare stjärnor.
En stjärna kan alltså inte spontant ploppa upp från ingenstans där det inte finns någonting. Utan en nu stjärna kommer alltid skapas från redan existerande materia som via gravitation drar ihop sig tills klumpen blir så stor att det inneboende trycket leder till fission.
4. Ja, ordet "vakuum" kommer från tiden innan vi visste det här. Idag vet vi att det inte existerar något "riktigt vakuum". Det kommer alltid finnas fält med energier som fluktuerar.
5. Ja, i synnerhet vakuum vi skapar här på jorden eftersom dessa vakuum är långt ifrån perfekt. Där har vi vanliga gaspartiklar och sådant också som inte går att bli av med. Så vakuum överallt. Tittar du på en karta över universum så finns det massor med områden som ser ut att vara tomma, där det då borde vara ett riktigt vakuum, men även där finns det fält med energier som spontant fluktuerar. Så riktigt vakuum existerar inte. Det går aldrig riktigt till 0.
6. Nae kvantmekanik är lustigt, men just i detta fallet är det inte speciellt märkligt egentligen. Det vi behöver veta är att vi har kvantmekaniska fält som sträcker sig över hela universum, och alltså befinner sig överallt hela tiden, och vi behöver veta att kvantmekaniska fält har energier, och vi behöver veta att energierna är statistiska och fluktuerar.
Sen finns det extra lustigheter, som att rumtiden kan vara sammanflätad i sig självt och sådant vilket i sig ger energier och sådant.
Sen kan man utveckla hur långt som helst och gå in på detaljer i oändlighet, men kort sagt så bildades x mängd materia genom Big bang, och det är denna, samma materia som nya stjärnor bildas från idag.