2020-05-03, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Någon som har koll på hur det går för NASA med deras nya jätte raket 'Space Launch System" SLS, tror jag den kallas,, ska väl vara den största raket.,som har byggts, var ett tag sedan jag såg en dokumentären,, Mars blev väl inställt, utan dom ska satsa på Månen istället,, och planen är att landa på månen 2024,, men datum skjuts upp hela tiden..
This just in!
NASA kommer inte att använda SLS för Artemis! Deras upphandling av bemannad månlandare går vidare med SpaceX, Blue origin och Dynetics. Boeing som var de enda som skulle använda SLS är ute.
Citera
2020-05-03, 15:15
Medlem
Mongoglads avatar
jag har sett film på youtube om stjärnornas storlek mot varandra, men kan någon förklara hur långt avståndet är på ett begripkigt sätt?
tex om jorden är en ärta, hur stor är då solen, och hur många meter från ärtan skulle solen, mrs o allt vara?
typ : jorden är en ärta och sexhundra m bort är solen och är stor som en badboll, menar jag?
Citera
2020-05-03, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoglad
jag har sett film på youtube om stjärnornas storlek mot varandra, men kan någon förklara hur långt avståndet är på ett begripkigt sätt?
tex om jorden är en ärta, hur stor är då solen, och hur många meter från ärtan skulle solen, mrs o allt vara?
typ : jorden är en ärta och sexhundra m bort är solen och är stor som en badboll, menar jag?

Här: https://joshworth.com/dev/pixelspace/pixelspace_solarsystem.html
Sätt igång och scrolla :-)
Citera
2020-05-03, 16:32
Medlem
Mongoglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balalajkan
Här: https://joshworth.com/dev/pixelspace/pixelspace_solarsystem.html
Sätt igång och scrolla :-)
tack!
ojojoj groteska avstånd!
rekommenderas att testa!
Citera
2020-05-07, 08:13
Medlem
Kommer vi nånsin kunna lämna vårt solsystem?
Citera
2020-05-11, 18:02
Medlem
Finns det bevis på att det finns maskhål?
Citera
2020-05-13, 10:35
Medlem
Skulle man kunna placera kamera och andra instrument på Halleys Comet när den passerar nästa gång för att plocka upp/läsa av efter ytterligare ett varv?
Citera
2020-05-13, 11:32
Medlem
Citat:
Nej. Hela idén baseras på att konceptet är kompatibelt med den fysiska matematiken. Men allt som är matematiskt möjligt att härleda existerar inte nödvändigtvis fysiskt. Om det nu fanns ett maskhål från varje svart hål till ett "vitt hål" som kastar ut den energi det svarta hålet tar in, så borde de väl vara talrika och väl synliga.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Skulle man kunna placera kamera och andra instrument på Halleys Comet när den passerar nästa gång för att plocka upp/läsa av efter ytterligare ett varv?
Det var det man gjorde med Rosettas Philae-landare. Men den var (främst) batteridriven och fungerade bara i tre dygn. Halley's comet har en omloppstid på 75 år. Det intressanta är att studera en komets förändring när den passerar som närmast Solen. Resten av tiden händer ingenting med dem, annat än solvindens och den kosmiska strålningens mycket sakta erosion. Kortvariga kometlandare lär vi få se fler av efter Rosettas framgång (om än Philae fick problem med landningen och kommunikationen). Men inte Halley's comet som inte återvänder förrän år 2061.

Man vinner ingenting i res-avseende genom att landa på en komet. Man måste förbruka lika mycket bränsle för att gå bredvid den i samma bana. Jag har sett NASA-förslag (NIAC, vilket ofta är enpersonsstudier under ett år eller mindre) om att använda nån slags elastisk lina eller nät för att rent mekaniskt använda en komet för att accelerera en komet den passerar, men det lär dröja om det överhuvudtaget är praktiskt.
Citera
2020-05-13, 11:46
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris

Finns ingen anledning att lifta med Halley när man när som helst, billigare dessutom, kan skicka en sond med motsvarande banelement åt vilket håll man vill som dessutom rapporterar med data mer eller mindre kontinuerligt. Typ Voyagersonderna fast i en elliptisk bana.
Citera
2020-05-13, 13:03
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Nej. Maskhål är inte naturligt förekommande fenomen, och det finns inga bevis på att det någonsin har existerat maskhål, och då menar jag verkligen inga bevis. Frågan är om det ens är möjligt att artificiellt generera maskhål; rent teoretiskt så går det givetvis, särskilt om man har den nödvändiga exotiska materian eller negativ massa osv som krävs för att fixa maskhål (eller Alcubierre drive) och vet hur man ska bemästra denna exotiska materia / negativa energi. Problemet är dels att det inte finns något bevis för att negativ massa existerar (dock har jag för mig att negativ massa finns rent teoretiskt, någonstans, men oklart var och hur i universum det existerar), och dels så har vi inte heller sett någon tidresenär dyka upp genom ett maskhål (eller för den delen samtida utomjordingar från någon annan del av universum). Detta innebär mer eller mindre att maskhål visserligen inte är omöjliga enligt fysikens lagar, men att de verkligen inte existerar någonstans inom detta universum, eftersom om det hade förekommit maskhål och några utomjordingar eller framtidsmänniskor som har listat ut hur man fixar maskhål, så hade de rest hit till jorden på något sätt.

Det kan ju förstås också vara så att vi faktiskt är helt ensamma (tillsvidare) i universum, och att vi i så fall kommer att vara först med att lista ut maskhål, och frånvaron av utomjordingar som tar sig till jorden via maskhål helt enkelt beror på att det inte finns intelligenta utomjordingar än, och inte att maskhål som sådana är totalt omöjliga. Grejen med maskhål är att de också är tidsmaskiner, men man kan inte resa längre bak i tiden än tidpunkten man skapade maskhålen. Så om vi skapar ett maskhål idag som vi har tänkt ska stå mellan jorden och månen i miljontals år och har energi/materia förutsättningarna för att maskhålet ska stå kvar så länge (vilket bara det är en enorm utmaning), så kommer vi så fort tidsmaskinmaskhålet skapas, få besök från framtidsmänniskor från en mycket avlägsen framtid, och när dessa frantidsmänniskor ploppar ut från det för oss nybildade tidsmaskinmaskhålet så kanske de inte ens är Homo sapiens längre, rent genetiskt. Detta i sin tur är kanske själva huvudorsaken till att maskhål är omöjliga: causality. Det kan helt enkelt vara så simpelt som att vårt universum inte tillåter maskhål, eftersom maskhål innebär per automatik tidsmaskin (både bakåt och framåt i tiden), vilket innebär att man skulle kunna åka tillbaka och mörda sin farfar osv, vilket skulle krångla en hel del med kausalitet osv, och skapa problem med tidsrum och andra fysiska lagar osv.

Men i alla fall, viss forskning pågår kring hur man genererar maskhål utan exotisk materia / negativ energi, men det känns som en omöjlig uppgift om du frågar mig. Möjligt att artificiell intelligens lyckas klura ut maskhål, för att mänsklig intelligens är helt enkelt inte tillräckligt smart för en sådan svår utmaning. Astrofysiker må vara bra på matte osv, men det här med maskhål är verkligen ingen lätt grej att fixa. Och är det så att intelligent liv är relativt vanligt ute i universum så verkar ingen annan utomjordisk civilisation ha listat ut maskhål heller.

För att sammanfatta kortfattat för er som inte orkar läsa igenom min wall of text:

Maskhål är faktiskt helt realistiska och möjliga enligt fysikens lagar (relativitetsteorin alltså), men att fixa maskhål är mer eller mindre en nästintill omöjlig uppgift.
Citera
2020-05-13, 13:05
Medlem
Tackar för svaren!
Tyckte det var en bra ide att den kom tillbaka efter 76 år och med data från nära håll i andra änden.
Citera
2020-05-14, 00:19
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Problemet är dels att det inte finns något bevis för att negativ massa existerar (dock har jag för mig att negativ massa finns rent teoretiskt, någonstans, men oklart var och hur i universum det existerar)
Det finns såvitt jag vet lika mycket teoretiska bevis för negativ materia som det gör för white holes, eller multiverse. Dvs - ingenting som en trädgårdsfysiker köper. Eller ens massan i stort.

Det må finnas andra lösningar på wormholes, om man förbiser stabilitet nog att frakta Sundsvall genom den, förvisso. Men det är på teoretikernas ytterkant om nåt - de kan inte ens bevisa strängteorin ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in