Citat:
Ingen aning om frågan varit uppe en massa gånger redan men testar så ser vi om någon lackar.
Jag undrar om det här med universums ålder. Eller kanske rättare sagt vårt big bangs ålder (?).
Det sägs att vi har ett ungt universum med sina 13,8 miljarder år.
No shit.. 13,8 miljarder år... det är ju verkligen ingenting ur ett universellt perspektiv. Vår jord är knappt en tredjedel så gammal, det borde säga en hel del kan jag tycka.
Vi har alltså seriösa astrofysiker, astronomer, kalla dem vad ni vill, som är inne på spåret att dessa 13,8 miljarder år är allt som någonsin har funnits. Innan dess fanns ingenting i detta ingenting med oföränderliga egenskaper som helt uppenbart kunde leda fram till existens - big bang, stjärnor, planeter osv. Men egenskaperna ville inte göra sig påminda, så att säga, förrän för 13,8 miljarder år sedan trots att de lika gärna kunde ha gjort det för 99999999999999999 centiljoner år sedan i jordliga mått mätt. Egenskaperna är ju som sagt eviga och oföränderliga.
Men vårt universum är ju ungt som sagt- 13,8 miljarder år och innan dess fanns ingenting... någonsin.
Min fråga är - hur kan seriösa människor tro på det här? Är lite osäker på de allra senaste rönen men är inte det här fortfarande den mest betrodda teorin?
Hur är det möjligt?
Skulle vi tro på forskarna om de sa att universum var 6 miljarder år gammalt också och att ingenting någonsin fanns innan dess? Nääää? Det vore störtlöjligt eller hur? Men 13,8 miljarder år låter ganska rimligt?
Jag tror ni förstår min poäng. Är helt på det klara med att de flesta av er inte är lika konfunderade som mig, det har jag förstått för länge sen, men kan någon vänligen förklara hur det kommer sig att vi ska förväntas ta in så här bisarr information och se det som sanning? Hur klarar så många av er av att göra det?
Vad är det för starka argument vi har att ta i beaktning?
Jag undrar om det här med universums ålder. Eller kanske rättare sagt vårt big bangs ålder (?).
Det sägs att vi har ett ungt universum med sina 13,8 miljarder år.
No shit.. 13,8 miljarder år... det är ju verkligen ingenting ur ett universellt perspektiv. Vår jord är knappt en tredjedel så gammal, det borde säga en hel del kan jag tycka.
Vi har alltså seriösa astrofysiker, astronomer, kalla dem vad ni vill, som är inne på spåret att dessa 13,8 miljarder år är allt som någonsin har funnits. Innan dess fanns ingenting i detta ingenting med oföränderliga egenskaper som helt uppenbart kunde leda fram till existens - big bang, stjärnor, planeter osv. Men egenskaperna ville inte göra sig påminda, så att säga, förrän för 13,8 miljarder år sedan trots att de lika gärna kunde ha gjort det för 99999999999999999 centiljoner år sedan i jordliga mått mätt. Egenskaperna är ju som sagt eviga och oföränderliga.
Men vårt universum är ju ungt som sagt- 13,8 miljarder år och innan dess fanns ingenting... någonsin.
Min fråga är - hur kan seriösa människor tro på det här? Är lite osäker på de allra senaste rönen men är inte det här fortfarande den mest betrodda teorin?
Hur är det möjligt?
Skulle vi tro på forskarna om de sa att universum var 6 miljarder år gammalt också och att ingenting någonsin fanns innan dess? Nääää? Det vore störtlöjligt eller hur? Men 13,8 miljarder år låter ganska rimligt?
Jag tror ni förstår min poäng. Är helt på det klara med att de flesta av er inte är lika konfunderade som mig, det har jag förstått för länge sen, men kan någon vänligen förklara hur det kommer sig att vi ska förväntas ta in så här bisarr information och se det som sanning? Hur klarar så många av er av att göra det?
Vad är det för starka argument vi har att ta i beaktning?
Kan egentligen bara instämma i de andras svar. BB är INTE en teori som baseras på något hypotetiskt starttillstånd innan BB eller precis när det startade. Perspektivet är istället det motsatta: vi vet vad vi har *idag* och vad vi kan se *idag* i våra teleskop och radioteleskop etc. Och så har vi kunskaper om ffa hur gravitation fungerar genom den allmänna relativitetsteorin, och om termodynamik och om partikelfysik, + en massa annat från t ex astronomi. Och så använder man detta (plus en del antaganden som verkar stämma väl med observationer, om universums homogenitet och isotropi, och så räknar man bakåt. Med parametrarna bestämda av observationer, är det då "bara" 13.8 miljarder år vi kan räkna bakåt, innan förhållandena blir så extrema att vi helt enkelt inte längre förstår hur det funkar. T ex verkar det som att temperaturen måste ha varit oändlig då, i den s k initiala singulariteten. Eftersom själva rumtiden är en del av lösningen, säger teorin även en hel del om hur själva rummet och tiden uppför sig nära "singulariteten", med t ex oändlig krökning, oändlig gravitation, etc etc. Och att det inte finns något sätt som universum skulle ha kunnat existera innan "singulariteten".
Nu misstänker iaf väldigt många fysiker att dessa oändligher egentligen bara visar att våra teorier är otillräckliga vid t ex tillräckligt extrema temperaturer. Och att detta kommer klarna när vi har förstått mycket bättre hur relativitetsteorin och kvantfysik ska förenas, t ex med strängfysik (eller M-teori).
En teori som förklarar väldigt mycket om det tidiga universum (om universums observerade homogenitet och isotropi, och om de initiala små ojämnheterna som räcker för att förklara hur galaxerna kom till) är inflationsteorin. När man först tog fram den teorin, tänkte man sig att detta var ett skede efter "singulariteten", men innan det mesta annat som vi förstår väl idag med partikelfysik och kärnfysik etc i Big Bang. Dock har man sen förstått att OM inflationsteorin är sann, så kan den bara upphöra "lokalt". Hela vårt observerbara universum är då bara en sådan lokal del där inflationen har upphört. Inflationen kan även upphöra lokalt i andra delar av inflationen, och då får man ett annat universum där som för alltid är isolerat från oss pga det snabbt inflaterande rummet emellan. Resultatet blir en multiversummodell med evig inflation, som aldrig kan upphöra att producera universa.
Intressant nog kan denna eviga inflation vara evig bakåt, enligt ett resultat av Alexander Vilenkin. Inflationen är odödlig men måste ha en ändlig ålder. Så detta är då trots allt inte en alternativ förklaring till initial singularitet.
Men nu babblar jag på. Iaf finns det väldigt många bra böcker i ämnet. Tegmarks bok Vårt matematiska universum är bra. Mer detaljer om speciellt galaxbildning sedan efter inflationen, får man i Richard J Gotts The Cosmic Web. Mer om evig inflation finns Alexander Vilenkins Many worlds in one.
Gäller det förresten även vakuum här på jorden, alltså vakuum som vi skapar i en vakuumkammare osv?