Citat:
Ursprungligen postat av
phobic
När jag menar "kan", så menar jag som i "kan nu", och det svarar du ju på.
Om Large Hardon Collider kan komma att klara av detta (när, i så fall?), så kan det ju bli banbrytande på en rad områden:
- vad innebär egentligen den förmodade singularieteten i hålet?
- förstörs informationen eller smetas den, som Susskind tror, ut i 2D på innerväggen av horisonten?
- vad kvarstår när hålet strålat ut allt sitt innehåll?
- går tiden baklänges innanför händelsehorisonten som matematiken ger?
- öppnas ett vitt hål i andra änden?
- kan man skicka in en kamera som spelar in förloppet så att man sedan kan återskapa delar av informationen som spelats in genom att fånga upp strålningen från hålet?
- överleverer flercelliga organismer om man skjuter av dem in i hålet tills dess hålet "upphört"?
- uppstår verkligen spagetti-effekten efter händelsehorisonten eller går det lika lugnt till bakom som framför gränsen (nåja, lugnt är det kanske inte, men i alla fall ingen drastisk förändring för det som trillar över kanten)?
Finns det några artiklar om forskning på detta, eller är det för avlägset eller för sci-fi för att någon skall ha tagit i saken seriöst?
När man kan skapa dessa är svårt att svara på. Vi kan gå in i hur mycket detaljer som helst, men för att vi ska kunna skapa svarta hål i LHC idag så kräver det att vissa förutsättningar är uppfyllda som vi saknar experimentella indikationer för. Som högre dimensioner med en viss geometri. Det mesta teoretiska pekar dit, varför vi skulle kunna skapa svarta hål redan idag då energinivåerna ligger i rätt område.
Så allt ifrån idag till jag har ingen aning. Om våra mest vedertagna teorier stämmer.
Stämmer de inte, och de högre dimensionerna antingen inte existerar, eller ser annorlunda ut än vi förväntat oss så kommer sannolikt inte LHC kunna skapa dessa. Då får vi hålla tummarna för nästa generations acceleratorer som är någon form av laserdriven accelerator.
Så det finns anledning att hålla koll i tidningarna redan nu. Personligen så är jag ganska optimistisk till att det kommer hända inom de närmsta åren.
"- vad innebär egentligen den förmodade singularieteten i hålet?"
Vad det "innebär" är nog en filosofisk fråga, men hur den "ser ut" har vi hyffsade teorier om. I all väsentlig mening så är själva singulariteten relativt okomplicerad och ointressant. Det är "bara" väldigt krökt rum med samma förhållanden som är applicerbart på teorierna om Big freeze och inflationsteorier. Det är rumtid som expanderar/kröker sig, och det är kvantfält med energier och det är sammanflätningar i rumtiden som gör vad sammanflätningar gör. Osv.
Det som är intressant är egentligen horisonten.
"- förstörs informationen eller smetas den, som Susskind tror, ut i 2D på innerväggen av horisonten?"
Susskinds teori är relativt allmänt vedertagen idag, så ska man tro på något så är det detta. Oavsett om Susskinds teori stämmer på pricken eller ej så förstörs aldrig information. Det är en naturlag likt att energi aldrig förstörs. (samma sak)
Hela ytan på ett svart hål är faktiskt 2d. Även om vi gärna vill tänka oss ett svart hål som något 3-dimensionellt så beskrivs det faktiskt bara av ytan, där utan är direkt proportionerligt mot dess massa/energi. Det som är intressant här är egentligen inte det faktumet, utan att våran, till synes 3D-värld kan beskrivas på en 2D-yta. Vilket lett tankarna vidare till att våra 3 rumsdimensioner skulle kunna vara 2 också. Men troligtvis så har Susskind rätt. Avbildningen sker dock inte på "innerväggen", utan på en yta som i all oändlighet närmar sig händelsehorisonten men aldrig kommer fram. På grund av relativism.
"- vad kvarstår när hålet strålat ut allt sitt innehåll?"
Strålning. Och rumtid. Energier i kvantfält och sådana saker. Det kommer vara dött då.
"- går tiden baklänges innanför händelsehorisonten som matematiken ger?"
I förhållande till vad? Men nej. Det är lite tekniskt, men det beror på samma sak som att stjärnor och planeter i vårat universum som är tillräckligt långt bort från oss för att färdas i c från oss, inte rör sig bakåt i tiden.
"- öppnas ett vitt hål i andra änden?"
Absolut ingenting tyder på detta. Det finns matematiska modeller som kan beskriva en sådan mekanism, såklart, men det finns ingen anledning att tro det.
"- kan man skicka in en kamera som spelar in förloppet så att man sedan kan återskapa delar av informationen som spelats in genom att fånga upp strålningen från hålet?"
I teorin ja, i praktiken absolut inte. Det har med att göra att informationen inte går förlorad, så Hawkinsstrålningen kommer att ge oss informationen om det som är på insidan av det svarta hålet, men informationens oordning är så enormt stor att det är praktiskt omöjligt.
"- överleverer flercelliga organismer om man skjuter av dem in i hålet tills dess hålet "upphört"?"
Nej.
"- uppstår verkligen spagetti-effekten efter händelsehorisonten eller går det lika lugnt till bakom som framför gränsen (nåja, lugnt är det kanske inte, men i alla fall ingen drastisk förändring för det som trillar över kanten)?"
Det beror på hur stor man är i förhållande till det svarta hålet. Är du väldigt liten och hålet är väldigt stort och du faller in i det svarta hålet så märker du ingenting när du passerar horisonten. Det är lugnt. Om förhållandena är sådana att spagettifieringen sker så sker den innan händelsehorisonten, sett ur ditt eget perspektiv. Sett ur en utomståendes perspektiv så kommer du bara närma dig horisonten långsammare och långsammare och aldrig riktigt nå dit.
"Finns det några artiklar om forskning på detta, eller är det för avlägset eller för sci-fi för att någon skall ha tagit i saken seriöst?"
Mängder.
Citat:
Ursprungligen postat av
phobic
Ett par blandade svarta hål-frågor:
- hur vet man att det innanför händelsehorisonten är ett "svart hål" med en singularitet? Tänk om det strax under händelsehorisonten (tänk 5% in på hålets radie) bara är en supermassiv himlakropp med så stark gravitation och rotation att även när stora objekt sugs in (som t.ex. en stjärna) så smetas den blixtsnabbt ut runt om kroppen för att balans skall uppnås? Då behövs ju ingen singularitet?
- säg att jag lägger mig i omloppsbana en meter utanför händelsehorisonten. Min hastighet måste ju då i sidled vara nära c för att jag inte skall falla in, inte sant? Så fort jag doppar tån över händelsehorisonten så kommer jag obönhörligen att följa med hela jag. Men nu blir det intressant: övergången borde bli tämligen odramatisk med tanke på min orbitala hastighet, inte sant? En litet lugnt sug ner i det svarta bara, och inget kan hålla mig tillbaka. Men nån spagetti borde det ju inte bli tu tal om, eftersom jag slungas utåt av min kraft i sidled, vilket ju inte borde upphöra bara för att jag glider över horisonten?
- matematiken säger ju att tiden, åtminstone för en betraktare utanför hålet, går baklänges innanför horisonten. Så, om jag doppar tån först och sugs in på några sekunder i exemplet ovan, hur kommer mina ben uppleva tiden kontra min skalle som fortfarande är utanför horisonten tills det med åker in?
Därför att kraften som håller isär energier är mindre än gravitationskraften. Om kraften som håller isär en elektron och en proton är 1 så är gravitationskraften 2.
Nae. Du tänker på klassisk mekanik, och detta är relativistisk sådan. Om du färdas ut från ett svart hål i 0,99c, men dras in i >c så kommer du dras in i det svarta hålet oändligt snabbt. Det kliar i fingrarna att vilja säga att ett litet svart hål inte är lika djupt som ett stort svart hål, och det kliar i fingrarna att säga att hastighetsvektorn är mindre in i ett litet hål än ett stort, men så är det inte eftersom det är en singularitet däri. Det blir oändligheter av allt.
Det sista du nämner svarade jag på ovan, men det har med "proper distance" och "proper time" att göra. Denna tidseffekt är inte applicerbar när det är rummet i sig som expanderar.