Citat:
Ursprungligen postat av
Noxyl
Stämmer detta verkligen? Jag tänker på tidvatten. Handlar inte det om 'gravitation som skapar energi' och borde inte de krafterna även 'massera' jordens inre och därmed höja temperaturen?
Ni båda har rätt för ni pratar om olika saker. Han pratar om bildandet av en enskild himlakropp, och där stämmer det att när all materia med sin potentiella energi har nått sin gravitationella lägsta energinivå så är systemet statiskt och ingen mer rörelse från gravitationell potential kommer att omvandlas till kinetisk energi, eller då värme.
Du pratar om tidvatteneffekter vilket kräver ett annat system med en utomstående himlakropp, som en måne, där det du då säger stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Som bekant så detekterades det en gravitationsvåg för ett tag sedan.
Man påstår att den vågen färdas med ljusets hastighet.
Samtidigt påstår man att gravitationens teoretiska budbärarpartikel gravitonen har en massa skild från noll.
Förutsättningen för att någonting kan färdas i ljusets hastighet är att det saknar massa. Så hur får man ihop det till något trovärdigt.
Nja, gravitoner har ingen massa, men deras siffror kopplade till dem säger att de kan och kommer interagera med varandra och sig själva vilket då via den mekanismen kommer ge massa.
Så att vågen färdas i ljusets hastighet kan vi se som bevis för att gravitonen, eller motsvarande teoretisk partikel beroende på vad man nu kommer fram till, faktiskt inte har massa. Att gravitonen skulle interagera med sig självt och andra och på så sätt skapa massa(via interaktionsbundna fotoner/virtuella fotoner) får ses som en teoretisk brist.
Det där är ett av problemen med teorin. Men man tror mer på att gravitonen är masslös än att den interagerar med sig självt och andra, så det är snarare detaljer i teorin som är felaktig.
Vill du ligga lite i framkant så kan jag sticka ut hakan lite och säga att jag tror att man snart kommer ha en relativt bra teoretisk modell för kvantgravitation. Jag följer fältet och man har gjort stora framsteg senaste kanske 10-15 åren. Utan att gå händelserna i förväg så är en nyckelfaktor entropin i sammanflätningen. Så den där modellen tror jag kommer få lite uppdateringar inom närmsta åren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sadoman
Två feltolkningar: en våg är inte nödvändigtvis partiklar som färdas. Det kan även vara partiklar som enbart för över energi till en annan via en kraft. Jämför med elektricitet. Elektriska signaler färdas med ljusets hastighet. Men elektroner har massa och kan inte färdas i ljusets hastighet. Men de behöver inte det. De bara propagerar den elektromagnetiska kraften i en energivåg som, i sin tur, färdas i ljusets hastighet. Så det finns ingen konflikt med relativitetsteorin att gravitationsvågor färdas i ljusets hastighet.
Och gravitonen, om den existerar, skulle vara en masslös partikel så ingen konflikt finns där heller.
Den elektromagnetiska kraften propageras ju av fotoner. En sannolikhetsvåg från en elektron rör sig inte i c.
En kraft kan inte överföras utan kraftförmedlare, som foton, gluon osv. Om en energi överförs via en elektron så kommer hastigheten aldrig att vara c. Vare sig om elektronen rör sig i ett medium, i en sannolikhetsvåg eller i vakuum.
Det finns en konflikt med att gravitonen, inte att den ska ha massa, utan att den ska interagera med sig självt och andra gravitoner så att energin i interaktionen i sig interagerar med stress-tensorn som dikterar kraften så det blir oändligheter av det hela. Det blir inte oändligheter så gravitonen interagerar inte med sig självt så som våra modeller säger, så det är fel där. Däremot så propagerar sig gravitationen i c, så kraftförmedlaren måste vara masslös. Modellen är inte komplett.