Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Robin
Vi vet ju inte säkert att gravitationen verkar oändligt eftersom vi inte kan mäta överallt i universum. Men det mesta pekar ju dit. Allt vad jag vet. Det finns väl inga bra argument för att den inte skulle verka oändligt?
En Graviton fungerar ju som vi säger till den att fungera, och utefter vad experiment visar såklart. Den är ju den kvantifierade delen av ett gravitationsfält. Vad menar du det är för detaljer med denna som avslöjar om gravitationsfältets utbredning är oändlig eller ej? Varför finns det en utbredningsgräns om gravitationen är kvantifierbar?
Det var något Nima Arkani-Hamed nämnde på en föreläsning han höll om rumtid.
Han menade på vill jag minnas om jag kommer ihåg rätt att om rumtiden och gravitationen var kvantifierbara så var inte effekten av gravitation oändlig. Varför det är så kan jag inte förklara, det är på för hög nivå för mig att ens försöka mig på det. Även om jag skulle kunna finna orsaken genom att hitta argumentationen till varför, skulle jag inte kunna svara på några följdfrågor.
Så ta det för vad det är, argumentum ad verecundiam, ett auktoritetsargument.
Men Nima Arkani-Hamed är en briljant fysiker.
Men att effekten av gravitationen inte är oändlig det vet vi iofs redan då gravitationen breder ut sig med ljusets hastighet så på avstånd stora nog påverkar inte t.ex. vintergatans samlade gravitation andra objekt då de avlägsnar sig för fort ifrån oss.