2017-11-28, 00:52
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
När du uppnått flykthastigheten kommer den aldrig tillbaka. Hastigheten går mot noll när avståndet gör det, man kan säga (lite felaktigt) att bollen får den relativa hastigheten 0km/s när den når oändligheten.

Nu fattar jag, tack!
Citera
2017-11-28, 01:06
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic
Hej och tack för svar! Som jag skriver i min fråga är det just detta svar jag inte ser som fullständigt.

Som jag skriver: eftersom gravitationen verkar oändligt, så är inte svaret fullständigt. Visst, sparkar man i väg en boll i 11 km/s (luftmotstånd ej inräknat), så kommer den lämna jorden, men bara för stunden väl? Förr eller senare kommer den ju i en i övrigt tom rymd att återvända om gravitationen verkar oändligt, inte sant? Det tar bara mycket längre tid.

Eller är det så att bollens hastighet och massa överstiger gravitationen i takt med gravitationen avtar, så att den i balansen gravitation vs. hastighet/massa alltid (för evigt) har övertaget när man avser flykthastighet?
Sorry att jag missat ditt svar.

Vi vet inte om gravitationen verkar oändligt.
Har att göra med hur en eventuell graviton fungerar d.v.s om gravitationen är kvantifierbar eller ej.
Är den kvantifierbar finns det troligen en gräns för hur långt ut gravitationen sträcker sig.

Sedan har du ju den mörka energin att ta hänsyn till. Det innebär att rymden mellan bollen och jorden utvidgar sig i högre takt än vad jordens dragningskraft påverkar bollen genom att bromsa den i sin bana om avståndet är långt nog.

Men flykthastigheten är en flykthastighet.
Det må vara att gravitationen bromsar hastigheten lite men den kraft den gör det med minskar i kvadrat med avståndet så bollen kommer att fortsätta sin väg från jorden.
Senast redigerad av MeanME 2017-11-28 kl. 01:09.
Citera
2017-11-29, 00:08
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Har att göra med hur en eventuell graviton fungerar d.v.s om gravitationen är kvantifierbar eller ej.
Är den kvantifierbar finns det troligen en gräns för hur långt ut gravitationen sträcker sig.

Sedan har du ju den mörka energin att ta hänsyn till. Det innebär att rymden mellan bollen och jorden utvidgar sig i högre takt än vad jordens dragningskraft påverkar bollen genom att bromsa den i sin bana om avståndet är långt nog.

Det må vara att gravitationen bromsar hastigheten lite men den kraft den gör det med minskar i kvadrat med avståndet så bollen kommer att fortsätta sin väg från jorden.

Tack, Puff svarade också och nu fattar jag. Det är farten på bollen som för alltid kommer att överträffa gravitationen som avtar med sträckan.
Citera
2017-11-30, 13:32
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:

Jag har lite frågor, men skulle du kanske vilja utveckla lite? Jag håller dock med om vissa detaljer!
Citera
2017-11-30, 18:58
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag har lite frågor, men skulle du kanske vilja utveckla lite? Jag håller dock med om vissa detaljer!
Fråga på så får vi se om jag kan svara på det.
Citera
2017-11-30, 19:41
Medlem
Har solstormar och norrsken ökat "på längre sikt" och verkar dom att öka ännu mer?
Isåfall vilka blir konsekvenserna för människorna och elektronik?
Som du märker är jag en novis vad gäller rymden.☻=Glad mörk materia, ifall någon tror nåt annat.
Senast redigerad av rantaplan 2017-11-30 kl. 19:46.
Citera
2017-11-30, 21:28
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:

Vi vet ju inte säkert att gravitationen verkar oändligt eftersom vi inte kan mäta överallt i universum. Men det mesta pekar ju dit. Allt vad jag vet. Det finns väl inga bra argument för att den inte skulle verka oändligt?

En Graviton fungerar ju som vi säger till den att fungera, och utefter vad experiment visar såklart. Den är ju den kvantifierade delen av ett gravitationsfält. Vad menar du det är för detaljer med denna som avslöjar om gravitationsfältets utbredning är oändlig eller ej? Varför finns det en utbredningsgräns om gravitationen är kvantifierbar?
Citera
2017-12-01, 14:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Vi vet ju inte säkert att gravitationen verkar oändligt eftersom vi inte kan mäta överallt i universum. Men det mesta pekar ju dit. Allt vad jag vet. Det finns väl inga bra argument för att den inte skulle verka oändligt?

En Graviton fungerar ju som vi säger till den att fungera, och utefter vad experiment visar såklart. Den är ju den kvantifierade delen av ett gravitationsfält. Vad menar du det är för detaljer med denna som avslöjar om gravitationsfältets utbredning är oändlig eller ej? Varför finns det en utbredningsgräns om gravitationen är kvantifierbar?
Det var något Nima Arkani-Hamed nämnde på en föreläsning han höll om rumtid.
Han menade på vill jag minnas om jag kommer ihåg rätt att om rumtiden och gravitationen var kvantifierbara så var inte effekten av gravitation oändlig. Varför det är så kan jag inte förklara, det är på för hög nivå för mig att ens försöka mig på det. Även om jag skulle kunna finna orsaken genom att hitta argumentationen till varför, skulle jag inte kunna svara på några följdfrågor.
Så ta det för vad det är, argumentum ad verecundiam, ett auktoritetsargument.
Men Nima Arkani-Hamed är en briljant fysiker.

Men att effekten av gravitationen inte är oändlig det vet vi iofs redan då gravitationen breder ut sig med ljusets hastighet så på avstånd stora nog påverkar inte t.ex. vintergatans samlade gravitation andra objekt då de avlägsnar sig för fort ifrån oss.
Citera
2017-12-02, 13:31
Medlem
Fris avatar
En kongressledamot frågar en NASA-vetenskapsman, under en formell hearing, om det fanns en civilisation på Mars för tusentals år sedan.
https://youtu.be/PLJ5QrR_zj8?t=5152
Citera
2017-12-02, 16:15
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
En kongressledamot frågar en NASA-vetenskapsman, under en formell hearing, om det fanns en civilisation på Mars för tusentals år sedan.
https://youtu.be/PLJ5QrR_zj8?t=5152

Det klippet hör mer hemma i Mondo Gore och Bizarre...
När även politiker kan vara så bakom flötet så är det inte konstigt att det finns folk som tror jorden är platt...
Citera
2017-12-02, 20:23
Medlem
Två galaxer krockar och inte en enda stjärn- eller planetkrock har skett när de passerat varandra.
Är detta osannolikt?
Vi säger att vardera galax i den tänkta krocken ser ut som vår egen med samma antal stjärnor.

Finns möjligheten att dessa galaxer ser precis ut som innan efteråt?
Citera
2017-12-02, 21:32
Medlem
Arg-Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Två galaxer krockar och inte en enda stjärn- eller planetkrock har skett när de passerat varandra.
Är detta osannolikt?
Vi säger att vardera galax i den tänkta krocken ser ut som vår egen med samma antal stjärnor.

Finns möjligheten att dessa galaxer ser precis ut som innan efteråt?

Simulation : https://i.stack.imgur.com/vnEK9.gif

Andromeda och vintergatan :

Resultat
var så god.

Risken att just vårat solsystem skulle kollidera med ett annat är typ noll men någonstans finns det liten risk att det kan hända.
slungas iväg åt helvetet eller dö i en nära supernova kan vi nog göra om jag förstått detta rätt.
Senast redigerad av Arg-Viking 2017-12-02 kl. 21:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in