Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Absolut. Så vad är det du hävdar? Att vi fann liv men höll käft? En en hemlighet som tre personer vet om kommer läcka.
Nej, det är inte det jag hävdar! Däremot tycker jag att sålänge man inte kunnat finna andra bättre förklaringar så är det fel att såga den förklaringen som stämmer med experimentens överensstämmelse med teorin jäms med fotknölarna!
Experimenten var designade för att mäta produktionen av vissa gaser under vissa specifika förhållanden. Med vår teoretiska modell skulle dessa gaser endast produceras under närvaro av liv.
När experimenten sedan påvisade just dessa gaser började protesterna komma och gick (till största delen) ut på argument av typen "Det *kan* inte vara liv. Det måste vara någonting annat.". Frågor som då behöver besvaras är då; Varför kan det inte vara liv och vilka processer skulle i så fall kunna producera detta resultat? Så vitt jag vet har inte dessa frågor besvarats, och därför anser jag den ursprungliga teorin stämma bäst med empirin!
Dessutom har ingen påstått at vi "fann liv men höll käft". Det är snarast ett halmgubbeargument. Resultaten publicerades offentligt och har diskuterats livligt. Problemet är snarare att man enats om någon slags konsensus om att de empiriska resultaten inte stämmer.
Så, enligt modern vetenskapsmetodik är väl "Science settled" då och inga ytterligare experiment behöver göras...