Citat:
Ursprungligen postat av Zoraste
FM är ett litet knepigt o farligt fruntimmer, hon ger intryck av att vara charmig, sympatisk och klok, men när man googlar blir man rädd. -Ett kommandoskolat intellektuellt genusfruntimmer med pedagogisk inriktning som nu underförstått, medvetet eller omedvetet, hyser tveksamheter kring att vänstern, sossarna och media övergivit folket på gatan och blivit HBT- och genustjafsande maktfullkomliga elitistiska flumdårar istället för att granska och utmana makten, och tjäna och stötta folket på gatan.
Hon har producerat så mkt att hon kan kvalificera sig för en kändisskvallertråd, vem startar den? Enl obekräftade rykten glider Fröken Mannerheim omkring i sin paradvåning på östermalm och mässar om att hon minsann inte är ngn vanlig Svensson, hon är genusfältmarskalk.
Det här försvann i trådens alla fortsatta inlägg men känns viktigt för mig att svara på så jag avbryter diskussionen som är och plockar upp frågan om ni ursäktar.
Nej, det är ingen slump att jag skrev min text om just nätförakt.
2008 skapade jag min allra första blogg. Sedan dess har det blivit ett antal till, bland annat en personlig liten bebisblogg och en kulturblogg. När jag började skrev jag mycket om skolpolitik, pedagogik och lärande eftersom jag hade ett stort och brinnande engagemang för de frågorna. Jag skrev om Björklunds skolpolitik som jag tyckte var förkastlig, om bedömning och betyg som jag tyckte tog fokus från lärandefrågor och om pedagogisk forskning som inte fångades upp av politiker. Ibland skrev jag om egna erfarenheter, om lärare som gick på knäna på grund av arbetsbördan och elever som inte fick den hjälp de behövde.
Inte sällan skrev jag i affekt efter att ha tagit del av nyheter inom skolans värld. Fler och fler började kommentera mina inlägg. Det var spännande med debatt!
Någon skrev tidigare i den här tråden att empati är en djupt mänsklig egenskap. Så är också elakhet och översitteri. För mig, som älskar skrivande och diskussioner, kändes det kreativt att med språket raljera, drämma till, gäcka och gå i klinch, i synnerhet i svaren till de som kommenterat mina texter. När man arbetar så går det snart inflation i bitchighet. Man blir modigare, fränare och skarpare. Ibland förlöjligar man någon på rutin utan att notera det. Att man sitter bakom en skärm och inte ser mottagarens reaktioner gör inte det hela bättre.
Så här i efterhand, när jag läser vissa av mina inlägg och kommentarer, undrar jag om jag över huvud taget var intresserad av att diskutera sakfrågan med andra eller om mitt engagemang till största delen handlade om den stora euforin över att äga rätten att uttrycka sig? Många gånger försvann dialogen helt.
Kanske känner några av er igen sig?
(Har för mig att jag läst en tråd här på FB från en man som upplevt samma sak, om än inom ett helt annat ämnesområde. Han skrev ett väldigt fint och långt inlägg om sina upplevelser men jag hittar det inte nu.)
Förutom utbildningområdet har genusfrågor alltid intresserat mig. När jag läste historia skrev jag om kvinnors inträde på den politiska arenan i Sverige – hur de fick tampas med fördomar om hur skvallriga, korkade och menlösa de var. Mitt examensarbete handlade om hur det ser ut i läromedel i litteratur där kvinnliga författare systematiskt väljs bort till fördel för manliga. Medan det i läromedel i historia är ännu värre. I vissa böcker nämns knappt några kvinnor alls och ibland kan man hitta sexistiska och kvinnoförnedrande inslag. (Historieprofessor Ann-Sofie Ohlander har bland annat gjort en rapport man kan läsa om hur det ser ut, här om någon är intresserad:
http://www.government.se/sb/d/12492/a/139833)
Det ville jag skriva om. Det gjorde jag. Många gånger i ilska.
Jag tror att svenska män har fått uppleva mycket aggressivitet från oss som skrivit om jämställdhetsfrågor. Istället för att diskutera hur vår rådande samhällsstruktur påverkar både män och kvinnor, har enskilda män eller svenska män som kategori attackerats, ibland okänsligt.
Här får jag nog ta på mig en del av ansvaret. För även om min blogg aldrig lästes av miljoner var mina ord en del av en jargong som blev alltmer rumsren. Även om långt ifrån alla inlägg var så vassa som jag nu beskriver det.
Idag är det också extra viktigt att sticka ut med sin text i mediebruset. Det gör du inte om du nyanserar, ställer frågor, reflekterar och lyssnar in andra. Tyvärr.
Jag är som ni vet genom tidigare inlägg för mångkultur. Men precis som många andra har jag funderat över hur segregerat samhället blivit. När jag flyttade till Stockholm som 20-åring blev jag förvånad över de barriärer som fanns mellan människor – de som bodde här verkade alla söka sig till likasinnade och medvetet eller omedvetet avskärma sig från de övriga.
Om igen – vart tar dialogen och empatin i ett samhälle vägen om vi bara omger oss med likasinnade som bekräftar vår världsbild?
Kanske är detta också anledningen till att jag fascineras av Flashback där jag ser hur människor med olika livsåskådningar och erfarenheter möts, samtalar, diskuterar och utmanar varandras ståndpunkter. Ibland är tonen vidrig. Ibland ryggdunkande. Men faktiskt också imponerande demokratisk och sympatiskt på sina håll.
Jag strävar verkligen efter att vara så saklig jag kan och hålla en hyfsad ton mot andra. Ibland kan det vara svårt, i synnerhet när ilskan över det jag upplever som dumheter och orättvisor väller upp. Så på ett sätt kan jag förstå hur lätt det är att man råkar ”skriva av sig”, faktiskt även på ledarplats i etablerade medier.
Men jag tycker att det är dags att de med större kraft bakom orden också rannsakar sig en smula.
Om man går in på min blogg ser man att den är avslutad. Ändå har jag den kvar. Alla inlägg var inte elaka och jag hade en ärlig ambition av att starta debatt om just skolfrågor.
Var gränsen går mellan respekt och förnedring, mellan hat och hot är jag mycket intresserad av. Ni har gett mig många intressanta synpunkter.
Mitt efternamn fick jag när jag gifte mig, så jag kan inte stå för det mer än om ni använder det tillsammans med mitt förnamn. Och jag travar inte runt i en lägenhet på Östermalm utan bor i en helt vanlig förort söder om Stockholm.
Oj, det här blev långt men det kändes viktigt att svara på. Kommentera gärna om ni vill och orkar. Som någon sa här tidigare: Flashback tar aldrig helg!