2013-02-19, 21:26
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag instämmer i att det är en lysande artikel och inte bara för att det i övrigt är ett kompakt mörker i dessa frågor i media idag. Jag håller inte med dig i en del av dina övriga åsikter men här är huvudet rakt på den berömda spiken.

Det är en journalistisk mediahund begraven här...

Kan bara hålla med om artikeln är mycket bra på Newsmill, grattis Fillipa. Är du kanske släkt med fältmarskalken? Orädd är du i alla fall.

Dels så är makteliten i vilken vi får räkna in en hel del journalister rädda att förlora sin plattform då de inte längre kan basunera ut sina åsikter utan att de bryts i sociala medier. Men det finns en annan aspekt och det är att journalismen i Sverige inte håller konsekvensneutralitet utan drar iväg med en egen åsikt vilket egentligen är en fara för demokratin.

Sedan misstänker jag också att mycket är planterat och planerat som tex Julias möte med Ask och att andra händelser tystas ner. De kommer att förlora detta slag med men politikernas öron har dom fortfarande.
Citera
2013-02-19, 21:26
Medlem
FilippaMannerheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Intressant att du fick beröm från kollegor, frågan är: kommer de journalister som håller med dig att våga rygga dig offentligt? Troligtvis gagnar det inte deras karriärer att göra det, men har de någon journalistisk heder i sig så håller de inte inne med sina åsikter, även om de råkar vara obekväma.

Visst måste snacket om denna fråga gå internt på redaktionerna, det är jag övertygad om.

Dessutom: Jag är ju verkligen inte den första eller enda som pratar om vikten av att hålla en respektfull ton så så "ensam" är jag ju inte, trots allt.

Hoppas jag...
Citera
2013-02-19, 21:39
Medlem
Nostradumbasss avatar
För det första, tack för en insiktsfull och bra artikel.

Citat:
Ursprungligen postat av LostGeneral
Det närmsta vi kommer en "upplyst" debattör i Sverige är typ Jan Guillou, vilket säger en del om den tragiska situation vi befinner oss i.

Haha. Här har vi två exempel på "upplyst debatt" då, först innan valet 2010 var SD inga rasister,
http://www.youtube.com/watch?v=tB9E9E-KPg0

Men sen var dom stenhårda rasister
http://www.youtube.com/watch?v=ppusHarZbIA

från samma Jan Guillou. Journalister har ett trovärdighetsproblem i Sverige som jag tror beror på avståndet mellan "vanliga människor" och journalister och journalisters självutnämnda position att värdera och vinkla nyheter till något vanligt folk inte känner igen.

Jag tror journalismens grundproblem grundar sig i samma marknadsliberalism som vi hållit högt länge nu. Fler människor ska göra mer - och då får långa välresearchade artiklar och grävande journalistik stryka på foten eftersom det helt enkelt inte finns tid att vänta till efter nästa månad för kortsiktigt behöver man visa ägarna siffror på läsartillväxt.

Då behövs istället "DÖDSHOT mot <välj offergrupp> AV DÖDSKNARKSNAZIST!" rubriker för att sälja och öka upplagan kompletterat med KLICKMONSTER så att man inte får sparken efter nästa kvartalsrapport.

“Journalism is printing what someone else does not want printed, everything else is public relations.” ― George Orwell

Mainstream media håller inte på med journalism längre utan "public relations". Det är därför journalister hatar Flashback - här skrivs ibland saker som "someone else does not want printed" - och det är väldigt farligt för vissa - men väldigt viktigt ur ett demokratiperspektiv. Fler och fler söker sig till Flashback och alternativ media trots "näthat" - och det är ingen slump.

Jag skulle inte vilja vara journalist - att istället för att göra något viktigt avslöjande drivs dom istället att skriva om nästa veckas KLICKMONSTER - kan ju inte vara kul att vara en sådan redaktionshora.

Ingen yrkesstolthet kvar.
Citera
2013-02-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
Det oerhört läsvärda bra debattörer på detta forum. Stick inte.

Varma tack för alla dina intressanta svar, eradnup! (Råkade dock läsa ditt nick baklänges och fick nervositetshicka direkt!)

Du har verkligen rätt - här finns väldigt många duktiga debattörer!
Citera
2013-02-19, 22:00
Medlem
rooys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilippaMannerheim
Jag undrar verkligen hur vanligt det är jag också. Det MÅSTE ju rimligtvis finnas en anledning till att sidorna stänger sina kommentarsfält. Inte beror det på att någon skrivit "Jag tycker du har fel"?
Det tror jag. Journalister är inte vana att stöta på motstånd. Eftersom kommentarerna i princip alltid krossar journalistens artikel väljer de att stoppa kommentarsmöjligheten. Det är enklast så.
Citera
2013-02-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rooy
Det tror jag. Journalister är inte vana att stöta på motstånd. Eftersom kommentarerna i princip alltid krossar journalistens artikel väljer de att stoppa kommentarsmöjligheten. Det är enklast så.

Verkligen? Är det så? Min erfarenhet är inte alls densamma. Jag har själv haft en del kritiska synpunkter i kommentarsfälten till olika artiklar och inte alls blivit raderad...

Men jag tänker mig att om man som journalist skrivit en artikel (och jobbat jäkligt hårt med den, vilket gör att den ibland känns som ens "baby", larvigt kanske men så är det) där man beskriver ett kulturevenemang i säg Tensta och så fylls fälten med aggressiva kommentarer om invandrare. Ja, då kanske man känner att artikeln blivit "kapad" på något sätt.

Om du förstår hur jag menar...?

OBS: Det var naturligtvis bara ett exempel. Jag säger inte att du rooy, har skrivit en massa sådana kommentarer!
Citera
2013-02-19, 22:15
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Åh, ni skriver så mycket som är intressant! Eftersom jag är ovan att svara på det här sättet med hänvisningar till den tidigare talaren när tråden flödar vidare, lyckas jag inte fånga upp allt.

Detta vill jag dock verkligen svara på. Jag håller inte alls med dig i detta, förutom att jag också tycker att vi måste bli mycket bättre vad gäller integration.

Min bild är snarare att vi - du och jag - har haft turen att födas här i Sverige, utan krig och svält. Man kan fråga sig varför det skulle vara så oerhört svårt att låta en ytterst liten bråkdel av alla de människor som har det så oerhört mycket sämre få komma hit ? När du säger att svenska folket inte bett om att få bo i ett mångkulturellt samhälle är det faktiskt inte sant - du känner så, men majoriteten svenskar är ändå för mångkultur.

Som jag.

Det finns många "nyttor" som du kallar det med att leva i ett mångkulturellt samhälle. På samma sätt som det finns nyttor med att jag från Dalarna umgås med dig från Sundbyberg, eller att du som är man jobbar tillsammans med mig som kvinna.

Majoriteten av invandrarna är inte lågutbildade. Däremot finns det naturligtvis invandrare som inte fått/kunnat gå i skola i sina hemländer. Jag har undervisat flera ungdomar utan tidigare skolgång. Men jag har också undervisat flera ungdomar från andra länder som på gymnasienivå läste universitetskemi! Så kan det också vara!

Ett vanligt misstag är att man tror att människor är mindre intelligenta på grund av språkförbistringar. Det har jag själv varit med om när jag bodde i Frankrike, förstod franska men inte kunde tala så bra. Än. Då blev jag också behandlad som ett barn. Det var inte så kul...

Dessutom: en himla tur att amerikanarna inte resonerade på samma sätt när vi svenskar (typ över miljonen - snacka massinvandring!) emigrerade från fattigsverige under slutet av 1800-talet... Just saying...

Bara några tankar om det du skrev, även om mitt inlägg inte hade något om invandringspolitik att göra över huvudtaget. Är jag off topic nu?
Jag läste det där och hickade till Ett hett tips är att inte debattera invandring i I&I, åtminstone inte i början. Starta i Politik Inrikes. Håll andan, läs lite. Ta en funderare, kan "svaret" vara något emellan det goda och det onda? Det absolut bästa för din karriär är att inte alls debattera detta ämnet. Åtminstone inte i en konstruktiv diskussion under eget namn på flashback.
Citat:
Varma tack för alla dina intressanta svar, eradnup! (Råkade dock läsa ditt nick baklänges och fick nervositetshicka direkt!)

Du har verkligen rätt - här finns väldigt många duktiga debattörer!
Det finns många funktioner som citera inlägg, se sina citerade inlägg, på verktyget längst upp till höger skiftnycker/skruvmejsel. Användare som man absolut inte tål kan man lägga på ignorelistan, via användarens profil. Finns det inlägg i en tråd av dessa som man ändå vill läsa klickar man på visa inlägg. Då jag med 99% säkerhet kan säga att det snart kommer komma in några som är anhängare av partier som faktiskt är "extrema" på riktigt samt anser att "Jxxarna" styr allt, men mediakonspiration osv.
Citera
2013-02-19, 22:16
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rooy

Jag har mejlat flera journalister på DN och frågat varför man inte fått kommentera deras artiklar/krönikor...

Svaret från en var: "Ja, det var konstigt, du får ta upp det med DNs webredaktion."

en annan skrev att hon gillade att läsa kommentarerna till det hon skrivit.

Ibland är det helt enkelt redaktionen som inte vill lägga ner resurser på att moderera... verkar det som.
Citera
2013-02-19, 22:18
Medlem
Fliinchs avatar
Först och främst en väldigt bra och beskrivande artikel.

Nu till varför jag inte har ett uns av förtroende för media:

1: Den enorma skev fördelningen rörande politisk tillhörighet. (Se JMGs undersökningar)
[Här är för 2011, finns säkert nyare: JMG journalistboken

Public Service som är betalat av folket ska även representera folket, idag är det en lekstuga för vänstern.

2: Obildade journalister. Är man en seriös journalist bör man inte skriva och dra slutsatser inom områden man inte förstår sig på.

3: Diskursen inom etablissemanget är en enkelriktad motorväg där oliktänkande, trots starka källor och fakta, förpassas till underjorden.

Detta syns inte minst på social medier som twitter och facebook där man är 'god' om man gillar t.ex. Ship to Gaza och elak om man inte håller med.

Idag väger Känsloargument tyngre än fakta vilket är absurt.

Såg att du tidigare jämförde Sveriges invandring med vår emigrering till USA.

Du missar då den väsentliga skillnaden på arbetskraftsinvandring och asyl/ flyktinginvandring.

Den förstnämnda innebär att människor är fria att röra sig över gränser fast inte på bekostnad av andra.

Asylinvandring däremot är förknippat med stora ofrivilliga kostnader för lokalbefolkningen men löser inte något problem.

Ca 2 miljarder lever under 1 dollar per dag och flera hundra miljoner är på flykt och enligt denna logik försvinner problemet om alla flyttar till västvärlden.

Vill man hjälpa på riktigt görs det på plats i form av företagande.

edit: Nu ska ju tråden inte bli en debatt om invandring så skit i det sista jag skrev
Senast redigerad av Fliinch 2013-02-19 kl. 22:33.
Citera
2013-02-19, 22:24
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fliinch

Public Service som är betalat av folket ska även representera folket, idag är det en lekstuga för vänstern.

En lekstuga som Janne Josefsson sitter och är seriös och professionell i.

Men dom andra blir arga på honom när han inte tycker som dom och kallar honom kall och omänsklig.
Citera
2013-02-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
Jag läste det där och hickade till Ett hett tips är att inte debattera invandring i I&I, åtminstone inte i början. Starta i Politik Inrikes. Håll andan, läs lite. Ta en funderare, kan "svaret" vara något emellan det goda och det onda? Det absolut bästa för din karriär är att inte alls debattera detta ämnet. Åtminstone inte i en konstruktiv diskussion under eget namn på flashback.

Gulp! Okej. Tack för tipset! (Har jag nu gjort bort mig fullkomligt i min erbarmliga spontanitet?)

Och: jag måste lära mig detta med hur man citerar på korrekt vis. Efter ett antal pinsamma misstag fixar jag det säkert!
Citera
2013-02-19, 22:31
Medlem
rooys avatar
Citat:
Verkligen? Är det så? Min erfarenhet är inte alls densamma. Jag har själv haft en del kritiska synpunkter i kommentarsfälten till olika artiklar och inte alls blivit raderad...

Men jag tänker mig att om man som journalist skrivit en artikel (och jobbat jäkligt hårt med den, vilket gör att den ibland känns som ens "baby", larvigt kanske men så är det) där man beskriver ett kulturevenemang i säg Tensta och så fylls fälten med aggressiva kommentarer om invandrare. Ja, då kanske man känner att artikeln blivit "kapad" på något sätt.

Om du förstår hur jag menar...?

OBS: Det var naturligtvis bara ett exempel. Jag säger inte att du rooy, har skrivit en massa sådana kommentarer!
Jag menar inte "grävande" artiklar som t.ex. den du beskriver utan "vardagsartiklarna". Jag menar heller inte att de raderar enskilda kritiska kommentarer. Vad jag menar är att de använder de idiotiska kommentarerna för att få en ursäkt att ta bort alla kommentarer trots att hatkommentarerna kanske är 1-5% av totalen. De använder "hatkommentarerna" som ursäkt för att radera de kommentarer som de inte klarar av att bemöta. Det är i.af. min tolkning.

edit: Nej jag har aldrig skrivit en hatkommentar hos en tidning. Däremot har jag faktiskt fått kommentarer raderade ett flertal gånger.

Nej de bestod inte av näthat.
Senast redigerad av rooy 2013-02-19 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in